Güney Azərbaycan ədəbiyyatı: ənənəvi
obrazlar yeni məzmun müstəvisində
3-cü yazı
Sönməz yaradıcılığına aid yüksək
tərənnüm və təsvir xüsusiyyətləri
“İtin vəfası” poemasında olduğu kimi,
“Əliboş getmə” poemasında da xüsusi rol oynayır. Bu poemada
müəllif azadlıq yanğısını və
özgürlük hisslərini vacib və məsuliyyətli
mövzu kimi dəyərləndirir. Bu da əsərin
istər məzmun, istərsə də şəkil rəngarəngliyi
baxımından tamamlanmasına təsir göstərib. “Böyük dərd” poemasını da Sönməz
həmin mövzunun isti və narahat duyğularının
işığına bürüyüb. Poema
süjet, kompozisiya baxımından maraqlı təsir
bağışlayır. Həmçinin, əsərlərdə
müəllifin qarşıya qoyduğu məqsəd və məram,
mövzu inandırıcıdır. Sönməzin
poemalarının mövzusu real həyati-bədii məziyyətlərə
malikdir və burada ali həqiqət diqqət
mərkəzinə çəkilir. Əsərlərin
məzmununu təşkil edən həyat materialı son dərəcə
aktual və müasirdir. Onun şair qətiyyəti, fikir
duruluğu, sənətkar qəlbi, həyatı, hadisələri
görmək və seçmək, oxucunu real varlıqlara və
yeni mütərəqqi ideyalara inandırmaq bacarığı
və s. kimi ədəbiyyatımız üçün vacib
olan xüsusiyyətlər əsərlərinin həm
mövzu, həm də bədii-estetik təsir
gücünü artırır, yadda qalır. Sönməzin
poemaları şairin özü ilə dialoq da
adlandırıla bilər. Şair
içindəki “Mən” ilə həmdərddir. Şairin poemaları aydın süjetə və
struktur quruşuna malikdir. Bunu şairin
“Babam özü gələcək” poemasında da sezirik.
Bu poema da əvvəlkilər kimi hisslərin
üzərində qurulub. Bir növ, bu əsər
Balaş Azəroğlunun Sönməzin “İsanın son şamı” poemasına həsr etdiyi bir
şeirə cavabdır.
“İsanın
son şamı” poeması Sönməzin
yaradıcılığında xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Çünki poemanın mövzusu bəşəridir.
Bu poemada sənətkarlıq daha qüdrətlidir.
Maraqlı və əhatəli bir quruluşa
malik poemada hadisələr şairin hissləri üzərində
cərəyan edir, lakin burada bir sıra fərqli xüsusiyyətlər
özünü yansıdır. Şair bəşəriyyətə
məlum olan bir hadisəni - həyat materialını geniş
bədii lövhələrlə əks etdirmək
üçün məhz poema janrını seçir. Poemanın başlığı - proloqu, sonluğunu
- epiloqu üzvi surətdə tamamlayır. Əsərdə şairin məsləhət və nəsihətləri
də ayrıca bir dinamizm kimi səciyyələnir.
Təbii ki, sənətkarlıq məsələlərinin
konkret məqsədini və məra¬mını bədii cəhətdən
şərh etmək üçün ilk növbədə sənətkarı
yetişdirən dövr və mühit kontekstini ayrıca
qabartmaq lazımdır. Bunun üçün isə cəsarətlə
deyə bilərik ki, İran ədəbi-ictimai ənənələrinin
40-cı illər ədəbi hərəkatının
genişlənməsi istiqamətində rolu
böyükdür. 1940-cı illərin əvvəllərindən
başlayaraq poeziya aləmində diqqəti cəlb edən
Əli Fitrət, Mir Mehdi Etimad, Məmmədəli Səfvət,
Hilal Nasiri, Məhəmmədəli Məhzun, Həbib Sahir,
Balaş Azəroğlu, Hüseyn Səhhaf, Cəfər
Kaşif, Mir Mehdi Çavuşi, Məhəmmədbağır
Niknam, Müzəffər Dirəfşi, İbrahim Zakir, Yəhya
Şeyda, bir qədər sonra isə Əli Tudə, Mədinə
Gülgün, Hökümə Bülluri, Haşım Tərlan,
Sədi Yüzbəndi və b. xalqın arzu və istəklərinin
tərcümanı, mütərəqqi - demokratik ideyaların
carçısı kimi çıxış edirdilər.
Əsrin əvvəllərindən İranda
yürüdülən mürtəce siyasət və bu siyasətin
doğurduğu nəticələr Güney ədəbiyyatında
sənətkarlığın inkişaf meyllərinin
qarşısını almaq üçün sipər rolunu
oynayırdı. Lakin milli ruhlu ədəbiyyat bu yöndə
bütün çətinliklərə sinə gərir və
Güney ədəbiyyatında qüdrətli sənətkarlar
yetişirdi. Həmin sənətkarların
qüdrəti ilk növbədə ictimai-siyasi baxımdan cəsarətli
mövzulara müraciət etməkdə, milli azadlıq
ideyalarına xidmət göstərməkdə öz ifadəsini
tapırdı.
