Türk mifoloji düşüncəsində
suyun insanlaşmış obrazı
2-ci yazı
Əvvəlcə bu əfsanənin süjetini təşkil edən mifologemləri müəyyənləşdirməyə çalışaq. İlk öncə diqqətimizi “əmioğu-əmiqızı motivi” cəlb edir. Azərbaycan xalqında belə bir məsəl var: “Əmioğu ilə əmiqızının kəbini göydə kəsilib”. Kəbinin göydə kəsilməsi ilahi mənşəyə işarədir. Yəni bu kəbini heç kəs poza bilməz, yaxud əmioğu ilə əmiqızının qovuşmasına qarşı çıxmaq faydasızdır. Çünki bu, ilahi nigahdır. Bu motivin dərinliyində “buta mifologemi” durur. Buta, düşünürük ki, türk yaradılış mifləri sistemində yaradılışın xüsusi şəkli, halı, formasıdır. Baxmayaraq ki, məhəbbət dastanlarındakı buta obrazı barəsində çox bəhs edilib, amma bununla bərabər belə hesab edirik ki, buta obrazı türk yaradılış mifologemi kimi zəif tədqiq olunub. Bunu folklorşünas Şakir Albalıyev də təsdiq edərək yazır ki, “Buta nədir?” sualına birbaşa bir cümlə ilə cavab verməklə keçinmək olmaz. Xalq təfəkküründə buta anlayışına münasibət də, folklorşünas və etnoqraflarımızın bu məsələyə baxışları da rəngarəngdir. Elə butanın özü kimi çoxçalarlı, əlvan naxışlıdır. Ona görə ki, butanın rəmzi qatlarında özlüyündə çox sirlər gizlənib. Mifik təfəkkür dünyasından qaynaqlandığına görə, ilk növbədə əski çağların fikir palitrasına baş vurmalıyıq. Özü də butanın təkcə rəmzi mahiyyətini çözələməklə məsələni məhdudlaşdırmaq olmaz, “buta” sözünün daşıdığı leksik məna çalarlarını da buraya daxil etmək vacibdir. Düzdür, bu barədə də müəyyən fikirlər mövcuddur, amma hələ də tam mənası ilə bu sözün özülünü açıqlaya bilməmişik.
Buta ilkin yaradılışı simvolizə etdiyi üçün burada yaradılışı xarakterizə edən bütün universumlar, o cümlədən su stixiyası öz yerini almalıdır. S.Averinçevin yazdığı kimi, su bəşəri mayalanmanın və yaranışın mühiti, maddəsi və prinsipidir. Lakin mayalanma həm kişi, həm də qadın başlanğıclarını tələb edir.
Göründüyü kimi, mifoloji düşüncənin universal prinsiplərinə görə, kişi və qadın başlanğıcları və su stixiyası bir yerdə olmalıdır. Nəzərdən keçirdiyimiz əfsanədə bu elementləri birgə görürük. Burada kişi və qadın başlanğıclarını əmioğu və əmiqızı təmsil edir. Bu isə qədim türk düşüncəsinə görə ilahi nigahdır. Mifik-universal məntiqə görə, müqəddəs, ilahi nigah su stixiyasından kənarda götürülə bilməz. Bu cəhətdən əfsanədəki ikinci əsas motiv “xəbərverici su mifologemidir”. Bu mifologem əslində daha iri kompleks olan “tale mifologeminə” daxildir. Suyun Halayın taleyindən xəbər verməsi onun talelərin – alın yazılarının yazıldığı ilkin başlanğıcdakı iştirakı ilə bağlıdır. Ulu abidəmiz “Kitabi-Dədə Qorqud” suyun ilkin yaradılış, müqəddəs nikahla bağlılığını, bu nikahdakı iştirakını birbaşa təsdiq edir. Abidədə evini arayan “Qazanın öginə bir su gəldi. Qazan aydır: “Su həq didarın görmişdir. Bən bu suyla xəbərləşəlim” – dedi. Görəlim, xanım, necə xəbərləşdi. Qazan aydır:
Çığnam-çığnam qayalardan çıqan su!
Ağac gəmiləri oynadan su!
...Ayişə ilə Fatimənin nigahı su!
Şahbaz atlar içdigi su!
Qızıl dəvələr gəlüb keçəki su!
Ağ qoyunlar gəlüb çevrəsində yatduğı su!
Ordumın
xəbərin bilürmisin, degil mana,
Qara
başım qurban olsun, suyum sana! – dedi.
Məsələyə qədim türk-oğuz
düşüncəsində yanaşsaq, burada ilahi buta
mifologemi və ona mütləq şəkildə daxil olan su
stixiyasını görürük. Burada bir məqamı
qeyd etmək lazımdır. Qazan, Ayişə
və Fatimə adları epik-mədəni düşüncənin
fərqli səviyyələrini təmsil edən məna vahidləridir.
Qazan Oğuz epik ənənəsi, Ayişə
və Fatimə isə İslam dini-epik ənənəsi ilə
bağlıdır. Heç şübhəsiz ki, bu adlar
Oğuz epik ənənəsinə sonradan, oğuzlar islam dinini qəbul etdikdən sonra daxil olub. Lakin bu adlar, epik ənənəyə daxil olarkən,
özləri ilə bərabər Oğuz eposuna hər
hansı yeni süjet əlavəsi gətirməyiblər.
