Çağdaş Güney Azərbaycan epik şeirinin poetik sistemi
O Güney
ki, yaşayış aləminə nurlu çıraqdır, o Güney
ki, susuz insanlara bir dadlı
bulaqdır, o Güney
ki, hamı gözlər yata, amma o oyaqdır, o Güney ki, ona Təbriz və o Təbrizə dayaqdır…
1-ci yazı
Poema janrı
və onun üç əsas növü - lirik, epik və dramatik
poemalar rişəsini,
başlanğıcını xalq yaradıcılığından
götürmüşdür. Birinci fəsildə
qeyd etdiyimiz kimi, xalq əfsanələrinin,
mifoloji süjetlərin,
nağılların, mahnıların,
nəğmə və
digər janrların sinkretik (bütöv) sənətdən ayrılması
nəticəsində lirik,
epik dramatik növlər formalaşmışdır.
Zaman keçdikcə lirik, epik və dramatik
növlər inkişaf
edərək daha mürəkkəb şəkil
almış və bu ədəbi formalar öz ilkin xüsusiyyətlərini,
əlamətlərini tədricən
bu və ya digər dərəcədə
itirib, yeni xüsusiyyətlər qazanıblar.
Ədəbi əsərlərin janr tipologiyasından bəhs edən fil.ü.e.d. B.Babazadə yazır
ki, “Ədəbiyyatı
növlərə və
janrlara bölərkən
konkret predmetin təsvirini əsas götürən böyük
alman filosofu Hegelin fikrincə, epos hadisələri, lirika hiss
və həyəcanları,
dram isə hərə¬kəti
təsvir edir. Yəni, eposda insan cəmiyyətlə
üzləşir, dramda
xarakterlər bir-birinə
qarşı durur, lirikada isə şəxsiyyətin daxili
həyəcanları, qəlb
aləmi tərənnüm
olunur”.
İnsanın daxili aləmini, duyğu və hisslərini təsvir edən bədii lövhələrin məcmusundan
ibarət olan əsərlər lirik əsərlər kimi xarakterizə edilir və lirik poemalarda
ənənəvi olaraq
felin indiki zamanından istifadə olunur, yəni hadisələr indiki zamanda cərəyan edir. İnsanın, mükəmməl mənəviyyata malik müasir, normal bir şəxsin ruhunu, qəlb aləmini, daxili dünyasını bədii şəkildə
ifadə etmək çox çətin və mürəkkəb bir prosesdir. Bu məsuliyyətli işin, çətin prosesin öhdəsindən
uğurla gəlmək
üçün sənətkarın
bədii təxəyyülü
güclü olmalı,
yüksək qabiliyyət
nümayiş etdirməlidir.
İnsanların həyat yolunu
və onların iştirak etdikləri hadisələri təhkiyə
yolu ilə əks etdirən eposdan, həyatı hərəkətlərlə, səhnədə
göstərilən adamların
- aktyorların hiss-həyəcanları
və davranışı
vasitəsilə əks
etdirən dramdan fərqli olaraq lirika həyatı bu və ya
başqa şəraitin
təsiri ilə hiss, həyəcan, duyğu və fikirləri göstərmək yolu ilə əks etdirir. Bu əsərlərdə
insanın həm özü, həm də duyğu və düşüncələrini,
hiss və həyəcanlarını
doğuran həyat şəraiti haqqında təsəvvür alırıq.
H.Sahirin,
M.Şəhriyarın, B.Q.Səhəndin,
M.M.Etimadın, K.M.Sönməzin,
H.M.Savalanın poemalarında
bu xüsusiyyətlər
özünü daha aydın şəkildə
göstərir.
Lirik əsərlərin
həm mövzu dairəsi, həm də forma xüsusiyyətləri
çox dəyişmiş,
inkişaf edib. Lirik əsərlərdə şair
həyatı bir tərəfdən insanın
tək, yaxud cəm, kollektiv şəkildə keçirdiyi
hiss və həyəcanlarını,
davranış və hərəkətlərini, ürək
çırpıntılarını, iştirakçısı olduğu
hadisələri mənzum
təhkiyə yolu ilə, digər tərəfdən də mənzum hekayədə iştirak edən şəxslərin və onların həyat lövhələrinin ruhunda
doğurduğu fikir və həyəcanların
inikası yolu ilə təsvir edir ki, bunlar
da adətən qüvvətli lirik haşiyələrlə ifadə
olunur. Beləliklə, lirik-epik əsərlərin
yeni-yeni nümunələri
yaranır. Nazir Şərəfxaninin
(1940) “Urmu dəryaçası”
poeması əsasında
fikrimizi əyaniləşdirək.
