ERKİN VAHİDOV - Bircə əsərimi,
bircə şeirimi, sabaha
üzüağ çıxara bilsəm…
Erkin Vahidov 1936-cı ildə Fərqanə vilayətinin Altıarıq nahiyəsində anadan olub. Sonralar ailələri Daşkəndə köçdüyündən taleyi bu şəhərlə bağlanıb. Orta təhsilini başa vurduqdan sonra Daşkənd Pedaqoji institutuna daxil olub. E.Vahidov 1960-cı ildə institutun filologiya fakültəsini bitirib. İnstitutu bitirərək o, Q.Qulam adına Ədəbiyyat və sənət nəşriyyatında məsul vəzifələrdə çalışıb. Sonra “Gənclik” jurnalının baş redaktoru ol¬muşdur. 1983-cü ildə “Şərq üfüqləri” toplusuna görə Özbəkistan Dövlət mükafatına layiq görülüb. E.Vahidov ədəbiyyata 60-cı illərin başlanğıcında gəlib. Özbəkistanın xalq şairi və xalq deputatıdır.
E.Vahidov tərcüməçilik fəaliyyətində də seçilən sənətkardır. O, İbn Sinadan, Hafizdən, Şillerdən, Getedən, Puşkindən, Yesenindən, Blokdan, R.Həmzətovdan bir çox tərcümələr edib. Xüsusilə Getenin “Faust” və Yeseninin “İran nəğmələri” əsərlərinin mahiranə tərcüməsi E.Vahidova böyük şöhrət gətirib.
Erkin Vahidov hazırda Özbəkistanın ədəbi və ictimai həyatında fəaliyyətinə görə seçilən və tanınan simalardandır. Onun əsərlərindən ibarət 2 cildliyi 1986-cı ildə Daşkənd şəhərində çapdan çıxıb.
Erkin Vahidovun ədəbiyyata gəlişi 60-cı illərə təsadüf edir. Artıq bu illərdən başlayaraq müasir özbək poeziyasında özünü göstərən vətənpərvərlik motivi bir çox şairlər kimi E.Vahidovun da yaradıcılığında möhkəmlənməyə başlandı. “Gözəllik”, “Gənclik divanı”, “Şirin”, “Gəncliyim, gəl” və digər şeirləri yeni mövzu və ideya sahəsində şairin uğurlu axtarışlarının məhsuluna çevrilib.
Erkin Vahidov klassik ədəbiyyata yaxşı bələd olduğu üçün yaradıcılığında həmin ədəbiyyatın təsiri yüksək planda hiss olunur. O, daha çox Nəvai və Füzuli poeziyasından bəhrələnib və onların sənətində olduğu kimi, sözün ifadə və işlənmə imkanlarının müxtəlifliyini yaradıcılığında təmin edə bilib. Bu səbəbdəndir ki, E.Vahidov poeziyasında fəlsəfilik, sadəlik və musiqilik nəzərə çarpan cəhətlərdən biridir.
70-80-cı illərdə Erkin Vahidovun yaradıcılığının ictimai mahiy¬yəti güclənməyə başlayıb. Şairin “Nida” (1965), “İndiki gənclər” (1974), “Məhəbbətnamə” (1986), “Sədaqətnamə” (1986) kimi kitablarında toplanan bir çox şeirlərində özbək xalqının əsasən zəhmətsevərliyi, insanpərvərliyi və s. təsvir olunub. Onun “Qətrələr”, “Ürək və ağıl”, “Şahmat və şeir” adlı parçaları, “Nida” poeması özbək gəncliyinin çağdaş düşüncə tərzini əks etdirir” (X.R.Ulutürk). Demək olar ki, Vahidovun şeirlərində xalq arzularının tərənnümü ön plana keçir. Məsələn., “İndiki gənclər” şeirində müdrik bir qocanın keçdiyi ömür yoluna baxış fonunda bu günkü həyatın reallıqlarına münasibət əks etdirilir. Bu baxışda arxayınçılıq və qürur duyulmaqla yanaşı, həm də bir narahatçılıq özünü göstərir. Şeirdə şairi ölkənin, xalqın şərəfli gələcəyi düşündürür. Ona görə də müəllif müdrik, dünyagörmüş qocanın fikirlərində indiki gəncliyi gələcək tarixin qoruyucuları və layiqli övladları şəklində təqdim edir. Lakin qoca narahatdır ki, indiki gənclik belə tarixi missiyanın həyata keçirilməsinə hazır deyil:
Cavanlar gözümə
dəyir bir təhər.
Biz də gənc olmuşuq,
Bilmirəm nədən
Axı belə
oldu indiki gənclik.
Şeir bu günkü gənclərə öyüd-nəsihət
vermək baxımından
olduqca qiymətlidir. Əsərdə
gənclərə vətəni
sevmək, elm, mərifət
öyrənmək, xalqa
bağlı olmaq və s. cəhətlər
aşılanır. Asan
yolla elm, mənsəb
və vəzifə qazanmaq istəyənlərə
tənqidi münasibət
bildirilir:
Ancaq narazıdır o, nəvəsindən,
Qocanın könlünü dərd-qəm
alıbdır:
“Uşaq imtahandan
kəsilib nədən?
Niyə yaxşı-yaxşı hazırlaşmır
o?
Belə imkan yoxdu biz oxuyanda.
Niyə çətinliyə heç
qatlaşmır o?
Görən, qeyrət hissi yoxdumu onda?”
