Güney Azərbaycan ədəbiyyatı: ənənəvi
obrazlar yeni məzmun müstəvisində
M.Biriya
“Ərk qalası əfsanəsi” poemasında sevginin xəyanət
üzərində qələbəsini xeyirin şərə
qalib gəlməsi kimi səciyyələndirir
2-ci
yazı
Şair ləyaqətini,
ismətini qorumağı bacaran mübariz, ağıllı və
tədbirli Nərgiz obrazı ilə həm də Azərbaycan
qadınlarının hüquqsuzluğunu, haqq səsinin
eşidilmədiyini, eyni zamanda onların ən çətin məqamda,
çarəsizlikdə belə düşünərək hərəkət
etməyə qadir olduqlarını, müqəddəs
saydığı şeylər söz qonusu olunca,
qarşılarını heç bir gücün kəsə
bilmədiyini diqqətə çatdırır. Çağdaş Güney Azərbaycan ədəbiyyatının
ən geniş yayılmış mövzularından biri də
ayrılıq çayı adlandırılan Araz mövzusudur.
H.Tərlanın və B.Q.Səhəndin
poemalarında Araz canlı obraz kimi səciyyələndirilib.
Bəzi şairlər əsərlərində
Araza qarşı qəzəbli ifadələr işlətsələr
də, onlar Arazı yazıq, fağır, çarəsiz bir
çay kimi təsvir edirlər. Ancaq ən
önəmlisi odur ki, hər iki istiqamətin dərin
qatında ictimai etiraz və bundan yaranan daxili üsyankarlıq
ruhu hakimdir. H.Tərlanın, Ə.S.Alovun,
hətta B.Q.Səhəndin poemalarında zəif işlənmiş
hissələrə də rast gəlinir. Güneydəki
mövcud durumu, ədəbi dilin inkişafının məqsədli
şəkildə ləngidilməsini düşünsək,
bu halın varlığı təbii görünür. Məsələn, H.Tərlan “Araz gülür”
poemasında Arazla görüşünü daha qabarıq və
təsirli verə bilməyib. Lakin həsrət
yanğısının könül üzməsi poemada, həqiqətən,
inandırıcı səslənir:
Dedim:
Araz, mən Tərlanam, öz oğlunam,
Aydan duru, gündən duru düz oğlunam.
Bir ah
çəkdi, qəlbin açdı varaq-varaq,
- Get,
yazdığın "Araz” adlı şeirinə bax.
Mirzə Məhəmmədin “Həcrinin taleyi”
poemasının mövzusu isə şair taleyi, şair həyatıdır. Poemada
ağır həyat tərzinin mərd, vüqarlı
şairin qətiyyətini qıra bilməməsi
inandırıcı bədii lövhələrlə verilib.
Qışın soyuq gecələrində nimdaş
kürkünə bürünərək yoxsul daxmasının
küncündə yalqız yaşayan, taleyi bir an da olsa,
üzünə gülməyən, vəfasız dünyada dərd-qəmsiz
bir gün görməyən və həyatda həmişə
kədərli görünən, lakin şeirləri dillərdə
dolaşan könlü nəğməli bir sənətkarın-qürurunu,
ləyaqətini bütün dünya nemətlərindən
üstün tutaraq var-dövlətə, mənsəbə
satılmayan Həcrinin simasında Mirzə Məhəmməd
dövrünün əsl söz ustadlarının hansı
durumda yaşadıqlarını ümumiləşdirir.
Poemanın bir çox bəndlərində şair el məhəbbətinin,
xalq sevgisinin hər şeydən yüksəkdə
dayandığını belə poetikləşdirir:
Kiçik
daxmasını bir saray gördü,
Qəmsiz saraylarda sürünmədi o.
Şeir pərisinin
saçını hördü,
Məddahlıq donuna bürünmədi o.
Yoxsulluq
diviylə pəncələşsə də,
Şeirini qızıla satmadı Həcri.
Quru həsir
üstə o, əyləşsə də,
Xalqını unudub atmadı Həcri.
Ə.S.Alovun “Acı çay” poeması “Araz
çayı” mövzusunun başqa bir çalarda ifadəsi təsirini
bağışlayır. Burada virtual olaraq çayın canlı
varlıq kimi mühakimə edilməsi və bu kontekstdə
yaxın-uzaq tariximizdə baş vermiş hadisələrin
ustalıqla sıralanması və təsviri də müəllifin
sənətkarlıq qüdrətindən doğur.
Acı
çayı...
İlan
kimi burulursan,
İlan kimi zəhərlisən.
Sahillərin
ağ şoradır.
Şoran bitər bir tək orda.
Suyun niyə acı olmuş?
