Özbək ədəbiyyatı
2-ci yazı
XV əsr özbək ədəbiyyatı və
ədəbi dilinin yeni inkişaf mərhələsinə qədəm
qoymasında müstəsna
xidmətləri olan, elmi- fəlsəfi, siyasi görüşləri
baxımından Şərqin
ən nəhəng şəxsiyyətləri ilə
bir cərgədə dayanan Nizaməddin Mir Əlişir Nəvai özbək xalqının
dünya mədəniyyəti
xəzinəsinə bəxş
etdiyi nadir simalardan biridir. Ə.Nəvai 1441-ci ildə Herat şəhərində iri
feodal ailəsində dünyaya göz açıb. Atası Qiyasəddin
Kiçkinə Əbülqasım
Baburun zamanında Səbzəvar hakimi olub. Qiyasəddin bəy hakim olmaqla
yanaşı, həm də bir ədəbiyyat
həvəskarı və
bilicisi kimi tanınmışdı. Ə.Nəvainin ana babası da saray məmuru
olub. Şairin dayısı Mir Səid
gözəl şair və musiqiçi kimi ad qazanmışdı.
Ə.Nəvainin uşaqlıq illəri
sarayda keçib.
Saray həyat tərzi və tərbiyəsinin onun gələcək həyatına böyük
təsiri olub. Möhkəm
yaddaşı onu öz həmyaşlarından
kəskin şəkildə
fərqləndirib. Onun 3-4 yaşlarından
etibarən atasının
qonaqlıq məclislərində
və digər yerlərdə əzbər
şeir söyləyərək
hamını heyrətə
gətirməsi ilə
bağlı bir sıra faktlar mövcuddur. Klassik özbək
şairi Lütfi
(1369-1465) Ə.Nəvai ilə
uşaqlıq dövründə
rastlaşır və
onda olan poetik istedadı yüksək qiymətləndirir.
O, kiçik yaşlarında
XV əsr Azərbaycan
şairi Şah Qasım Ənvarın şeirlərinə də
böyük maraq göstərib. Ə.Nəvai
“Məcalisün-nəfais” adlı
məşhur təzkirəsinin
birinci fəslində Şah Qasım Ənvarı böyük hörmətlə yad edir, 3-4 yaşlarında əzizlərinin təklifi
ilə Ənvarın aşağıdakı farsca
beytini qonaqlıq məclisində əzbər
söyləməsi barədə
məlumat verir:
Rindəmü aşiqəmü cəhansuzü
camə çak
Ze dövləte
qəme to, ze fekre cəhan çe bak.
(tərcüməsi: Dünyanı odlandıran,
paltarını parçalayan
bir rindəm, aşiqəm. Sənin qəminin dövləti
ilə cahanın fikrindən qorxmuram. Tərcümə Cənnət Nağıyevaya
məxsusdur).
Firudin bəy Köçərli də Ə.Nəvainin həyatından
bəhs edərkən
(“Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi materialları” Bakı, 1925) onun atasının Herat hakimi Əbu Səid ilə qohumluğu və Əbu Səidin vəziri olması, o cümlədən
Nəvainin anasının
sarayla bağlılığı
barədə məlumatları
verir. Lakin şairin atası
Qiyasəddinin Əbu Səidin vəziri olması faktı heç bir mənbədə təsdiqlənmir.
Ə.Nəvai uşaq yaşlarından
etibarən Sədi Şirazinin “Gülüstan”
və “Bustan”, F.Əttarın “Məntiqüt-teyr”,
o cümlədən Şərqin
digər mütəfəkkir
filosof və şairlərinin əsərlərini
mütaliə edib.
Onun uşaqlıq
və qismən də gəncliyi Teymurilər hakimiyyətinin
böhranlı dövrünə
təsadüf edir. Sarayda siyasi
proseslərin gərginləşməsi
səbəbindən Ə.Nəvainin
atası İraqa getməli olur. Bunun nəticəsində Əlişir Nəvainin həyatının iki ili (1447-1449) bu diyarda keçir.
1450-ci ildə şairin atası ailəsi ilə birlikdə Xorasana qayıdır və Əlişir Nəvai təhsilini burada davam etdirir. O, ərəb, fars
dillərini bildiyi üçün istər təhsil aldığı
illərdə, istərsə
də ondan sonrakı dövrlərdə
bu dillərdə olan elmi və
bədii mənbələrdən
sərbəst bəhrələnə
bilib. Nəvai mədrəsə təhsilini tamamladıqdan
sonra (1456) Əbülqasım
Baburun yanında qulluğa girir. Ə.Nəvainin ilk dəfə şeir
yazmağa neçə
yaşında başlaması
haqqında dəqiq məlumat verilməsə də, onun 15 yaşından etibarən şeirlərinin geniş yayılması və bir şair kimi
tanınması barədə
fıkirlər öz təsdiqini tapıb.
