Türk mifologiyasında
yaradılış konsepsiyası
2-ci yazı
Əfsanəni izləməkdə davam edək: “Tanrı “Sən dənizin dibinə en və torpaq gətir!” demiş. İnsan aşağı endikdən sonra əliylə torpağı ovuclamış və torpağı alıb Tanrıya vermiş. Tanrı o torpağı dənizin üzərinə səpərək “Yer üzü olsun” demiş. Bundan sonra yer üzü yaranıb. Tanrı təkrar “Aşağı en və bir az daha torpaq gətir” demiş. İnsan öz-özünə “Əgər aşağı ensəm, özüm üçün də torpaq gətirəcəyəm” deyə düşünmüş. Suyun dibinə enmiş, düşünüldüyü kimi, iki ovuc dolusu torpaq almış. Bir ovcundakını Tanrıya vermək üçün, digər əlindəkini isə Tanrıdan gizli olaraq yer üzü yaratmaq üçün ağzında saxlayaraq yuxarıya çıxmış. Tanrı insanın gətirdiyi torpağı alıb yer üzərinə səpərək torpağı bir qədər də qalınlaşdırır. İnsan torpağı ağzına soxduğu üçün torpaq qabarmış və insan az qala boğulub ölsün. İnsan nə qədər uzaqlara qaçmağa səy göstərsə də, Tanrının yanında olduğunu görmüş və “Ulu Tanrı, məni qurtar” demiş. Tanrı isə bu zaman ondan torpağı ağzında niyə saxlamasının səbəbini soruşduqda o cavab verir ki, “Torpağı yer üzü yarada bilmək üçün ağzıma aldım”. Tanrı ona bu zaman “Tüpür onu ağzından” deyir və insan tüpürür. Bu zaman isə onun tüpürdüyü torpaqdan sulu çamur təpəcikləri yaranır. Bundan sonra isə Tanrı ona deyir: “Artıq günahkarsan, mənə pislik etməyi düşündün. Sənə itaət edən xalqın da ruhu eyni şəkildə pis olacaq. Mənə itaət edən xalqın ruhu isə qutsal olacaq. Onlar günəşi, işığı görəcəklər... Sənin adın Erlik olsun. Kim günahlarını məndən gizlətsə, o sənin olsun. Sənin günahından özlərini qoruyanlar mənim olsun”.
Bu əfsanəni tədqiq etmiş S.Qarayev yazır: “Burada aydınlıq gətiriləsi əsas motivlər aşağıdakılardır:
1. Suyun arxasındakı əraziyə – torpaq gətirməyə insan səfər edir.
2. Oğurluq motivi, yəni insan Tanrının əmri ilə suyun altından torpaq çıxardarkən özünə də torpaq oğurlayır.
3. İlk baxışdan destruksiya olunmuş “doğum motivi” və müvafiq cəza.
4. Dünya üzərində hakimiyyət bölüşdürmə motivi”.
Bu motivlər öz növbəsində xaos əsasında kosmosun yaradılmasının ardıcıllıq sxemini özündə əks etdirir. Bu mif C.Bəydilinin “Mifoloji dünya modelinin özülündə ikili qarşıdurmalar (binar oppozisiyalar) sisteminin dayanması” haqqındakı fikrini təsdiq edir. Belə ki, S.Qarayev sözügedən mifdə aşağıdakı “ikili qarşıdurmalar (binar oppozisiyalar) sistemi”ni müəyyənləşdirmişdir: Məkan qarşıdurması (Yer və Göy). Obrazlar qarşıdurması (Tanrı və Erlik). Davranış qarşıdurması (yaxşı və pis əməllər). Zaman qarşıdurması (yaradılış zamanı və dünyanın sonu).
Yaradılış mifləri hər bir mifologiyanın əsasını təşkil edir. Miflərin təsnifatında bu məsələ daha aydın görünür. Məsələn, E.B.Taylor özünün “İbtidai mədəniyyət” adlı əsərində mifləri on qrupda təsnif edir:
1. Təbiət mifləri.
2. Fəlsəfi miflər.
3. Geoloji miflər.
4. Meymun ilə insan arasında qohumluğu əks etdirən miflər.
5. Fantastik izahedici miflər.
6. Təhrif edilmələr, yanılmalar, gözəgörünmələr, qarabasmalar, şişirt¬mələrə əsaslanan miflər.
7. Tarixi və
əfsanəvi şəxslərə aid olan miflər.
8.
Etimoloji miflər (insan və ərazilərin adları
haqqında).
9. Eponomik
miflər (tayfa, xalq, ölkələrin adları ilə
bağlı).
10.
Praqmatik miflər (ideya və metaforanın həyata
keçirilməsi vasitəsilə - məsələn,
alleqoriya və heyvanlar haqqında təmsillər.
Əslində bu miflərin hamısı
yaradılışı izah edir. Yəni bunların
hamısının əsasında yaradılış
konsepsiyası durur. N.Qurbanovun da göstərdiyi
kimi, E.B.Taylor mif adı altında ibtidai mədəniy¬yə¬tin
bütün forma və növlərini ümumiləşdirmişdir.