Poemada şairin məqsədi çayı qınamaq,
yaxud ittiham etmək deyil. O, sadəcə, hadisələrin hansı məcrada cərəyan
etdiyini oxucu dərkində sistemləşdirir, poemada xəyali
təsəvvürləri canlandırır. Əsərin
sonunda təbiətin sirlərindən biri kimi düşünən
insanların daim diqqətini çəkən Acı
çayında suyun acı-duzlu olmasının səbəbini
şair məcazi mənada yozursa da, mütləq mənası
açılmamış qalır. Doğrudan
da, Yer üzündə elə çaylar vardır ki,
onların suyundan yalnız ilin müəyyən dövrlərində
istifadə etmək mümkün olur. Qalan
dövrlərdə isə suyun tərkibində duzun həddindən
çox olması suvarılma işini çətinləşdirir.
Belə çaylardan biri də Acı
çaydır. “Acı çay
başlanğıcını Savalan dağının Şərq
ətəklərindən alaraq Sərab mahalını
suvardıqdan sonra Xanımrud mahalında İsgəndərçayla
birləşir və Təbriz şəhərinin
şimalındakı Mayan, Axola, Baranlı, Satınlı və
Şora kəndlərinin ərazisindən keçərək
Urmiya gölünə tökülür”. Acı
çaya xitabən arzularını da dilə gətirən
şairin bu diləklərinin özündə belə
doğma yurdun dərdlərindən, acılığından
qurtuluş istəyi yer alır. Arzuların
ustalıqla ifadəsi, orijinal deyim tərzi poemanın bədii
təsir gücünü artırır və oxucu qəlbində
müəllifə mehr-məhəbbət yuva qurur. Ə.S.Alov ana təbiətin bir möcüzəsi
olan Acı çayın timsalında Azərbaycanın və
Azərbaycan xalqının başından keçən
olayları, keşməkeşli tarixini də ustalıqla canlandırır.
Acı çayın suyunun bu dərəcədə şor
olması tarix boyu ölkəmizə axışan ərəblərin,
monqolların, talançı quldurların ayaqları
altında əzilən, boğulan bir xalqın göz
yaşı, fəryad səsi, çayın üzərindən
adlayıb yurdumuza basqın etmiş yadellilərlə
döyüşən millətin zülm və əsarətə
qarşı etirazı, üsyanıdır.
Güney Azərbaycan ədəbiyyatında “Ərk
qalası” mövzusunun xüsusi yeri vardır. Alov eyni
adlı poemada inqilabi əhvali-ruhiyyəni xəyali təsəvvürlər
üzərində canlandırmaqla oxucunu Ərk
qalasının tarixə sinə gərərək təbiət
hadisələrinin təsirinə və insan müdaxilələrinə-müharibələr
zamanı hücumlara məruz qalan divarlarında oxunan nəğmələrlə
ovuda bilir. M.Biriyanın “Ərk qalası əfsanəsi”
poemasında da bu cəhət özünü qabarıq təzahür
etdirir. Bu poemada da şair fikrinin bədii
izharı-insan qəlbini riqqətləndirən bir eşq hekayəsi
müəyyən qədər zəif verilir, lakin ifadə
forması və poetik qəlib əsərin ideya-məzmun xəttini
müəyyənləşdirməyə yardımçı
olur. Azərbaycan folklorundan süzülüb gələn
ibrətamiz bir eşq əfsanəsinin motivləri üzərində
qurulmuş “Ərk qalası əfsanəsi” poemasında Məhəmməd
Biriya məhəbbət və inam, sevgi və etibar, sədaqət
və dözüm kimi bəşəri duyğuları tərənnüm
edir. “Ərk qalası” əfsanəsinin
yarandığı vaxtdan uzun illər, əsrlər, qərinələr
ötmüşdür. Ancaq bu qalanın tikintisi ilə
bağlı yaranmış ibrətamiz əfsanə xalqın,
mütəfəkkir ədiblərimizin ruhunda, təfəkküründə
bütün dövrlərdə öz yerini qoruyub
saxlamış və qəhrəmanlıq, sevgi, vəfa,
etibar, sədaqət rəmzi kimi nəsillərdən- nəsillərə
ötürülərək tarixin yaddaşında
daşlaşıb.
Muradəli Qaflantı (Qaflanti Muradəli
Qüreyşi-1934) “Bizim kəndin bir illik tarixi” poemasında
insani hisslərin geniş anlamını verməklə, həyat
və zaman faktorunu sonsuzluq kontekstində təsəvvür
edir. Bu təsəvvür predmetik xüsusiyyət kimi əsərin
bütün hissələrini vahid bir məcrada birləşdirir.
Ayrı-ayrı istiqamətlərin bir nöqtədə
təkrarsız birləşməsi şairin sənətkarlıq
qüdrətindən irəli gəlir.
