Din və fəlsəfə
Din
dühanın məhsuludur, o, bütün
dövrlərdə layiqli qiymətini almış və bütün
xalqların həyatında xilaskar rolu oynamışdır
Artur
Şopenhauer
Din, yaxud fəlsəfə insanın bioliji varlıq
qılafından çıxmaq ehtiyacından əmələ
gəlmişdir, amma birinciyə mənəviyyatın
doldurulması, ikinciyə zehnin
işıqlandırılması istəyi səbəb
olmuşdur; belə ki, dinin məkanı ürək, fəlsəfənin
ki, zəkadır. Din o zaman müqəddəslik statusu qazanır ki, fəlsəfə
ilə birləşir. Fəlsəfənin yolu
alfadan omeqaya kimidir və kamil din də öz fəaliyyətini
bu istiqamətdə qurmalıdır. Fəlsəfi yola
çıxmaq üçün insandan xüsusi istedad və fərdiliyin
dəf olunması qabiliyyəti tələb olunur, amma din
hamı üçündür; o, işinə başlamaqdan
ötrü insani üstünlüyün ali
dərəcəsinə can atmır, əlbəttə ki,
başlanğıcda.
Fəlsəfənin məqsədi öyrənməkdir,
dinin vəzifəsi öyrətmək. Əgər
din tamam və ya qismən dərk olunmuş ilahi iradənin
uyğun pillələrdə obyektivliyini əks etdirmirsə,
qanuna bənzəyir.
Dünya, kimin onu necə adlandırmasından
asılı olmayaraq, ilahi iradənin, yaxud iradənin
gücüylə idarə olunur, əlbəttə, söhbət
o idarəetmədən gedir ki, insani müdaxilədən
azaddır.
Allah-din
qarşıdurması deyilən bir əkslik də var, məsələn,
din elmə, yaxud fəlsəfəyə qarşı
çıxırsa, deməli öz mahiyyəti
ilə üz-üzə dayanır.
Keçici, yaranan və əmələ gələn hər
şeyin köhnəlib-qocalıb-öldüyü dünyada təzələnmə
ağacı həmişə yaşıl qaldığına,
yaradanın emanasiyası əbədi və tükənməz,
elçilərin vasitəçiliyi göz önündə
olduğuna görə, varlıqlar yenisilə əvəz
olunduğu kimi dini hökmlər də ilahi iradə ilə
ziddiyyət təşkil etmədən təşəkküldə
olmalıdır.
Fəlsəfi idrak fərdiliyin aradan
qaldırılması yolu ilə nəyə qovuşursa, Allaha
gedən yolun sonu da həmin məqama yetişmə kimi nəzərdən
keçirilməlidir, çünki hər iki yolun
yolçuları filosoflardır.
Əslində
bu yollar arasında nəzərə çarpan fərq yoxdur,
amma yolçular fərdlər olmasa da, yollar fərdi, məqsəd
eyni: insan və Həqiqətin dərk olunması, nəticə
də eynidir.
Varlığın
iç və çöl tərəfləri – zahiri
görünüşü və daxili mahiyyəti var. Şair,
rəssam, heykəltəraş, ssenarist, əsasən, hadisələrin
çöl təsvirini ötürməyə
çalışır, amma fəlsəfə mahiyyəti
öyrənir. Istənilən sənət əsəri
o vaxt ölməzlik qazanır ki, ayrıca şeylərin adi
idrakından ideyanın idrakına keçid mərhələsi
baş verir. Hər hansı dinin mahiyyətinə ancaq fəlsəfi
yolla varmaq mümkündür, deməli mahiyyət mənada həm
dini, həm fəlsəfi proses eynidir.
Dinin kilsə, yaxud məscid səviyyəsində təbliğinə
gəldikdə isə xətalar və
yanlışlıqların meydana çıxması
labüddür. Çünki fərdiliyini yox etməyən
insan ilahi iradənin məziyyətlərini ehtiva edən tezliyə
uyğun gəlməyə bilər, lakin vasitəçiliyin
bu kimi təhriflərlə səciyyələnən fəaliyyətini
bütövlüklə dinin ayağına yazmaq olmaz.