Şairin təsvir etdiyi
şanlı-şövkətli, qədim tarixə malik Urmu gölü
vaxtilə Çiçist
adlandırılıb, bu
gölün ətrafında
isə türkün beşiyi, ilk türk dövləti Atrapatakan-Atropatena
yaranıb. Müəllifin nəzərincə, gözəlliklər
məskəni Urmu gölü və gölün sahilində yerləşən Urmu şəhəri Azərbaycan
türkünün iftixar
mənbəyidir. Urmu gölü
o qədər gözəldir
ki, “hər gecə ətəyinə göydən ulduzlar xəlbirlə ələnir,
yanağını öpmək
üçün Ay göydən
yerə enir, ayağının altına
fərşi-zümrüd səpələnir,
sularında ay, nazlı
günəş halə
vurur, gözündə
zirvələri şəhpəri-hümmət
qaynadır. Şanlı,
şövkətli, məhəbbətli,
sədaqətli, uca hümmətli, dili cürətli” bu diyar Güney Azərbaycanın vuran ürəyi, görən gözüdür:
O Güney ki, yaşayış aləminə
nurlu çıraqdır,
O Güney ki, susuz insanlara bir dadlı bulaqdır,
O Güney ki, hamı gözlər yata, amma o oyaqdır,
O Güney ki, ona Təbriz və o Təbrizə dayaqdır,
Xoya göz, Urmuya, Səlmasa qulaqdır,
O Güney ki, onun aslanları əfsanə yaratmış,
Dağları baş-başa çatmış,
Var Hüseyn Kürd kimi şiri,
Mişov
tək uca dağı,
Abi-Zəmzəm kimi kəhrizi, bulağı,
Solmayan bağçası, bağı,
Dolu eşq ilə çanağı.
Lirik poemalarda
tərənnüm, lirik
səhnələr, baş
qəhrəmanın daxili
aləmi, iztirab və sarsıntıları,
duyğu və düşüncələri, həyatla
bağlı düşüncələri
üstünlük təşkil
edir. Eyni zamanda real həyat
hadisələri¬nin, gerçəkliyin
şairin qəlbində
doğurduğu hiss və
duyğular da ifadə olunur. Şair duyğularını əsas
süjetlə bağlı
lirik haşiyələr
vasitəsi ilə ifadə edir. Beləliklə də, poemada
əhvalatın, hadisənin
iştirakçısı olan
obrazlarla yanaşı,
bütün əsər
boyu həmin hadisə və əhvalatları izləyən,
onlara bədii münasibət bildirən
lirik qəhrəman adlı spesifik bir surət də olur. Ancaq lirik poemaların spesifik xüsusiyyəti odur ki, burada
mərhələlərlə kulminasiya nöqtəsinə
çatdırılan əhvalat,
hadisə deyil, səviyyəli və mükəmməl, yüksək
bədiiliyi ilə oxucu qəlbini riqqətə gətirən
bütöv epizodlar, təsvirlər olur.
Elə bədii əsərlər var ki, burada həm epik lövhələrə, hadisələrin təhkiyə yolu ilə təsvirinə, həm də obraza, hadisəyə, əşyaya, təbiət gözəlliklərinə şairin (lirik qəhrəmanın) duyğulu münasibətinə təsadüf olunur. Əsərin başlanğıcından sonuna qədər həyat hadisələ¬rinin müəyyən bir süjet əsasında təsviri ilə şairin daxili duyğularının ifadəsi üzvi şəkildə birləşir. Bu arada iki növ - epik və lirik növlər bir-birilə həmahəng olur. Həmin səbəbdən də belə əsərləri (poemanı) vahid bir janra aid etmək mümkün deyil. Ədəbiyyatşünaslıqda buna qarışıq janr da deyilir. Həm lirik, həm də epik xüsusiyyətləri özündə ehtiva edən poemada həm vahid süjet xətti özünü göstərir, həm də şairin müəyyən həyat hadisələri ilə əlaqədar hiss-həyəcanları, düşüncələri ifadə olunur.
