Yaratmaq naminə yaşamaq istər...
1-ci yazı
Güney şairlərinin poemalarında başlıca olaraq Vətən mövzusu, xalqın azadlıq, istiqlal arzularının ifadəsi,
Ana torpağa məhəbbət, ana dili uğrunda mübarizə motivləri xas olsa da, eşqi, məhəbbəti və gözəlliyi
tərənnüm edən poemalar da yaranırdı.
“Şeir və hikmət”
poemasında da mövcud vəziyyətdən şikayətlənən
Şəhriyarın “Hanı yer üzündə elə bir
insan;
Şəhriyar, sən ona arxalanasan?” kimi bədii
sualları daxili narazılığının ifadəsi olaraq
üzə çıxır. Ustad şair əksər hallarda
qlobal düşünür, bəşəri ideyaları
qabardır və həyatdakı mənfi keyfiyyətləri
birdəfəlik yox etməyin zamanının
çatdığını hayqırır:
Yalançı
sərhədlər silinsin gərək,
Ərzin bütövlüyü bilinsin gərək.
Kainat -
insanın uçuş meydanı,
İnsan
- kainatın zəka tərlanı...
Şəhriyar,
Səhənd, Sahir, Sönməz, Savalan, Biriya, H.Nitqi,
Yalqız, Yanar, Mircəlil Hüseyni və digər şairlərin
poemalarındakı mənəvi zənginlik başlıca predmet kimi səciyyələnir,
poemalar daxili-məntiqi, estetik vəzifəsi və tipoloji
modeli ilə seçilir, həyatın epik-lirik təsvirini
verir, həyatiliyin fəlsəfi mündəricəsini təyin
edir.
21 Azər hərəkatına hazırlıq getdiyi, hərəkatın
baş verdiyi və məğlubiyyətinə qədərki
Azərbaycan tarixinin yeni şanlı səhifələrinin
yazıldığı mühüm dövrdə Güneydə
ədəbiyyatın inkişafında böyük canlanma
yaranmış, söz sənəti görünməmiş
sürətlə tərəqqi etməyə
başlamışdı. Bir sözlə, 1940-50-ci illər Güney
Azərbaycan ədəbiyyatının çiçəklənmə
dövrü kimi dəyərləndirilir. Əslində,
ədəbiyyat bütün zamanlarda, qeyd etdiyimiz kimi,
dövrün ab-havası, baş verən hərəkatlarla bərabər
addımlamış, dövrün aynası olmuş, baş
verən hadisələri parlaq şəkildə əks
etdirmişdir. Poemalarda da (“Heydərbabaya salam”,
“Sazımın sözü”, “İtin vəfası”, “Araz”, “Təbriz”,
“İsanın son şamı” və s.) dünyəvi hisslər,
həyati epizodlar, ricətlər, obrazların müdrikliyi
müəlliflərin yaşadıqları dövrün
ictimai-fəlsəfi və əxlaqi məqamlarını dərindən
dərk etmək bacarığına malik olduqlarını
göstərir. Güney ədəbiyyatında
insan və şəxsiyyət məsələsi yeni bir meyar
kimi geniş müzakirə obyektinə çevrilmişdir ki,
bu xüsusda milli münasibətlərin də böyük rol
oynadığı şəksizdir. Diqqətlə nəzər
yetirsək görərik ki, Güney şairləri din və
feodalizm ideologiyasının, mistik-ictimai hadisə və
görüşlərin, inqilabi əhval-ruhiyyənin təsiri
altında o dövrün ədəbiyyatı üçün
xarakterik olan mühüm amillərə tarixilik və
müasirlik prinsipləri baxımından yanaşıb və ən
önəmlisi də odur ki, hər bir janra, o cümlədən
poema janrının forma və məzmun
ölçüsünə, tələb olunan meyarına yeni
prizmadan nüfuz ediblər. Şəhriyarın “Şeir və
hikmət” poemasında biz bu faktorun fərqli və rəngli
çalarlarını müşahidə edə bilirik:
Məni
qorxutmayın acından ölmək,
Qorxuram:
faydasız yanan bir şam tək,
Tənha
bir guşədə yanım məhv olum,
Bir ovuc qum kimi yelə sovrulum.
Yox! Mənim
od qəlbim bir bulaq istər,
Yaratmaq
naminə yaşamaq istər...
Şairin yüksək insanlıq eşqi ilə dolu qəlbi
yaşamaq-yaratmaq naminə çırpınır və
çətin dövrün problemlərindən ehtiyat etməyərək
rahat və asudə gəzib dolanmaq mümkün olan bir
mühit arzulayır və bu mühit uğrunda da
çarpışır. Bir-biri ilə təzad təşkil edən
iki müxtəliflik həyat üçün vacib olan
dinamikanı sistemləşdirir. Bu
ardıcıllıqda insan zehniyyətinin müxtəlifliyi, bəşəriyyətin
zehni və mənəvi inkişafının təcəssümü
əsas amil kimi göstərilir.
