Özbək ədəbiyyatı
1-ci yazı
Türk tayfaları arasında özünün tarix və mədəniyyətinin
qədimliyinə, zənginliyinə
görə seçilən
xalqlardan biri də özbəklərdir. Özbək ədəbiyyatı
çoxəsrlik bir tarixə malikdir. Özbək ədəbiyyatı tarixən
nəinki Orta Asiya məkanında, eyni zamanda Yaxın
və Orta Şərqin bir sıra ərazilərində
yerləşən xalqların
ədəbiyyatına bu
və ya digər dərəcədə
təsir göstərə
bilib. Görkəmli qırğız yazıçısı Çingiz
Aytmatov qeyd edir ki, Roma mədəniyyətinin
Avropa üçün
əhəmiyyəti nə
qədərdirsə, özbək
mədəniyyətinin də
Orta Asiya üçün əhəmiyyəti
o qədərdir.
Özbək folklor nümunələri
öz möhtəşəmliyi
ilə seçilir. “Alpamış”,
“Yusif və Əhməd”, “Şeybani xan”, “Gündoğmuş”,
“Şirin və Şəkər”, “Arzugül”,
“Rüstəmxan” və
s. dastanlar mövzu, məzmun, ideya və formasına görə mükəmməl
yaradıcılıq nümunələri
hesab edilir. “Alpamış” orta
əsrlərdə formalaşmış
qəhrəmanlıq dastanıdır.
Alpamış dastanda qəhrəmanın
adıdır. Dastan mənzum
formadadır və iki hissədən ibarətdir. Hər hissə beş
böyük nəğmə
parçasına bölünüb.
Dastan mənzum şəkildə
olsa da, əsərdə bir sıra nəsr parçaları da var. Əsərin konfliktini qəbilə başçıları
olan Bayburi ilə Baysarı adlı iki qardaş
arasında gedən ziddiyyətlər təşkil
edir. Konqrad şəhərinin başçısı Bayburi
Baysarıdan vergi istəyir. Bundan əsəbləşən Baysarı Bayburinin elçilərinə işgəncə
verir və Bayburinin ölkəyə hücumundan ehtiyat edərək, bütün
qəbiləsi ilə
birlikdə Kalmık elinə köçməyə
məcbur olur. Lakin onlar Kalmık elində vətən həsrəti ilə yaşayırlar. Baysarının qızı Barçınaya
eyni vaxtda Kalmık şahının
3 pəhləvanı elçi
göndərir. Barçınayın göbəkkəsmə nişanlısı
Alpamış bundan xəbər tutur və 40 igidini başına yığıb
nişanlısını azad
etmək üçün
Kalmık elinə yola düşür.
Lakin o, burada küpəgirən qarının hiyləsi nəticəsində igidlərini
itirir, özü isə zindana düşür. Alpamış
7 il əsirlikdə
qalır və Kalmık şahının
qızının köməyi
ilə zindandan azad olur. Qürbətdə yaşayan Konqrad qəbiləsini başına
yığaraq sevgilisi
ilə birlikdə vətənə yola düşür. Bu zaman Alpamışın vətəninə Ultəntaz
hakimlik edirdi. O, qəddar və amansız hökmdar idi. Alpamış onu hakimiyyətdən
uzaqlaşdırır və
xalq azadlığa çıxır.
Orta Asiyada Samanilərin, Qaraxanilərin və Qəznəvilərin hakimiyyətləri
dövründə ədəbiyyatın
inkişafı üçün
əlverişli şərait
yaranmışdı.
Buxara, Səmərqənd, Balasaqun,
Kaşqar, Xivə şəhərlərinin siyasi-ədəbi
mərkəzə çevrilməsi
bu şəhərlərdə
elmi-ədəbi mühitin
yaranmasına böyük
təsir göstərmişdi.
XI əsrdən başlayaraq
türk dilinin poeziya dilinə çevrilməsi hadisəsi
ədəbi dillər
sırasında (fars və ərəb) bu dilin özünə yer alması və yazılı ədəbiyyatda türk ədəbi-bədii dil boşluğunun doldurulmasını
təmin etdi.
Nəsirəddin Bürhanəddinoğlu XIV əsr
özbək ədəbiyyatının
tanınmış nümayəndəsidir. Rabğuzi kimi
tanınan sənətkar
1311-ci ildə peyğəmbərlərin
həyat hekayələri
əsasında “Qısasul-ənbiya”
adlı əsərini
yazıb. Əsərdə türk şeiri üçün xarakterik olan dördlüklərin yer alması Rabğuzinin “Qutadqu bilik”dən təsirlənməsi
kimi qiymətləndirilə
bilər. Kərdəri
Mahmudun “Nəhcül-fəradis”,
İslamın “Muinül-mürid”,
Xarəzminin “Məhəb-
bətnamə”, Durbəkin
“Yusif və Züleyxa” əsərlərinin
türk dilində yazılması XIV əsr özbək ədəbiyyatında
türk dilinin aparıcılığını təsdiq edirdi.
Ətai, Səkkaki, Lütfi və digər sənətkarların sayəsində
XV əsr özbək
ədəbiyyatında lirik
şeir tərzi yeni mərhələyə
qədəm qoydu. Ətai və
Səkkakinin simasında
özbək ədəbiyyatında
qəzəlin, qəsidənin,
rübainin, qitənin
mükəmməl nümunələri
yarandı. Lütfi lirik
janrda olduğu kimi epik sahədə
də uğurlu nəticələr göstərə
bildi. O, “Gül və Novruz” əsəri ilə aşiqanə-qəhrəmanlıq mövzusunda poemanın parlaq nümunəsini yaratmış oldu.
