Güney Azərbaycan ədəbiyyatı:
ənənəvi obrazlar yeni
məzmun müstəvisində
1-ci yazı
Ədəbiyyatda mövzu seçimi məsələsi ən vacib və mühüm məsələlərdən sayılır. Şair qələmə aldığı əsər üçün ilk olaraq mövzunu müəyyənləşdirir. Çünki yaxşı mövzu konkret həyat hadisələrini daha qabarıq verməklə oxucuda yeni düşüncə tərzi formalaşdırır. Müsbət haldır ki, müasir ədəbiyyatımızın ayrılmaz qolu olan Güney Azərbaycan ədəbiyyatında bu ölçüyə diqqət yetirilir.
Müharibə mövzusu ədəbiyyata yeni tipli xarakterlər gətirməklə, söz sənətində ideologiyanın məqsəd və məramını da müəyyənləşdirdi. Bu, Güney ədəbiyyatında inqilabi əhvali-ruhiyyənin oyanmasına imkan verdi. Nəticədə, bir sıra poemalarda müharibə mövzusu qabardılmaqla cəmiyyət üçün yararlı olan fəal ictimai fikir formalaşdırılmağa başlandı. Hilal Nasirinin “Qəhrəmanlar” poemasında qabardılan qəhrəmanlıq motivləri Məhəmməd Biriyanın “Azərbaycan əsgəri” poemasını xatırlatsa da, o, bu əsəri ilə ədəbiyyata yeni tipli xarakterlər gətirmiş, həm də ədəbiyyatın inkişaf meyllərinin müəyyənləşdirilməsinə istiqamət verib.
Cənub şairlərinin poemalarında digər mövzu eşq, məhəbbət, ülvi hiss və duyğular aləmi ilə bağlıdır. Bu mövzularda qələmə alınmış poemalar insan ovqatını, ümumən, müəyyən müsbət sistemə salır. Bu əsərlərdə həyat və yaşam üçün zəruri olan hər vasitə öz rəngində görünür, həmçinin bədii təfəkkürün incəlikləri və zəriflik məsələlərinə istinad edilir, aşiq-məşuq faktoru ayrı-ayrı epizodik surətlər vasitəsilə bədii lövhələrlə verilir, başlanğıcdan - proloqdan keçən insan anlamı və bu anlamda təzahür edən Tanrı sevgisi ilə oxucuya təqdim olunur.
1930-cu illərdən başlayaraq həm Quzey, həm də Güney Azərbaycan poeziyasında dövrün, zamanın diqtəsi ilə beynəlxalq məsələlərin əks-sədası olan bəşəri mövzular mühüm əhəmiyyət kəsb etməyə başlayır. Qələm adamları bu mövzu ətrafında əsərlər yazır, beynəlxalq arenaya çıxmağa başlayır, bəşəriyyəti narahat edən problemlərin həlli yollarının axtarılıb tapılmasında yaradıcı dünya birliyinin sıralarına qoşulurlar.
1930-40-cı illərdə Güney Azərbaycan ədəbiyyatında maddi və mənəvi məsələlərin qabarıqlaşaraq sonrakı illərdə daha geniş şəkildə formalaşmağa başlaması ədəbiyyatda özünüdərk faktorunun müəyyənləşməsinə gətirib çıxarırdı. Güney Azərbaycan ədəbiyyatı üçün yeni olan bu istiqamətə güclü təkan verən, bununla da ədəbiyyatdan əbədiyyətə körpü salan təkrarsız söz ustadlarından biri mübariz ruhlu şair B.Q.Səhənddir. Onun “Sazımın sözü“ poemasında ruhani, hissi oyanış və milli özünüdərk fəlsəfəsi əsər boyu öz təsdiqini tapır. Şairin milli özünüdərk prosesində Azərbaycan qadınının, Ana obrazının yeri, əsərlərində bu mövzuya xüsusi diqqət yetirməsi süjetə paklıq və qüdrət motivləri aşılamaqla cəmiyyətdə mübarizlik əmsalını mənəvi gücün hesabına daha da artıra bilir. “Sazımın sözü“ndə bu istiqamət Azərbaycan xalqının əxlaq və mənəviyyatında formalaşmış qadına dərin hörmət hissini qabarıq və inandırıcı verməklə realizə olunmuşdur. Mövzunun aliliyi B.Q.Səhəndə imkan vermişdir ki, mənsub olduğu xalqın şan-şöhrətli tarixini, qədim mədəniyyətini, zəngin mənəviyyatını, özünəməxsus adət-ənənələrini tərənnüm edə bilsin.