Sədi Şirazinin qənaətinə görə, bəşəriyyət
vahid bir bədəndir. Elə ki, həyat bu bədənin əzalarından
birinə xətər yetirir, başqa əzalar da ağrıyır.
Təsadüfi deyil ki, bu kəlam BMT qərargahının
girəcəyində yüz dildə öz ifadəsini
tapıb. Dünya birliyi bu kəlamın
mahiyyətini çox aydın şəkildə başa
düşdüyü halda, təəssüf ki, yenə də
ikibaşlı siyasət yürüdür, müharibə və
iğtişaş meyarına arxalanır. Bu
çirkin konsepsiyanın fərqli bir formasını
İranda şah üsuli-idarəsinin hökmran olduğu
vaxtlarda da dünya dövlətləri aydın şəkildə
müşahidə edib. M.Şəhriyar, Sönməz,
Sahir, Səhənd, Savalan, Oxtay kimi şairlərin o
çağlarda bəşəriyyətin vahid bir bədən
kimi olmasını arzulamaları və bu məqsədə
yetmək uğrunda gərgin mübarizə aparmaları o
dövrün hakim təbəqələrinin diqqət mərkəzində
idi və onların başı bu mübarizliyə görə
az müsibət çəkməyib.
Şəhriyar “Eynşteynə peyğam, yaxud məktub” əsərində
insanın - dünyanın elm korifeyi Albert Eynşteynin atom
bombasını ixtira etməsini nəzmə çəkib. Əvvəldə
alimin bu ixtirası alqışlansa da, onun tətbiqinin
dünyanı dağıtması, böyük fəlakətlərə
yol açması fonunda alim - insan özünə lənətlər
yağdırır. Bu, qeyd etdiyimiz həmin
zərurətin bir qaynağıdır. Təsadüfi
deyil ki, sülh konsepsiyası və bu konsepsiyanın bəşəri
mahiyyəti həmin dövrün ədəbiyyat müstəvisində
ustalıqla səciyyələndirilib.
Dövlətlərarası münasibətlərdə
inamsızlıq faktoru, fikir və əqidə
ayrılığı, siyasi və hərbi ixtilaflar zəmanənin
ən dəhşətli faciəsi, sürətli silahlanma
üçün zəmin yaradan məqamlardır. Belə halda,
mövcudatın ən ağıllısı və ən
kamili kimi Allah tərəfindən yaradılmış insan və
insanlıq amili əsas göstərici olaraq bu müstəvidə
özünü təzahür etdirir və təəssüf
ki, insan dəhşətli müharibələrə də həyatında
böyük yer ayırır.
İnsanın
həm yaradıcı, həm də dağıdıcı
xarakterinin şərhi Güney Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli
nümayəndələrinin əzəli və əbədi
mövzularından olub, Ə.Fitrət, İ.Zakir, M.Niknam, M.Səfvət,
B.Azəroğlu,
F.Məhzun,
Ə.Tudə, M.Çavuşi, H.Nasiri, M.Gülgün, A.Pənahi,
H.Billuri, H.Cavan, İ.Cəfərpur, S.Tahir,
Q.Cahani kimi şairlər də mövzu ilə
bağlı demokratik ruhlu şeirlər yazıblar.
Səhəndin
“Sazımın sözü“ epopeyasında
da “Azərbaycan xalqının milli şüurunun
inkişafında əhəmiyyətli rol oynayıb. Səhənd bu poema ilə İranda ilk dəfə
olaraq, bədii formada türk (Azərbaycan) dili ilə türk
(Azərbaycan) etnosunun tarixi-irsi birliyi problemini bərpa və həll
etməyə çalışıb”. Poemanın
ən dəyərli cəhətlərindən biri də,
heç şübhəsiz ki, vicdan azadlığı və
onun təmin olunması məsələsinin ədəbiyyata gətirilməsi
idi. Milli məfkurə ümumbəşəri
bilgilərin çox mühüm klassik formasıdır və
zaman-məkan vəhdəti məhz bu sferada ortaq məxrəcə
gələ bilir. Milli ədəbiyyatımızın
sürətli inkişafı milli məfkurəmizin ideologiya
olaraq yaranmasına və formalaşmasına, genişlənməsinə
xidmət edib və bu xidmət davam edir. Bir
çox tədqiqatçıların qənaətinə
görə, Səhənd də güclü milli hisslərə
malik xarakterik yazıçıdır. Çünki
onun yaradıcılığında müxtəlifliyin vəhdəti
vacib komponent kimi səciyyələnir. Şairin ideya aləminin
və yaradıcılıq xüsusiyyətlərinin təhlili
milli təfəkkürümüzün açılmasına
da xidmət edir, xəlqiliyinə işıq salır, həmçinin,
real mövcudluğun, mənəvi-idraki proseslərin, eləcə
də, milli məfkurə və düşüncə tərzinin
fəlsəfəsini izah edir:
Hər dərdin
dəvasın axtarmaq gərək,
Nə çıxar yıxılıb zarıldamaqdan?
