Güney Azərbaycan ədəbiyyatı: ənənəvi
obrazlar yeni məzmun müstəvisində
4-cü yazı
1940-cı illər Güney baş verən qlobal
ictimai-siyasi hadisələr poeziyanın da mövzusuna
çevrilir və cəmiyyətdə aktiv ədəbi-bədii
cərəyanların daha geniş şəkil almasına
şərait yaradırdı. Bu isə sənət
və sənətkarlığın yeni mərhələdə
inkişafını göstərən məqamlardır.
Güney ədəbiyyatında sənətkarlığın
əsas və ümdə şərti ictimai həyatın
bütün sahələrini oxucunun gözləri
qarşısında bədii libasa bürüyərək ifadə
etdirmək idi. Hər kəs həyatda özünün
ictimai mövqeyini müəyyənləşdirə bilirdi
Səhənd də yaradıcılığa
düzgün elmi-metodoloji baxımdan, həm də sənət
prinsipləri kontekstində yanaşır. Bu yanaşma
mövzu seçimində də əsas rol oynayır. O,
hətta hadisələri müşahidə etməkdə və
cilalayaraq qələmə almaqda heç bir çətinlik
çəkmir, sanki bəzən mövzu özü onu axtarıb
tapır. Ən maraqlısı isə budur ki, əsərlərində
bədii təsvir vasitələrinin əsas qolu olan məcazlar
onun əsərlərində mövzunun ümumi ruhu ilə
üzvi surətdə bağlanır, real təsvirlər,
obrazlar məntiqi cəhətdən bir-birini tamamlayır.
O, həm də bütün yaradıcılığı boyu
işlədiyi mövzunu daxili aləminin
işığında rəngarəng edir, fikrin poetik tutumunu,
poetik yükünü unutmur.
Həbib Sahirin əsərlərinin təsirli, emosional
bir formada yazılması müəllifin mövcud hadisələrə
bağlanan mövzulara konkret münasibətinin bir təzahürüdür;
ona görə də inandırıcıdır, oxucu zehninə
nüfuz edir.
Həmçinin, fikirlərdəki epitet və təşbehlər
xüsusi bir dinamizmə pəncərə açır, ən
mühüm əlamətləri qabarıq şəkildə
aşkara çıxarır. Burada metonimik
xüsusiyyətlər də şair təxəyyülünün
məhsulu kimi özünü nəzərə
çarpdırır, aforizmlərin xarakter cəhətini
müəyyən edir.
Güney Azərbaycan ədəbiyyatı müxtəlif
dövrlər üzrə inkişaf edib. Hər
dövrdə isə mərhələlərlə yeni ideya və
konfliktlər yaranıb ki, bu da ədəbiyyatın inkişaf
konsepsiyasını şərtləndirən əsas
hallardandır. Hər mərhələdə
Cənub poeziyasının ilham qaynağına çevrilən
yeni inqilab dalğası azadlıq günəşini
doğurmuş və bu, nəticə etibarilə yeni ədəbi
meyllərin güclənməsinə zəmin yaradıb.
İnqilabi mübarizə mövzusu ədəbiyyat
üçün spesifik əhəmiyyət kəsb edən məqamlarla
heç də az təzahür etmir, nəticədə
ədəbiyyatda inkişafı sürətlənən məqsədlər
ideya və mahiyyətin açılmasına təkan verir. Bu da sənət və sənətkarlıq məsələlərini
bədii cəhətdən müəyyənləşdirir.
Sənətkarlıq məsələlərinin
uğurlu həlli mövzunun doğru-dürüst realizəsinə
yol açır. Nəticədə
möhtəşəm əsərlər yaradan qüdrətli
sənətkarlar yetişirdi.
1940-cı illər Güney baş verən qlobal
ictimai-siyasi hadisələr poeziyanın da mövzusuna
çevrilir və cəmiyyətdə aktiv ədəbi-bədii
cərəyanların daha geniş şəkil almasına
şərait yaradırdı. Qələmə
sarılan sənətkarlar o dövrün ictimai-bədii
xarakterini müəyyənləşdirən mövzulara
müraciət etməklə inqilabi əhval-ruhiyyəyə
bir növ təkan verirdilər. Bu isə sənət
və sənətkarlığın yeni mərhələdə
inkişafını göstərən məqamlardır.
