Məxtumqulu Fəraqi - XVIII əsr
türkmən realist ədəbiyyatının banisi
2-ci yazı
Məxtumqulu Fəraqi lirikasında tərcümeyi-hal xarakterli nümunələr çoxluq təşkil edir. Bu nümunələr bir tərəfdən şairin həyat və taleyi ilə konkret şəkildə bağlanır, digər tərəfdən də onun həyatının ümumi səciyyəsini əks etdirir. Əgər birinci halda biz M.Fəraqinin atası, qardaşları, övladları, sevgisi, qürbət həyatı və s. haqqında məlumat əldə ediriksə, həyatının ümumi səciyyəsini əks etdirən şeirlərində isə tərcümeyi-hal faktı şairin vətənə, dostlarına, türkmən həyatına ümumi bağlılığı kontekstində diqqəti cəlb edir. Məs., şairin həyatından məlumdur ki, onun atası D.Azadi 1760-cı ildə 65 yaşında vəfat edib. M.Fəraqinin “Atamın” adlı şeirində bu hal öz əksini konkret olaraq belə tapıb:
Altmış beşdə novruz günü, luv ili,
Durdu əcəl, yolun kəsdi atamın.
Bu
dünyanın işi beləymiş bəli,
Ömrünün yarpağı əsdi atamın.
Və
yaxud, “Mübtəla etdi” şeirində Məxtumqulu övlad
itkisi ilə bağlı kədərini belə izhar edir:
Dostlar, məni
çərxi-fələk
Bir dərdə mübtəla etdi.
Ayırdı
əziz balamdan,
Ürəyimi yara etdi.
Aşağıdakı şeir parçası da tərcümeyi-hal
xarakterlidir. Heç şübhəsiz, bu sətirlərdə bəxtindən
gileylənən, dostlarından uzaq düşən şair həyatının
müəyyən dövrünü əks etdirmişdir.
Lakin buradakı ifadələr ümumi səciyyə
daşıyır:
Tayım-tuşum
el-obanı dolaşdı
Dostlar getdi, hicran ömrə yol açdı.
İstəyim,
muradım qəmlə bulaşdı,
Rəhm edən olmadı, bəxtim qaradır.
Məhəbbət mövzusu Məxtumqulu
yaradıcılığında özünəməxsus yer
tutur. Hər
şeydən əvvəl şairin şeirlərində məhəbbət
real, həyati və həqiqi duyğuların ifadəsinə
çevrilir:
Ay kimi
camalın gördüm,
Nur
saçılar, yar üzündən,
Bir məcnunam,
dəli oldum
Sənin o xoş avazından.
Məxtumqulu
lirikasında Günəş və Aya bənzədilən və
onlarla müqayisə olunan gözəl öz zahiri görkəmi
ilə insanları məftun edir, onların ağlını
başından çıxarır:
Göydən
günəş kimi yerə nur saçan,
Günəşlə bəhs edən Ay sənsən,
gözəl.
Usta Cabbar
nəqşi, Səncab paltarı,
İsfahandan
gələn pay sənsən, gözəl.
Saçına
vurmusan gümüş saç bağı,
Yel əssə
dağılar, örtər buxağı
Ağzın
abi-həyat, Zəmzəm bulağı
Ayna tək əks edən çay sənsən, gözəl.
Məxtumqulu təqdim etdiyi gözəli adilikdən
yüksəkdə saxlayır, dünyanın əşrəfi
olan bu gözəl hamını özünə əsir etsə
də, özü də zəmanə “əsiridir”. Şairin qəhrəmanı
bu halda kiçilmir, əksinə insanlığın,
zamanın, gözəlliklərin fövqünə
çıxarılaraq əlçatmaz məqamda “yerləşdirilir”.
“Əl çatmayan, ün yetməyən” bu məqamda
şair onun “halından” xəbər tutan yeganə insandır.
Ona görə də şair bu “qabiliyyətinə görə”
fərəh hissi keçirməsini gizlətmir, lakin eyni
zamanda sevgi “iztirablarından” doğan kədər hissini də
oxucularla bölüşür:
Sən
dünyanın əşrəfi, bu can səndən
xəbərsiz,
Sən cahana gəlibsən, cahan səndən xəbərsiz.
İstər
səni dənizlər, sahillər səni gözlər
Sən ümmanda damlasan, ümman səndən xəbərsiz.
