Güney Azərbaycan ədəbiyyatı:
epik şeirin ideya xüsusiyyətləri
5-ci yazı
Müəllif poemada başlıca olaraq bu ideyanı irəli sürür, onun bədii təcəssümünə nail olmaq üçün xatırlatdığımız məlum süjetdə ibrətamiz əhvalatı yada salır və bu bədii priyomdan uğurlu bir vasitə kimi istifadə edir. İnsan qəlbinin dərinliklərinə şölə saçan bu ibrətamiz rəvayətlə həyatın iki üzü - ağ və qara qədər təzadlı qütbləri, gecəsi və gündüzü bir insanın - yoxsul Renatonun, uşaqlıqdan yetim və qayğıdan, mərhəmətdən uzaq böyüyən talesiz gəncin simasında bütün aydınlığı ilə görünür. Həm də taleyin hökmü, sərt gərdişi ilə bu qütblərin necə dəyişdiyini, bir-birini əvəz etdiyini poema müəllifi məharətlə canlandırır. Renato iztiraba düçar olmadığı günlərdə aydan arı, sudan durudur. Nə qəlbində, nə də üzündə acılar, əzablar iz qoymayıb. Gəncin simasındakı işıq, gözlərindəki ilahi duruluq, məsumluq, saflıq, baxışlarındakı mərdanəlik, duruşunda canlanan vüqar, əzəmət, rəftarındakı mədəniyyət, əxlaq, tərbiyə, incəlik bütün ruhunu çulğayan həyat eşqi, yaşamaq həvəsi rəssamı vəcdə gətirir. O, sanki əsl İsanı tapıb:
Baxışından üsyan yağır,
Gülüşündən zəhmət yağır,
Yerişindən göz sevinir.
Duruşundan izzət yağır,
Görən deyər: - Bu İsadır!
Azğınlara yol göstərər,
Qansızlara
qan bağışlar,
Acizlərin
əlin tutar,
Cansızlara
can bağışlar.
Lap elə bil Məsihadır.
Deməli, təbiət insanı saf, müqəddəs,
günahsız yaradıb. O, bütün mənəvi-əxlaqi
dəyərlərin layiqli varisi və
daşıyıcısıdır. Onun
simasında Allahın nuru təcəssüm etməkdədir,
başqa sözlə, ilahilik, ilahi saflıq insanın
özündə, qəlbində, xislətindədir. Yəni
Allah, əslində, özünü yaratdığı
varlıq vasitəsilə dünyaya tanıdır. Bu məqamda
“ənəlhəq”, “Mən Allaham!” sufi təlimi və
böyük Nəsimi yada düşür, bu fəlsəfi
baxışın ümumbəşəri mahiyyəti bir daha fərqli
biçimdə ifadəsini tapır: Yer üzünün əşrəfi
insandır!..
Əsərdə
belə bir fikir ardıcıl izlənir ki, eyni xislətə
malik insanı həyat həm zülmətə, həm də
işıqlı dünyaya qovuşdura bilər, yəni bu
şərtlər altında insan bədbəxt, yaxud da xoşbəxt
ola bilər... Əgər cəmiyyət
ədalətli qanunlarla idarə olunmursa, onda insanın mərhəmət
və humanizmdən, sonda xoşbəxtlikdən uzaq
düşməsi labüddür. Renatonu da
uçuruma sürükləyən səfalətdir, ədalətsiz
dünyanın rəzalətləri, məşəqqətli həyatdır.
Yaşamaq eşqi ilə
coşub-çağlayan vaxtında atasının vəfat etməsi
onun qol-qanadını sındırır. Bundan
sonra gənc oğlanın əsl faciəsi başlanır,
yolunu azır. İşıq,
aydınlıq axtardığı halda, zülmətə
düşür, yolkəsənlərin caynağına
keçir. Lakin öz etirafı ilə rəssama
sübut edir ki, o hələ insanlığını
büsbütün itirməmişdir. Qoca,
həssas, mehriban sənətkarın aramsız göz yaşları
onun daxilindəki çirkabı yuyub aparır. Siması yenə də işıqlanır,
saflaşır, büllurlaşır. İblisə
döndərilmiş insan əsl insanın qayğısı
ilə ilahiləşir, uçurumlardan keçib ağ qütbə qovuşur. K.M.Sönməz
şair ustalığı ilə mükəmməl ümumiləşdirmələr
aparır. Gənc Renatonun sözləri ilə
bütün dövrlərdə insan cəlladlarını, gəncləri
doğru yoldan azdırıb uçuruma sürükləyən,
səfalətə yuvarlayan, insanlığın və mədəniyyətin
qənimlərini, mühafizəkar qüvvələri tənqid
hədəfinə çevirir. Poetik
sözün qüdrətilə şair amansız üsul-idarələri,
xalqın ölüm-dirim mübarizəsində zalımlara
arxa-dayaq olaraq haqqın yolunu bağlayanları, “İsa”,
“Allah”, - deyib yaradıcı adamları alovlarda, tonqallarda
yandıran zülmkarları, mədəniyyət
ocaqlarını söndürüb kor qoyan xalq düşmənlərini
ittiham edir. Renatonun itti¬hamları K.M.Sönməzin
ifşa hədəfini sərrast təyin edir, insan
ovçularının iç üzünü tamamilə
açıb göstərir. Şairin bədii məqsədi hər
kəsi vicdanının səsini dinləməyə
çağırışdır, vicdanın səsi haqqın
-Tanrının səsidir:
Məsul kimdir? Sənsən, ya mən?
