Güney Azərbaycan ədəbiyyatı:
epik şeirin ideya xüsusiyyətləri
4-cü yazı
Zəmanəsinin
övladı olan Səhənd sosializmə qəlbən
inanır, onu bəşəriyyətin müqəddəs həqiqət
yolu, ellərə əbədi səadət bəxş edən
quruluş sayır, Arazın quzey tayını - Şimali Azərbaycanı
ömründən “qara qışı qovub sosializm cənnəti”
quran əmək dünyası, səadət yuvası
adlandıraraq yazırdı:
Min zəfərlə qurulur sosializmin cənnəti.
Təbiəti dəyişir insanların qüdrəti.
İçimdə oyanırdı gurultulu bir tufan.
Azğınlıqlara qarşı ruhum edirdi üsyan.
Humanizmə və vətənə sevgi duyğularına
söykənən Güney şeirini həm forma, həm də
məzmunca yeniləşdirən, yeni qəhrəman
obrazları yaradan qələm sahiblərindən biri də Məhəmməd
Bağırzadə Biriya (1914-1988) idi. “Vurma əl türbətimə,
türbəti - Adəm də mənəm, Nə o dünya, nə
bu dünya, iki aləm də mənəm”, - misralarında odlu
ruh, böyük həyat eşqi duyulan M.Biriyanın milli məfkurəli
əsərləri sırasında “Azərbaycan qəhrəmanı,
yaxud Azərbaycan əsgəri” poeması önəmli yer
tutur. Şairin bu mövzuya müraciətini təsadüfi
hesab etmək olmaz. Fil.ü.e.d., prof. Almaz
Əliqızı da qeyd edir ki, “Məhəmməd Biriya hətta
müharibənin ilk illərində, faşizmin hələ irəli
getdiyi, ölkələri diz çökdürdüyü
ağır günlərdə də Hitler ordusunun məğlub
olacağına inanır, faşizmin yer kürəsi
üçün böyük fəlakət olduğunu dərk
edir, onun sonunun iflasa uğraya¬cağına bütün
varlığı ilə əmin olduğu üçün həmvətənlərini
də buna hazırlayırdı”. M.Biriyanın
şəxsi həyat, namuslu yaşamla bağlı
düşüncələri də məhz bu nüanslara
söykənirdi. Təəssübkeş
şair dildə söylədiklərini əməllərində
təsdiqləyirdi. Eynilə araşdırıcı
Hökumə Məmməd qızının yazdığı
kimi: “Biriya ailə qurduğu qızı çox sevirdi. O,
Bürhan Həmidə Səməd qızı ilə
nişanlanarkən əhd etmişdi ki, Azərbaycan azad olmayana
qədər toy etməyəcəyəm. Və
belə də oldu. 1945-ci il dekabr
ayının 12-də - 21 Azər günündə Azərbaycan
muxtariyyət qazandı. Biriya öz əhdinə
vəfa etdi, sevdiyi qızla çox təmtəraqlı və
təntənəli şəkildə ailə qurdu. Yəni üç gün, üç gecə
özünə toy elədi”. O, əmin idi ki, “vətəni-mizin
düşmənləri mütləq məhv olacaq və məmləkətimiz
azadlığa çıxacaqdır”.
Sovet
ideologiyasının əsas istiqamətlərini özündə
ehtiva edən “Azərbaycan qəhrəmanı” poemasında bu
“od-alov” şairi cəsur Azərbaycan oğullarından birinin
- Mikayılın o zaman bütün sovet vətəndaşlarının
doğma Vətən bildikləri keçmiş SSRİ-nin
faşizmdən xilası, azadlığı yolunda gedən
ölüm-dirim savaşında keçdiyi şərəfli
döyüş yolundan bəhs edir. Məhəmməd
Biriya vətən uğrunda canından keçməyə
hazır olan Mikayıl obrazını yaratmaqla xalqına, əslində
millətinə illərdən bəri qəlbində bəslədiyi
məhəbbəti, arzu və düşüncələri
izhar etmişdir. “Klassik Şərq
poeziyasından, eyni zamanda zəngin Azərbaycan folklorundan məharətlə
bəhrələnən Biriya lirikası zamanla nəfəs
alır və dövrün bir sıra cahanşümul hadisələri
çox böyük ustalıq və bir qədər də
romantik pafosla onun poeziyasının predmetinə çevrilir.
Biriyanın lirik şeirləri məzmun,
mündəricə, mövzu etibarilə nə qədər rəngarəng
olsa da, milli savaş və istiqlal ideyası bu şeirlərin
baş, aparıcı xəttini təşkil edir” ki, bu cəhətləri
onun “Azərbaycan qəhrəmanı” poemasına da şamil
etmək olar.
