Güney Azərbaycan ədəbiyyatında
tarixilik və müasirlik
2-ci yazı
Ustad şair “Eynşteynə peyğam” poemasında daha bir tarixi hadisəyə çağdaş düşüncə prizmasından işıq salır. Atom enerjisi ixtira edən Albert Eynşteynin kəşfinin bəşəriyyətə ölüm, fəlakət gətirdiyinə, bu kəşflərdən imperialist qüvvələrin dünyanın dinc nizamını pozmaq, dağıtmaq üçün istifadə etmələrinə dərindən təəssüflənir. Elmin Allahı, böyük düha saydığı Eynşteynin əzab-əziyyətinə, böyük zəhmətinə heyfsilənən humanist şair atom enerjisinin ixtirası kimi misilsiz kəşfi ilə dünya elmindəki boşluğu dolduran, elmlə dini barışdıran və maddənin əzəldən enerji olduğunu sübut edən elm korifeyinə üz tutaraq yüz min dəfə əhsən, lakin yüz min də əfsus deyir. Çünki Eynşteynin tarixi kəşfindən istifadə edənlər bomba düzəldir, ölkələri dağıdır, kütləvi qırğınlar törədir. Şəhriyar əsərdə dünyanın müharibə əjdahasının əlilə cəhənnəmə deyil, sülhün, azadlıq günəşinin şəfəqləri altında cənnətə döndərilməsini, insanların qardaşlıq, sədaqət, məhəbbət bayrağı altında birləşməsini, Yer üzünün sakinləri arasında dini, irqi, milli fərqin aradan qaldırılaraq humanizm duyğularının, məhəbbətin var olmasını arzulayır... Elm dühasından dünyanı qorumağı, öz kəşfi ilə cahanı vicdan imperiyasına, behiştə çevirməyi təvəqqe edir. Diləyir ki, insanlar bir-birindən yalnız qəlbi, elmi, humanizmi ilə fərqlənsinlər:
Nə milli fərq olsun, nə də irqi fərq,
Din də ayırmasın qoy millətləri,
Məhəbbət yaşatsın ulu bəşəri.
İnsan ayrılmasın insanlığından,
Bir bayraq altında birləşsin cahan.
XX əsrin
60-cı illərindən başlayaraq Güney Azərbaycan ədəbiyyatı
nümunələrində intuisiya, hiss və duyğuların
dili ilə danışmaq xüsusi yaradıcılıq
üsulu və meyarı kimi diqqət mərkəzinə
çəkilir. Çünki intuisiya ədəbiyyatda
müasirlik və tarixiliyin vəhdətinə xidmət edən
əsas lirik-psixoloji elementlərdən biri sayılır.
Güney şairlərinin
yaradıcılığında da müasirlik və tarixilik
prinsiplərinin uyğunlaşdırılması həm o
dövr, həm də yeni mühitdə sənətkarlığın
səviyyəsini göstərən meyar və məqsəd
idi. Bu tendensiya bir sıra Güney
şairinin, o cümlədən Həmid Nitqinin poemalarında
da aydın müşahidə edilir. H.Nitqinin kəskin
xarakterli, yığcam, müasir dünyamızın mənzərəsini
oxucunun gözləri qarşısında aydın cızan əsərləri
müasirlik və tarixiliyin bir-birini tamamlaması vasitəsilə
insanın iç dünyası və xarici aləm
arasındakı münasibətləri aça bilir. Həyatdan götürülmüş real hadisələr
və tarixi faktlarla zəngin əsərlər yaradan H.Nitqi xəyali
qavramlara, fantastik düşüncələrə aludə
olmamış, utopiyanı ədəbiyyatın kənar həddi
kimi qəbul etmişdi. O, iman adamı idi və
Allahın insan övladına, bütöv bəşəriyyətə
bəxş etdiyi ilahi eşqi dərk edir, duyur və hər
canlı varlığın yaşam haqqının yalnız
böyük Yaradanın onlara lütfü olduğu həqiqətini
anlayırdı. Onun üçün yalnız bəşəriyyət
- irqindən, dinindən, dilindən, milli mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq bəşər övladı anlamı
vardı. O, Allahın bəxş etdiyi ruhun, qəlbin,
kainatın, maddi və mənəvi dünyanın qədrini,
qiymətini bilmədiyinə, sosial-siyasi mövqeyinə
görə bir-birindən kəskin fərqlənən insan
övladının özünə qənim kəsilməsinə,
qardaş qanı axıtmasına, zülm və əsarət,
zorakılıq üzərində xoşbəxtlik
axtarmalarına təəssüflənirdi. Çünki
bütün bunlar onun gözləri qarşısında
baş verirdi. Buna görə də
gerçəkliklər, təzadlı anlar onun
yaradıcılığında parlaq lövhələrlə
canlandırılır. İnqilab fədailərinin
xarakterik obrazları ilə zəngin “Təbriz”, “Dastan ölməz”,
“Günəş”, “Tarix deyə bilmərəm”, “Haqq” kimi
poemalarında müasirlik və tarixilik prinsiplərinin
gözləndiyi aydın müşahidə olunur. “Şeyx Məhəmməd Xiyabani gözlərini həyata
yumduğu gün mən dünyaya göz açdım”, - deyən
Həmid Nitqi qələmə aldığı poemalarda
çox ustalıqla tarixiliyi müasir anlama sızdırmaqla
oxucunu düşündürə bilir.