Fəlsəfə ilə dinin insana təsir
troyektoriyası üst-üstə düşmür; birinci,
yuxarıdan aşağı, ikinci, əks-meyillidir. Başqa
sözlə, insan fəlsəfəni öyrənməyə təbiəti
başa düşmək cazibəsi, yaxud filosofları oxumaqla
– dərk olunmuş ideyanı dərk etmək ehtiyacı ilə
başlayır, amma dinin başlanğıcı müqəddəs
sadəlövhlüklərlə doludur.
Heç bir din insanın dərk olunmuş
azadlığını, hətta ölüm hökmü
oxunmuş məhkum olsa belə, əngəlləyə bilməz,
çünki bu kimi azadlıqlar gözlə görünən
əməllərdə zahirə çıxmır. Filosofun, yaxud
hər hansı din xadiminin ayrıca insanı olmur, insan
insandır, sadəcə onun mürəkkəb xüsusiyyətlərini
hər kəs öz düşüncəsinin sərhədlərinə
görə araşdırır. Sapiens
yarandığı ilk gündən hansı iradə ilə
dünyaya təşrif gətiribsə, bu gün də odur,
sivilizasiya insanın həyat tərzinə aiddir,
düşüncə tərzinə yox. Bu
mənada dinin payına daha çox məsuliyyət
düşür, nəinki fəlsəfənin, lakin dinin pis əməllərin
islahı tendensiyası insani hüquqların məhdudlaşdırılması
hesabına olmamalıdır. Balansın pozulması
dinin
bayağı hökmlərinə gətirib
çıxarır.
İddia edirlər ki, dində pessimizm yoxdur, amma pessimist
filosoflar çoxdur. Insanın öz ölümünü hər an burnunun ucunda hiss etməsi pessimizm deyilmi?
Ölümünü gözünün önünə gətirməyən
insan heyvandır, axı heyvan da ölməyənə qədər
öləcəyini bilmir və o da məlumdur ki, axirətə
inanan insan pessimist ola bilməz,
çünki ölümü təbii qəbul edir, lakin bu
kimi düşüncə tərzi hər kəsin özündənmi
asılı məsələdir?
Söhbət
pessimist filosoflardan gedirsə və bu filosofların
başında Artur Şopenhauer durursa, bu barədə söyləyəcəyim
tək bir cümlə var: onun qəmli fəlsəfəsi elə
sevinc gətirir ki... Şopenhauer necə pessimist
filosofdur ki, ölümün ən nikbin metafizikasını
yaradıb?! Onun şah əsəri sayılan «Dünya
iradə və təsəvvür kimi» kitabından 54-cü
paraqrafa istinadən aşağıdakı bir neçə
cümləni arakəsmələrlə xatırlatmağı
özümə borc bilirəm: “... atılmış materiyaya
görə göz yaşı axıtmayacağımıza
oxşar olaraq... bədənimizin materiyasının
saxlanılmasını tələb etmək o qədər məqsədəuyğun
deyil, çünki bu materiya daim yenisilə əvəz olunur. Bədənlə bağlı olan fərdi
şüura qaldıqda isə yuxu onu hər gün tamamilə
dayandırır. Dərin yuxu davam etdiyi
müddətcə ölümdən heç nə ilə fərqlənmir,
donmuş adamlarda olduğu kimi o, tədricən ölümə
də keçə bilir. Ölüm fərdiliyi
unutduran yuxudur, çox güman ki, o, başqa şəkildə
yenə də oyanır və yaxud da heç yuxuya getməmişdi”.
Din ancaq fəlsəfə
ilə yox, tarix boyu öz daxilində batin əhli və zahir əhli
təmsilçilərinin arasında da dartışmalara səbəb
olmuşdur.
Din ilkin səviyyəsində
ehkam kimi səsləndirilir, böyük hiss və həqiqətə
yaxınlaşma həyəcanı ancaq onun fəlsəfəsilə
vəhdətdə olduğumuz anlarda baş verir. Artur Şopenhauer əbəs yerə söyləmir
ki, məni oxuyan hər kəs sufiləri də
oxumalıdır. Fəlsəfə işıqlanmaya can
atmadır; əzabdan xilas olmağın yeganə yolunu Qautman
Budda işıqlanmada görür, deməli işıqlanmaya
xidmət göstərən din, ya fəlsəfə ilə
üst-üstə düşməli, ya da onun tərkib hissəsinə
çevrilməlidir.
