Qasım bəy Zakirin anadan olmasından 235 il ötür
Azərbaycan realist ədəbi düşüncəsinin
əsas nümayəndələrindən
biri, özünəməxsus
satirik üsluba malik olan Qasım
bəy Zakir rəvan dildə əxlaqi-didaktik əsərlər
qələmə alıb. XIX əsrin birinci yarısında maarifçilik
hərəkatının formalaşması
və inkişafına
öz qələmi ilə töhfələr verən şair cəmiyyətdəki eybəcərlikləri
tənqid edib, xalqın maariflənməsi
naminə mübarizə
aparıb.
Avqustun
14-də görkəmli satirik
şairin anadan olmasından 235 il
ötür. O, müasirləri
Abbasqulu ağa Bakıxanov, İsmayıl
bəy Qutqaşınlı
və Mirzə Fətəli Axundzadə kimi xalqı maarif yoluna istiqamətləndirməkdə
satiranı ədəbi
janrların ən münasibi hesab edib. Xalqı cəhalətdə, zillətdə saxlayanları
satira atəşinə
tutub. Qələmə aldığı əsərlərdə Azərbaycan
həyatının bir
çox tipik xüsusiyyətlərini ümumiləşdirən
şair, eyni zamanda, satirik şeirin yeni nümunələrini - mənzum
məktub, mənzum hekayə və təmsil janrlarını yaradıb.
Xalqı zülmətdə saxlayan mürtəce qüvvələrə
qarşı mübarizə
aparan şair təzyiqlərə məruz
qalır, düşmənlərinin
sayı gündən-günə
çoxalır. Var-yoxu talan edilir, mülkü zorla əlindən alınır.
Oğlu və qardaşı oğlu şərlənərək tutdurulur...
Bütün bunlara baxmayaraq,
heç bir təhdid onu tutduğu yoldan döndərə bilmir.
Şair bu barədə yazır:
Rahi-müsibətdə keçmişəm
candan,
Müxənnətdir qorxan bir qaşıq
qandan.
Ehtiyatım yoxdur paşadan,
xandan,
Analar doğubdur şiri-nər məni!
“Aslan, qurd və çaqqal”, “Tülkü və qurd” təmsilləri ilə cəmiyyətin sağlam yollarla inkişafı naminə çağırışlar edir,
məmur özbaşınalığının
qarşısını almaq
üçün kəskin
mübarizə aparır.
Araşdırmalarda göstərilir ki, Zakir təmsillərini yazarkən şifahi xalq yaradıcılığında
geniş yayılan təmsillərdən və
məşhur hind abidəsi
“Kəlilə və Dimnə” əsərindən
bəhrələnib. Onun müxtəlif mövzularda
yazdığı “Məlikzadə
və Şahsənəm”,
“Əmirzadə, məşuq
və cavan aşiq”, “Aşiqin təam bişirməyi”, “Aşiq və məşuq haqqında” mənzum hekayələri diqqət çəkir. Bu əsərlərdə məhəbbət insanın
ülvi və nəcib hissi kimi təsvir olunur. Məhəbbətdə sədaqət, mətanət
və dözümlülük,
vəfada möhkəmlik
bu hekayələrin əsas qayəsini təşkil edir.
Görkəmli satirikin xalq qarşısında xidmətlərindən
biri də Molla Pənah Vaqifdən sonra Azərbaycan dilini yad ünsürlərdən
qoruması olub. O, ədəbi
dilimizin daha da zənginləşməsinə
töhfələr verib.
Danışıq dilində sözün
məna çalarlarından
çox bacarıqla istifadə edib, əsərlərini geniş
xalq kütləsinin başa düşəcəyi
bir dildə yazıb. Məhz bu məziyyətləri nəzərə alan Mirzə Fətəli, Firidun bəy Köçərli, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev,
Abdulla Şaiq və başqaları Azərbaycan
dilinin bənzərsizliyindən,
gözəlliyindən danışarkən Qasım
bəy Zakiri dönə-dönə yad
ediblər.
Tədqiqatçı Adilə Qocayeva öz araşdırmasında yazır:
“Qasım bəy Zakirin şeirlərində
canlı danışıq
dilinin bir sıra başqa xüsusiyyətləri də
nəzərə çarpır.
Məsələn, şair danışıq
dilində olan eniş-yoxuş, gecə-gündüz,
gəl-get, əl-ayaq,
alıb-satmaq kimi qoşa mənalı sözlərdən yerli-yerində
istifadə etmişdir.
Şair öz yaradıcılığı
ilə Azərbaycan ədəbiyyatını mövzu,
fikir, ideya cəhətdən zənginləşdirdiyi
kimi, janr etibarilə də inkişaf etdirmişdir.
O, Azərbaycan dilinin bir çox gözəlliklərini şeirə,
sənətə gətirmişdir.
M.F.Axundzadədən sonra
realist-demokrat ədəbiyyatımızın
görkəmli nümayəndələri
də yeri gəldikcə Qasım bəy Zakir sənətinə müraciət
etmişlər...”
Zakir öz
yaradıcılığı ilə gələcək realist şeirin
inkişafına mühüm təsir
göstərib. Böyük şairin maarifçilik uğrunda mübarizəsi, əsərlərinin
ideya-estetik hədəfləri bu gün də onun ədəbi-mədəni
yaddaşımızın unudulmaz
siması olduğunu sübut
edir.
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 10 avqust.-
S.7.