Alimin “təbiət mifləri”, “fəlsəfi miflər”,
“geoloji miflər”, “meymun ilə insan arasında qohumluğu əks
etdirən miflər”, “fantastik miflər”, “tarixi və əfsanəvi
şəxslərə aid olan miflər” adı altında təsnif
etdiyi mif mətnləri kosmoqonik miflərdir. Məsələn,
təbiət miflərində təbiət cisimlərinin, fəlsəfi
miflərdə varlığın mifoloji modelinin, geoloji miflərdə
geoloji obektlərin, meymunla insan arasında qohumluğu əks
etdirən miflərdə insanın, tarixi və əfsanəvi
şəxslərə aild olan miflərdə ilk əcdadın
necə meydana gəlməsi təsvir olunur. Kosmoqoniya – yaradılışdır. Bu baxımdan E.B.Taylorun təsnifatında
vurğuladığımız qruplar birbaşa
yaradılışı (onun ayrı-ayrı səviyyə və
ünsürlərinin meydana gəlməsini) əks etdirir.
Y.M.Meletinskinin
təsnifatına nəzər salaq: totemist miflər, etioloji
miflər, antropogenetik miflər, kosmoqonik miflər, təqvim
mifləri və s.
Bu təsnifatın da əsasında yaradılış
durur.
Çünki totemist miflər – totem əcdadların
yaranışı və fəaliyyətindən, etioloji miflər
– ayrı-ayrı predmetlərin necə əmələ gəlməsindən,
antropogenetik miflər – insanın necə yaranmasından,
kosmoqonik miflər – dünyanın necə yaranmasından, təqvim
mifləri zaman ünsürlərinin necə meydana gəlməsindən
bəhs edir.
Yaradılış konsepsiyası türk miflərinin də
əsasında durur. Bu yöndə S.Q.Klyaştornının təsnifatı
səciyyəvidir:
I.
Kosmoqoniya və kosmologiya.
a) dünyanın yaranması və quruluşu
haqqında miflər.
b) kosmik qəza (fəlakət) haqqında miflər.
II. Panteon
və sosium.
a) allahlar, tanrılar və tanrı qüvvələri
haqqında miflər.
b) dövlətin tanrı tərəfindən
yaradılması və xaqanın göydə doğulması
haqqında miflər.
III.
Etnoqonik miflər.
a) türk tayfalarının mənşəyi
haqqında miflər.
b) ilkin mədəni qəhrəmanlar haqqında
miflər.
Azərbaycan mifoloji mətnlərinin də əsas mahiyyətində
yaradılış konsepsiyası durur. Bunu A.Nəbiyevin mifoloji mətnlər
əsasında apardığı təsnifat da aydın
göstərir:
1.
Kosmoqonik miflər – sə¬ma, səma cisimləri və
dünyanın yaranması ilə bağlı miflər.
2.
Etnoqonik miflər, gene¬o¬loji miflər - etnosun yaranması ilə
bağlı miflər.
3.
Tanrı və hami ruhlarla bağlı mif¬lər.
4. Təqvim
mifləri.
5. Kultlar
və onqonlarla bağlı miflər.
6.
Dünya qəzaları, dünyanın sonu və yenidən
yaranması ilə bağlı miflər.
Bu təsnifata münasibət bildirən N.Qurbanov
yazır ki, prof. A.Nəbiyevin təsnifatı mifologiyanı
bütöv və bitkin bir kosmoloji sistem kimi əhatə edir. Burada
kosmoqoniya əsas ünsür və səviyyədir. Onun
təsnifatında “əzəl” – birbaşa kosmoqonik
başlanğıc, «intibah» – kosmoqonik sxemə əsaslanan və
daim bu sxemi özündə “təkrarlayan” kosmoloji proseslər,
“son” – kosmoloji prosesin başa çatması (esxatologiya) və
yeni kosmoqonik silsiləyə (yeni yaradılış silsiləsinə)
keçid (professorun şərhində – “geniş və
çoxcəhətli inkişaf... üçün... zəmin”
yaratmaq) deməkdir.
A.Acalov, A.Şükürov, M.Məmmədli kimi tədqiqatçılar
da mifləri yuxarıdakı təsnifatlara uyğun sinifləndirmişlər
və təsnifatların da mahiyyətində
yaradılış – kosmoqoniya əsasdır.
Məzmunundan asılı olmayaraq, bütün miflərin
hər hansı formada yaranışı nəql etməsini
vurğulayan A.Acalov qeyd edir ki, “əslində etnoqonik və təqvim
mifləri də kosmoqonik miflərdən çıxır və
müəyyən mənada (mifoloji ənənə
daşıyıcıları üçün isə –
bütünlüklə) onun tərkib hissəsi, yaxud başqa
səviyyədə təkrarı kimi anlaşılır. Başqa
sözlə, onlar kosmoqonik miflərin sosial (geneologiya) və təbiət-təqvim
aspektində yozulmasıdır. Ən məqbul izah isə
bizcə, belə ifadə edilə bilər: bu mifoloji silsilələrin
hər üçü vahid total mifin müxtəlif “dillərdə”
ifadəsidir”.
