Oğuz eposunda qəhrəman cəmiyyətin
xilaskari və qoruyucusu kimi
Hər bir qəhrəmanlıq dastanında olduğu kimi, Oğuz kağan da möcüzəli doğuluş yolu ilə dünyaya gəlir. Ümumiyyətlə, elmdə dastan qəhrəmanlarının başqlarından fərqli, qeyri-adi doğuluşu “möcüzəli doğuluş” termini ilə adlandırılır. Möcüzəli doğuluş dedikdə qəhrəmanın adi yolla deyi, fərqli (qeyri-adi) üsul və vasitələrlə doğulması başa düşülür.
Nail Qurbanov qeyri-adi yolla doğuluşun müxtəlif şəkilləri haqqında yazır: “Folklor mətnlərində insan törənişi ilə (doğuluşla) bağlı bir sıra motivlərə rast gəlmək olur ki, buna misal olaraq dağdan doğulma, sudan doğulma, gün işığından doğulma gözdən doğulma mifologemləri və s.-ni göstərmək olar ki, bizim fikrimizcə, bu törəniş modelləri də öz başlanğıcını ilk insanın törənişi ilə bağlı təsəvvürlərdən götürür. Sadəcə olaraq, həmin təsəvvürlər mif şəklində bizə gəlib çatmayıb, lakin folklor mətnlərinin içərisində motiv səviyyəsində qorunaraq bizim dövrümüzə gəlib çatıb.
Qeyd edək ki, Azərbaycan folklorşünaslığında möcüzəli doğuluş motivi ilə bağlı qiymətli fikirlər söylənib. Həmin fikirlərdə bu motivin mənası, mahiyyəti və formaları əhatə olunub, onun mifoloji görüşlərlə bağlı olduğu xüsusi qeyd olunub. Məsələn, M.Seyidov göstərir ki, müqəddəs başlanğıc sayılan dağ, eləcə də torpaq və xüsusilə onlarla bağlı Günəş bütün varlığın, həyatın, tanrıların, insanların, nemətlərin yaradıcısı, anası-atası kimi qəbul olunur. Torpaq başlıca olaraq ana başlanğıcı sayılıb.
Ramazan Qafarlı da yazır: “Əfsanə çevrilmələrindən belə nəticə alınır ki, guya başlanğıcda ancaq və ancaq insan mövcud olmuşdur. Az qala torpaq da, hər qaya, hər daş da insan şəklindədir, bu insanlar bəzən könüllü olaraq, bəzən də məcburi yolla formalarını dəyişərək qayanı, çayı, ağacı, quşu, heyvanı və s. meydana gətiriblər. Miflərdə isə genezis, doğum başqa şəkildədir, bəzi məqamlarda yuxarıdakı prinsiplərin əksini təşkil edir. Başqa sözlə, insan təbiətin eynihüquqlu detallarından biridir, onun doğuluşunda hətta üstünlük çox hallarda heyvanlarda, quşlarda, cansız varlıqlarda olur. Yəni insan özü ağacdan, quşdan, torpaqdan, heyvandan, sudan, günəşdən və s. əmələ gəlir".
Mahmud Allahmanlı ağaclardan möcüzəli doğuluş haqqında göstərir ki, qadının ağacla əlaqəsi, ağaca tapınma problemi bizi dünya ağacı eyniyyətində dayanmağa və sonrakı dövrlərdə də hətta islamın güclü ideoloji cərəyan olduğu şəraitdə belə bir mövcudluğun varlığını və ondan istifadə edildiyini deməyə əsas verir. Oğuzun ikinci arvadından olan övladları da öz mövcudluğu ilə ağacla bağlıdır. Göy, Dağ, Dəniz adı ilə fəaliyyətə başlayan bu qardaşların mövcudluğunda ağac dayanır. Hansı ki, Basatın ana mövcudluğunda da Qaba ağac dayanır. Məhz bunlar təkcə Oğuzun özünün inamı yox, bütün Oğuz dünyasının tapındığı inam olub, onun ən fəal atributu olan ozanlarda da təsdiqlənir.
Füzulu Bayat yazır ki, türk mifologiyasında Göy Tanrıdan qopub ayrılmış ağac bir sıra etnoqonik miflərdə ilk ana kimi xatırlanır. Mifə görə, dağın üstündə bitən ağaca göydən işıq düşüb, bu ağac gövdəsi şişib. Bir müddətdən sonra gövdə yarılıb, oradan beş uşaq çıxıb. Onların ən kiçiyi olan Buğu Təkin sonradan bir çox xalqları özünə tabe edərək böyük dövlət yaradıb.
Rövşən Əlizadə miflərdə ağacdan doğuluş kultlarla bağlı apardığı tədqiqatında ağac haqqında yazır: “Miflərdən ağacı iki funksiyada müşahidə edirik:
Ağac - dünya modeli rolunda.