40-cı illər Güney ədəbiyyatında
sənətkarlığın əsas və ümdə şərti
ictimai həyatın bütün sahələrini oxucunun
gözləri qarşısında bədii libasa bürüyərək
ifadə etdirmək idi. Hər kəs həyatda
özünün ictimai mövqeyini müəyyənləşdirə
bilirdi. Bu cəhətin elmi-nəzəri əhəmiyyəti
o dövr ədəbiyyatı üçün olduqca
böyük idi. Baxmayaraq ki, inqilabi
mübarizələrin vüsət aldığı vaxtlarda qələm
adamlarının rahat yazıb-yaratmaları üçün
şərait yox idi, ancaq ədəbiyyat öz spesifik cəhətlərini
müəyyənləşdirməkdə çətinlik
çəkmirdi, çünki yaradıcı insanların sənətkarlıq
qüdrəti dövrün icti¬mai-siyasi hadisələrinə
sinə gərirdi. Çağdaş
Güney Azərbaycan ədəbiyyatının istər sənətkarlıq,
istərsə də xalqın mənəvi tələblərinə
cavab vermək baxımından bugünkü vəziyyəti qənaətbəxş
təsir bağışlayır. Ötən
yüz ildə ədəbiyyat özünün bədii-ictimai
parametrlərini doğru-dürüst müəyyənləşdirmiş,
ictimai-dünyəvi mövqeyi ilə cəmiyyətdə
böyük maraq oyatmışdır. Demokrit
insanın əhvali-ruhiyyəsini onun səadətinin əsas
ölçüsü hesab edirdi. Güneyli
şairlər üçünsə əsl səadət,
xoşbəxtlik həyatı real, olduğu kimi təsvir etməkdir.
Bu düzgünlüyü Şəhriyar, Səhənd,
Sönməz, Savalan, Sahir və s. şairlərin
yaradıcılığında ümdə səciyyə kimi
xarakterizə etmək mümkündür. Səhənd
xoşbəxtliyə həsrətdən, Şəhriyar və
Sahir qəm-qüssədən, Sönməz idraki yeniləşmə
tərzindən yanaşır, Ə.N.Oxtay, M.Üskülü,
M.T.Zehtabi, K.Xiyav, H.Qaraçay, H.Düzgün və b. Modern
düşüncədən, azadlığın uzaq pəncərəsindən
baxırdılar. Fikrimizin ən bariz təsdiqi xoşbəxtliyi
qısaca olaraq “Azadlıq heykəlinə tapınmaqda” görən
H.Qaraçayın “Sonsuzluq” poemasındakı bu
misralardadır:
İyirminci
yüzilliyin ilkin uşağı
O
böyük dədənin nəvəsiyəm mən.
Yüz
ildir dilimdə qıfıl,
Alnımda
qulluq damğası,
Əllərimdə tapı qandalı.
Böylə doğur, böylə yaşar, böylə
ölürəm.
Dilim
qurtuluşa, alnım
Bütün
qutsal varlıqların astanasında daş olmağa
Əllərim
qələm tutmağa,
Qulaqlarım
o ilkin, o böyük nağıla
Susuzdur anam.
Hadinin həsrət əzabı çökmüş
misraları istər-istəməz Ayris Mardokun
“Dünya-iztirablar məskənidir. Son nəticədə bu,
dünyanın ən dəqiq tərifidir”, - fikrinə
assosiasiya doğurur.
Ümumiyyətlə,
Güney ədəbiyyatında xalqları əzən,
hüquqlarını pozan, onları əsarət altında
saxlamağa cəhd edən irticaçı qüvvələrə
mənən təmizlənmək və cəmiyyətdə
mövcud ola bilmək şansı verilir. Poeziya və ədəbiyyat mövzu seçimi
baxımından insanlar-cəmiyyətlər arasında təkcə
dostluq və həmrəylik yaratmaq məqsədi
güdmür, eyni zamanda, bəşəriyyətin ən
yüksək arzu və istəklərini həyata keçirmək
missiyasına xidmət edir. İnsanların yolunda məşəl
ola biləcək şeirləri yaratmaq
üçün Güney şairləri klassik ədəbiyyatın,
poeziyanın sirlərinə vaqif olaraq özünə örnək
saydığı söz sənəti korifeylərinin əsərlərindən
yaradıcılıqla bəhrələnmiş, daim onlardan
öyrənmişlər. Onlar şeirdə lokanikliyi, az sözlə daha dərin mətləblər,
yüksək mənalar kəsb edən fikirlər ifadə etməyi
sənətkarın isteda-dının və müvafiq
mövzu seçmək qabiliyyətinin əsas göstəricisi
saymışlar. İran ədəbiyyatında
bir müddət sənətkarlıq şifahi xalq ədəbiyyatından
qaynaqlanan, həm də mürtəce qüvvələrin təsiri
altında sadə bir faktor - müddəa kimi xarakterizə
edilmişdir. Həmin ərəfələrdə
mürtəce siyasət yürüdən qüvvələr -
