“Dünyaya gəldim mən
Azərbaycanda...”
Maqsud Şeyxzadə - müasir özbək ədəbiyyatında fəlsəfi-siyasi
şeirin və dramaturgiyanın nümayəndələrindən
biri
2-ci yazı
Maraqlı haldır ki, tarixin qəhrəmanlıq səhifələrində özünə yer tapmış bu məlum hadisənin əfsanəvi qəhrəmanlarının 9 nəfəri türk oğulları olublar. Poema Vətən sevgisi, mərdlik, qorxmazlıq və s. cəhətlər aşılamaq baxımından böyük əhəmiyyətə malikdir.
“Jenya” poeması da düşmənlərə qarşı mübarizə meydanına atılan və faşistlər tərəfindən öldürülən gənc vətənpərvər Yevgeni Popovun qəhrəmanlıqlarını əks etdirir. Şair poemada 7-ci sinfə yenicə qədəm qoymuş bu 14 yaşlı məktəblinin düşmənə qəzəbinin səbəbini açır, vətən deyərək can verən bu qəhrəmanın xalqına, elinə, torpağına möhkəm tellərlə bağlı olduğunu göstərmiş olur.
M.Şeyxzadə “Üçüncü oğul” əsərində həm müharibənin ağrı-acılarından, şəhərlərin, kəndlərin xarabazara çevrilməsindən, uşaqların ata-anasız qalmasından və s. söhbət açır, həm də keçmiş Sovet məka-nında xalqlar dostluğunun böyük əhəmiyyətindən danışır. Əsərin əsas mərkəzi obrazı Kolyadır. O, faşistlərin Ukraynaya hücumları zamanı anasını itirmiş bir uşaqdır. Müharibə vaxtı kimsəsiz uşaq kimi Özbəkistana gətirilən Kolya Nasir əkənin himayəsinə verilir. Nasir öz iki oğlu ilə bərabər Kolyanın təlim-tərbiyəsi ilə məşğul olur. Onu öz övladlarından fərqləndirmir. Burada Kolyanı Kamil deyə çağırırlar. O, ailənin üçüncü oğlu kimi böyüyür. Müəllif əsərdə Ukrayna-Özbəkistan qardaşlıq və dostluğunun əbədiliyi və sarsılmazlığından söhbət açarkən, əslində bütün xalqların dostluğunu təbliğ edib.
“Daşkəndnamə” (1957) poeması lirik-fəlsəfi əsərdir. Poema şairin yüksək vətənpərvərlik duyğularını özündə əks etdirən ciddi sənət nümunəsidir. Əsər vahid süjet xətti ətrafında qələmə alınmamışdır. Burada Daşkəndin keçmişi, bu günü, gələcəyi ilə bağlı məsələlər, tərcümeyi-hal faktları, ictimai-siyasi hadisələrə münasibət özünə yer tapıb. Lakin təsvir olunanlar əsərin baş qəhrəmanı kimi səciyyələndirilən Daşkənd, daşkəndlilər və şair obrazı ilə müəyyən mənada əlaqələndirilərək, təsvir və tərənnümün asan, həm də bəzi ardıcıllığını təmin etmiş olur.
İlk növbədə, M.Şeyxzadə Daşkənd şəhərinin bədii obrazını yaradır, bu şəhəri mədh edir. 18 fəsildən ibarət olan “Daşkəndnamə” poeması bir şəhərin simasında böyük bir xalqın tarixi keçmişinin və bu gününün həqiqətlərini açıb göstərir, şairin vətən qarşısında borcunu, ona qarşı olan sevgisini müəyyənləşdirir:
Vətən ürəyimdə yaşayan bir səs,
Vətənin mənası ulu, müqəddəs!..
Ürəklər ulduzdur, vətən kainat,
Vətəndir yaşamaq, vətəndir həyat.
Ona görə də şair konkret mənada özünün düşüncələrini Daşkəndin simasında belə açıqlayır:
Daşkənd bir romandır, Daşkənd öz anam,
Mən də bu romanın qəhrəmanıyam.
