XX əsr Güney Azərbaycan ədəbiyyatında
poema yaradıcılığında novatorluq və sənətkarlıq
məsələləri
4-cü yazı
Həmid Nitqinin “Dastan ölməz” poeması və digər şeirləri məhrumiyyətlərlə dolu cəmiyyətlərin iç üzünü açır, möhkəm əqidə sahiblərinin sınmayacağına inam nümayiş etdirməklə yanaşı, belə cəmiyyətlərdə insan dərk etməyin çətin olmadığını da göstərir. “Dastan ölməz“ poeması şairin həm dünyanı, həm də insanın özü- nüdərkinin poetik mənzərəsidir. Afrikanın və bu məkanda yaşayan əhalinin 80%-ini təşkil edən qaradərili insanların faciəli qədərini qələmə alan şair tarixə qısa bir ekskurs edir. Müəllif Haitidə - “Vest İndia - Yeni dünya”da, Güney Amerikanın ölüm adasında 1791-ci ildə baş vermiş hadisələri, əsarətdə olan xalqların milli azadlıq hərəkatı zəncirinin bir halqası olan ilk qul üsyanının təfərrüatlarını bədii predmetə çevirir. Onun “qorsan” adlandırdığı dəniz quldurları Afrika zəncilərinə böyük faciələr - əsarət və köləlik bəxş edir. Onlar hər il 30 minədək qaradərilinin qoluna qandal taxaraq gəmilərə doldurub Yeni dünyaya - Güney Amerikanın Haiti adasına gətirir və qul bazarında satırlar. Müəllif göstərir ki, insanları kölə halına salıb dəyərsiz əşya kimi bazarda satan şeytan xislətli məxluqlar, sözün əsl mənasında, yırtıcı heyvanlardan daha qorxuludurlar. Şair oxucusuna çatdırır ki, insanlıq adına yaraşmayan bu ağlasığmaz vəhşiliklərin, faciələrin səbəbkarları və qurbanları, təəssüflər olsun ki, bu gün də var, ola bilsin ki, sabah da olacaq. Poemadan bir neçə misraya diqqət edək:
Yeni dünya, ən iyrənc bir ticarətin "Baş bazarı ” olacaqdı.
Afrikadan çəkə-çəkə gətirilən zənciləri
Əşya kimi satacaqdı, alacaqdı,
Qara günə salacaqdı...
Ədib bu faciələri qələmə aldıqca dastanlaşan, əfsanələşən bir mifin zühuruna ehtiyac duyur və inanır ki, nəhayət, belə iyrənc əməllin sahiblərini cəzalandıracaq bir qüvvə tapılacaq. İyrənc oyun qurbanlarının başlarına gətirilən müsibətləri lənətləyən, kölələrin halına acıyan Həmid Nitqi ürəyi yana-yana yazır:
Arada bir
deyirdilər: -Zənci nədir?
Deyirdilər:
- Onun qismətidir təhqir,
Bəxti
üzündədir-qara,
O, qədərin
əsiridir,
Bu
yazıya olmaz çara...
Ancaq şair bu qədərlə barışmır. O, haqqı tapdalanmış
insanların da öz haqlarına sahib çıxacaqları
günün gələcəyinə, bu haqqı tanımayan
insanlarınsa öz layiqli cəzalarını alacağına
inanır. Ona görə də poemada əfsanələşən
qəhrəman obrazının - qulların ilk və uğurlu
üsyanının başçısı olmuş Maqandal surətinin
yaradılması məhz müəllif idealının
daşıyıcısı kimi diqqəti cəlb edir. Maqandalın yeni ruhda dönüşünü
xatırladan hissə təkcə şair təxəyyülünün
bəhrəsi deyil, həm də xalqın təsəvvüründə
mifləşən həqiqətdir. H.Nitqi qəlbindəki
dəruni, ülvi hissləri bu oyanışın və
qayıdışın fonunda belə ifadə etmişdir:
Bir
yanğın tək bayrağının
Şöləsindən kül olurdu müşküllər.
Onun
adı bir ovsundu,
Dizlərə
qüvvət gətirən, ürəklərə işıq
verən,
Onun artan şan-şöhrəti dillərdə olmuşdu
dastan.
Uzun qara
qış gecəsi danışırdı zənci eli-
Maqandaldan...
Çətin
döyüşlərdən sonra oldu,
O,
eşsiz bir qəhrəman...