İnqilabi mübarizələrin əhəmiyyətini
tarixi kontekstdə və perspektivdə verə bilmək və
bu kontekstdə müasirlik prinsipini qoruyub saxlamaq meyarı Həmid
Nitqinin yaradıcılığına da xasdır. Bu baxımdan
son dərəcə düşündürücü notlarla
köklənmiş “Təbriz” poeması çox xarakterikdir.
Bu poemaya güclü inqilabi ruh hakimdir.
Poemada tarixiliklə müasirliyin vəhdətinin ən
müsbət cəhəti real həyat hadisələrinə
xronoloji ardıcıllıqla yanaşan müəllifin əsərin
sonunda oxucunu bədii həqiqətə inandıra bilməsidir. Həmid Nitqi
“Təbriz” poeması ilə oxucunun qəlbində böyük
qüdrətə tapınmaq inamı aşılaya bilir.
Bəlalı yurdunun və xalqının əsrlər
boyu başına gətirilmiş faciələrdən və
buraxılan səhvlərdən nəticə
çıxarmağı, örnək götürməyi
tövsiyə edir. Axı, həqiqətən
“İnsan üçün böyük dərslərdən
biri də tarixdir. Aç qabağına tarixin
səhifələrini və əgər gördün ki, bir
vaxt İnsanlar bir para işlərdə səhv ediblər, dəxi
sən həmin səhvi etmə” - deyən Ş.M.Xiyabani
çox haqlıdır və bu məntiq şairin “Dastan
ölməz” poemasında da izlənir. Məlumdur
ki, qədim qəhrəmanlıq eposlarında xalq öz
gücünü, iradəsini təxəyyülündə
yaratdığı əfsanəvi qəhrəmana verirdi və
bu seçilmiş qəhrəman xalqının taleyində həlledici
rol oynayırdı. Bu baxımdan Maqandal əsas
qəhrəman kimi “Dastan ölməz” poemasında xüsusi
önəm daşıyır. Əgər
xalq, tarix öz içindən Maqandal kimi “şəxsiyyət
yetiribsə, deməli, onların xalqın, tarixin təəssübkeşi
olması təəccüblü deyil”.
Həmid
Nitqi tarixdə olmuş həqiqətlərə poemalarında
daha geniş yer ayırır və bu üsulla müasirlik
effektinə nail olmağı vacib və əhəmiyyətli ədəbi
üsul kimi dəyərləndirir. “Günəş”
poemasında inqilabi mübarizənin həyati əhəmiyyəti
tarixilik və müasirlik prinsipləri kontekstində əks
olunmuş və qaranlıqların
aydınlaşacağına sarsılmaz inamının təzahürü
kimi yaranıb.
Əsərlərində
dövrün ziddiyyətli hadisələrini ustalıqla qələmə
alan şairin qənaətinə görə,
cəmiyyətdə yaranmış hər hansı anormal hadisələrə
elə cəmiyyət tərəfindən qiymət verilir və
ən pis halda, qınaq obyektinə çevrilir. “Günəş“ poemasında dövrün ziddiyyətli məqamları,
anlaşılmazlıqları, insan haqlarının
tapdalanması ön plana çəkilir. Analitik təfəkkürü,
unikal yaddaşı və geniş
dünyagörüşü ilə hadisələrə
yanaşaraq düzgün nəticə çıxaran Həmid
Nitqi insanları bir-birindən ayıran rejimi, siyasi quruluşu
tənqid etməklə zəmanəni, dövrü qınaq
obyektinə çevirmir, əksinə, dövranı və
rejimi bütün zamanlarda bu vəziyyətə gətirib
çıxaran, rəzalət törədən qüvvələri
- nəfsinin qulu olan ünsürləri - özündən
müştəbehləri, diktatorları, şovinistləri
ifşa edir... Millətin taleyinə heç vəchlə biganə
qalmayan mübariz şairin son qənaəti belə olur: Vətəndaş
bu rəzalətə əsla boyun əyməməli,
bütün hallarda öz sözünü deməyi
bacarmalıdır.