Maqsud Şeyxzadə
dramaturgiya sahəsində
uğurlar qazanmış
sənətkarlardandır. Onun “Cəlaləddin
Mənquberdi” (1944) və
“Mirzə Uluğ- bəy” (1960) faciələri
müasir özbək
dramaturgiyasının ən
şöhrətli əsərləridir.
“Cəlaləddin Mənquberdi”
dörd pərdəli
bir faciədir. Əsərin mövzusu XIII əsrdə
baş vermiş tarixi hadisələrdən
götürülmüşdür. Düzdür,
hadisələr tarixdən
götürülsə də,
məqsəd tarixi hadisələr fonunda Böyük Vətən müharibəsi illərində
xalqları qəhrəmanlığa
ruhlandırmaq olub.
Ona görə dramaturq məhz özbək xalqının qəhrəmanlıq
dolu tarixinə müraciət edib.
Əsərin baş qəhrəmanı
Cəlaləddin Mənquberdidir. O, Soltan
Məhəmməd Əlaəddin
Xarəzmşahın oğludur.
Faciənin əvvəlində göstərilir ki, Xarəzmşah öz sarayında eyş-işrətlə
məşğul olarkən
monqol hakimi Çingiz xandan namə alır. Elçinin gətirdiyi namədə ölkənin təslim olması tələb olunur. Xarəzmşah Çingiz xanın
elçilərinə rədd
cavabı versə də, ölkədə müdafiə işlərini
qura bilmir, buna görə oğlu Cəlaləddin ilə aralarında ziddiyyət yaranır.
Xarəzmşah öz oğlunu
vəliəhdlikdən məhrum
edir.Cəlaləddin isə
taxt-tac üçün
yox, ölkənin müdafiəsi üçün
mübarizəyə qalxır.
Lakin o, apardığı mübarizədə
xəyanətlər məngənəsində
daim əzilir. Əzilsə
də qürurunu əymir. Bu yolda
bacısı Soltanbəyim,
Elbars pəhləvan, anası və bir çoxlarının onunla birləşməsi Cəlaləddinin döyüş
meydanında etibarlı
arxasının olmasından
xəbər verir.
Buna görə də əsərin sonunda Cəlaləddin canından da artıq sevdiyi vətəninin gələcək
zəfəri naminə
döyüşlərə atılmaq ümidi ilə meydanı tərk edir.
Beş pərdəli
“Mirzə Uluğbəy”
faciəsi M.Şeyxzadə
yaradıcılığının şah əsəridir. Əvvəlki faciə kimi bu əsər də tarixi mövzuya həsr edilmişdir. “Mirzə Uluğbəy” faciəsi XV əsr tarixi həqiqətlərinin
bütün mürəkkəblik
və ziddiyyətlərini
göstərməkdə əhəmiyyətli
yer tutmuşdur. Mirzə Uluğbəy faciənin mərkəzi, həm də baş obrazıdır.
Qeyd edək
ki, Mirzə Uluğbəy tarixi şəxsiyyətdir. O, Əmir Teymurun nəvəsidir. 1394-cü ildə anadan olub və
1450-ci ildə 56 yaşında
ikən oğlu tərəfindən qətlə
yetirilib. Mirzə Uluğbəy
əvvəlcə Səmərqənd,
1446-1450-ci illərdə isə
bütün ətraf əyalətlərin də
hakimi olub. Hakimiyyətdə olduğu vaxt
elmin, mədəniyyətin,
incəsənətin inkişafına
qayğı göstərib,
Səmərqənd şəhərində
mədrəsə və
rəsədxanalar tikdirib.
Onun tikdirdiyi binaların bir çoxu indi də mövcuddur.
Mirzə
Uluğbəy XV əsrdə
yaşamış ən
məşhur özbək
alimidir. O, yazmış
olduğu “Zeyci Uluğbəy” əsərinə
görə təkcə
Özbəkistanda yox,
bütün Şərq
ölkələrində şöhrət
qazanıb.