Araşdırma materiallarına əsasən demək olar
ki, Güney ədəbiyyatında fəlsəfi fikirlə ədəbi
istiqamətlərin bir-birini sıx surətdə izləməsi
sənətkarlığın ən vacib elementi kimi
özünü göstərir.
1910-1920-ci
illərdə İranda yaşayıb-yaratmış türk
kökənli, ancaq fars dilində yazıb-yaradan şairlər
- Arif Qəzvini, Mirzadə Eşqi və İrəc Mirzənin
də dövrün aktual problemlərini, hadisə və prosesləri
daha geniş panoramda əks etdirə bilən mövzulara
müraciət etmələri, məhz sənətkarlıq
meyarı olan “mövzu seçimi” məsələsinin
aktuallığını yenidən qabadıblar.
Qüzey Azərbaycan ədəbiyyatında olduğu
kimi, Güney Azərbaycan ədəbiyyatında da şairlər
bir-birindən fərqli müstəvidə bədii-fəlsəfi
mərhələ yaradırlar. Bu baxımdan
yanaşdıqda Şəhriyar
yaradıcılığının daha üstün
olduğunu görürük. Çünki
o, daim axtarışda olmaqdan, ədəbiyyatımızın
milli koloritini dərinləşdirmək üçün
çalışmaqdan yorulmamış, əksinə, poetik
axtarışlar şairin yaradıcılığına
qeyri-adi rəngarənglik və təravət gətirmişdir.
Şəhriyardan fərqli olaraq, Səhənddə
dünyaya poetik-fəlsəfi baxış bir qədər
gizli, mübarizlik, əzmkarlıq, cəmiyyətdə
mövcud olan naqisliklərə, haqsızlıqlara
qarşı etiraz, üsyankarlıq daha açıq, Sahirdə
romantik əsalət güclü şəkildədir.
Ümumiyyətlə, Güney şairlərinin
poemaları mövzu baxımından həyati gerçəkliklərə
söykəndiyindən onlarda bədii-fəlsəfi meyar, ideya
qabarıqlaşır, eyni zamanda ənənəvi mənəvi-əxlaqi,
ictimai məsələlər geniş təsvirdə təqdim
olunur. Onların əksəriyyəti realist olduğundan əsərlərində
də vətəndaşlıq pafosu, fəlsəfi mənalandırmalara
meyil güclüdür və hadisələrə
realist-romantik yanaşma daha müfəssəldir. Bu müfəssəlliklə də Vətənə,
torpağa, yurda, yerə və göyə olan etiqadını,
sədaqətini əbədiləşdirirlər. Məsələn,
Səhəndin bu vaxta qədər tanış
olduğumuz əsərlərinin mövzusunda həyat isti-qamətləri
ayrıdırsa, son qələm nümunələrində
işıqlı gələcəyə böyük inam hissi
aşılanır, qəribə həyat yaşantıları
izhar olunur. H.Tərlan sadə əməkçi ailəsində
doğulub böyüdüyündən lap erkən
yaşlarından, yeniyetməlik və gənclik
çağlarından işləməyə məcbur
olmuş və xalqın kasıb təbəqəsinin
yaşayışını daha yaxından müşahidə
etmiş, dərdləri, qayğıları ilə tanış olub. Buna görə
də ona daha doğma olan bu təbəqənin həyat və
yaşayışından gələn mövzuları nəzmə
çəkmiş, əməkçi insanın sadə həyat
tərzindən, saf mənəviyyatından ilham
almışdır. Şairin “Toxucu qız
və Savalan” kiçik həcmli poe-masının mövzusu da
ictimai məna daşıyır və incə barmaqları ilə
möcüzələr-gözəllik dünyası yaradan
xalçaçı qızın başı qarlı Savalan
dağı ilə mükaliməsi əsasında qurmuşdur.
Toxucu qız Savalan dağına kədərli həyat
hekayəsini nəql edir. Doğma yurdunda iş tapa bilməyən
və maddi sıxıntılardan cana gələn
gənc oğlan-qızın nişanlısı toy etmək,
ailə qurub vüsala yetmək üçün pul qazanmaq məcburiyyətində
qalır və bu məqsədlə ayrılıq
cövrünü gözə alaraq Tehrana yollanır. Sevgilisi isə xalça karxanasında çox
cüzi əmək haqqı müqabilində işləməyə
davam edir. Amma ağır zəhmətə tab gətirərək
işini axsatmasa da, hicran əzabına dözməyə
tabı çatmır. Həyatdan, acı
günlərdən, kədərli taleyindən şikayətlənir,
için-için ağlayaraq göz yaşlarını
ürəyinə axıdır. Göz
yaşlarına selə dönən qızın halına
Savalan dağı acıyır, dilə gələrək ona təsəlli
verir. Ancaq daşürəkli namərdlərə
meydan oxuyur, çıxış yolunun isə birləşməkdə,
haqq-ədalət yolunda qılınc çalıb mübarizə
aparmaqda olduğunu bəyan edir. “Toxucu qız”da əsərin
qəhrəmanının Savalan dağına söylədikləri
bu tip əmək müəssisələrində, xalça
karxanalarında çalışan bütün Güney Azərbaycan
qadınlarının mövcud durumunu əks etdirir:
Mən
anadan olan gündən qara geymiş bəxtim mənim,
İş dəzgahı axşam-səhər olmuş
xabe-rəxtim mənim.