***
XV əsr özbək
ədəbiyyatı üçün
ən möhtəşəm
göstərici Əlişir
Nəvai yaradıcılığıdır. Onun 50
min misralıq türkcə
4 divanı, 10 min misralıq
farsca 1 divanı, 25620
beytlik türkcə “Xəmsə” si, müxtəlif həcmli təxminən 20 elmi-fəlsəfi
əsəri Əlişir
Nəvainin ədəbi
şöhrətini təkcə
özbək ədəbiyyatında
deyil, Şərq ədəbiyyatında da təsdiqləmək üçün
kifayət edir. XIV əsrin sonlarında
özbək şairi Qütbün N.Gəncəvinin
“Xosrov və Şirin” poemasını,
XV əsrin əvvələrində
Xarəzminin isə “Sirlər xəzinəsi” poemasını özbək
dilinə tərcümə
etmələri orta əsrlər Azərbaycan-özbək
ədəbi əlaqələrinin
mövcudluğundan xəbər
verirdi.
XVI əsrdə Cağatay
ədəbiyyatı Orta
Asiyada Şeybanilər,
Hindistan bölgəsində
isə Babirlər tərəfindən inkişaf
etdirilir. Bu dövrün
ən böyük əbədi yadigarı Mühəmməd Salihin “Şeybaninamə” və Mühəmməd Babirin “Baburnamə” əsərləridir.
Şeybani xanın türkcə divanı, “Bəh-rül-xuda” adlı
dini-əxlaqi mənzuməsi,
Ubeydulla xanın “Qeyrətnamə”, “Səbmamə”,
“Şövqnamə” adlı
məsnəviləri, Kamran
Mirzənin türkcə
divanı və s. əsərlər Cağatay
ədəbiyyatının ən
gözəl nümunələridir.
Əbülqazi Bahadır xanın
yazdığı “ Şəcəreyi-tərakimə”
və “Şəcəreyi-türkü”
adlı əsərləri
Orta Asiya türkcəsiylə yazılan
orijinal nəsr örnəklərindən biridir.
“Şəcəreyi-tərakimə”də “Oğuznamə”lər, türk
tayfaları, müəyyən
tarixi əhvalatlar və s. barədə məlumatlar yer alır. “Şəcəreyi-türkü”
isə XV əsrin II yarısından 1663-cü ilə
qədər Xarəzmə
hakim olmuş özbək
xanı Yadigaroğullarının
şəcərə tarixini
əks etdirir.
XVII-XVIII əsrlərdə özbək ədəbiyyatı
Turdı, Məşrəb,
Məxmur və Gülxanının simasında
yeni mərhələyə
qədəm qoydu. Bu dövr poeziyası üçün ictimai-siyasi
aktivlik səciyyəvi
idi.
Orta Asiyanın Rusiya tərəfindən işğalı
ilə Orta Asiyanın ictimai-siyasi və mədəni həyatında əsaslı
dəyişikliklər baş
verdi. İctimai-siyasi həyat yeniləndiyi kimi, ədəbiyyatda da yeni mövzular,
yeni ideyalar və yeni ictimai
fikirlər yaranmağa
başladı. Mühəmməd
Muqumi, Übeydulla Zövgi, Firqət, Əvəz Otaroğlu və s. sənətkarların
yaradıcılıqlarında tənqidi realizmin dərinləşməsi, demokratik
ideyaların əksi müşahidə olunur. Lakin Sovet hakimiyyətinin qələbəsi ilə Özbəkistan daha fərqli yeni ictimai-siyasi və ədəbi-mədəni həyata
qədəm qoydu.
Müasir
özbək ədəbiyyatı
dörd böyük mərhələyə bölünür:
1.1917-1929-cu illər Oktyabr
siyasi çevrilişi
və vətəndaş
müharibəsi dövrləri
özbək ədəbiyyatı.
2.1929-1941-ci illər sosialist
cəmiyyəti quruculuğu
dövrü özbək
ədəbiyyatı.
3.1941-1956-cı illər Vətən müharibəsi
və müharibədən
sonrakı quruculuq illəri özbək ədəbiyyatı.
4.1956-1991-ci
illər yeni dövr özbək ədəbiyyatı .
Keçmiş Sovet ölkəsinin
digər xalqları kimi özbəklər də 70 il
sosialist düşərgəsində
yaşamış, özlərinin
mədəniyyət və
ədəbiyyatını sovet
ideologiyasının tələbləri
daxilində inkişaf
etdirməyə məcbur
olmuşlar. Yalnız 1991-ci ilin 31 avqustunda
dövlət müstəqilliyi
elan olunmuş və sentyabrın 1-i Özbəkistan Respublikasının
müstəqillik günü
kimi tarixə əbədi həkk olununb. Ona görə də
1992-ci ildən etibarən
yeni milli-bədii təfəkkür və əxlaqi görüşlərə,
xəlqi, eyni zamanda müstəqillik ideallarına söykənən
və bunlara möhkəm tellərlə
bağlı olan ən yeni dövr
özbək ədəbiyyatı
da formalaşmağa başlayıb.
H.Niyazi,
A.Qədiri, Çolpan,
M.Aybək, Abdulla Qəhhar,
Ş.Rəşidov, M.Şeyxzadə,
Mirtemir, Uyğun, Səid Əhməd, Zülfiyyə, A.Yaqubov, E.Vahidov, A.Arifov, H.Xudayberdiyeva və digər sənətkarlar müasir özbək ədəbiyyatının inkişafında,
onun milli və bəşəri ideyalarla zənginləşməsində
əhəmiyyətli rol
oynamışlar.
Elman Quliyev
filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 28 mart.-
S.14.