Şair faşizmə qarşı mübarizədə mərdliklə
vuruşan Azərbaycan əsgərlərinin
apardığı ölüm-dirim mübarizəsini,
döyüşlərin birində yoldaşları ilə otuz
dörd nəfər düşməni məhv edən
Mikayılın şücaətini ehtiva edən hadisələrin
bədii təsvirinə daha çox yer verməklə
müharibənin nə qədər ağır fəlakətlərə
səbəb olduğunu diqqətə çatdırır. Taqanroq uğrunda gedən
qanlı döyüşlərdə igidlik göstərən
və sinəsini odlu gülləyə sipər edən
Mikayılın yaralandığı səhnəni
canlandırmaqla düşmənə kini, nifrəti daha da
artıran, faşizm taununu qamçılayan şair Vətən
fədaisinin şücaətini qiymətləndirərək
deyir:
Mikayıl
haqqında gəlib bir fərman,
Fərmanda
yazılıb ali komandan,
Təşəkkürlər edib igid oğluna.
Qəhrəmanlıq adı veribdir ona.
Yaralan sağalandan sonra yenidən döyüş
meydanına atılan igid əsgərin xarakterik xüsusiyyətlərini
əlvan boyalarla canlandırılan “Azərbaycan qəhrəmanı,
yaxud Azərbaycan əsgəri” poeması vətənpərvərlik
motivləri üzərində qurulmuşdur. Ümumilikdə
Azərbaycan qəhrəmanının şərəfli
ömür yolunun tərcümanı olan bu əsərdə
şair oxucusunu Vətənə, doğma yurda məhəbbət
ruhunda kökləyir, Ana torpağa, yetişdiyi məmləkətə
dərin sevgi, xoşbəxt gələcəyə inam kimi
humanist, bəşəri duyğular aşılayır.
K.M.Sönməz də şeir və poemalarında insan həyatının
bir göz qırpımında heçə dönə biləcəyini
cəmiyyətə anlatmağa çalışır və cəmiyyət
üzvləri arasında azadlıq ruhunun tam bərqərar
olmamasından, insanlığın, yaşamın tam dərk
edilməməsindən şair qəlbi
narahatçılıq keçirir. Çünki “Sönməz
şeirin, sənətin kökünü, mayasını xalq həyatından
ayırmır. Xalqın dərdindən,
istək və arzusundan cücərməyən şeiri məqbul
saymır. “Allahu-əkbər” deyə-deyə
xalqı soyanlara lənət nəğmələri oxuyur”.
Sadiqlik və sədaqətin bədii izharı olan və
Hacı Möhsün ağa Fərahətin əziz xatirəsinə
həsr olunan “Yeni yol” poemasında bu hisslər, xalq ruhuna
yaxınlıq özünü qabarıq şəkildə
göstərir. Poemanın başlanğıcında:
Su havada pərən-pərən
ovularkən,
Şəkər kimi səpələnir
başımıza.
Büllur
sular həyat verir,
Dərəmizə, dağımıza,
daşımıza.
Təmiz
hava ciyərlərdə mey düzəldir,
Hey
içdirir, hey düzəldir.
Bu dərədə
təbiətin görünüşü
Gözəlliyin
kamalıdır,
- yazan şair bildirir ki, hər kəsin qəlbində
ucalmaq həvəsi var. Lakin həyatın çətinlikləri
insanın ucalmaq arzusunu daim aşırımlar qoynuna atır. Bu aşırımlardan keçə bilmək və
ucalığa doğru getmək insandan səbir, dözüm və
iradə tələb edir. Fikirlərin sadə
və rəvan dillə ifadə olunduğu poemada şair əsas
olaraq bu problemlərə işarə vurur və bunlar əsərin
bədii siqlətini daha da artırır. Burada
həqiqətin meyarı ölçüsüzlük həddini
meydana çıxarır. Bu, insan şəxsiyyətinin
bəşəriliyi ilə paralellik yaradan amillərə
körpü salır və insan - zaman fəlsəfəsinin
açılmasına xidmət edir. Əsərdə
həyati dəyərlərə üzqarası olan köhnəliyin,
geriliyin xüsusiyyətləri sistemli şəkildə oxucuya
çatdırılır və oxucu dərhal anlayır ki,
köhnə fikirli adamlar insanlıqdan uzaq məkanda həyat
üçün zəruri olan bütün məqamlara kölgə
salmağa çalışırlar.