“Dastan
ölməz” poemasında vətəni, milləti uğrunda
sonadək vuruşan və cismən məğlub edilərək
diri-diri tonqalda yandırılan igid Maqandalın əbədiyyətə
qovuşmasını özündə ehtiva edən “Maqandal əfsanəsi”ni
oxucunun diqqətinə çatdırmaqla müəllif
göstərir ki, bu qəhrəmanların əməlləri,
əzabları əbəs deyil. İllər keçəcək,
bu qəhrəmanların adı xalqın inqilabi mücadiləsində
yeni igidlər üçün görk olacaq:
Ertəsi
gün sabah tezdən bir bayramdı bəylər
üçün.
Bir meydanda Maqandalı yandırdılar diri-diri.
Zəncilərdən
bir çoxları inanmadı Maqandalın ölümünə...
Bu
gerçəkdir: - El könlündə yatan ölməz.
Həmid Nitqi bu həqiqəti vurğulamaqla bildirir ki,
bir xalqın qan yaddaşını o xalqı sürgünlərə
göndərməklə, yer üzündən birdəfəlik
silməklə məhv etmək mümkün deyil. İllər
keçəcək, o xalqın təfəkkürü yenidən
doğulacaq, milli özünəqayıdış baş verəcəkdir.
Şair xalq deyimlərini, müqəddəs ayinləri yada salmaqla,
bu həqiqəti bir daha xatırlamaqla üzünü haqqa
çevirən insan ruhunun müqəddəsliyini önə
çəir:
Nağılda
qəhrəman ölməz,- Dastan ölməz.
Gəldi
zaman, keçdi zaman El izindən ayrılmadı,
Sözün qürbətə salmadı.
Fırtınalı
bir gecədə
Şanlı
"Vuda ” ayini ilə
And içdilər, birləşdilər...
Gələcək nəsillər üçün tərbiyəvi
əhəmiyyət daşıyan bu poema bütün dünya
xalqlarına ünvanlanıb. Şairin
böyüklüyü ondadır ki, o, məhdud çərçivədə
qapanıb qalmır, bütün xalqların, millətlərin
həyatını, qayğılarını, problemlərini
düşünür, ümumbəşəri ideyaların bədii
həllinə çalışır. İdeya-məzmun,
həmçinin siyasi məfkurə baxımından Şəhriyarın
“Haqqın səsi” poemasında da insan övladının
müqəddəs bir varlıq olduğu, əbədiyyətə
yetməyin yalnız Tanrı dərgahında
mümkünlüyü vurğulanır. Ona
görə də “Haqqın səsi” ilə “Dastan ölməz”
poemaları arasında, ilk növbədə ideya
yaxınlığı diqqəti çəkir.
Şəhriyar yaradıcılığında
ictimai-dünyəvi məsələlər səciyyəvi
xarakter daşıyır, sosial-əxlaqi predmetlər, fəlsəfi-etik
kateqoriyalar əsas cəhətlər kimi ehtiva olunur. Şairin
poemalarında təsvir etdiyi psixoloji aləmin inikası
ümumədəbiyyatımızın qarşısına
qoyduğu tələblərə cavab verir, fikir və məzmun
temperamentləri vahid bir bədii-məntiqi sonluqla tamlıq
yaradır. O, təxəyyülündə
canlandırdığı müşahidələri konkret bədii
meyarlarla əsaslandırmaqda heç bir çətinlik
çəkmir. Həmçinin, onun fikir
qaynağı əsas etibarilə milli ideologiya, tarixi və
ictimai kontekstdə cilalanır.
Fikrin çılğın hisslərlə yüksək
səviyyədə bədii-poetik ifadəsi baxımından
Şəhriyar fərqlənir. Ancaq Şəhriyarın
çılğınlığında müəyyən hədd,
konkretlik var. Bu, həm “Haqqın səsi”, “Nəqqaş”, “Xan
nənə”, “El bülbülü”, həm də “Gecənin əfsanəsi”
poemalarında müşahidə olunur. “Gecənin
əfsanəsi”ndə fikrin sərbəst formada deyilişinə
bir qədər geniş yer ayrılıb. Çünki
bu poemada məqsəd və məzmun uyğunluğu da
arzuolunan səviyyədə nəzərə alınıb.
Elə isə “Gecənin əfsanəsi”ində şairin
vüsalı itkin düşən aşiqlik və çarəsi
tapılmaz olan eşq dərdinə münasibətini izləyək:
Yanmaq hər
yetənin gəlməz əlindən,
Eşqə könül verən keçər
canından.
Qızıl
tək qızarmaq, bu, yanmaq deyil,
Yanan
eşq odunda kül olmalı, kül!