Mövlana
deyir: “Bu dünya zindandır, biz də zindandakılar...
Qumaş, gümüş, oğul, qadın dünyadır... Gəmiyə dolan su gəmini batırır, lakin
altında qalan onu üzdürür”.
Şopenhauer
deyir: “Dünya bütün münasibətlərdə
qeyri-şərtsiz pisdir; estetik olaraq o, karikaturaya, zehni cəhətdən
dəlixanaya, adət-ənənəyə görə
adamaldadan qumarxanaya, bütünlükdə isə həbsxanaya
bənzəyir”.
Əlbəttə, Mövlana gəmini üzdürən
su deyəndə artıq bu dünyanı deyil, gerçəküstü
– fövqəl dünyaya yüksəlməni, Şopenhauer isə,
əksinə, gerçək dünyanı nəzərdə
tuturdu və zahiri fərqliliyə baxmayaraq, təbii ki, hər
iki filosofun qənaəti eynidir.
İbn
Ərəbinin vəhdətül-vücud nəzəriyyəsi
ilə Artur Şopenhauerin İradə fəlsəfəsi
arasında bir-birini tamamlayan məqamlar az
deyil. Mövlananın “hər kəs
yaradılışına görə xidmətə sahibdir”
fikri ilə Platon ideyaları – təbiətin bütün
üzvi və qeyri-üzvi cisimlərinin müəyyən
şəkilləri, ilkin, dəyişməz xassələrinin
yerləşdiyi müvafiq pillələr eyni mahiyyəti
paylaşmırmı? Platon deyir: “Heç vaxt üzə
çıxmadan həmişə var olan və həmişə
zühur edib yox olan nədir?”, Mövlana
buyurur: “Yoxluqdan meydana gələn göz, varlığı
tamamilə yox gördü”.
Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi yer kürəsində yaşayan, eyni zamanda
düşünməyi bacaran hər kəs anlayır ki,
dünya gözəgörünməyən iradi qüvvə tərəfindən
idarə olunur və bu qüvvə fəlsəfənin, dini fəlsəfənin
öyrənməyə çalışdığı yeganə
Həqiqətdir, o cümlədən, bu yeganə Həqiqət
fərqli fəlsəfələrdə müxtəlif adlar
altında özünü büruzə verir. Elə
bu səbəbdən də A. Şopenhauer fəlsəfəni
başları bir-birinin dilini bilməyən əjdahaya bənzədir.
Dində yeganə Həqiqət Allahdır və filosoflar bilir
ki, bu Həqiqətin mahiyyətinə tam olaraq varmaq
qeyri-mümkündür; məhz fəlsəfənin nail
olduğu, yaxud dinin qovuşmaq istədiyi məqam tək olan Həqiqətin
– Allahın dərk olunmazlığını dərk etmək
xüsusiyyətilə tamamlanır, yəni din də, fəlsəfə
də, olsa-olsa, tək olan yaradıcı qüvvəni
tanımanın sərhədlərinə yaxınlaşa bilərlər.
Artur Şopenhauer fəlsəfi nəzəriyyəsində
iradə adlandırdığı yeganə hakim qüvvənin
bütün xassə və xüsusiyyətlərindən
söz açdığı kimi, din də, eynən məhəbbət
haqqında söylədiklərimizə oxşar olaraq,
Allahın keyfiyyətlərindən uzun-uzadı bəhs edir,
özlərindən isə danışmırlar.
Mənsur Həllac yolçuluğunun sonu – Tanrıya
qovuşma məhz Ona qovuşmağın mümkün
olmadığı barədə biliklərin əldə olunma
səviyyəsinə deyilir. Həm dinin, həm də
fəlsəfənin inkişaf etməsinə səbəb Həqiqətin
gizləndiyi aləmə canatmadır və hər kəs bu Həqiqətə
yaxınlaşa bildiyi qədər xoşbəxt olur. Bəlkə bir gün din də, fəlsəfə də
bu gizlilik pərdəsini qaldırmağa müvəffəq
olacaqlar, lakin həmin gün, yəqin ki, dünyanın sonu gəlməlidir.
