XX əsr Güney Azərbaycan
ədəbiyyatında poema
yaradıcılığında novatorluq və
sənətkarlıq məsələləri
3-cü yazı
Səhənd yaradıcılığında daha qabarıq diqqət çəkən bu mətləblər dövrün ictimai-siyasi vəziyyətindən irəli gəlirdi, çünki şairin yaşadığı dövrdə insan hüquqlarına, mənəviyyatına, ideya və düşüncələrinə, həyat tərzinə biganəlik dövrün, zəmanənin qanunlarının, zorakı assimilyasiya siyasətinin nəticəsi idi. Vətənində vətənsiz olan şair xəyalən bütün kainatı dolaşdıqca bütöv bir millətin ruhunun bir araya gəlməsini, dini bir, əqidəsi bir, imanı bir olan insanların həmrəy, həmfikir olmasını istəmiş və bu üzdən şeir və poemalarında beynəlmiləlçilik, barış ruhu da yansıyıb. Geniş əhatə dairəsinə malik olan, epik-lirik vüsət çağlayan hər hansı poemasında reallıqlarla uzlaşan dramatik notları ustalıqla qələmə alan Səhənd obrazların dili ilə əsərlərinə özünəməxsus məzmun və məna bəxş edir, ən xırda məqamları belə nəzərdən qaçırmır, oxucunun nə düşünəcəyini sonadək müşayiət edir, hisslərinə biganə qalmır və məqsədini anlada bilir.
H.M.Savalanın Apardı sellər Saranı, K.M.Sönməzin İsanın son şamı, H.Nitqinin Təbriz, Haqq, M.C.Hüseyninin (1959) Qanlı günəş, M.Ş.Yalqızın Səməndiyyə,Qanlı faciə, M.Ə.Harayın Yandırılan sazlar kimi poemalarında da bu tendensiyanı müşahidə edirik.
Riyakar qüvvələr bəzən dini baxışlarda təriqətçilik yaratmaq, məzhəblərarası təfriqə salmaq kimi əməllərdən istifadə edirlər. Bu təzadlar isə milli dəyərlərimizin korlanması üçün vasitəyə çevrilir. Bundan sonra isə şüurlarda müəyyən dəyişikliklər baş verir ki, bu da mənəviyyatımızın dəyişməsini, onun dolğunluqdan yeknəsəkliyə istiqamətlənməsini sürətləndirir. Sürətlənən pozitiv amillər isə idraka psixoloji təsir göstərir. Tədqiqatımız boyu Güney şairlərinin poema yaradıcılığını izlədikdən sonra bu qənaətə gəlirik. Onların hər birinin yaradıcılığında demokratik quruculuq və tərəqqi meyarı mühüm əhəmiyyət kəsb edən cəhət kimi xarakterizə olunur.
Səhəndin inqilabi ruhda yazdığı əsərləri azadlıq və azad cəmiyyət faktoru üçün maraqlı məqamlar aşkarlayır. Bu mövcudluqda oxucu azad cəmiyyətlərdə azadlıq dalğalarının necə cərəyan etdiyini sanki görür və hiss edir. Belə bir halın mövcud olması isə səbəb və nəticədən asılı olaraq cəmiyyətlərdə gec-tez ciddi struktur dəyişikliyinə gətirib çıxarır. Səhəndin əsərlərindən aldığımız təəssürat bizi hərdən şübhələrlə də üz-üzə qoyur və dərhal da ikiləşən amillər cəmiyyət və insan faktoru çərçivəsində fikirlərimizi tənzimləyir. Bu da təbiidir, çünki o, çox çətin bir şəraitdə ömür sürmək və mübarizə aparmaq zorunda qalmışdı. Bəzən şairin əsərlərində azadlığın nisbi bir anlayış olduğunun da fərqinə varırıq. Bu nisbilik ictimai şüurun formal cəhətləri üçün müxtəlif hədd kimi təzahür edir. Lakin güclü idraka və dərin təfəkkürə malik şair bu müstəvidə insan şüurunun daha vacib məsələlərdə səbəb axtardığını bəyan edir və poemalarında bu prosesi daha geniş əks etdirməyə çalışır:
Qarğış zəmanənin qanunlarına,
Qarğış, ürəkləri ayıranlara.
Əsir
bir millətə, məhkum bir elə
Qayğı çəkən kimdir, ağlayan kimdir?
Demokratiya
məsləhət və
məşvərətlə iş görmək prinsipidir. Bu prinsipin azadlığın nisbiliyində
böyük rolu var. Şəhriyar və Səhənd- də bir az oxşar, bir az da fərqli
olmaqla bu məsələ özünü
paralel şəkildə
büruzə verir.