Ümumiyyətlə,
həm Şəhriyarın, həm də digər Güney
şairlərinin yaradıcılığında poetik
çılğınlıq, həyat həqiqətləri ilə
kəskin təzadlar yaratmaq tendensiyası üstünlük təşkil
edir, ziddiyyətli məqamlar ustalıqla yaradılır və
bu ziddiyyətlər birbaşa sağlam sözə, fikrə əlvan
rənglər qatır. Ən nəhayət,
onların ziddiyyətində bir mənəvi
ağırlıq özünü göstərir; məhz bu mənəvi
ağırlıq elementi Güney Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişaf istiqamətlərinin düzgün müəyyənləşdirilməsinə
təkan vermiş, həyat fəlsəfəsinin
qaynağı olub. Bu fəlsəfə mənəvi
amilləri gücləndirməklə həyatın dəyərini
artırır.
İnsanın bir fərd kimi formalaşması
üçün uzun zaman tələb olunur. Güneyli
şairlər də məhz bu vaxt uzaqlığına eyham
vurur, insan və tamah arasındakı məsafəni pillə-pillə
müzakirə obyektinə çevirməyə
üstünlük verirlər. Bu prosesdə
insanın daxili iztirab və sarsıntıları daha
qabarıq verilir. Beləliklə də təkcə
yarımçıq, naqis xarakterli insanlara nifrət deyil, həmçinin,
bu nifrətin özünün bütün tərəfləri
ilə əks olunması əsas amilə çevrilir. Bu, onların yaradıcılıq uğurudur və
bu uğur bir çox poemalarda özünü aydın
göstərir. Məsələn, “Haqqın səsi”
poemasında Şəhriyarın insan amilinə münasibəti
özünü çox dolğun və aydın şəkildə
təcəssüm etdirir:
Eynidir
havamız, suyumuz bizim,
Eyni torpaqdandır mayamız bizim.
Yoğurub
yapanda xilqətimizi,
Eyni gözdə görüb təbiət bizi.
Ancaq şair təəssüflənir ki, nəfs, tamah
Tanrının eşit yaratdığı insanı
özündən kənarlaşdırıb. Əslində,
insan daim xoş amallarla yaşamaq və bu uğurda mübarizə
aparmaq üçün xəlq edilib. “Haqqın səsi”
poemasında ustad Şəhriyar bu məsələyə də
fəlsəfi aspektdən yanaşır və yazır:
Birləşsə
cahanda milyard ürəklər,
Bütün arzulara yetişər bəşər.
İnsana
münasibətin müxtəlif aspektlərdə geniş təzahürünü
şairin “Gecənin əfsanəsi” və “Nişapurda Günəş
batarkən” poemalarında da aydın sezilir.
K.M.Sönməzin
“İtin vəfası”, “Əliboş getmə”, “Böyük dərd”,
“Yeni yol”, “Babam özü gələcəkdir”, “İsanın
son şamı” və s. poemalarında insana münasibətin fərqli
xüsusiyyətləri aydın müşahidə olunur. Təbiidir ki, digər poemalarında da şairin bu
ideya-estetik mövqeyi öz siqlətini saxlayır, müəllifin
fikir və düşüncələrinə birbaşa yol
açır. Bu baxımdan “İtin vəfası”
poeması diqqəti cəlb edir. Bu əsərdə
də insanı mənəvi-əxlaqi saflığa
çağırış müəllif qayəsinin əsasını
təşkil edir. Müəllif, “bu poema
V.Hüqonun şeirindən mütəəssirdir”, - desə də,
burada şifahi xalq yaradıcılığının təsiri
duyulur.
Elə cəmiyyətlər vardır ki, orada İnsan
ilahi qüdrətini itirmiş, cılızlaşaraq
yazıqlaşmışdır. Şair “İtin vəfası”
poemasında çox qəribə və sərt paralel apararaq
adi bir heyvanın sədaqətinin fonunda ictimai münasibətlərə
toxunur. Poemada təsvir olunur ki, insan - poemanın əsas
obrazı - əvvəlcə sığınacaq verdiyi iti sonra
xəstələndiyi üçün aparıb çaya
atır, hətta boğazına bir daş da bağlayır ki,
sudan üzüb çıxa bilməsin.
Əsərə diqqət yetirək:
Yarıcan
it gərək ölməsin deyə,
Süfrəsin açdı o şəfqətli qoca.
Çörəkdən,
pendirdən, ətdən hər nə var,
Tökdü qabağına yesin doyunca.
Səhəndin “Sazımın sözü” poema silsiləsində
insana münasibət daha kəskin şəkildə təzahür
edir. Poemada
İranda ən adi milli hüquqlardan məhrum olunan, fəci
tale yaşayan Azərbaycan xalqının real durumu ustalıqla
təsvir edilir:
Bir ürək
aradan iki bölünüb,
Ayaq da qanlıdır, baş da qanlıdır.
Ağ
saçlı analar qara geyinib,
Yanaq da qanlıdır, yaş da qanlıdır.
Esmira Fuad
Filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 4 iyun.-
S.14.