Ağac - əcdad rolunda.
Hər iki funksiya biri-biri ilə bağlıdır. Ağacın
dünya modeli funksiyasını yerinə yetirməsi onun ilkin
mifoloji kosmoqoniyada - dünyayaratmada iştirakı deməkdir.
Bu da onun əcdad funksiyasını şərtləndirir.
O, bir kosmoqoniya (yaradılış) elementi kimi, əslində,
vahid funksiyanı yerinə yetirir. Çünki
yaradılış prosesini modelləşdirmək (dünya
modeli rolunu yerinə yetirmək) elə kosmoqonik valideyn olmaq deməkdir”.
Ümumiyyətlə, doğuluş dünya
xalqlarının mifologiyalarında ən yayğın, məşhur
və mütləq motivdir. Heç bir
canlının ölməməsi, yenidən dünyaya
qayıtmaq üçün yalnız müvəqqəti olaraq
ölməsi və təkrarən doğulması
haqqındakı təsəvvür də doğuluşla
bağlıdır. Doğuluş haqqındakı təsəvvürlərin
“kosmikləşdirilməsi”, bio¬loji, seksual təzahürlərin
astral, planetar səviyyələrə keçirilməsi
prosesləri (müqayisə et: günəşin
və ayın ölmə və dirilmənin
simvolikasındakı xüsusi rolu; artıq neoloit dövründə
qadın və kişi işarələrinin günəş və
ay işarələri ilə tədrici əvəzlənməsi
qeyd olunur) və başqa təbiət prosesləri mifopoetik
düşüncənin inkişafının bir qədər
sonrakı dövrü ilə bağlıdır.
Oğuz kağan da bir mif qəhrəmanı kimi
“möcüzəli şəkildə” doğulur. Bu
doğuluş bütün baş qəhrəmanlar kimi Oğuz
kağanı da dastanın başqa obrazlarından fərqləndirir.
F.Bayat yazır ki, “Oğuz kağan dastanı”dan
anlaşıldığı kimi, Oğuzun doğulması,
doğrudan da, mifoloji çərçivə daxilində təqdim
edilir. Onun gözləri ala, üzü mavi,
ağzı da qırımızıdır. Bu rəng simvolları bütün mifoloji mətnlərdə
Tanrı oğlunun sifətləridir. Oğuzun
zahiri görünüşündəki heyvan cizgiləri də
onun Tanrı oğlu motivindən
çıxdığını təsdiq edən əsas
kodlardan biridir. Oğuz öz
doğuluşundan tamamilə fərqli bir obrazdır. Bu, ilk növbədə onun fərqli görkəmində,
sifətinin qeyri-adi rənglərində və ümu¬miyyətlə,
heyvani görünüşündə ifadə olunur.
Bəs Oğuz bir insan olduğu halda niyə bu qədər
fərqli görkəmə malikdir? F.Bayata görə,
Oğuz başqalarından ona görə fərqlənir ki, o,
Tanrı oğludur. Yəni mənşəyinə
görə göylərlə, Göy Tanrı ilə
bağlıdır. Bəs dastan oğuz
insanlarının ilk əcdadı olan Oğuzu nəyə
görə göylərlə bağlayır? Ona görə ki, Oğuzun qarşısında
heç kəsin görə bilməyəcəyi, yerinə
yetirməyi bacarmayacağı fövqəladə işlər,
qəhrəmanlıqlar dururdu. Bu işləri
insan oğlu bacarmazdı. Bu işlərdən
ötrü qeyri-adi gücə malik qəhəman lazım idi.
Qəhrəman bu qeyri-adi gücü yalnız
göylərdən, fövqəladə qüvvələrdən,
Göy Tanrıdan ala bilərdi. Məhz ona
görə də Oğuz kağan möcüzəli şəkildə
Tanrının, göylərin oğlu kimi doğulur. Axı qədim türkcədə “Tanrı”
sözünün mənası “göy” (səma) deməkdir.
Tanrı oğlu olmaq elə göylərin
oğlu olmaq deməkdir. “Oğuznamə”nin
uyğur versiyasında Oğuzun anası, doğrudan da, göy
cismidir (Ay kağan). Belə olduğu təqdirdə
onun doğuluşu da bütün digər obrazlardan fərqli
olaraq qeyri-adi doğuluş, yəni möcüzəli
doğuluşdur.
“Oğuznamə”nin istər uyğur versiyasında, istərsə
də başqa oğuznamələrdə Oğuzun görkəmi,
davranışları, böyüməyi, qəhrəmanlııqları
hamıdan tamamilə fərqlənir. Bu fərqliliyin
əsasında, qeyd olunduğu kimi, doğuluşun qeyri-adiliyi,
möcəzəli doğuluş olması durur. S.Rzasoy yazır ki, qəhrəmanlıq
tipologiyasının bütün mifoloji sistem element və xassələrini
özündə daşıyan “Oğuznamə” eposu da qəhrəmanın
- Oğuz kağanın doğuluşu ilə başlanır.