1464-cü ildə Ə.Nəvai
doğma şəhəri
olan Herata qayıdır. Lakin Heratın hakimi
Əbu Səid Ə.Nəvaini onun düşmənləri ilə
əlaqə qurmaqda günahlandıraraq 1465-ci ildə
Səmərqəndə sürgün
etdirir. Səmərqənd şəhəri bir elm və mədəniyyət mərkəzi
kimi 24 yaşlı Nəvainin elmi-nəzəri
səviyyəsinin yüksəlməsində,
fəlsəfı mühakimələrinin
genişlənməsində mühüm rol oynayır. 1469-cu ildə Əbu Səidin ölümündən
sonra Heratda hakimiyyət Hüseyn Bayqaranın əlinə keçir. Əlişir Nəvai Hüseyn
Bayqaranın məktəb
yoldaşı, həm
də dostu idi. Onların uşaqlıqdan başlanan
dostluğu ömürlərinin
sonuna qədər davam edib, hər
ikisinin taleyində bu dostluq əhəmiyyətli
rol oynayıb. Hüseyn Bayqara öz hakimiyyəti dövründə
(1469-1505) Ə.Nəvaiyə böyük imtiyazlar verir. Hüseyn Bayqara tərəfindən
yaradılmış müvafiq
mədəni şərait,
Ə.Nəvaiyə verilən
imtiyaz, ona göstərilən qayğı
şairin yaradıcılığına
təsirsiz qalmır.
Hüseyn Bayqara ilə Əlişir Nəvainin dostluğu, Hüseyn Bayqaranın bir hökmdar kimi Əlişir Nəvaiyə verdiyi imtiyazlar və göstərdiyi qayğının
sorağı Heratdan kənarda yerləşən
uzaq əyalətlərə
belə yayılır
və bunların Əlişir Nəvai yaradıcılığına yüksək
təsiri həmin dövrün görkəmli
şəxsiyyətləri tərəfindən
təsdiqlənir. XV əsr
ədəbiyyatımızın görkəmli lirik şairi Kişvərinin aşağıdakı misraları
bu baxımdan maraqlıdır:
Kişvəri şeiri Nəvai
şeirindən əskik
iməs
Bəxtinə düşsəydi bir
Sultan Hüseyni Bayqara.
1469-cu ildə Səmərqənddən
Herata qayıdan Ə.Nəvai sarayda müxtəlif vəzifələrdə
(mülazim və möhürdar) çalışır. 1472-ci ildə Hüseyn Bayqara öz dostuna əmir titulu verərək onu vəzir təyin edir. Ə.Nəvai vəzir işlədiyi
müddətdə Heratın
abadlaşmasına, elmin
və mədəniyyətin
inkişafına xüsusi
qayğı göstərir.
İlk növbədə onun təşəbbüsü ilə
yaradılmış zəngin
kitabxana savadlı adamların ixtiyarına verilir. Bu illərdə
onun şəxsi vəsaiti ilə Herat və ətraf məskənlərdə 40 karvansara,
17 məscid, 10 sufi xanəgahı, 9 hamam, 9 körpü və s. tikilir. Bu səbəbdən
qısa bir vaxtda Herat mədəniyyət
və elm mərkəzi
kimi daha da irəli gedir.
“Herat XV əsrdə iqtisadi və ictimai cəhətdən Şərqin ən inkişaf etmiş şəhərlərindən biri
idi. Dövrün ən qüdrətli
alimləri, is-tedadlı
sənətkarlar - şairlər,
rəssamlar, xəttatlar
və başqaları
sultan Hüseyn Bayqara sarayında, daha doğrusu Nəvai ətrafında toplaşmışdılar.
Müxtəlif ölkələrlə, o cümlədən Azərbaycanla
ədəbi əlaqə
genişlənmiş, Herata
şairlər gəlmiş,
ədəbi məclislərdə
sənətkarlıq dərslərinin
iştirakçısı olmuşlar.
XV əsrdə Sultan Hüseyn Bayqara sarayında, ümumiyyətlə,
Xorasan vilayətində
elm və incəsənət
xadimlərinin hamisi olmaqla bərabər ədəbi aləmin başında Nəvai dururdu. Nəvai öz istedadı, bacarığı və ölməz əsərləri
ilə çox yüksəklərə qalxmış,
yüksəldikcə təsiri
ətrafa yayılmış,
özündən sonra
ənənələrini davam
etdirən şairlər
ordusu, istedadlı şairlər silsiləsi yaranmasına səbəb olmuşdu” .
Ə.Nəvai tarixdə şair, alim, ictimai-siyasi xadim olmaqla yanaşı,
eyni zamanda bir xeyriyyəçi insan kimi də
tanınmışdı. Təsadüfi deyildir ki, mənbələrdə
onun 300-ə yaxın xeyriyyə tədbiri keçirməsi barədə
məlumatlar öz əksini tapmışdı.
Lakin Əlişir Nəvainin saraydakı müvəffəqiyyəti
əyanlarda ona qarşı paxıllıq
və qısqanclıq
hissini gücləndirmişdi.
Bu səbəbdən Ə.Nəvai Hüseyn Bayqara ilə dostluq münasibətlərinin
korlanmasından ehtiyat
edərək öz xahişi ilə vəzirlikdən azad olunur və 1487-ci ildə Astrabad şəhərinin hakimi vəzifəsinə göndərilir.
İki ildən sonra H.Bayqara Əlişir Nəvaini yenidən Herata gətirərək onu saray “Müqərrəb”i
(hökmdara yaxın şəxs) təyin edir. Bu vəzifədə
çalışdığı dövrlərdə də
o, dövlət işlərində
yaxından iştirak etmiş, elmi və bədii fəaliyyətini geniş
şəkildə davam
etdirmişdi. Heratdan kənarda
baş vermiş çaxnaşmanı yatırmaq
üçün Hüseyn
Bayqara ordu ilə şəhəri tərk edərkən Ə.Nəvaini öz yerinə təyin etmişdi. Əlişir Nəvai ömrünün
sonuna qədər “Müqərrəb” vəzifəsində
çalışıb və
1501-ci ildə 60 yaşında
ürək xəstəliyindən
vəfat edib.
Elman Quliyev
filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 29 mart.-
S.14.