Güney Azərbaycan ədəbiyyatında
tarixilik və müasirlik
4-cü yazı
Dağı qaynata, dədə kimi görüb ehtiram göstərmiş əcdadlarından fərqli olaraq ona “Anam” deyən - hər bir sirrini, sözünü deyə biləcək, ana kimi qoynuna sığına biləcək bir varlıq kimi şair əsərdə xalqının, Güney Azərbaycan türklərinin azad, boyunduruqsuz yaşadığı insanlıq çağını (!) xatırlayır. Bu insanlıq çağında dili dil, eli el, yurdu yurd olan, uca zirvədə qərar tutan, “ana südündən doğma, qız dodağından şirin, qadın döşündən dadlı, insanlarının gəliş-gediş, çarın işğalçı qoşunlarına qarşı qəhrəmancasına döyüşmüşdülər. Lakin ermənilərin xəyanəti üzündən iran həmin müharibədə məğlub olmuşdu. Ermənilər Türkmənçay müqaviləsinin şərtlərindən çox məmnun idilər. Tarixçilər erməniləri Türkmənçayın övladları adlandırırdılar, çünki Türkmənçay müqaviləsindən əvvəl ermənilər, demək olar ki, torpaqsız olublar. Erməni tarixçisi Anahid Terminasın qeyd etdiyi kimi, "ermənilər 1917-ci ilədək Qafqazın heç bir məntəqəsində çoxluq təşkil etməmişlər və onların müəyyən bir əraziləri də yox idi". R.Rzalı hətta gülüş haqqının olduğu Təbrizin də cilvəli vaxtlarını yada salır. O vaxtlarını ki, sazının hər telində yeni bir səs, kolunun hər gülündə başqa bir qoxu vardı... “İnsanın insanlıq hörməti imiş azadlıq!” qənaətini hayqıran vətəndaş şair “Sonsuzluq” poemasında bu kimi gözəlliklərin 1945-46-cı ildə - Milli Hökumətin qurulduğu çağlarda bir daha yaşandığına işarə edir:
Ölüm tufanların aşaraq gəldik
Və yaşam düzənində çadır qurduq.
Pay
aldıq, işdən və gücdən...
Paylaşdıq
insan ormanında
İnsana
yaraşan düzən qurmağı...
Bir ildə min ömür yaşadıq.
Ərkin,
unutmayacağı
Göy məscidin
görmədiyi
Dərin bir ömür.
Manuçöhr
Əzizi Haray “Tarçı Şulan” poemasında Azərbaycan
mədəniyyətinin, xalqın zəngin keçmişinin,
milli dəyərlərinin düşmənlərini, rejimin
daşürəkli cəlladlarını, türkün mənfur
xislətli məmurlarını bütün xalqa, dünyaya
tanıdır, Azərbaycan türklərinə qarşı
yeridilən qeyri-insani, zorakı assimilyasiya siyasətini lənətləyir.
Tarçı Şulanın harayı, fəryadı,
eləcə də tonqallarda “Yandırılan sazlar”ın ərşə
dirənən ahları arasında qəribə bir
bağlılıq görünür. M.Ə.Haray
musiqimizin və qədim musiqi alətlərimizin fədaisi olan
Tarçı Şulanın yaşadığı
ağrıları gerçək həyatda da yaşayıb,
bu məşum hadisələrin canlı şahidi olub,
yanğısını duyub, göz yaşlarının
acısını dadıb. Həyatı,
canı qədər sevdiyi tarını əlindən alıb
sındıran rejimin hissiz-duyğusuz, daş qəlbli məmurunun
tarla başına vura-vura öldürdüyü qoca sənətkarla
birlikdə ölüb-dirilib. Belə ki, İran İslam
İnqilabının qələbəsindən sonra, dini əsaslar
üzərində yeni qurulmuş dövlətin ilk illərində
tar və saz kimi Azərbaycan türklərinə məxsus
bütün qədim, milli musiqi alətləri İranda
“Şeytan işidir” bəhanəsi ilə yasaqlanır. Savadsız, cahil din xadimlərinin fikrincə, guya
İslam dini musiqini, çalıb-oynamağı insane, şəriət
əhlinə haram buyurub. Bu qadağanı heç
cür “anlamayan” Marağanın məşhur tar ustadı,
milli muğamların misilsiz ifaçısı Şulan
heç bir qadağaya məhəl qoymadan tarını
çalmaqda və xalqı məsud etməkdə davam edir. “Mücahide-inqilab” adlandırılan bir dəstə
də “şəriət pərdəsi altında” bu qadağanı
əldə dəstəvuz edərək tarçı
Şulanın qapısına gəlir. Bu
zaman hər şeydən xəbərsiz olan qoca tarzən isə
tarını sinəsinə basaraq çaldığı
“Segah” muğamının nalələrinin qa-nadlarında
öz dünyasının, bu dünyanın masmavi
üfüqlərinin ənginliklərində pərvaz etməkdə,
musiqinin nəşəsini duymaqda, sevgi və bəxtiyarlıq
içində idi. Bunu görən
“mücahidlər” ona qarşı kobud ifadələr işlədir,
üstünə bağıraraq bir daha tar
çalmamasını və əlindəki tarı da onlara təhvil
verməsini tələb edirlər. Tarcı
Şulan təəccüb dolu nəzərlərlə baxa-baxa
qalır. Tarla doğmalaşan Şulan artıq can
sirdaşına, ruhuna çevrilmiş tarını əlindən
vermək istəmir və mücahidlərə çox təsirli
bir cavab verir: “Tar mənim canımdır, ruhumdur, tar mən
özüməm! Canımı yaxın, məni
öldürün, ancaq tarımı məndən
almayın...”