Nəhcul-bəlağənin
93-cü xütbəsində Həzrət Əli buyurur: “Hər
şeydən üstün olan Allahdır, uca hümmətlər
belə, onu dərk edə bilməz və zəkalı
insanların zirəkliyi ona çatmaz. Zatının
həqiqətinin əslini başa düşməzlər,
çünki müəyyən bir hədlə məhdudlaşmır
ki, onu dərk etmək mümkün olsun. Ən
əvvəldir və onun üçün son yoxdur, deməli
axırına çatmaq da yoxdur”.
Bütün “a priori” dərk olunan biliklərin təcrübəyə
əsaslanan ayrılmaz xassəsi olur və əgər bu xassələrin
sabitliyi pozularsa, biliyin doğruluğuna şübhə
yaranar. Dörd fəsildən birində, məsələn,
yayda qar yağarsa, fəslin mahiyyəti dəyişər, ya
yayda qar yağmamalıdır, ya da fəslin adı əvvəl
nəzərdə tutulandan fərqli məna kəsb etməlidir.
Nə şəkildə uydururlar-uydursunlar, əzan
səsinə neçə putluq dəyirman daşı
fırlanmaz.
A priori bilik təcrübəni inkar edəndə
inamların soyqrımı başlayır, başqa sözlə,
a priori” dərk etdiyimiz Allahın əmr və göstərişləri
movcud təcrübənin sərhədlərini
aşmamalıdır, axı o sərhədləri də Allah
müəyyənləşdirib. Məsələyə
təcrübəni inkar etmək nöqteyi-nəzərindən
yanaşmaq bizi o düşüncəyə gətirib
çıxarar ki, guya Allahın işi-gücü nəsə
yaratmaq və yaratdığını pozmaqdan ibarətdir.
Deməli təcrübəyə zidd
çıxan din məhz bu mənada fəlsəfənin
yolunda əngəl olmağa çalışır.
Hegelə görə, din fəlsəfənin bir hissəsidir,
əslində, təməl daşıdır, çünki
ilk yaranan birincidir, lakin din müxtəlif xalqlar arasında
ayrı-seçkiliyə səbəb olur və yaxud başqa
dinləri aşağılayırsa, təkamüldən yox, tənəzzüldən
xəbər verir. Onu da qeyd eləyim ki, siyasətçilərin
vasitəçiliyi olmasa, mahiyyətinin eyniliyi
baxımından din dini, əlbəttə, aşağılamaz.
Din millətlərin
ortaq məxrəcə gəldiyi yeganə kəsrdir ki, surətin,
yaxud məxrəcin süni şəkildə
böyüdülüb-kiçildilməsi kütləvi
qırğınlara yol açır. Necə ki, hansı şəraitdə,
hansı səbəbdən baş verməsinə baxmayaraq,
“Vorfolomey gecəsi” – 24 avqust, 1572-ci il – din
adına böyük ləkədir.
Bütün
dinlərin yekdil fikirdə olduğu və Qurani-Kərimin ana xəttini
təşkil edən bir ayə var: “Həqiqətən, Allah
ehtiyacsızdır...” İnsanın müqəddəsliyi
Allahın nəhayətsiz müqəddəsliyinə nə
yaxşı, nə pis mənada təsir göstərə bilməz,
yəni insan insan üçündür; onun bütün
yaxşı və pis əməllərinin gerçəkləşdiyi
səhnə insani mövcüdatdır. Deməli müqəddəs
insan anlayışı dində və fəlsəfədə
fərqli yolçuluqlar hesabına əldə olunsa da, nəticə
eynidir: mümkün qədər heç kimə, heç nəyə
zərər verməmək hissinin formalaşması –
ülvilik məqamı. Fəlsəfədə
müqəddəslik anlayışı mütləqdir, dində
isə bu məqam dini fəlsəfənin təcrübədən
asılı olmayan nəzəriyyəsi hesabına əldə
olunur. Qəbul edilən, yaxud edilməyən
qaydaları ülvilik xatirinə bilərəkdən rədd
etmək müqəddəs olmaq anlamına gəlməz,
müqəddəslik ehtiyacı yox kimi qarşılamaq keyfiyyətidir,
yəni müqəddəslik ehtiyacsızlıqdır,
ehtiyacların bilərəkdən inkar edilməsi deyil. Mən
bu barədə özümün “İdraki vəcd nədir?”