Yəni “Ayişə ilə Fatimənin
nigahı su!” ifadəsində Ayişə və Fatimə
adları qədim Oğuz obrazlarının adlarını əvəz
ediblər. Nigahın su ilə kəsilməsi
suyun Oğuz kosmoqoniyasında nikahın əsasında duran
ünsür olmasını göstərir. Ayişə və Fatimə qadın adlarıdır.
Demək, bu adlar Oğuz kosmoqoniyasında ilkin
nikahda iştirak edən qadın adlarını əvəz
ediblər. Bu halda belə bir sual ortaya çıxır:
Oğuz kosmoqoniyasında su ilə kəsilən nikahın tərəfləri
kimlərdir və qadınların sayı niyə ikidir? Bu suala Oğuz mifologiasına müraciət etməklə
cavab tapmaq mümkündür. Oğuz
mifologiyasında ilk olaraq Oğuz kağanın özü
yaradılır. O, ilk insandır. Daha sonra
biz iki kosmoqonik nikahın şahidi oluruq. Oğuz
məhz iki qadınla evlənir. Bunlardan
birincisi göydən günəş şüası şəklində
düşən qız, ikincisi gölün ortasında
ağac koğuşunda oturmuş qızdır. Birinci qız göyü, ikinci qız yeri təmsil
edir. Beləliklə, Oğuz mifologiyasında kişi başlanğıcını Oğuz
Kağan, qadın başlanğıcını şərti
olaraq adlandırdığımız Günəş
qızı və Yer-Sub qızı təmsil edir. Demək, “Ayişə ilə Fatimənin nigahı
su!” ifadəsinin ilkin şəklində Oğuzun həmin iki
sevgilisi durur.
M.Cəfərli
“Su haqq didarın görmüşdür” ifadəsini semantik cəhətdən
təhlil edərək yazır ki, burada: «Su – ilkin stixiyanın
obrazı; Haqq – Allah, Tanrı səviyyəsində kosmoqonik
vahid başlanğıc; Didar – Farsca “görüş” və
“üz” anlamlarındadır; Görmək – funksiya. Cümlənin
leksik-sintaktik açılışı iki cürdür: 1) Su
haqq “görüşünü” görüb. 2) Su haqq
“üzünü” görüb.
Əslində suyun haqq üzünü, yaxud
görünüşünü görməsi cümlədə
ifadə olunan mifoloji-kosmoqonik situasiyanın məzmununu dəyişmir. Burada söhbət
suyun haqq ilə akt səviyyəsində, kosmoqonik situasiyada
birgə iştirakından gedir.
Suyun Haqqın üzünü görməsi, M.Cəfərlinin
təhlilindən də aydın olduğu kimi, inancda suyun ilkin
başlanğıcda var olmasına dəlildir. İnanca
görə, Haqq yaradandır. Deməli, su
yaradılışın şahididir. Bütün
mif mətnləri, o cümlədən Altay mifləri suyun
ilkin başlanğıcdakı iştirakını və
yaradılışın əsas ünsürü olduğunu,
bəzən yaradılışın materialı rolunu
oynadığını isbat edir.
Eyni mənzərəni
“Əsli və Kərəm” dastanında da görmək
mümkündür: Keşiş öz qızı Əslini Kərəmə
verməmək üçün götürüb
qaçır. Haqq aşiqi Kərəm
sevgilisini axtarır. Yolda çaya – suya rast gəlib
Əslini soruşur:
“Kərəm
üzünü tutdu çaya, dedi:
Abi-həyat
kimi daim axarsan,
Haqqın
camalına hərdən baxarsan,
Dolana-dolana
evlər yıxarsan,
Mənim Əslim buralardan keçdimi?
Çay
da dilə gəlib belə cavab verdi:
Kərəm
saxlar onun həmişə yasın,
Yanına
almışdı ata-anasın,
Həm
içib, həmi də doldurdu tasın,
Atların suyuma saldı da getdi”.
Göründüyü
kimi, burada evini axtaran Salur Qazanın dediyi “Su Haqq didarın
görmüşdür” ifadəsi ilə sevgilisini axtaran Kərəmin
dediyi “Haqqın camalına hərdən baxarsan” ifadəsinin məna
yükü tamamilə eyni olub, suyun ilkin
yaradılışdakı rolunu göstərir. Təhlil
etdiyimiz əfsanədə də suyun xəbərverici
funksiyası onun ilkin yaradılışdakı iştirakı
ilə bağlıdır. Nabatla Halay da əmiqızı-əmioğlu
olduqları və bu mənada inanca görə “kəbinləri
göydə (Tanrı dərgahında) kəsildikləri”
üçün onların nikahı da elə ilkin
yaradılışı rəmzləndirir.
Əfsanədə
diqqəti cəlb edən daha bir motiv “birləşdirici
(qovuşdurucu) su mifologemidir”: Bir qızılquş
şığıyıb içi su ilə dolu qızıl
piyaləni dimdiyinə alıb göyə qaldırır və
Nabat Halayı yaralandığı dağda tapır.