Çağdaş Güney Azərbaycan ədəbiyyatında
ənənəviçilik özünün inkişaf parametrlərini
qoruyub saxlayıb. XX əsrin əvvəllərindən
üzü bəri, Şəhriyar və ondan sonra yetişən
şair və yazıçılar öz sələflərinin
yaradıcılığındakı gözəl ənənəni
layiqincə davam və inkişaf etdiriblər. B.Q.Səhənd,
M.Sönməz, H.Sahir, H.Nitqi və b. ənənəviçilik
prinsiplərinin ifadəsi olan poemaları Güney ədəbiyyatının
çətin şəraitə rəğmən yenidən
canlanmasına güclü təkan verdi.
Sönməz “Böyük dərd” poemasında yazırdı:
“İranda inqilabdan sonra zahirdə cinayətkar SAVAK təşkilatının
şöbələrinin birindən ələ
düşmüş bir siyahının əsasında
hazırlanmış bir kitab nəşr olundu. 8000 cinayətkar
SAVAK üzvləri! Kitabda çoxlu SAVAK
adamlarının adı, familiyası, rəmzi nömrəsi,
ləqəbi yazılmaqla bərabər, bir çox
adamların da təkcə adları yazılıb. Bu
adamların çoxu SAVAK tərəfindən təqib, həbs
və işgəncəyə məruz qoyulub, bir neçəsi
də edam olunub. İnqilabın
məsul adamları tərəfindən kitabın haləti nəf
olarkən bu günə kimi siyahı haqqında bir aydın və
qəti nəzər buraxılmayıb. Kitabda
adı yazılan adamların özlərinə yox, ancaq
onların işlədiyi yerlərdə qurulan “Təfsiyyə
komitələri” tərəfindən soruşulanda lazımi
cavablar verilir, adamların əlinə isə heç nə
verilmir”.
Bu, 1946-cı ildən sonra Güneydə mövcud olan
reallıqdır. “Böyük dərd“ poemasında
tarixi faktın əks-sədasını - preambulasını
olduğu kimi verməkdə məqsədimiz diqqəti
Güney şairlərinin necə ağır bir şəraitdə
yazıb-yaratdığına, taleyin gözlənilməzliklərinə
qalib gələn insan ruhunun nələrə qadir olduğuna
yönəltməkdir. Sanki bu əsər taleyə, qəzavü-qədərə,
dərdə meydan oxuyan insan ruhunun yenilməzliyinə
şairin heyranlığı nəticəsində yaranıb:
İnsanın
həyatı çox qəribədir,
Vaxt olur zamanı dayandırırsan.
Başından
aşırsa min bir qasırğa,
Yenə dingildirsən, cavan qalırsan.
Şair
haqlıdır, çünki qəmin özünə
sirdaş, həmdərd, ruhunun libası olduğunu bilən hər
bir insan onu dost, simsar sayır və səbrlə bütün
maneələri aşıb keçir. Bu da
insanın özünü ötməsi deməkdir.
Əgər belə olmasaydı, insan taleyinə qənim kəsilən
yabançı ünsürlərə sinə gərib qalib gələ
bilməzdi:
Həyat
bir yolçudur, baş qoyub gedir,
Bir itkin nöqtədən sonsuz səfərə.
Baxsan o
yolçunun dağarcığına,
Tapılar, sevinc də, qəm də hər cürə.
Əslində sevinci ucuz tutmayan şair bu hissin insanın
kamilləşməsində nə qədər böyük rol
oynadığını da vurğulamır, insanın mənəvi
itkilərdən doğan qəm duyğularını daha
çox qabardır. Şair qəmin insan ruhunu həqiqət
uğrunda mübarizədə bərq vuraraq təcəlla
etdiyini vurğulayır və eyni zamanda insanın qalibiyyətini
məhz özünüdərkdə görür.
O dərdə
dözür, çün ruhiyyəsi var,
Bu eşqin ümidin əlindən verir.
O, bir
gün can verir, dərddən qurtarır,
Bu gün də min kərə ölür, dirilir.