kitabımın 23-cü səhifəsində belə yazmışam:
“Ülvilik məqamına yetişmək üçün az yemək, oyaq qalmaq vasitə ola bilməz, amma
ülvilik hissi az yemək, oyaq qalmağa vasitəsiz vasitədir.
Nədənsə bunların yerini dəyişik
salırlar”.
Fəlsəfə hansısa sirrə vaqif olmaq istəyindən
başlayır, din isə əxlaq qadağasıdır və
onun vəzifəsi insani keyfiyyətlər çoxluğunun
böyüyüb təkmilləşməsi işinə xidmət
etməkdir.
Din adamı hazır yolla irəliləyir, çətinlik təcrübədən
asılı olmayan nəzəriyyə yaratmaq mərhələsində
başlayır, lakin fəlsəfənin yolu birinci addımdan dərk
olunmazlıqlarla doludur. Fəlsəfə
qalın-qalın pərdələri qaldıra-qaldıra, daha
doğrusu, qaldıra bildiyi qədər arxasında nəsə
tapır, dinin pərdə qaldırmaq missiyası yoxdur.
Fəlsəfə ilə din arasında üst-üstə
düşən yeganə məqam musiqiyə münasibətdir
və bu, yəqin ki, musiqinin özünəməxsus
yaradıcı xüsusiyyətindən irəli gəlir.
İlahi iradənin hökmlərinə tabe olduğu və
tənhalığı sevmədiyi üçün din azad
deyil, amma fəlsəfə həmişə azaddır. Dində ən
böyük azadlıq tək olan Allahın iradəsinə, fəlsəfə
də isə mütləq ideyaların yeganə subyektinə
aiddir. Görünür, Şopenhaer tək olmanın bu
xüsusiyyətinə görə deyir: “Kim ki, tənhalığı
sevmir, eyni zamanda azadlığı da sevmir”.
Əsl din öz hökmlərinə qarşı
çıxan ayrı-ayrı şəxsləri, fəlsəfədə
belə çağırış yoxdur, məhv etmək missiyasından
uzaq olmalıdır. Mənsuru dara çəkdilər, Brunonu
yandırdılar, sinaqqoq Spinozanı lənətlədi, nəticə
necə oldu? Əgər düşüncə
tərzini öldürmək mümkün olsaydı, onda din bu
mənada hökmən nəsə qazanardı, lakin birinci hər
yerdə həmişə baş verdiyindən ayrı-ayrı
şəxslərin ölümü ilə sona yetməz.
Din və
fəlsəfə zehni fəaliyyətin müxtəlif
formalarıdır; birinci, Allahla qaibanə ünsiyyətdə
keçən həyatdır ki, xilasolmada insan mənəviyyatının
şəxsi ehtiyaclar səviyyəsində ödənilməsi,
bağlılığın davamlı və möhkəm
olması, ruhi sakitliyin sabitliyi və zövqalma məqsədilədir,
ikinci, mahiyyət etibarıyla hər hansı ali
maraqdan qətiyyən asılı olmadan mütləq ideyalar əsasında
varlığın dərk olunması işini tamamlamağa
çalışır.
Din həmişə
gələcəkdən bəhs edir, fəlsəfədə gələcək
adında zaman yoxdur; birinci yanlışlığa yol verə
bilər, çünki o daima təkamüldə olandır,
ikinci ortaya alternativsiz – kamil nəticə
çıxarmalıdır. Elmin dinə
ehtiyacı sıfır dərəcə təşkil edir, əlbəttə,
söhbət elmə, fəlsəfəyə zidd
çıxan, təcrübəni inkar edən dindən gedir,
amma fəlsəfəsiz heç bir kəşf, ixtira
işıqlana bilməz. Dediklərimizin təsdiqi kimi
Albert Eynşteynin bir fikrini xatırlatmaq yerinə düşər:
“Dinsiz elm kor, elmsiz din topaldır”.