Bu mifologemin təhlilində ehtiyatlı olmaq
lazımdır. Çünki burada iki obraz bir-biri ilə qovuşub: su
stixiyası və quş kultu. Quşların
(Zümrüd quşu, Simurq və s.) Azərbaycan
nağıllarında işıqlı dünya (kosmos) ilə
qaranlıq dünya (xaos) arasında vasitəçi olduğu
məlumdur. Bu əfsanədə də
qızılquş Nabatı onun olduğu məkandan Halayın
olduğu məkana aparır. Qızılquşun
dimdiyində apardığı qızıl piyalənin
içindəki “sehrli – xəbərverici” suyun buradakı
iştirakı heç nəzərə də
çarpmır. Lakin unutmaq olmaz ki, su kişi
və qadın başlanğıclarını təmsil edən
ünsürlərin nikahı kimi təsəvvür edilən
ilkin yaradılışın ən mühüm
ünsürüdür. Yada salaq ki, bu
iştirakı S.Averinçev suyun bəşəri
mayalanmanın və yaranışın mühiti, maddəsi və
prinsipi olması şəklində səciyyələndirib.
Əmioğlu-əmiqızı Halayla Nabatın
nikahı müqqəddəs nikah, ilkin bəşəri
nikahdır. Bu halda qızıl piyalənin
içindəki “xəbərverici su” həm də “bəşəri
mayalanmanın və yaranışın mühiti, maddəsi”
olan “qovuşdurucu sudur”. Onun bu qovuşmada
rolu zahirən görünməsə də, suyun orada
olması qovuşmanın (yaranışın) pozulmaz, universal
“prinsipi”dir.
Diqqəti cəlb edən başqa bir məqam “şəfaverici
(mistik) su mifologemidir”. Nabat ölüm yarası ilə yerə sərilmiş
Halayı suyun vasitəsi ilə sağaldır. Burada məsələ tam aydındır. Folklorumuzda “Dirilik suyu”, “Abi-həyat” adları ilə
adlandırılan bir su obrazı var. O, ölümə
qarşıdır. Onu içən
ölmür. Deməli, Nabatın piyaləsindəki
su həm də sehrli dirilik suyudur.
Türk mifoloji düşüncəsində suyun
insanlaşmış obrazına geniş rast gəlinir. “Dəyirman
dağı” əfsanəsində deyilir ki, keçmiş zamanlarda
Qurudərə kəndində dəyirman daşı düzəldən
bir qoca yaşayırmış. Qoca usta öz peşəsini
oğluna da öyrədibmiş. Qocanın bir
nisgili varmış. Öz kəndində dəyirman
qurmaq üçün su tapmırmış. Qoca bir gün yaxın dağlarda su axtarmağa gedir,
çınqıllı bir dağın yamacında yanı
pöhrəli yaşıl göyrüş ağacı
görür. Öz-özünə
düşünür: “Susuz ağac bitməz. Yəqin
ki, onun dibindən su axır”. Onu yuxu tutur.
Qoca başının altından axan suyun
şırıltısına ayılır. Cəld baş qoyduğu daşı güc-bəla
ilə yerindən tərpədir. Görür
ki, daşın altı ilə bir dəyirmanlıq su axır.
Qoca qaça-qaça oğlunun yanına gələrək
deyir:
-
Oğul, qaç Qurudərə camaatına müjdə apar,
de ki, dəyirman qurmaq üçün su tapdıq.
Oğlan
deyir:
- Ata, o sudan əvvəl özümüz içib
doyaq, sonra da camaata xəbər verək.
Qoca razı olur. Ata ilə oğul yaşıl
göyrüşün yanına gəlirlər. Qoca nə daşı tapır, nə də suyu.
Dilxor halda göyrüşün dibini eşməyə
başlayır. Yenə də suyu tapa
bilmir. Hirs qocanın beyninə vurur, xəncəri
sıyırıb ağacı kəsir. O gündən
peşəsindən əl çəkir. Hər
gün qapıda oturub Çınqıllı dağa
baxır, yaşıl yarpaqlı göyrüşü zirvədə
görmür. Qoca qəmdən, kədərdən
saralır, axır ki, yatağa düşür. Bir
gün oğlunu yanına çağırıb deyir:
-
Oğlum, mən ölürəm. Sinəmdə
dəyirman dağı, gözümdə yaşıl
göyrüş. Günahsız
ağacı nahaq kəsdim. Sən heç
olmasa, onun yaşıl pöhrəsini qoru. Qoy elimizin kökü kəsilməsin. Gec-tez onun dibindən dirilik çeşməsi
göz verəcək. İllər
ötür, yaşıl pöhrə böyüyüb iri bir
ağac olur. Adını “Tək
göyrüş” qoyurlar, onun bitdiyi dağa isə “Dəyirman
dağı” deyirlər. Bu əfsanədə
su obrazı da daxil olmaqla mifik düşüncənin
başlanğıc sistemi əksini tapıb.
Elçin Qaliboğlu
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 20 avqust.-
S.7.