Asiman zəmindədir,
zəmin də asiman da
Bunlar bəlkə gümandır, güman səndən xəbərsiz.
Məxtumqulu, gör indi aşinalar neyləyir?
Sən canandan xəbərdar, canan səndən xəbərsiz.
Məxtumqulu xalq şeiri üslubunda yazmasına
baxmayaraq, göründüyü kimi bir sıra hallarda qəzələ
də müraciət edib, janrın imkanları daxilində
poetik fikrin ən gözəl nümunələrini yarada
bilmişdir.
O, qəzəl üslubuna uyğun fikri məna “paltarı” ilə
bəzəmək, ona zinət verməklə türkmən ədəbiyyatında
heç kimin görə bilmədiyi bir işin öhdəsindən
gəlib:
Yandı
canım, neyləyim, ol yara düşdü gözlərim,
Zəhr
olubdur, bilmədim, bal tək əriyib
sözlərim.
Hərlənib
çərxi-fələk, tərs günü saldı
başıma,
Bir yağışlı-yağmurlu qışa
dönübdü yazlarım.
Var-dövlətə
qaçıb bizdən,
bir
miskin gəda mənəm Fərağı der:
Uçdu laçın, gəldi yesir qazlarım.
Aşiq-məşuq münasibətlərində
müşahidə olunan giley, şikayət motivi klassik ənənəyə
uyğun olaraq Məxtumqulunun məhəbbət lirikasında
orijinal obrazlı deyimlərdə əksini tapır. Şairin qəhrəmanı
“bəxt atını suya batırsa da” “sonasının ona əl
verməməsini” haqlı olaraq özünə dərd edir və
məhbubunun bivəfalığından çəkdiyi əzabları
belə mənalandırır:
Könül
verdim bir bivəfa məhbuba,
Çıxdı
əldən, dağı cana dərd oldu.
Aşıq
deyər: ta baxmaram o xuba,
Yol üstündə düşdü gözüm,
dörd oldu.
Şairin eşq qəhrəmanı (aşiq) məhəbbətində
sədaqətlidir. Məhəbbət qulu olan bu insanı
sevgilisinin vüsal ümidi yaşadır, onu həyata
bağlayır. O, əslində Allahın ona verdiyi
ömrü yox, əsiri olduğu gözəlin ona bəxş
etdiyi “vüsal” ömrünü yaşamaq istəyir. Ona
görə də bu ömürdən pay almayanda
ayrılıq odu onu tez yandırıb kül edir.
Məxtumqulu,
bəy idim, yar camalı qul etdi,
Vüsal
ümidim verib, min dilli bülbül etdi,
Ayrılıq
oda saldı, gendə durub əl etdi,
Eşqin
atəşi artıb, yaxıb məni kül etdi,
Qəm ələyin ələyib, yelə sovurdu məni.
Məxtumqulu Fəraqi ilk növbədə vətəndaş
şairdir. O,
vətənə, onun dağına, aranına, suyuna,
torpağına - bir sözlə, yurdunun bütün
varlıqlarına qəlbən bağlı olan, onu sevən və
yaradıcılığında bu gözəllikləri mədh
edən sənətkardır. Onun poeziyasında əks
olunan təbiət lövhələri ən mahir sənətkar
qələmi qüdrəti ilə ərsəyə gələn
tablonu xatırladır. Şair bir tərəfdən
təbiət lövhəsi yaradır, digər tərəfdən
təsirli ifadələrdə yurd sevgisinin təbliğatçısı
rolunda çıxış edir. Bunun nəticəsində
oxucuya elə gəlir ki, “buluddan yapışan qayaları”,
marallar mələyən çöllərin gözəllikləri
haqqında məlumatı şeirdən oxumur, sanki öz
gözləri ilə görür:
Çoxlu
meşəsi var, qarğı-qamışlı,
Çoxlu
gözəli var zərli-gümüşlü,
Sürülü,
ilxılı, atlı, camışlı,
Tükənməz dövləti-malı Gürgənin.
İgidlər
tirmə şal bağlar belinə,
Köhlən
minib, tərlan alar əlinə,
Ceyranlar
döş verər dəniz yelinə,
Mələyər marallı çölü Gürgənin.
və
yaxud
Gedək
seyrə çıxaq Nuxa mülkünü,
Könlünü oxşayan yaylaqları var.