Bütün bəşəri mövzuları özündə ehtiva edən “Sazımın sözü” poemalar silsiləsinə başqa bir rakursdan baxdıqda da düşündürücüdür. Poemada boyların hər birinin süjet xətti fərqlidir, çoxşaxəli və əhatəlidir, mövzu dairəsi geniş və rəngarəngdir. Mövzuya yanaşması ilə, yaradıcılıq potensialından mükəmməl istifadə etməklə buna nail olan şair qəhrəmanlıq eposuna yenidən qayıdır. Lakin təkcə igidlərin qəhrəmanlığını ön plana çəkməklə kifayətlənmir, eyni zamanda, igidləri dünyaya gətirərək öz südü ilə bəsləyən, mükəmməl, cəsur bir igid kimi böyüdüb boya-başa yetirən, ismətli və mərd analarımızdan bəhs edir. Qəlbində böyük vətən sevgisi, heç nə ilə əvəz olunmayan təmənnasız, ilahi sevgi daşıyan ana, bacı, sevgili olan kişi qeyrətli qızlarımızın təfəkkürünü açır:
Keçmişləri varaqla, bax, haman zaman, elə o vaxt.
Bizim yerdə, bizim eldə qadınlığa hörmət varmış.
O da, haqlı bir insanmış, qardaş imiş öz ərinə
Güləşərmiş, vuruşarmış, at minərmiş, ox atarmış.
Boyu uzun Burla xatun, saçı uzun Selcan xatun
Nigar xanım, Ərəbzəngi, Həcər xanım, Zeynəb paşa.
Burla xatun, Selcan xatun, Nigar xanım, Ərəbzəngi, Həcər xanım, XIX əsrdə Təbrizdə baş vermiş Tənbəki üsyanına başçılıq etmiş Zeynəb paşanın adını çəkən şair təəssüflə bildirir ki, zaman dəyişdi, insan hüquqlarının tapdalandığı, el-obasının yağmalandığı dövrlərdə qadın ləyaqətini, ismətini ucuz tutanlar peyda oldular və öz çirkin məqsədlərini həyata keçirməyə, onlardan istifadə edərək dəyərsiz əşya kimi bir kənara atmağa başladılar:
Bax, əsrlər ana, qadın,
Bu dünyada haqlı-haqsız,
Bir qul kimi, matah
kimi
Al-ver olub satılmışdır.
Kişilərin əllərində
Dəyərsiz bir dəsmal kimi,
Əl-əl gəzib, ləkələnib
Bir tərəfə
atılmışdır.
B.Q.Səhənd qutsal varlıq sandığı, tarix boyu qəhrəmanlar, ər igidlər doğurub böyütmüş
Azərbaycan qadınını
sadəcə savunmur, onun nə qədər
dəyərli, bənzərsiz
olduğunu təkcə
Güney oxucusuna deyil, bütün dünya xalqlarına, bəşəriyyətə çatdırır.
H.Sahir ana dilini obrazlaşdıran, qoruyan görkəmli söz sənətkarıdır. Vətəni, ana təbiəti bədii qəhrəman səviyyəsinə qaldıran
şairin sevərək
yaratdığı bu
müqəddəs obrazlar
silsiləsində Ana obrazı
daha təsirli və yaddaqalandır.