Ya göydəki böyük Tanrı?
Ya onlar
ki: - Tanrı, - deyib, - İncil, - deyib
Həqiqəti,
haqqı deyən, düz danışan insanları
Zəncirləyib iradəsin, hey qırırlar?
Ya onlar
ki, qılınc kimi zalimlərə qarşı duran,
Kütlələri ayıq salan.
İşıq saçan qələmləri
görün kimlər söndürürlər.
Harda kültür ocağı var, harda bilik
çırağı var.
Hansı
yurddan işıq gəlir, vurub dərhal söndürürlər!
Şairin qənaəti belədir ki, gərək insan
tutduğu məqamdan asılı olmayaraq öz həmcinsinin
şərəfini qorumağı müqəddəs qanun kimi dərk
etsin. İnsan özünün və digər bəşər
övladlarının qədrini bilməsə, ümumbəşəri
dəyərlərdən də məhrum olar. Təsadüfi deyil ki, poemanın sonunda da
önlükdəki həmin ibrətamiz hekayət - “Miyanə
şallaqçısı” xatırlanır.
Digər poemalarında da bu ideya-estetik mövqe müəllifin
fikir və düşüncələrində aydın şəkildə
görünməkdədir. “Əliboş getmə”,
“Böyük dərd” və “Babam özü gələcəkdir”
poemalarında şairin qətiyyəti, mübarizliyi, nikbinliyi
birbaşa hiss edilən, duyulan poetik xüsusiyyətlər kimi
dərk olunur. Bu poemalarda poeziyanın vətəndaşlıq
qayələri, sənətkarın ictimai-siyasi fəallığı,
el-obanın taleyinə cavabdehlik duyğusu daha qabarıq nəzərə
çarpır və poetik ricətlər, monoloqlar qovuşur,
çarpazlaşaraq bir məcraya düşür. Həmin
poemalardan belə bir fikir hasil olur ki, bizim Səttarxan hərəkatına,
1940-cı illərdəki milli azadlıq hərəkatına və
son dövr İran həyatında cərəyan edən hadisələrə
də münasibətimiz büsbütün yeniləşməlidir,
tarixin sərt dönəmlərində bizi
yanlışlığa yönəldən böyük səhvlərimizi
başa düşüb onlardan ibarət dərsi götürməliyik.
Güney Azərbaycan ədəbiyyatında
yaranmış poemalarda lirik-fəlsəfi yön
üstünlük təşkil edir. Güney şairlərinin
poetik duyumu, ədəbi düşüncəsi öncəki
yaradıcılıq nümunələrinin məntiqi
davamıdırsa, həyata baxış və dünyəvilik
prinsiplərinə münasibət baxımından bir qədər
başqadır. Onlar ədəbi-fəlsəfi
ardıcıllığa söykənən poemalarda hər
fikrin dərk etdikləri səviyyədə elmi-bədii
izahını verir, daxili duyğularının fəlsəfəsini
tendensiyalı şəkildə oxucuya çatdırırlar.
Sönməzin “Əliboş getmə”, həmçinin
“Böyük dərd” poemalarında da həmin tendensiya nəzərə
çarpır:
Edam
hökmü yazır qətli-nəfs üçün,
Ruhların qatili şən, azad gəzir.
Lülehin
oğrusun əlin kəsirlər,
Şərəf oğruları bəylərbəyidir.
...Qəm
var ki, acıdır, ağırdır yükü,
İnsan diz çöksə də, güc verər,
qalxar.
Bir elə
qəm də var, canından iraq,
Sal kimi ağırlar, belin sındırar.
1978-1979-cu illər İran inqilabı Güney Azərbaycanda
poeziyanın inkişafına müsbət təsir göstərmişdir. Lakin zaman-zaman
əfsanəvi tarixi şəxsiyyətlər, görkəmli
inqilabçılar yetirmiş Azərbaycan xalqı hələ
inqilaba qədər üç dəfə müstəbidlərin
diktatura rejiminə, şah üsuli-idarəsinə
qarşı milli azadlıq hərəkatını
alovlandırıb, bütün dövrlərdə öz
sözünü deməyi bacarıb. Səttarxan,
Şeyx Məhəmməd Xiyabani və Seyid Cəfər
Pişəvərinin başçılığı ilə qələbə
çalmış inqilablar Güney Azərbaycanın tarixində
qızıl səhifələr açmış,
dövrün ziyalılarının, qələm sahiblərinin
dünyagörüşünün, milli şüurunun
formalaşmasında mühüm rol oynamışlar.