K.M.Sönməz poemalarında sələflərindən
fərqli olaraq belə bir müddəa
ortaya qoyur ki, insan məsləhətlə
iş görməyə
aludə olarsa, heç bir azadlıq hissindən söhbət açmağa
dəyməz. Yaxud insan məsləhətləşmədən
sonra, ən sonda öz fikrini
əsas tutur və bu məsuliyyəti
üzərinə götürürsə,
bu iki forma arasında tarazlıq yaratmaq mümkün deyil.Çünki ifrat fərdi ehtiras yanğıdır və bunun insan amilinə
təsiri isə aydındır.Çünki azadlıq
prinsipləri qayda-qanun
həddi ilə bir araya sığmır
və mənəviyyatın
materiya ilə paralel qoyuluşu maddiyyatla bağlılığı
tam təmin edə bilmir.Sönməzin Əliboş
getmə poemasında
da insana, onun azadlıq, həqiqət məfhumlarına
münasibəti aydındır.
Bu geniş dünyada bir ürək dostu,
Tapa bilməz idik can qiymətinə.
Həqiqət sözünü, ürək
sözünü,
Deyərdik bir nahaq qan
qiymətinə.
Bu poemada insana münasibət, dediyimiz kimi, fərqlidir.Burada ağır və çətin həyat tərzinin, fəlakətlər
dövrünün keçilməz
aşırımları səbəbindən
insana münasibət dəyişir.Yəni, bu poemada insana münasibəti dəyişdirən
əsas amil qorxudur, söylənilən
həqiqətlərin müqabilində
töküləcək nahaq
qanların, alınan günahsız canların yaratdığı dəhşətli
qorxu hissidir.Bu da mövcud cəmiyyətlər üçün
xas olan xüsusiyyətdir. Bu cəhətin
şairin Böyük
dərd poemasında daha aydın təzahür etdiyinin şahidi oluruq:
İnsanın həyatı çox
qəribədir,
Vaxt olur, zamanı dayandırırsan...
Bir vaxt da qəm
elə güclü gəlir ki,
Tablaşa bilmirsən, qəddin əyirsən.
Bir göz qırpımında,
bir neçə anda,
Bir insan ömrücən düşgünləyirsən.
Səhəndin fikir dünyasında qanunlar yalnız görüntü üçündür,
mahiyyəti puç və əfsanədir, bu aləmdə azadlıqdan söhbət belə gedə bilməz. Mübariz qələm sahibi
bütün qanun kitablarının vərəq-vərəq
yırtılıb doğranmasını,
qanun yazan əllərinsə burxularaq
qələmlərinin sındırılmasını
və bir kənara tullanmasının
gərəkliyi gerçəyini
hayqırır. Hətta
şair poetik dillə:
Ədalətdən boş danışan
Boşboğazın sıx boğazın!
- ittihamını oxuyur. Bu misralarda şair qanun, haqq və ədaləti
özləri üçün
oyuncağa çevirmiş
ehtikar qüvvələrə
içinin yanğısını,
fəryadını hayqırır,
Haqq!Həqiqət! - deyə bağıran
içi boş, mənəviyyatsız, mənsəbpərəst,
saxtakar məmurlara - banlayan xoruzlara Sus! deyir.
Xəyalpərvərlik materiyadan ayrıldıqca qlobal problemlər yaradır.Tanrı maddiyyatın
hamısını insan
üçün yaradıb.Maddiyyatın
mənəviyyat üzərində
hökmranlığı da
çox hallarda məhz bu xətdən
qaynaqlanır. Şairin qənaətinə görə,
insan maddiyyatın iç qatlarına varmaqla problemin daşıyıcısına çevrilməlidir.
Əks halda, qayda-qanunlar azadlığı üstələyir.
Əslində, insanın özünüdərk
prosesi inkişaf etdikcə möhtəşəmlik
elmlə təmas yaradır.Bu təmasdan doğan simptomlar ilk növbədə həyati
qanunauyğunluqların paraqmatik
şəkli kimi təsir bağışlayır.Deməli,
cəmiyyətin sosial-ictimai
strukturlarındakı nisbi
sadəlik nə mistik anlayışdır,
nə də ki, aqressiv poetika.Bu,
kosmoqonik miflərdə
əyaniləşdirilmiş qənaətdir. Məsələn,
Şəhriyarın Heydərbabaya
salam poemasında cəmiyyətin sosial-ictimai
müəyyənliyi kosmoqonik
bir mif kimi
əyaniləşdirilməmişdir, əksinə, burada son dərəcə sadə və aydın, gerçək bir dünya var. Oxucu bu dünyanın içində Şəhriyar
şəxsiyyətinin və
yaradıcılığının bədii məziyyətlərini
dərk etmək üçün özündə
konkret bir güc, istək axtarır. Şeir və hikmət poemasında da şairin bədii-elmi təfəkküründən aydın,
konkret bir nəticə doğur: İdrak keçmiş deyil, indiki və
gələcək fikirlərin
qaynağından ibarət
uzun bir zəncirdir. Demək, fikir həm də idraki prosesləri tənzimləyən
məsamə, zəncirin
həlqələrindən biridir:
Mən verdim canımı sözə, sənətə,
Öldüm çatmaq üçün
əbədiyyətə.