“bədii ədəbiyyatın əsas işi və vəzifəsi
yalnız hakim qüvvələrin marağına xidmət etməlidir”
deyərək öz sıralarını möhkəmləndirməkdə
idi. Bu səbəbdən, o dövrdə ədəbiyyat
və poeziya kor-koranə təqlid edilir, yeni mütərəqqi
ideyalı ədəbiyyatın inkişafına bilərəkdən
maneçilik törədilirdi. Beləliklə
də, sənətkarlıq məziyyətləri kölgədə
qalırdı və yaranan əsərlər bədii cəhətdən
zəif olurdu. Yəni ədəbiyyatın
ümumbəşəri ideyalar tərənnümçüsü
olmasının qarşısı alınırdı. Əslində, yüksək sənətkarlıqla
işlənmiş əsl ədəbiyyat özünün
ümumbəşəri vəzifələrindən istifadə
etməklə humanizm ideyalarının təbliğatçısına
çevrilməlidir. Qüdrətli
şairlərin əsərlərində dövrün
girdabında çabalayan insan surətlərini müşahidə
edirik. Burada əsas və yeganə məqam
çətinliklər burulğanında boğulan və batan
insan dövrün - cəmiyyətin üz tutduğu səmtə
addımlamır, əksinə, o, ayrı bir istiqamətə
addım atmaqla özünə yeni cığır, yol
açır və mütərəqqi ideyalar
carçısına çevrilir. Tarix də
təsdiqləyir ki, hər dövrün ədəbiyyatı və
poeziyası bu çətin vəzifənin öhdəsindən
layiqincə gəlmişdir. M.Ə.Harayın
yaratdığı Tarçı Şulan obrazı
düşdüyü vəziyyət, dövlət məmurları
və İslam dini ehkamçılığının
qarşısında aciz olsa da, daxilən güclüdür.
Qeyd etdiyimiz kimi, mücahidlər bu milli sənət
aşiqini öz tarı ilə döyə-döyə
öldürürlər, amma iradəsini qıra bilmirlər.
O, ölümü ilə də xalq sənətinə-muğamlarımıza
və tara yaşam haqqı qazandırır.
M.T.Zehtabinin “Şahin zəncirdə” poemasında da eyni məntiq
izlənir, ayaqları qandallanmış Şahin quşu-Azərbaycan
xalqı qandalların əsiri olsa da, ruhən azaddır və
bu ruhu heç bir qüvvə, zorakılıq sarsıda bilməz...
Cəmiyyətin iqtisadi həyatı fərdlərin dərk
edilmiş fəaliyyətinin nəticəsində təşəkkül
tapır. Qlobal görüntü fərdlərin sosial həyat
şəraitini ağırlaşdırır, bunun sayəsində
cəmiyyətin iqtisadi həyatının hansı vəziyyətdə
olduğunu sezmək çətin olmur. Ədəbiyyatda
bu mövzu özünü daha xarakterik, daha səciyyəvi
xüsusiyyətlərlə təzahür etdirir. Güney Azərbaycan ədəbiyyatında da bu
faktor qabarıqdır. Çətin dövrdə təzələnən
ədəbiyyat meydanında Şəhriyar, Səhənd,
Sönməz, Sahir, Haşım Tərlan, Qaflantı, Alov,
Biriya, Oxtay kimi şairlərin yetişməsi Güney ədəbiyyatının
qələbəsidir.
Mövzunun həyatiliyi gerçəkliyin
inikasıdır. Gerçəklik insanda həyati vacib məqsədlərə
çatmaq zərurəti yaradır. Şəhriyar,
Səhənd, Sönməz yaradıcılığında
spesifik cəhətlər təfəkkürdə
formalaşmış yeni mütərəqqi ideyalar
üçün bir istiqamət kimi qarşımızda
açılır. Kütlələr
arasındakı antoqonist ziddiyyətlərin həll edilməsi
həyatın ictimai xarakterinin dəyişməsinə gətirib
çıxarır. Etiraf edək ki, cəmiyyətlərdə
sosial qütbləşmə gedir. Bu,
ölkələrdəki mövcud totalitar şəraitin
doğurduğu nəticədir. İctimai
mühit və insan həyatı ilə eyniləşən
didaktik parametrlər Güneydə yaşayıb-yaradan
şairlərin yaradıcılığında geniş tədqiq
edilir.
Zamanın buraxdığı səhvlərin nəticələrini
tarix bərpa edir. İnsanın özünəqayıdışı,
ənənələrə səmimi münasibəti tarixin bir
zərurətidir. Güney şairlərinin
yaradıcılığında bu tarixi zərurət insan
faktorunu ədəbi müstəvidə dolğunluğu ilə
əks etdirir.
Esmira Fuad
Filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 16 aprel.-
S.14.