Qeyd edək ki, hər inqilabdan sonra Güney Azərbaycan
türklərinin milli təfəkkürü, milli
şüuru öz inkişafında yeni mərhələyə
qədəm qoymuşdur. Obyektivlik naminə deyək ki, bu inqilablar
xalqın həyatına münasibətin onun siyasi, mənəvi-mədəni
fəaliyyətində inikas tapmasına, yəni “Güney Azərbaycan
türklərinin milli şüurunun məzmununun subyektiv
gerçəklikdən obyektiv reallığa çevrilməsinə
şərait yaradıb”. Həmin mərhələnin
əsas ədəbi hadisəsi xalqın dili, milli ədəbiyyatı,
incəsənəti, gələcək həyatı barədə
fikir və düşüncələrinin yüksək səviyyədə
ilk dəfə doğma ana dilində - Azərbaycan türkcəsində
ifadə edilməsidir. Yəni, illərdən bəri
dili, mədəniyyəti, tarixi keçmişi, milli
hüquqları, bu günü və gələcəyi
haqqında fikir və ideyalarını ana dilində ifadə
etməkdən məhrum olunmuş Güney Azərbaycan
xalqı həmin inqilabların qələbəsindən dərhal
sonra, həmçinin inqilabi prosesin başlanma ərəfəsində
və yaşandığı zamanda öz ana dilini müxtəlif
qəzet, jurnal, toplu və kitablarda əks etdirməyə
başladılar. Bu cəhətdən
1945-1946-cı illər “21 Azər nehzəti” (inqilabı)
Güney Azərbaycan xalqının milli azadlıq mübarizəsi
tarixində ən parlaq səhifədir.
Xalqın aydınları, vətənpərvər
söz ustaları həmin illərdə milli
ayrı-seçkiliyə, mövcud hakimiyyətin şovinist
siyasətinə qarşı mübarizənin yeni mərhələsinə
başladılar. Dahi Azərbaycan şairi Məhəmmədhüseyn
Şəhriyarın yaradıcılığı buna bariz
nümunədir. Əslində 50-ci illərdə
bütün türk dünyasını ana dilində ən sadə
sözlərlə heyrətləndirərək, zövqlərdə
və həyata baxışlarda mədəni inqilab yaradan,
türkdilli ədəbiyyatın inkişafında güclü
təkan olan məşhur “Heydərbabaya salam” poeması, daha
sonra “Azərbaycan” qəzəli zülm səltənətinə,
İran monarxiyasına və onun havadarlarına ittihamnamə
idi. Hər iki əsər yeni nəsil oxucu
zövqünü formalaşdırdı, Güney ədəbiyyatında
təzə sosial-siyasi yüklü mövzu qalereyasının
yaradılmasına çağırış etdi. Ədəbiyyatsevərlər
H.Tərlan, Saplaq, Barışmaz, Şəhrək,
Ə.N.Oxtay, H.Sahir, Bəyani, İ.Səlahi, M.Q.Qaflantı və
A.Barizin və onlardan sonrakı nəsil yazarlardan
Ə.Miyanalı, Ə.Duman, Ə.Səlami,
H.İldırım, E.Muğanlı, H.Qaraçay, Adsız,
Ə.Daşqın və başqalarının əsərlərinə
böyük sevgi göstərməyə başladılar. Bu
illərdə Güney Azərbaycanda ziyalılar, söz
ustaları milli mənlik şüurunun günün tələbi
səviyyəsində formalaşması nəticəsində
belə bir təsəvvürü möhkəmləndirməyə
çalışırdılar ki, “İranda yaşayan azərbaycanlılar
özünəməxsus, müstəqil və ayrıca bir
millət olub türk xalqları qrupuna daxildirlər və hər
bir azərbaycanlı həmin millətin bir fərdi olmaqla
İran ölkəsinin vətəndaşı, Azərbaycan
ta¬rixi və mədəniyyətinin yaradıcısı, eyni
zamanda İran tarixi və mədəniyyətinin də ən
fəal subyektidir. Buna görə də Güney
Azərbaycan milləti İran daxilində azad və müstəqil
yaşamaq haqqına malikdir”. Sağlam
diplomatik məzmuna malik olan belə bir milli-siyasi oriyentiri
ictimaiyyət arasında yaymaq Güney ədəbiyyatında
incə yolla siyasiləşməyə davam prosesinə
müdriklik əlaməti, özünü qorumaq hüququ
verirdi.
Esmira Fuad
Filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 27 aprel.-
S.14.