“Məktəb xatirələri”
poemasında lay
lası “ilə röyalarını dərinləşdirən,
səsilə xəyalını
göylərə yüksəldən,
qucağında ona cənnəti bağışlayan”
anasına həsr etdiyi aşağıdakı
bəndlər bu ali varlığa şairin bir övlad sevgisinin izharıdır:
Anam mənim ortaboylu bir xanım,
Siyah saçlı, "Bayat” soylu bir xanım,
Deyib, gülən, haylı-huylu
bir xanım,
Zəncirli güllücələr geyərdi,
"Nuşafərin” nağılını
deyərdi.
Həbib
Sahir (1903-1988) “Nərgiz”
poemasında təsvir
etdiyi hadisə, yaratdığı ana obrazı daha təsirli və orijinaldır. Poemanın süjet xətti
təsadüf üzündən
qadın, qız ovçusu, zalım, ağılsız xanın
əlinə düşmüş
saf, sadə və gözəl kənd qızı Nərgizin amansız ovçu¬nun əlindən
qurtulması hadisəsi
üzərində qurulmuşdur.
Anasından icazə alaraq
kəndin qızları
ilə birlikdə dağ yamacına pencər-quzuqulağı, kəklikotu,
yemlik yığmağa
gedən Nərgizin geri qayıdarkən ayağına tikan batır. Qızlar Nərgizin başına
gələndən xəbərsiz
olduqlarına görə
yollarına davam edərək yamacdan xeyli uzaqlaşırlar.
Nərgizin tikanı çıxarmağa
başı qarışır.
Bu zaman ovdan
qayıdan Xan onu görür və qızı qaçırmaq qərarına
gəlir. Atlıları ilə Nərgizi qovur, qaçmaqdan əldən düşən
qız yerə yıxılaraq bayılır.
Gözünü açdıqda isə
özünü xanın
mənhus çadırında
görür. Axşam düşür,
qaş qaraldıqca işıqlı dünyası
da qaralan Nərgiz çarəsizlik
içində çaba-
layır, qurtuluş üçün yollar arayır. Elə bu an kasıb
daxmalarında yalqız
qalmış zavallı
anasını xatırlayır,
ananın halı qızın gözlərinin
önündə canlanır.
H.Sahir bu parçada obrazlı bədii dillə çox təsirli, böyük məna daşıyan bir epizod, bitkin bir səhnə yaratmış, insanı duyğulandıran ana-övlad
məhəbbətinin bədii
detalların köməyi
ilə ifadəsini, tipik Azərbaycan qadınının axşam
cağı məşğuliyyətinin,
yaşantılarının, xan tərəfindən qaçırılmış qızından
nigarançılığının, çəkdiyi iztirabların
ağırlığından qara saçlarının bir günün içində ağarmasının
təsvirini verib:
Gördü evdə ana yalnız oturmuş,
Toxur lampa işığında bir naxış.
Solğun kölgə kimi, qərib o ana.
Qızın bir az
qoca gəldi gözünə
Ölüm tozu qonmuş idi üzünə!
Dedi: - Mənim anam deyildi qarı,
Nədən ağarıbdır qara
saçları,
Gördü ki, göz qapaqları bükülür,
Göz yaşları
naxış üstə
tökülür.
Dedi: -
Ana, mənim üçün
ağlama,
Məraq etmə, təslim olmam mən xana.
Anasının pərişan xəyalı
Nərgizi ayıldır,
onu qəti qərar verməyə və qurtuluş üçün həlledici
addım atmağa sövq edir. Qoca xanın ondan əvvəl qapıb qaçırdığı gözəlin
yolgöstərici sözləri
də öz həlledici təsirini göstərir:
Heyf olsun sənin kimi bir gəlin,
Yaraşarmı çürük, qoca bir xana?
Bir qaniçən, dişi düşmüş heyvana...
Tutulmuşam mən də bu dərd və
qəmə.
Ara sakitləşib
kənd əhli əl-ayağını çöldən-bayırdan
yığanda xan ovuna sahib olmaq üçün gərdəyə
girmək istəyir. Bu zaman Nərgiz əvvəlcədən əldə
etdiyi bıçağı
onun ürəyinə
sancır və qaranlıqda qaçıb
gözdən itir.
Esmira Fuad
filologiya üzrə elmlər
doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 6 aprel.-
S.14.