Təlaşsız
qolların qüvvəti olmaz,
Yol getməsə, çatmaz məqsədə insan.
Ümid hər
nə qədər zəif olsa da,
Bütün düyünləri boşaldar, açar.
Ümid
bir qığılcım, bir qol olsa da,
Tonqallar yandırar, alovlar saçar.
Yaşadığı
dövrün-mühitin xüsusiyyətlərini, milli-mənəvi
təsəvvürləri bədii söz müstəvisində
bu səviyyədə
canlandırmaq şairdən böyük cəsarət tələb
edir. Məhz bu baxımdan Səhəndin
yaradıcılığı milli iftixar hissi
doğurur. O, tərəddüd etmədən sosial həyat fəlsəfəsinə,
cəmiyyətin ən aktual problemlərinə həssaslıq
göstərir, çox vaxt isə həmin problemlərin ən
dərin qatlarına baş vurur. Mövcud ictimai-siyasi mühit
və vətəndaş, birincinin ikinciyə təsiri, həmçinin
əksinə, ikincinin birinciyə təsiri dövrünə
görə ədəbiyyatda yenilik idi ki, bu yenilik Səhəndin
də əsərlərinə uğur gətirən cəhət
olub, onun yaradıcılıq metoduna, fikir söykəyinə
çevrilib.
Güney Azərbaycan ədəbiyyatında poema
janrının inkişafına nəzər salarkən XX əsrdə
baş vermiş bir çox ictimai-siyasi hadisələrin təsiri
nəticəsində burada poemanın ideya və məzmun dairəsinin
necə genişləndiyini anlamaq mümkündür. Poemalar ədəbi-ictimai
həyatımızı mövcud problemlər fonunda dolğun
şəkildə əks etdirir.
Buradakı
fikir, qənaət, obraz, bədii təsvir və ifadə vasitələri,
əxlaqi- mənəvi keyfiyyətlər və s. diqqəti
xüsusilə çəkir: bu əsərlər yad ideoloji təsirlərə
sipər olur. Yəni, onların əsərləri
müəyyən sistem əsasında yaranır.
Nəticədə
“elmi fikri, sağlam düşüncəsi, zamanın
qabaqcıl ideallarını, insan ürəyinin və
xalqın mənəvi aləminin
uca hisslərini,
ali məqsədlərini təsvir və tərənnüm
Güney Azərbaycan ədəbiyyatında geniş yer tutur. Şairi, yazıçını belə əsərlər
yazmağa ruhlandıran nədir? Hər şeydən əvvəl
xalqa, həqiqətə məhəbbət, təmiz, saf
insanlıq duyğusudur, vətənpərvərlik hissləridir!
Güney şairlərində bu hisslər,
inqilabi yüksəlişlər dövrünün bu sərvətləri
sinədən qopan od kimi alovlanır, işıq verir!”
Bu
dövrdə yazıb-yaradan Güney şairlərinin
poemalarında başlıca olaraq Vətən mövzusu,
xalqın azadlıq, istiqlal arzularının ifadəsi, Ana
torpağa məhəbbət, ana dili uğrunda mübarizə
motivləri xas olsa da, eşqi, məhəbbəti və
gözəlliyi tərənnüm edən poemalar da
yaranırdı.
Güney şairlərinin poemalarında yüksək
insani keyfiyyətlərin tərənnümü qeyd etdiyimiz
kimi, vicdan azadlığı məsələsinin tərkib
hissəsi kimi dəyərləndirilməlidir. Ümumiyyətlə,
insanın malik olduğu keyfiyyətlər cəmiyyətləri
həmişə düşündürüb. Elm bu xüsusda insanın üç əsas keyfiyyətə
- sadəlik, düzlük və əxlaqi saflığa malik
olmasını göstərir. Amma Şəhriyar,
Savalan, Sönməz, Sahir, H.Nitqi və b. poemalarında həmin
keyfiyyətdə başqa, daha bir neçə elementi
qoşmağı da vacib hesab etmişlər. Məsələn, Həbib Sahirə görə,
insan daxili gözəlliklərə malik olmaqla həyatdakı
mövqeyini müəyyənləşdirər və cəmiyyət
üçün yararlı olduğunu isbata yetirə bilər.
K.M.Sönməz bu meyara bir qədər fərqli
yanaşmaqla, insanda ağlın təcrübə ilə
tarazlıq vəziyyətinə gətirilməsini daha önəmli
hesab edir. M. Şəhriyar
yaradıcılığında insanın normal həyat
üçün zəruri olan bütün keyfiyyətlərə
malik olması əsas məqsəd kimi təzahür edir.
Bu prosesi şairin əksər əsərlərində,
xüsusən də “Heydərbabaya salam“, “Gecənin əfsanəsi”,
“Şeir və hikmət”, “Səhəndim“, “Stalinqrad qəhrəmanları“
poemalarında aydın görürük.
Esmira Fuad
filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 29 iyun.-
S.15.