“Zavallı
xəlqinin dərdin gərəkdir Biriya çəksin, Bu
yolda qanıma batsam, böyük bir iftixarım var”, - missiyası
ilə yaşayan və yazıb-yaradan Məhəmməd
Biriyanın da məramı o dövrün milli ruhunu, yaşam
tərzini, ideyalarını sənətkarlıqla yenidən qələmə
almaqla heç zaman tükənməyən böyük
eşq, məhəbbət duyğularının əbədiyaşarlığına
diqqəti çəkmək, insanın, bəşər
övladının kamilləş-məsində, özünə
qayıdışında böyük rol
oynadığını sübuta yetirməkdir. M.Biriya
yaratdığı obrazların dili ilə bütün sirli məqamlara,
onu düşündürən suallara cavab tapır və
baş verən qarşısıalınmaz mürəkkəb
situasiyaları necə aşdığını göstərir.
Yalnız eşqin, məhəbbətin xəyanət
və rəzalətə qalib gələcəyini
vurğulayır. Eşqsiz, məhəbbətsiz
bir ürəyin tar-mar olduğunu əsər boyu oxucunun diqqətinə
çatdırır. Ürəyi məhəbbətlə,
pak sevgi ilə çırpınan şair haqqa, həqiqətə
çatmanın yolunu da elə bunda görür. M.Biriya ixtiyar bir qocanın oğlunu,
ömür-gün yoldaşını itirdikdən sonra
dünyanı tərk etdiyini kədərli ovqatla anlatdıqdan
sonra, elə yaratdığı obrazın dili ilə bir
çox sirli məqamların, əsl həqiqətin üzərindən
də pərdəni götürür.
Ərk qalasının yarımçıq
qaldığını gördükdə Xadim ilə
böyük hökmdar da vəziyyətdən narahatlıq
keçirir və tez pusquda durduqları yerdən
çıxırlar. Həqiqətən də, dərdini
heç kəsə aça bilməyən Qara qulun qəmgin
halı, üzüntüdən öləcək duruma
düşməsi hökmdarı pərişan edir. Xadimə təcili tədbir görməsini, vəziyyəti
düzəltməyi əmr edir və Ərk qalasının
tikintisi yarımçıq qalarsa, onları dar
ağacından asdıracağını bildirir.
Beləliklə, uca eşqin qarşısında məkr,
hiylə, yalan ifşa olunur. Qarının hiyləsinə
aldandığını, riyakarlığın, hiylənin
qurbanı olduğunu başa düşən gəlin sonda səhv
etdiyini anlayır, əməlindən peşiman olur, ərinin
sevgisi, etibarı qarşısında yenilir. Yenidən
sevgisindən ilham alan Qara qul məhəbbətin
gücü ilə əvvəlki nəşəli həyatına
qayıdır. Sevgilisini bağışlayır, onun eşqi
ilə Ərk qalasının tikintisinin başa
çatmasında həlledici rol oynayır, xariqələr
yaradır:
Sevindi fəhlələr,
güldü bənnalar,
Hökmran əməldən oldu xəbərdar.
Düşündürdü
onu bu dərsi-ibrət,
Söylədi
doğurdan zövqü məhəbbət,
Hakimdir hər
zaman bütün bəşərə!..
O baisdi fəqət
xeyirə, şərə.
Məhəbbətinə sadiq olan Qara qulun həyatını Ərk qalasının taleyi ilə bağlayan şair bununla hər bir insanın, bəşər övladının içində ucalan məhəbbət qalasını da əks etdirməkdədir. M.Biriya “Ərk qalası əfsanəsi” poemasında sevginin xəyanət üzərində qələbəsini xeyirin şərə qalib gəlməsi kimi səciyyələndirir. O, əsl sənətkar məharəti ilə tarixən “bütün şairlərin müraciət etdikləri məhəbbət mövzusunu da yeni biçimdə şeirə gətirə bildi. Əsas məsələ məhəbbətdə duyğu ilə kamalın üz-üzə qoyulmasıdır”. O, həm sırf lirik-romantik, həm də tənqidi realizm, satirik ruhlu əsərlərinə ictimai-siyasi rəng qatdı və yeni məzmun çalarları ilə bəzədi. Lakin şair “Ərk qalası əfsanəsi” poemasında bir daha göstərdi ki, ölkələri fəth etmiş hökmdarlar, fironlar belə, bir gün fani dünyadan köçünü çəkəcək, yer üzündən silinib gedəcəklər, lakin qəlblərdə, ürəklərdə heykəlləşən müqəddəs sevgi, paklığını qoruyub saxlayan və ürəklərdə heykəlləşən ülvi məhəbbət bütün pisliklərə qalib gələcək, əbədiyyətədək yaşayacaq. Çünki “məhəbbət insanı mənəvi cəhətdən yüksəldir, onu təmiz, xeyirxah, nəcib əməllərə sövq edir. Məhəbbət təbiətdəki bütün gözəlliklərdən yüksəkdir”.
Esmira Fuad
Filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 9 aprel.-
S.14.