“Böyük
dərd” poemasında insanların gündəlik və mənəvi
həyatını cəhənnəmə döndərən
diktatura rejimindən, xalqı məhv edən hadisələrdən,
bu hadisələrin verdiyi dərdin əlində gündə
min dəfə ölüb-dirildiyindən bəhs edən
şair sətiraltı mənada oxucuya çatdırır ki,
zindanlarda “islah olunan” insan əziyyət çəkərək
fiziki ağrılar yaşasa da, bu əziyyətlər,
ağrılar onu daha da mətinləşdirir. Mətin
insan istismara qarşı çıxır və ruhən əzilməməyə
çalışır. Sönməz
insanın özü ilə, yəni insanlıqla
qarşılaşdığını vurğulayır. Lakin bu məsələyə fərqli mövqelərdə
olan iki insanın bir-birinə zidd düşüncə prizmasından
yanaşır. Bir tərəfdən əzilir,
digər tərəfdən də əzir insan. Şair
insanın insana xəyanətini bağışlamır, bunu ən
ağır cinayət sayır və qətiyyətlə lənətləyir:
Xəbərçi!
Nə böyük ağır ittiham!
Demək o bir xəta, bir xəyanətdir.
Sən sədaqətə
bax, söz verib deyir
Sübuta
yetərsə, bir cinayətdir!
Əslində, böyük dərdin birüzlü, min mənalı
sirləri də elə burdan qaynaqlanır. Qoluzorlu zalımların əzdiyi
İnsan öz haqqına sahib çıxmağa can atmır,
sözünü dişlərinin arxasında boğur,
özünü içində öldürür. O, dərd
adlı məngənənin ağzında sıxılan ruhu ilə
nə qədər həqiqəti dərk edirsə, bir o qədər
də haqqını tələb etməyə gücü
yetmir və bu halı doğuran mövcud rejimin pozulmayan
qanunları qarşısında aciz qalır. Bu
qanunlarsa insan təfəkkürünün, şüurunun,
azadlığının da məhkumluğu deməkdir.
Ancaq yenə də susmağı qızıl hesab edən
insan əvvəl-axır inqilabın öz yolunu
tapacağına və haqqın qələbə
çalacağına inanır. Axı həqiqət
nazilsə də, üzülmür. Əslində
bu, öz içində boğulan, məqamı gələndə
danışmayıb geri çəkilən insanın
acizliyini, zəifliyini də göstərir. Şairin dediyi böyük dərd adlanan məfhumsa
elə dərd olaraq da qalır, çünki hələ də
“şeytanlıq qurğusu” fəaliyyətdədir,
dostların düşmənin felindən xəbəri yoxdur.
Bəşəri
məna daşıyan “Böyük dərd” poeması
şairin böyük ilahi eşqindən, vətəninə,
millətinə olan məhəbbətindən, onun hər
qarış torpağına sevgisindən, coşğun
ruhundan, böyük milli dərdindən, kədərindən,
başına gələn hadisələrdən və
bütün bunlara Sönməzin ali səviyyədə
yanaşmasından söhbət açılır. İnsan
ömrünün akkordlarını uğurlu fəlsəfi-psixoloji
gedişlərlə dəyərləndirir, uca zirvələrə,
Tanrı dərgahına can atan insan ruhunun yenilməzliyini,
xeyirxahlığını, əbədiliyini əks etdirir ki,
bu yanaşma Sönməzin “Üçüncü göz”,
“Ağır illər” və “Yeni yol”, Həmid Nitqinin isə
“Günəş” poemalarında da mövcuddur.
Güney
Azərbaycan şairlərinin yaşadığı
ictimai-siyasi mühit, ağrı-acılı, gərgin həyat
onlarda əsas bir fikir, bir baxış
formalaşdırırdı: dövrlə, zamanla ayaqlaşan
poeziya yaratmaq üçün gərək qələm sahibləri
layiqli övlad məhəbbəti, fədai əzmi, mətanəti
ilə vətənin, Azərbaycanın xidmətində
durmağı, xalqın, ata yurdunun tarixini yaşatmağı
bacarsınlar. Əks təqdirdə, sənət
də, ədəbiyyat da zamanın sərt sınaqlarına
tab gətirə bilməyəcək. Məhz
bu baxımdan onların yaradıcılığında əsas
mövzu Ana Vətən-Azərbaycan, ana dili, xalqın
taleyidir. Ayrılıq, həsrət, Vətəndə
vətənsizlik dərdi nisgilli qələm sahiblərinin ən
kövrək, həssas mövzularındandır. Səhənd,
Sahir, Haşım Tərlan, Alov, Qaflantı, Biriya kimi Sönməz
də Vətənin, xalqın mənliyini, ləyaqətini
öz mənliyi, dərdini şəxsi dərdi, ələmi
sayan, yurdun tarixini müasir ədəbi düşüncə
prizmasında canlandıran vətənpərvər şair,
haqsızlıqlarla barışmayan, fəryad qoparan,
duyğuları üsyan edən söz ustadıdır. Ən başlıcası, vətəndaş
şairin qələmdaşları ilə bir sırada ana
dilinin-türkcənin qorunub saxlanmasında, Güney Azərbaycan
ədəbiyyatında tarixiliyi müasirlik kontekstində təqdim
etmək prosesində müstəsna xidmətlər göstərib.
Esmira Fuad
Filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 13 fevral.-
S.14.