Sözün köksündədir şairin canı,
Şairi sözündən, şeirindən
tanı.
Bu fikirlərdə M.Şəhriyar
yaradıcılığının ideya-məzmun xüsusiyyətləri,
idraki proseslərdə
fəallığı, ideyalılığı,
zəngin həyat təcrübəsi və
s. qabarıq nəzərə
çarpır. Böyük sənət
əsərinin əsasında
böyük insan idealları və humanizminin durduğunu yaxşı dərk edən Şəhriyar sözə-sənətə canını
verməkdə yanılmadı.
O, şeir-sənət yolunda
ölməklə əbədiyyətə
qovuşdu, ədəbiyyatın
isə zirvəsinə
ucaldı.
Hər millətin xoşbəxtliyi onun müstəqil dövlətinin olması ilə bağlıdır. Bir həqiqət danılmazdır ki, müstəqil dövləti olmayan millətin yüksək səviyyəli siyasətçisi, ziyalısı və iş adamları ola bilər, amma o, beynəlxalq aləmdə tanına bilməz... Güney şairlərinin, xüsusən Həbib Sahirin timsalında bu konsepsiya özünü əyani şəkildə təcəssüm etdirir.Sahir ağır həyat tərzini kor-koranə yaşamaq istəyən insanlarda həqiqət nurunun olmadığına inanmış və oxucusunu da buna inandırmağa çalışmışdır.Onun hətta sürgün, əsarət motivli əsərlərində də kiçik bir ümid, inam müşahidə etmək mümkündür.
Hamı
azadə elin şairi var;
Mən əsir ellərin, ah, şairiyəm!
- deyən H.Sahirin
bu misraları, təbii, ölməz Hüseyn Cavidin Mən fəqət hüsnü-xüda şairiyəm,
Yerə enməm də, səma şairiyəm, - misralarını
xatırladır... Ancaq
misralarında dərin
kədər notları
aydın duyulan H.Sahir ömrü boyu xalqına bəxtəvər, firavan günlər arzulamış,
bunun uğrunda mübarizə aparmış,
əsərlərində bir
gün özünün
azadlıq həsrətinə
son qoyulacağına dərin
bir inam formalaşdırmışdır.Bu inamın nəticəsində
o, bədii dəyər
kəsb edən, özünün və oxucusunun gözlərini azadlıq qığılcımlarından
qamaşdıracaq, üzünü
güldürəcək ədəbi
nümunələr yaratmağa
nail olub.
Mayasında istismarçı cəmiyyətlərə
qarşı üsyan olan, min illərin ictimai-tarixi, həyati-bəşəri
məziyyətlərini əsərlərində
sistemləşdirən Güney
şairlərindən biri
də Məcid Şəbbağ Yalqızdır
(1937-2013). Yalqız Qanlı faciə poemasında Təbriz zəlzələsi
zamanı palçıqdan
tikilmiş, qar-yağış
yuyub köhnəltmiş
evlərdə yaşayan
kasıblarla mərmər
imarətlərdə kef-damaqla
ömür sürən
zənginlərin vəziyyəti
arasındakı fərqi
göstərir, obyektiv
müqayisələr edir
və duruma ictimai-siyasi məna verməyə çalışır:
Evi mərmərdən olan ey ürəyi daş, bunu bir qan
Bir oğulsuz ataya amma bu sözlər
oğul olmaz...
Day axan su qayıdıb bir də tazadan nova dolmaz.
O qədimdən qalan evlərdəki qalmışdı
nə vaxtdan,
Qar-yağış tabdan aparmış
daha salmışdı
nasaqdan,
Altı
palçıqdan özü
köhnə suvaqdan...
Bir bətərdən
də yel əssəydi baca-dam yıxılırdı.
Bu yazıq millətin
Allah, görəsən var
nə günahı?
Çəkdirirlər ona ahı...
Olmaya, oldu günahsızlıq onun əsl günahı
Ki, bu gün yoxdu
pənahı...
Esmira Fuad
Filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 1 iyun.-
S.14.