Dərib
qoxulayaq qönçə gülünü
Yaşıl reyhanları, zanbaqları var.
Qeyd edək ki, “Nuxa mülkü” ifadəsi ilə əlaqədar
müəyyən mübahisəli fikirlər mövcuddur. Bu sözü
“Nuxa” kimi oxuyan bəzi tədqiqatçılar Məxtumqulunun
Azərbaycana gəlməsini təsdiqləyirlər. Lakin prof. P.Xəlilov bu sözün “Nöhrəstə”
olduğunu bildirir, misrada ifadənin “Nuxa” kimi
yazılmasını nəşr xətası hesab edir. Onun fikrincə, Məxtumqulu Azərbaycanın Nuxa
şəhərinə deyil, Türkmənistanın Nohur deyilən
ərazisinə gedib.
Klassik türkmən poeziyasında fəlsəfi şeir
Məxtumqulu Fəraqi sayəsində yeni inkişaf mərhələsinə
qədəm qoymuşdur. Cəmiyyət hadisələri, insan, həyat, yaşamaq,
ölüm və s. problemlər barədə şair
düşüncələrinin poetik mənalandırılması
Məxtumqulu fəlsəfi şeirinin əsasını təşkil
edir. Şairin istər sufiyanə, istərsə
də dünyəvi mahiyyət kəsb edən şeirlərində
fəlsəfi ifadə tərzi daha üstündür. Ona görə də Məxtumqulu şeirlərində
sırf əxlaqi-didaktik və sırf fəlsəfi şeir
bölüm standartını tətbiq etmək əhəmiyyətli
görünmür. Çünki
bütün hallarda məsələlər insan və cəmiyyət
problemləri daxilində şair baxışlarının bədii
ifadəsində məna qazanır.
İnsan nədir? Quru olmaz torpaq
Bədəndə
can olmasa.
Qara
dağın nə qiyməti,
Seli, dumanı olmasa.
və
ya
İnsan
oğlu, ömrə olma həmayıl,
İgidliyin dizə belə mehmandır.
Sən
haqqın yolunda gəl tənbəl olma,
Atdığın qədəmlər yola mehmandır.
İbrətamiz nəsihətlər, əxlaqi-didaktika Məxtumqulu şeirində geniş məzmun daşıyır. Məxtumqulu yaradıcılığında didaktika özündən əvvəlki nəslin - Bayram xanın, Azadinin, Qərib Əndəlibin ədəbi ənənələri üzərində boy atmışdır. Lakin Məxtumqulu özünəməxsus formada bu tərzin inkişafına nail olub. Şair didaktikadan bir növ insanlara müraciət kimi istifadə edir. Bu özünəməxsus müraciətdə insanlar düzlüyə, vətən sevgisinə, böyüklərə hörmət etməyə, təhsilə biganə olmamağa, halal işlərin sahibinə çevrilməyə və s. səslənilir.
Nadan
söz oxunu havayı atar,
Qeybət edib, özü günaha batar.
Yamanın
ziyanı xalqına çatar,
Nakəsin xeyri özünə dəyməz.
Bu
dünyada olma çirkin
Hər
bir yerə çatar ərkin
Evdə
asıb, kəsər hər kim,
İgid savaşdan tanınar.
Eyni
zamanda yaxşını pisdən ayırmaq, namərdə bel
bağlamamaq və digər məsələlər haqqında
didaktik kəlamlar təsirli bədii ifadələrlə diqqətə
çatdırılır:
Bədəsilə
cəfa çəkmək əbəsdir,
Mis nə
qədər döyülsə də zər olmaz
Nə qədər
çalışsan çəkər əslinə,
Hər qarğadan gözəl kəbutər olmaz.
Olmaz
müftəxorun imanı, dini,
Dar gündə tabı yox, tərk edər səni.
Kəmfürsətin,
müxənnətin on mini,
İz salan igidin izinə dəyməz.
Məxtumqulu Fəraqi özünəqədərki ədəbi
ənənələrdən bəhrələnərək xalq
danışıq dili əsasında formalaşan, yeni ideya və
məzmun kəsb edən orijinal yaradıcılığı
ilə türkmən ədəbi-bədii fikrinin
inkişafına nail olub, onun bənzərsizliyini təmin edib.
Elman Quliyev
filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
Xalq cəbhəsi.-2019.- 16 iyul.-
S.7.