Zərdüşdtdən
başlamış müasir günə kimi din insana əvəzsiz
hədiyyə vəd etmir: “... son hesab günündə yalanpərəstlərə
ən pis həyat və doğru tərəfdarlarına ən
yaxşı yaşayış məskəni nəsib
olacaqdır, Avesta”. Lakin fəlsəfənin məqsədi
şirnikdirib hökm qəbul etdirmək yox, həqiqəti
söyləməkdir, öyrənib-öyrənməmək isə
birbaşa insanın özündən asılı məsələdir
və fəlsəfi xoşbəxtlik təmənnasızdır,
yəni dində xoşbəxtliyə səbəb istəklərin
həyata keçməsi hesab olunursa, fəlsəfi xoşbəxtlik
ehtiyacsızlığın mümkün sərhədlərinə
qovuşmaqla əldə olunur.
Həyatımızda bəzən elə qəribə
hadisələr baş verir ki, ilahi ədalətin
hökmünə inanmamaq olmur. Bu arada məhşur
“Nature non contristatur!” – “Təbiət kədərlənmir”
kəlamı yada düşür və belə sual doğurur:
“Əgər təbiət kədərlənmirsə, bəs
onda kədərlənən kimdir və ilahi ədalət
hansı qüvvənin hökmü ilə baş verir?” Dünyanın ilahi iradə tərəfindən idarə
olunmasını qəbul edən hər kəs belə
düşünür ki, ilahi ədalət ilahi iradənin
müvafiq təsirinin nəticəsidir. Onda
Şopenhauerin nəzəriyyəsinə görə, kor iradə
tərəfindən idarə olunan dünyada ilahi ədalətdən
söhbət açmaq düzgün olmaz və əgər
özünü rədd etmiş, yaxud etməmiş iradə
biz özümüzüksə, ilahi ədalətin “bir iradə
olan insan”la nə əlaqəsi? Yekun nəticə olaraq
onu söyləmək olar ki, başlanğıcını
Muhiddin Ərəbinin “Vəhdətül-vücud” nəzəriyyəsindən
götürən panteizm kainatı bütövlükdə
Tanrı kimi qəbul etmək: B. Spinoza, C. Bruno və təbiətdən
yüksəkdə heç nə yoxdur:
İ. S. Erougena kimi hər iki variantında ilahi ədalət
prinsipilə ziddiyyət təşkil edir. İlahi ədalət
anlayışının mövcudluğunu ancaq və ancaq
Qurani-Kərim və onunla həmfikir olan ayrı dinlərin təqdimatında
Allahın xüsusiyyətlərinə aid etmək
mümkün sayılsa da, o, həmişə, hər
lazımi şəraitdə baş verməyən nadir hadisə,
yaxud heç baş verməyəndir. Əgər
ilahi ədalət həmişə, hər lazimi şəraitdə
baş verməyən nadir hadisədirsə, onda başvermənin
səbəbi insanın müqəddəsliyi, yaxud
özünü rədd etmiş iradəsi olmaya? Göründüyü kimi nə dinin, nə də fəlsəfənin
bu qüvvənin nə olduğunu tam şəkildə izah etmək
imkanı yoxdur.
Insanın dünyanı sona kimi dərk etmək qabiliyyətinin
məhdudluğu, bəlkə də, ömrünün qısa
olması – beynin ardıcıl düşünmə prosesinin kəsilməsi,
subyektin materiyasının məhvolması səbəbindəndir.