“Günəş” poeması psixoloji və real hadisələri
özündə əks etdirən bir əsərdir. Ədib bu mənada
cəmiyyətin qurucuları - insanlar arasındakı fərqli
tərəflərin müqayisəsini aparır və Tanrı
nemətlərinin də tarixən yalnız bu müqayisə
obyekti olan insanlara məxsusluğunu vurğulayır. Ancaq bu insanlar özlərini iki qütbə -
ağalar və qullara, hakimlər və məzlumlara
ayırıblar. Mütəfəkkir şair “Günəş”
poemasında insanları ruhdan düşməyə qoymur, əksinə,
sirr qapılarını onların üzünə taybatay
açan ilahi duyğuların ardınca addımlamağa
çağırır, dünya zövqünə
aldananların, aldadıcı ehtirasların quluna çevrilən
ağaların daxili “mən”inin miskin və rəzil
olduğunu sübuta yetirən misallar gətirir:
Bu dağ
günəş sönmədikcə
Şaxtalarda ruhumuzu buz tutmaz.
Göyqurşağı
görsəndikcə,
Şam yelləri ümidlərin rişəsini qurutmaz.
Ümidlərin
yalnız insanın cismani ölümündən sonra
öldüyünə inanan şair, bu dövranın da sona qədər
belə davam etməyəcəyinə, azadlıq günəşinin
tezliklə doğacağına və insanlığın qələbə
çalacağına, zülmətin həmin inamın
işığında tezliklə yox olacağına ümid bəsləyirdi:
Bir
axşamdı:
Bilinməyən
bir zamanın yaylarından
Pərdə-pərdə aşıb gəldin ilk
baharın nəğməsi.
Çox
keçmədən cavab verdi
ona
coşqun Bir bəstə ilə tar səsi.
Şair
ruhun, torpağın, təbiətin oyanışını
simvolik olaraq mənalandırdıqca, bəlkə də ilahinin
söylədiyi bir müqəddəs “Ol“ kəlməsinin
qüdrəti ilə hər şeyin yenidən
başlayacağını, yeni biçimdə, yeni ruhda
qayıdacağını və bu dünyanın məhz
böyük Yaradana, onun yaratdıqlarına aid olduğunu
vurğulayır. İnsanın qəlbinin hərarətindən
yaranan alovu Tur dağındakı əbədi alovla simvolizə
edir:
Qocaman bir
alovda
Turdakı
kol misali,
Bir günəş oldu yandı.
Əslində Həmid Nitqi bununla Mahatma Qandi kimi,
“Tanrı sevgidir” deyənlərə qatılır. Çünki
“Tanrı məhəbbətdir, ancaq həm də məhəbbətin
ötəsidir, həqiqətdir. Həqiqətə
qovuşmanın ən yaxın yolu eşq və məhəbbətdir.
Yalnız ali, ilahi məqama yüksələn
yeganə əməl insanlıq adına görülən
iş və müqəddəs əməllərdir”.
Humanist
duyğularla köklənən və ümumən
insanlığa ünvanlanan, zorakılığın,
haqsızlığın, azmanlığın məzlum xalq
üzərində əbədi bərqərar
olmayacağını, buna cəhd edənlərin isə gələcək
nəsillərin lənət simvoluna çevriləcəyini,
həyatda yalnız gözəlliyin və
işığın qalib gələcəyini ifadə edən
“Günəş“ poeması məhz bəşəri məzmunu
ilə böyük tarixi əhəmiyyət kəsb edir.
Ata-baba
yurduna, xalqına və onun dilinə, yaratdığı
folklor nümunələrinə duyduğu sonsuz sevgi əsərlərində
yansıyan Muradəli Qureyşi Qaflantı (1933) “Bizim kəndin
bir illik tarixi” poemasında 21 Azər hərəkatının
baş verdiyi andan məğlub edildiyi günədək və
bu qanlı olaydan sonra şairin doğulub boya-başa
çatdığı Çaroymaq bölgəsindəki Heydərabad
kəndində baş verən hadisələri qələmə
almış, fədailərin qəhrəmanlıqlarını
tərənnüm edib. “Bu əsər yüksək
bədii səciyyədə olmasa da, həyat həqiqətlərini
göstərməsi baxımından önəmlidir”.
Poema vahid süjet xəttinə malikdir, sadə və
aydın dillə qələmə alınıb. Lakin poemada elə
hissələrə təsadüf olunur ki, adi
danışıqdan seçilmir. Duyğu
və hisslərin bədii dillə izharı da bəzən zəif
təsir bağışlayır. Amma
bütün hallarda şair fikirlərinə bədii həqiqətin
məntiqi ilə sonluq verir və hadisələri
ardıcıl olaraq tipikləşdirməklə oxucuda əsərə
qarşı marağı stimullaşdırır. Diqqət
yetirək:
Qaça-qaça
kəndin altına yendim,
Qabaqda əmimi görüb sevindim.
Gəlib
qapımızda atından düşdü,
Atamla qol-boyun olub görüşdü.
Bu tip sadə
danışıq forması poemada üstünlük təşkil
edir. Amma romantik-realist şair belə hallarda bədii
fikrə keçid üçün asanlıqla yol tapır.
Poema başdan-ayağa dərdlə süslənsə
də, sonda nikbinlik ruhu özünü təzahür etdirə
bilir.
Esmira Fuad
Filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq
Cəbhəsi.- 2019.- 9 fevral.- S.14.