Mifin bütün tematik növləri kosmoqoniyanı təcəssüm
etdirir. V.V.İvanov göstərir ki, antropoqonik miflər
insanın mənşəyi (o cümlədən
yaradılması) haqqındakı miflərdir. Antropoqonik miflər kosmoqonik miflərin tərkib hissəsidir.
Azərbaycan
folklorunda mifoloji-kosmoqonik görüşlərə monoqrafik tədqiqat
həsr etmiş N.Qurbanov belə bir qənətə gəlmişdir:
“Beləliklə, mifoloji görüşlərin əsas hissəsini
yaradılışla ba𬬬lı olan kosmoqonik miflər təşkil
edir. Bu miflər yaradılışı əks
et¬di¬rən tə-səv¬vür¬lər toplusu olmaqla həm də
mifoloji düşüncənin məkan-za¬man sis¬te¬mi¬nin əsasında
durur. Kosmoqonik miflərdə əks olunan məz¬mun
mifo¬loji dü¬¬¬şün¬cənin bütöv sisteminin
düşüncə bazasını təşkil edir. Çünki mifoloji dü¬şün¬cə¬nin
strukturu elə qurulmuşdur ki, burada mifoloji sistem
özü-özünü “tək¬¬rar¬lamaqla”,
özünü özü¬nə uyğun olaraq yenidən təşkil
etməklə mövcud olur. Ona görə də
kosmoqonik miflərin məzmununu, daha doğrusu, bu məzmunu təşkil
edən hərəkət sxemini etnoqonik, təqvim və s. miflərdə
də bərpa etmək mümkündür. Bu
baxımdan, kosmoqonik miflər mi¬fo¬loji dünya modelinin nü¬vəsini
təşkil edir və bütöv mifologiya bu baza əsasında
təşəkkül tapır”.
Mifologiyada yaradılış bütöv bir sistemdir. Mifoloji
dünya modelində obrazlaşmış, işarəyə
çevrilmiş nə varsa – hamısı yaradılış
– kosmoqoniya prosesindən keçməlidir. Burada əsas olan hər bir etnosun mifik qavrama – mənimsəmə
təcrübəsidir. Hər bir etnosun
öz yaşadığı coğrafi şərait var. Bu
şərait real həyatda onun dünyası olduğu kimi,
mifik mətnlərdə də həmin dünya təsvir
olunur.
A.Şükürov
yazır ki, “Kosmoqoniya adətən səmanın yerdən
ayrılması, dünya okeanından bərk yerin təzahürü,
dünyanın, dağların və s. bərqərar
olması, ulduzların, səma cisimlərinin öz yerini
tutması, sonra landşaftın, bitkilərin, heyvanların və
nəhayət, insanların yaradılması və s.
özünə daxil edir”. Bir Azərbaycan mifinə diqqət
edək: “Lap qabaxlar Allah¬dan başqa heç kim
yoxuymuş. Yer üzü də
başdan-ayağa suyumuş. Allah bu suyu lil
eliyir. Sonra bu lili qurudub torpax eliyir”.
Bu, çox qədim bir mif mətnidir. Onu təhlil etdiyimizdə
iki cəhət üzə çıxır:
1. Bu mifin
qədimliyi, çox arxaik görüşləri əks etdirməsi;
2. Bu mifin
yaşarılığı, zamanla sonrakı ideologiyaları
özünə transformasiya etməsi.
Əslində çox kiçik olan bu mətn öz
kiçikliyinin əksinə olaraq nəhəng tarixi
görüşləri özündə daşıyır. Bu mifi quruluş mahiyyətinə
görə bayatıya bənzətmək olar: dörd
misralıq bayatı özündə böyük və zəngin
mənalar daşıdığı kimi, bu mif mətninin bətnində
də dərin məna, iri zaman layları yatır.
Sözügedən
mifi ondakı poetik, mifik, semantik mənalar, obrazlar
baxımından təhlil etdikdə aşağıdakı
qatlar üzə çıxır: İlk başlanğıc,
ilk zaman obrazı: “Lap qabaxlar”; İlk yaradıcı: “Allah¬”;
İlk yaradılışın Yaradıcı ünsürlə
başlanması: “Allahdan başqa heç kim
yoxuymuş”; Varlığın ilk yaradılışdan əvvəlki
şəkli – xaos: “Yer üzü... başdan-ayağa
suyumuş”. Yaradılış – kosmoqonik proses: “Allah bu suyu lil
eliyir. Sonra bu lili qurudub torpax eliyir”.
Burada diqqət çəkən məqam odur ki,
bütün xaos və kosmosun fövqündə Allah durur. Lakin burada
“Allah” adı sonrakı, daha doğrusu, islamsonrası
transformasiyadır. Təbii ki, müasir dövrdə bu
mifi danışan söyləyicinin şüurunda Allahdan
başqa yaradıcı ola bilməz. Ancaq mətndəki yaradılış prosesinin universal
mifik prosesləri əks etdirməsi birmənalı şəkildə
göstərir ki, bu mətn zaman baxımından islamöncəsi
hadisədir.
Elçin
Qaliboğlu
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 27 fevral.-
S.14.