Din insana əvəzsiz
hədiyyə vəd etmədiyi kimi, əlbəttə, istisnayi
halları nəzərə almasaq, insanlar da Allahı təmənnasız
sevmir, hətta onlar dinin, Tanrının ünvanına söylənmiş
haşiyədən kənar nəsə eşitsələr,
qulaqlarını əllərilə tutub uzaqlaşırlar ki,
başlarına pis hadisə gələndə Ona yalvarmağa
üzləri olsun. Dinin bəxş etdiyi xoşbəxtliyin
müqabilində insanın qəbul etməli olduğu şərt
bəzən öz iradəsilə ziddiyyət təşkil
etdiyinə və bu mənada mahiyyət beyindən getdiyinə
görə, yəqinliklə söyləmək olar ki, o,
Yaradanı təmənnalı sevir; arzusuna qovuşan kimi
Allahı unudur. Bu barədə Rabiə əl-Ədəviyyədən
gətirdiyimiz misal yerinə düşər: “Məqsəd
görünsün deyə cənnəti yandırıb, cəhənnəmi
söndürmək istəyirəm ki, bu yolu bağlayan iki pərdə
aradan qalxsın, Tanrının qulları Ona ümid və
qorxusuz qulluq etsinlər; əgər cənnət ümidi, cəhənnəm
qorxusu olmasaydı, heç kim tanrıya
baş əyib, itaət göstərməzdi”.
Gündə neçə-neçə qadın və
kişinin, uşağın dünyadan köçməsinə
şahidlik edən və bir gün özünün də
öləcəyini yaxşı bilən insanın heç
ölməyəcək kimi mal-pul, sərvət toplamaq hərisliyindən
belə məlum olur ki, o, heç də ölümünü
yaxınlıqda hiss etmir. Bu barədə ustadım Artur
Şopenhauerin açıqlaması belədir ki, insan
ölümü şəxsi təcrübəsində
yaşamadığına görə, nəzəri həqiqət
kim kənara qoyur və elə bu səbəbdən
də özü gücdən düşüb yaşamaq istəməyənə
qədər öləcəyini ağlına gətirmir. Deməli insanın öz əməlləri və
insana aid bütün əməllərin mövcudluq qənaəti
təcrübə vasitəsilə əldə olunur.
İstər din olsun, istər fəlsəfə, insan təcrübə
vasitəsilə mənimsədiyi hər hansı həqiqəti,
yaxud varlığın mahiyyətini təcrübəyə
zidd üsullarla qavraya bilməz.
Əgər ən böyük və ən ağır fəaliyyətin
zehinlə əlaqəli olduğunu nəzərə alsaq, rahib
olmaq, yaxud dindarlıq etmək insandan böyük zəhmət
tələb etmir; fəlsəfə isə, əksinə, ən
çox zəhmət tələb edən sahədir.
Beynin belə
bir funksiyası var ki, təcrübədən asılı
olmayan istənilən hadisəni dərrakə yolu ilə təhlil
edə bilir, lakin din insana təhlil yox, qəbul olunmaq
üçün təqdim olunub; onun yanından ötmək,
yaxud başı üzərindən o yan-bu yana adlamaq caiz
olmadığına görə, düşüncə məhdudlaşır.
Əsrlər boyu dini hökmlər insanın tərbiyəsi
uğrunda mübarizə aparırkən, məlum müstəvidə
nəticənin necə olması hər bir dərrakəli
oxucu üçün işıq kimi aydındır.
Getdiyi yolu düşünülmüş deyil də,
diktə ilə qət edən insan bu yolda həmişə
büdrəyə bilər, davametmə prosesi qarşıya
daha güclü “diktator” – diktə edən çıxana qədərdir.
Nitşenin Allahı fövqəlinsandır. Bəlkə də,
o haqlıdır, axı insanın taleyi insanın əlindədir.
Digər tərəfdən Allah öz “məkanını”, “əhatə
dairəsini” heç kəsə görə tərk etmir, Onun
fəaliyyət “trayektoriyasını” dəyişmək,
insana fiziki təsir göstərmək kimi imkanlarından
söhbət açmaq gülməli olar. Deməli
fəza cismlərini, nəbatəti, yaxud heyvanlar aləmini nəzərə
almasaq, dünyada baş verən bütün hadisələrin
yeganə hərəkətverici qüvvəsi insandır.