Öz qanımla boyanmışdır toxuduğum
qırmızılar.
Gözlərimin nurun aldı yaratdığım nəqşi-nigar.
İlmə
çaldım axşam-səhər, dil açmadım dosta,
yada,
Zəhmət çəkdim hünərimlə, dəsti-rəncim
getdi bada.
Daş
ürəkli zalım ərbab oğurladı sərvətimi,
Fəqət
gündə beş qırana aldı mənim
sənətimi.
Bu misralardan da göründüyü kimi, şair istismar
olunan xalqının çətinlik və məhrumiyyətlərini
sadə bir dillə, səmimiyyətlə təsvir edə
bilib. Ancaq qüdrətli sənətkarlar yetişdikcə
hakim dairələrin sinfi mübarizələri də daha kəskin
xarakter alıb. Eyni zamanda, təkcə
hakim dairələr deyil, onlara xidmət edən şair və
yazıçılar da bu sənətkarların yetişməsinə
və cəmiyyətdə mühüm rol oynamalarına ciddi
maneə törədirdilər. Onlar
istismarçı siniflərin mənafeyini müdafiə edir,
kütlələri itaətə çağıran
mövzulara müraciət edir, beləliklə, onları
inqilabdan uzaqlaşdırmağa
çalışırdılar. Belə vəziyyətdə
isə qüdrətli sənətkar kimi yetişmək, əlbəttə,
çox çətin idi. Amma dövr
çətinlikləri ilə bərabər, bir məqamı
ilə də cəmiyyətlərə həmişə
açıq olub. Bu səbəbdən,
yetişən sənətkarlar ədəbiyyatda xəlqilik
prinsiplərinə cavab verən mövzulara böyük
üstünlük verməklə özlərini sinfi
mübarizələrdə seçilən və qələbə
çalan tərəf kimi göstərməyə müvəffəq
olublar. “Bu sənətkarların əsərləri
bədii keyfiyyətləri ilə də nəzər-diqqəti
cəlb edir. Onların dil, dolğun mənalı
təşbehlər, yatımlı, oynaq xalq ifadələri,
fikri-fəlsəfi ümumiləşmələrə meyil, vətənpərvərlik
hisslərinin ümumbəşəri ideallarla
aşılanması bu ədəbiyyatın qiymətli
xüsusiyyətləridir”.
Şəhriyar ədəbiyyatın psixoloji-həyati istiqamətlərini yaxşı bildiyindən hər hansı bir mövzuya müraciət edərkən də fikir qarışıqlığında çaşmırdı. Onun əsərləri o taylı-bu taylı ədəbiyyatımızın inkişaf istiqamətlərinin müəyyənləşməsi üçün güclü zəmin yaradır. Bu əsərlərin spesifik xüsusiyyətləri, paradoksal-funksional sistem ardıcıllığı, ədəbi-bədii fikir sistematikası, parametrik göstəriciləri, bədii-estetik düşüncə tərzi, elmi-nəzəri və metodoloji siqləti və s. ilk növbədə oxucunun diqqətini cəlb etməyə yönəldildiyindən kütlə arasında böyük maraq doğurur. Şəhriyar yaradıcılığında şair düşüncəsinin yayılma arealının genişliyi məhz həmin siqlətdən irəli gəlir. Şair əksər şeirlərində müraciət etdiyi mövzularda yaşanmış və yaşanacaq tarix üçün (bütöv münasibət baxımından) bir kontekst yaratmışdır. Bu kontekstdə kapitalizm və sosializm strukturunun gerçək reallıqları cəmlənir, mövcud cəmiyyətlərin sosial həyat yaşantıları qabardılır. Şairin bu tip əsərlərində həmçinin, cəmiyyətlərin (xüsusi olaraq cəmiyyətimizin) milli-mənəvi, əxlaqi-mədəni, dini-dünyəvi, etik və estetik dəyərləri ilə yanaşı, qlobal sərhədləşmə qütbündə əks-postmodernist fikrə yanlış yanaşma aspektləri də özünü açıq-aydın büruzə verir. Həmçinin, Şəhriyar şeiri həyatla, gerçəkliklərlə bağlayır və onu ictimai varlığın sənətkarın şüuruna təsirinin nəticəsi kimi izah edir. Şairin bədii-estetik görüşlərində bu cəhət aparıcı xətdir.
Esmira Fuad
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 13 aprel.-
S.14.