Müdrik qoca mənsub olduğu nəslin uşaqlıq, gənclik, kamillik dövrünün zəhmətə və xalqa bağlılığını
indiki gənclərə
örnək kimi nümunə gətirir. Lakin əsərdə
müasir gəncliyin həyat baxışları
və əməlləri
tənqid olunsa da, burada düzgün
yola, əməyə bağlılığa, gələcəyə
layiqli övlad olmağa çağırış
olduqca güclüdür.
Ona görə də “Özbəyim” şerində zəhmətkeş
xalqın obrazını
yaratmaqla şair həyatın daha lazımlı örnək
ola biləcək
xüsusiyyətlərindən danışmışdır. Bir
sənətkar kimi Erkin Vahidovun poeziyasında səmimi
hiss və duyğuların
yüksələn xətt
boyu inkişafı müşahidə olunur. Belə halda mənəviyyat məsələləri, fəlsəfilik
sadə poetik tərz deyimindədir.
“İş görürük
biz” şeirində şair
zəhmətin, əməyin
istər cəmiyyətdə,
istərsə də insan həyatında oynadığı rolun əhəmiyyətindən söhbət
açır. Şeirdə obyektivlik, hər şeyin düzgün, yerli-yerində dərk və qiymətləndirilməsi
ən vacib tələb kimi ortaya atılır. Ona görə də zəhmət adamının əməyini
qiymətləndirərkən müxbirin müsahibəsində
işlənən bəlağətli
ifadələr zəhmətkeş
kəndlinin əməyinin
həyati yox, nəzəri aspektdən təhlili kimi səciyyələndirilərək tənqid olunur:
Bizi vəsf edirsən: “Köhlən çaparlar!”
“Zəfər mərəsinə
gedib çatanlar!”
Vallah, bu mədhiyyən yaraşmır bizə,
Bizim cadar-cadar
əllərimizə.
Şeirdə ağır iş
şəraitindən, çətin
əməklərindən həm
zövq alan,
həm də inciyən sadə özbək xalqının
arzu və istəyi də məcburiyyət şəklində
süni deyilmişlərin
poetik ifadəsi deyil, ömrünü torpağa bağlamış
insanların, çox
işləyib az qazanan adamların mənən zənginliklərinin
və yüksək təmənnada olmamalarının
əksidir.
Qonaq-qara
gülsə gülər
üzümüz,
Bir toğlu kəsməyə
çatar gücümüz,
Bircə
əhdimiz var: dava olmasın,
Azad nəfəs alsın
bu tarla, bu düz.
“Bir damcı göy yaşı” şeiri isə sırf səmimi duyğuların, insani hisslərin yüksək fəlsəfi tərzdə
ifadəsini əks etdirir. Həyatda insanın
yerini, mövqeyini, adamların bir-birinə münasibətlərini müəyyənləşdirir:
Qayadan bir kiçik daş yumalansa,
Dağlara iz salar - demə
neyləyər.
Gözündən bir damcı yaş yumalansa,
Könlünü dağlayar, viran eyləyər.
Köksümə düşərsə, inanın ki, mən
Qadirəm qaldıram dağlar daşını.
Qaldıra bilmərəm kirpiklərimdən
Üzülən bir damcı qayğı yaşını.
“Şeir və şahmat” və “Alimlər-şairlər” şeirləri Erkin Vahidovun bilavasitə elm-sənət görüşlərinin tərənnümünə daha çox yaxınlaşır. Bu vəziyyətdə şair həm də şeirin məqsəd və vəzifələri, həyat problemləri barədə təsirli fikirlərini oxucu ilə bölüşmək imkanı əldə edir:
Sənət, mübarizə, gözəllik, cürət,
Şeirdə, şahmatda daim yanaşı.
Min ildən bəridir: köksündə qüdrət
Onlar çarpışırlar şahlara qarşı.
Sözün meydanında söz gərək olsun,
Şahmat taxtasında zəka şöləsi.
Burda sərrast gərək, düz gərək olsun,
Hər fiqur addımı, hər söz zərbəsi.
“Şeir və şahmat” şeirində irəli atılan ideyalardan biri də budur ki, əsərlərinin gələcəkdə yaşamaq ehtimalı çox olan sənətkarlar xoşbəxtdirlər:
Bircə əsərimi, bircə şeirimi,
Sabaha üzüağ çıxara bilsəm.
Şahmatı yaratmış o hindli
kimi,
Mən xoşbəxt
sayardım özümü
əslən.
Erkin Vahidov bir çox poemalar müəllifidir. Onun “Arzu çeşməsi”, “Nida”, “Palatkada yazılan dastan”, “Nəğmə diyarı”,
“Çıraqban”, “Ruhlar
üsyanı” və
s. kimi çoxsaylı
poemaları istər mövzu, istərsə də ideya baxımından
diqqətəlayiqdir. “Nida” poeması Böyük Vətən müharibəsində həlak
olan adamların qəhrəmanlıqlarından, vətənsevərliklərindən bəhs açır.
Onların yollarının övladları
tərəfindən davamı
böyük fərəh
və ümid hissi ilə qeyd olunur.
“Ruhlar üsyanı”
poemasının mövzusunu
Hindistanın inqilabçı
şairi Narzul İslamın həyat və fədakarlığının
tərənnümü təşkil
edir. Əsərin ideyası isə
azadlıq, ədalət
və həqiqət prinsiplərinə əsaslanır.
Erkin Vahidovun dramaturji fəaliyyəti də təqdirəlayiqdir. Onun “Qızıl
divar” (1970) komediyası
və “İstanbul faciəsi” (1985) mənzum dramı sənətkara uğur qazandırmış
əsərlərindəndir.
Elman Quliyev
filologiya üzrə elmlər
doktoru, professor
Xalq cəbhəsi.-2019.- 11-12 iyul.-
S.7.