“Doğuluş” bir mifologem (mifik motiv-A.Fərəcova)
olaraq mifoloji kosmogenezin (yaradılışın - A.Fə- rəcova)
əsasını təşkil edir. Mifoloji
dünya modelində gerçəkləşən
dünyanın strukturunun bütün özünəməxsusluğu
bu doğuluşa müncər olunur. Doğuluş
öz strukturuna görə qatbaqat paradiqmatik quruluşa malik
mürəkkəb semiotik sistemdir. Burada
doğuluş - yaradılışla bağlı müxtəlif
süjet, mifologem və obrazlar biri-biri ilə paralelləşmiş
və biri-birinə transformasiya olunub. “Oğuz
kağan” mifində də müxtəlif mifoloji təsvir
kodlarının (zooloji, antropoloji, astral və s.) biri birinə
kodlaşmasını müşahidə edirik. Oğuz kağanın bir insan olaraq doğuluşu
eyni zamanda canlı və cansız dünyanın bütün
mənalı ünsürlərinin doğuluşunu
özündə işarələyir. Bu da
öz növbəsində həmin kodları təcəssüm
etdirən mif tiplərinin bir-biri ilə paradiqmatik
bağlılığından irəli gəlir. Bütün miflər vahid kosmoqonik mif ətrafında
birləşir.
“Oğuznamə”nin uyğur versiyasında qəhrəmana ad
qoyulması motivi yoxdur. Amma qəhrəmana ad
qoyulması dastanların mühüm motividir. Oğuz hökmdarın çadırında
doğulduğundan adqoyma mərasimində özü
özünə səbəbini izah etmədən Oğuz
adını qoyur. Adqoyma mərasimində
bir yaşında olan uşaq özünə Oğuz
adını qoyur. Bu uşaq anasının
bətnində olarkən Allahın vəlisi təyin edildiyindən
türkcə vəli mənasında olan Oğuz adını
alır. Göründüyü kimi, Oğuzun
adının qoyulması bütün hallarda qeyri-adi yollarla
olur: o, özü-özünə ad qoyur.
“Uşağın
bir yaşı tamam olanda Qara xan eli
çağırdı və ulu toy qurdu. Toy günü Qara
xan uşağı ziyafətdəkilərin yanına gətirməyi
buyurdu və öz bəylətrinə müraciət edərə
dedi: “Bizim bu uşağn bir yaşı tamam oldu, siz ona
hansı ad verirsiniz?”. Bəylər cavab
verməmiş, uşaq dedi: “Mənim adım Oğuzdur”.
Oğuz kağan ilk əcdad və mədəni qəhrəman
kimi Oğuz dünyasının yaradıcısıdır. O, həmin dünyanı
yaradaraq onun ayrı-ayrı ünsürlərinə ad verir. Oğuz dünyasının da ilk varlığı,
ilk insanı elə Oğuz kağanın özüdür.
Beləliklə, o, ilk əcdad-mədəni qəhrəman
kimi ilk olaraq məhz özünə ad verməlidir.
Mifin məntiqinə görə, möcüzəli
keyfiyyətlərlə və möcüzəli şəkildə
doğulan Oğuzun sözün həqiqi mənasında bir qəhrəmana
çevrilməsi üçün o, ilk qəhrəmanlığını
göstərməlidir. Oğuz da qorxunc düşmən
Kıatı öldürməklə özünün ilk qəhrəmanlığını
həyata keçrir. Burada Oğuzun qəhrəmana
çevrilməsi təsvir olunur. Oğuz
bütün oğuzların ilk əcdadı olduğu kimi həm
də ilk qəhrəmandır. Elə bu səbəbdən
onun qəhrəmana çevrilməsi diqqəti cəlb edir.
Qəhrəmana çevrilmə müxtəlif elementləri əhatə
edən mifoloji kompleksdir:
Oğuzun qəhrəmana çevrilməsi meşədə
baş verir.
Dastanda meşə həm ov heyvanlarının olduğu bərəkətli
bir yer, həm də Oğuzun xalqına düşmən olan vəhşinin
(yırtıcının, divin) yaşadığı qorxunc məkan
kimi təsvir olunur. Oğuzun vəhşi ilə
döyüşü qəhrəmanlıq missiyasıdır:
Belə ki, Kıat adlanan bu böyük yırtıcı “elin
yaxşı gününü əlindən alaraq, adamları əzaba
salmışdı”. O, Kıatla vuruşmaq qərarına gəlir.
Dastan bunun səbəbini belə izah edir: “Oğuz kağan cəsur
alp idi”.
Aynur Fərəcova
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq
Cəbhəsi.- 2019.- 15 fevral.- S.14.