Hədəfi müasir həyatın təzadlarını,
qanunsuzluq və ədalətsizliklərini oxucunun nəzərində
canlandırmaq olan şairə görə cəmiyyəti elə
qanunlarla idarə etmək lazımdır ki, insan
azadlığı dərk etsin və köləyə
çevrilməsin. Bu mənada “İsanın son şamı”
poeması dövrünün aynası olmaqla bərabər, ədəbiyyatda
novatorluq mövqeyindən də böyük dəyərə
malikdir. Bu əsər K.M.Sönməzin sənət
aləmində kimlik vəsiqəsidir. Professor
Həmid Məmmədzadənin təbirincə desək, bu
poemada “sanki şairin ümumbəşəri ideyaları daha
vüsətli üfüqlərdə öz əzəmətini
daha tam, daha bütöv şəkildə cilvələndirir.
Ayrıca kitab şəklində buraxılmış
“İsanın son şamı” poeması
şairə ədəbi şöhrət qazandırdı,
oxucular haqlı olaraq onu “İsanın son şamı” şairi
adlandırdılar. Bu poemadakı parlaq ideyalar,
insanpərvər fikirlər, həyəcanla vicdanı silkələyən,
oxucunun ruhunun dərinliyinə nüfuz edən mühakimələr
haqqında gərək ayrıca bəhs olunsun”.
Əsər vətənin qürub mənzərəsinin
vəsfi ilə açılır. “Yorğun günəş”
qürubu ilə də gözəldir,
füsunkarlığı, əsrarəngizliyi ilə insanı
heyrətləndirir. Ay ona “salamat qayıt”, ulduzlarsa
“gülə-gülə”, - deyib vidalaşır. Şair bu sətirlərdə
bir neçə məqama toxunur: aləmə işıq
saçan Günəş hər gecə ayrılığa,
çıxmağa məhkumdur. Başqa sözlə, al-əlvan
gündüzlərin də ömrü qısadır, hər
gündüz axşam olunca öz yerini zülmət gecəyə
verməlidir, yəni həyatda hər şey keçicidir, əbədi
olan isə insanlıq və saf mənəviyyatdır:
Bilməm
nədən nankor insan,
Əl götürmür təkəbbürdən?
Bu əbədi
dolanışıq Həqiqətin görə-görə,
Zərurətin bilə-bilə.
Vətən təbiətinin möhtəşəmliyi, əsrarəngizliyi,
al-əlvanlığı içərisində insan əməllərinin
naqisliyi şairin ürəyində etiraz, üsyan
duyğuları oyadır. Onun Miyanə şəhər
meydanında gördüyü dəhşət, faciəli səhnə
heç bir dini-əxlaqi, sosial-mənəvi meyarla
ölçülə bilməz. Bir stəkan
şərab içdiyinə görə yazıq, yoxsul bir
kişini qırmancla döyüb öldürürlər.
Atasının harayına yetən oğlanı
da şallaq- layırlar və cəsədin ayaqları
altına atırlar. Şallaqların zərbəsindən
gəncin dərisi soyulur, ancaq amansız üsuli-idarənin qansız
buyruq qulunun - fərraşın qəddarlığı
qarşısında inildəmir, “uf” da demir, mətanətlə
ağrıya dözür. Bundan sarsılan
şallaqçı xəstələnib yatağa
düşür. K.Sönməz öz oxucusunun diqqətini
bu qəribə və paradoksal vəziyyətə yönəldir:
hər şey keçici olduğu, dünya malı
dünyada qaldığı halda, insan oğlu nədən
bir-birinin qənimidir?
Bu gün
dünya Tərbiyətlə, məhəbbətlə
Ən
yırtıcı heyvanların
Xasiyyətin
dəyişdirir,
İnsanlarla qovuşdurur.
Sən
indi də öyünürsən
İnsanları tapdamaqla.
Cəza, zülm nə qədər şiddətli olursa,
zalımın buyruqçusu - şallaqçı əməllərindən
dəhşətə gəlir, mənəvi sarsıntı
keçirir. Şair qətiyyətlə bildirir ki, insanları
tapdamaqla, əzməklə öyünənlərin özləri
zülmə, cəzaya məhkumdurlar. İnsan ucadır,
müqəddəsdir, fəqət onu həyatın əzabları,
amansızlıqları fəlakətə, qəddarlığa
sürükləyir, çirkablar içərisinə
yuvarlayaraq günahkara, cinayətkara, oğruya, quldura, əxlaqsıza
çevirir, bütün saf duyğuları öldürür,
mənəvi dünyasını tarmar edir
Esmira Fuad
filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 25 aprel.-
S.14.