“Poemanın mühüm xüsusiyyətlərindən biri orada müəllifin şəxsiyyətinin ciddi rol oynaması, ayrıca bir surət kimi yer tutmasıdır. Poema müəllifi bütün əsər boyu öz qəhrəmanları ilə birlikdə həyəcan keçirən, ya məhəbbət, ya da nifrət bəsləyən və öz hisslərini aydın büruzə verən bir subyektdir... Poemada şair açıq təbliğatçıdır. Nasir münasibətini, öz hisslərini, öz tərəfgirliyini açıq-aydın büruzə vermir, özü geri çəkilib müəyyən dərəcədə gizlənir, həyat hadisələrinə, qəhrəmanın fəaliyyətinə meydan verir, hər şeyi onların öhdəsinə buraxır. Nasir qəhrəmanlarına və təsvir etdiyi həyata zahirən biganədir, halbuki şair buna heç zahirən də biganə deyil”.
Çoxfabulalı poema irihəcmli nəzm əsəridir. Ancaq “Epik tərkibli dedikdə, çoxfabulalığı nəzərdə tutan”. Aristotelin fikrincə, eposda “şairin şəxsiyyəti gərək az görünsün”. Bu janrda özünü aydın göstərən lirik haşiyələr onu hekayədən, povestdən fərqləndirir. Başqa sözlə, poemada təsvir olunan hadisələrin gedişində tip və tipiklik xüsusiyyətləri aydın nəzərə çarpır. Məsələn, Füzulinin “Leyli və Məcnun” əsəri poemadır, yəni həm lirik, həm də epik xüsusiyyətlərin vəhdətində qələmə alınmış epik-lirik əsərdir. Hadisələr əsərin əsas obrazları olan Məcnun və Leylinin ətrafında cərəyan edir. Həmçinin bu hadisələr əsərdə müəyyən bir süjet xətti üzərində inkişaf etdirilir. Eləcə də hadisələrin təsviri ilə yanaşı, poemada obrazların daxili aləminə uyğun qəzəllərə də yer verilməsi əsərə qüvvətli lirik vüsət gətirir. Beləliklə, poemada hadisələrin epik-lirik təsviri ilə qəhrəmanların daxili duyğularının tərənnümü bir-birilə məntiqi şəkildə birləşir. Bu məntiqi birləşmə M.T.Zehta- binin (1925-1995) milli düşüncələrinin, azadlıq duyğularının ifadəsi olan “Şahin zəncirdə” poemasında da izlənir. M.T.Zehtabinin təsvirində sübh çağlarında “xəncər qanadlarını şehlə suvaran, şimşək kimi üfüqün sonsuzluğunu yaran şahin quşunu qoca dünya Qaf dağının zirvəsində ayaqlarından zəncirləmiş, bənd vurub.” İnsanların başına qonaraq onlara şahlıq bağışlayan əzmli quşun zən- cirlənməsi hadisəsini şair tarixən böyük imperatorluqlar, şahlıqlar və dövlətlər qurmuş Güney Azərbaycanın və xalqının milli haqq və hüquqlarının əlindən alınaraq mövcud fars xanədanlığı tərəfindən buxovlanması kimi mənalandırıb. Siyasi dünyagörüşünə görə təqib və həbslərdən qurtularaq xarici dövlətlərə sığınan milyonlarla Güney Azərbaycan türkünün, eləcə də özünün qürbətdə, sürgünlərdə keçən illərdə o qədər güclü Vətən yanğısı, özləmi yaşayıblar ki, bu həsrət onun əksər əsərlərinin misralarına hopub:
Ey! Qürbətdəki ərlər!
Xoşbəxtlik axtarmayınız özgə diyarda,
El dardadı, darda...
Yersizdir səadət deyə dünyanı dolanmaq:
Azadlıq o torpaqdadır ancaq.
Esmira Fuad
Filologiya
üzrə elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 22 iyun.- S.14.