Çox hörmətli Nitşeyə istinadən onu da söyləyə
bilərik ki, bəşəriyyətin xilaskarı, həqiqətən,
istər din, dini, yaxud ladini fəlsəfə olsun, fövqəlinsan
olmalıdır, lakin özü xilas olmaq istəməyən
insanı təzyiq göstərmədən, zor tətbiq etmədən,
yeri gəlmişkən, qanunlar həmin funksiyanı daha
yaxşı yerinə yetirir, necə islah etmək olar? Onda belə
bir sual ilə üz-üzə qalırıq: – Fövqəlinsanın
xaotik hərəkətdə olan insanlar aləmini idarə etmək
gücü varmı? – Nədənsə, güc deyəndə
insanın ağlına ilk gələn silah olur, yəni
silahı, ordusu, sərvəti varmı? Fövqəlinsan,
olsa-olsa, dünyaya üstün düşüncə tərzi
və mənəviyyat nöqteyi-nəzərindən
“allahlıq” edə bilər, o da anlayan bəndələr
üçün keçərlidir.
Deyilənlərdən belə nəticə hasil olur ki, fəlsəfənin
silahı yoxdur, lakin din həmişə müsəlləhdir.
Təəssüfedici
haldır ki, fəlsəfə ilə əlaqəsi olmayan,
lakin fəlsəfə adına
yazılmış... yazılacaq qalın-qalın kitablar da az
deyil...
Yazımızın sonunda onu qeyd etmək yerinə
düşər ki, insan-din bağlılığının təməlini
mənəvi ehtiyac təşkil edir. Bu belə olmasaydı,
doxsan yaşlı valideynimizin həyatda qalması
üçün əlimizdən gələni əsirgəyər,
ünsiyyətindən zövq almazdıq, axı biz onlara ruhən
pənah aparırıq. Deməli fəlsəfə
ilə din arasında o zaman ziddiyyət baş verir ki, din fəlsəfənin
yoluna çıxır.
Din
xalqı yekdil vəhdətə çağıran yeganə
qüvvədir, fəlsəfə seçilmiş insanlar
arasında belə ayrı-seçkiliyə səbəb olur.
Dinin hökmlərinə tabe olmadan da həyatı
yaşamaq olar, necə ki, dinə qədər ibtidai insanlar
yaşayıblar.
Din insanla
Allah arasında uzun bir yoldur; hər kəs şüurunun
hüdudları qədər irəli gedə bilir.
Dinə münasibətlə Allaha münasibət həm
qismən, həm üst-üstə düşə, həm də
düşməyə bilər və buna səbəb, peyğəmbərlər
istisna olmaqla, Allahın yerdəki vasitəçiləridir.
Allahı dərk etmədən sevməyin özü də
bütpərəstlik kimi dəyərləndirilməlidir,
axı əksəriyyət Ona arzularını gerçəkləşdirmək
üçün yalvarır. Deməli din dar günün
yoldaşıdır, hətta fəlsəfə də belədir,
fərq ondadır ki, birincidə özünüaldatma, ikincidə
özünüdərk hadisəsi baş verir. Əgər
özünüdərk yalnız seçilmiş insanların
qismətinə düşürsə, deməli seçilməmişlərin
üz tutacaqları yeganə məbəd Dindir!
Dinə qarşı çıxırlar, lakin din irsən
qəbul olunur, çünki hələ dünyada dövlət,
fəlsəfə olmayanda o var idi və dünyaya göz
açan uşağın ilk tanıdığı
böyük isim Allah kəlməsidir. Məsələn, Suriyada güllə
yarası almış üç yaşlı
uşağın sonuncu cümləsini xatırlayaq:
“Hamısını Allaha deyəcəyəm”. Elə
buna görə də dini haqlı, ya haqsız insanın həyatından
çıxarmağa çalışanlar müsbət nəticə
əldə edə bilmirlər.
Əgər din, bəla hesab olunsaydı, çox ciddi bəla
olardı, çünki o, insanı etnik kimliyindən
qoparır; istənilən dində ümmət
anlayışı ilkin şərtdir və insanın öz
dininə sadiqliyi etnik kimliyin yox edilməsilə xarakterizə
olunur. Bəs fəlsəfə? Fəlsəfə də
belədir: fərdiliyini yox etmiş subyekt, yaxud dahi
üçün, sadəcə, insan amili – bəşəriyyət
ideyası var; fərq ondadır ki, dində kütləvilik, fəlsəfədə
öz cəminə qovuşmuş təklik hökm
sürür.
Göyərçin
Kərimi
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 11 aprel.-
S.13-14.