M.Şeyxzadə tarixi həqiqətlərə
sadiqlik nümayiş etdirərək “Mirzə Uluğbəy” faciəsində
Uluğbəy dövrünün
xarakter xüsusiyyətlərini
özünəməxsus tərzdə
əks etdirməyə
nail olub. Müəllif öz qəhrə-manına
iki aspektdən yanaşıb. O, həm
şair, həm də dövlət başçısı, hakim timsalında
göstərilir. O, elmi,
sənəti hakimlikdən,
səltənət sahibliyindən
üstün tutur. Buna görə də
biz əsərdə onu
daha çox elm və mədəniyyət
işlərinə məşğul
olmağa çalışan
şəxs kimi görürük. Müəllif faciənin ilk pərdəsindən
başlayaraq, keşikçilərin
və ölkəyə
gəlmiş qonaqların
danışıqlarında əyalətin elmi və mədəni baxımından inkişafından
söhbət açır.
Lakin sonrakı pərdələrdə
hadisələr ziddiyyətə
doğru inkişaf etməyə başlayır.
Belə demək mümkünsə,
elmi, mədəni proses siyasi proses
və gərginliklərin
“kölgəsində” qalmağa
başlayır.
Faciə iştirakçıları iki
qrupda təmsil olunurlar. Mirzə Uluğbəyin tərəfdarları
mütərəqqi planda
əks etdirilirlər.
Əli Quşçu,
Səkkaki, Şeyxülislam
Bürhanəddin, Firuzə,
Ata Murad, mədrəsə
tələbələri və
s. adamlar bu qrupun təmsilçiləridirlər.
Mühafizəkar, hakimiyyət
hərisi və mənsəbpərəst qrupa
isə adları nifrətlə yad olunan Uluğbəyin oğlu Əbdüllətif,
Seyid Abid, Abbas, Buraq bəy
və b. daxildir. Bu obrazlar öz
məqsədlərinə çatmaq
üçün ardıcıl,
açıq eyni zamanda, amansız mübarizə yolu seçirlər. Demək olar
ki, bu cəbhədə
birləşənlərin hər
biri son ana qədər öz fikrindən dönmür, günahsız, zəhmətkeş
adamların qanlarını
tökməkdən belə
çəkinmirlər. Əsərin
sonunda onlar hakimiyyəti ələ keçirsələr də,
işıqlı şəxsiyyət
olan Mirzə Uluğbəyi öldürsələr
də müəllif bu faciənin timsalında ədalətsizliyə,
haqsızlığa, zülmə,
elmsizliyə qarşı
özünün kəskin
nifrətini bildirib.
Mirzə Uluğbəy qan tökməmək naminə
hakimiyyəti müəyyən
şərtlərlə təhvil
verməyə məcbur
olur. Qeyd etdiyimiz kimi
hakimiyyət onun üçün mənsəb,
var-dövlət mənbəyi
yox, xalqa xeyir vermək, dövləti ədalətlə
idarə etməkdir.
Ona görə də o, hakimiyyəti təhvil verdikdən sonra dostu Ata Murada belə deyir:
Əgər ki, tac
itirdimsə, azadlıq
tapdım,
Dedim gəlim, sənə deyim səfər qabağı.
Və yaxud onun gələcəyə
olan yüksək inamının ifadəsi kimi səslənən aşağıdakı fikirləri
də maraq doğurur:
Mən gedərəm, qəlbim qalar doğma ölkəmdə,
Xatırlayar neçə oba, neçə kənd məni.
Amma şayəd Səmərqəndi
mən görməsəm
də,
Deyirəm ki, görər yəqin Səmərqənd
məni.
M.Şeyxzadənin “Mirzə Uluğbəy” faciəsi tarixi olmaqla, həm də fəlsəfi faciədir. Faciə sənətkarlıq baxımından olduqca yüksəkdir. Əsərdə
dramatizm, xarakterlərin
təqdimi, monoloqlar və s. çox canlı və təsirli tərzdədir.
Özbək ədəbiyyatşünasları
olan Saydulla Mirzəyev və Səid Şeirməhəmmədov
M.Şeyxzadənin “Mirzə
Uluğbəy” faciəsini
yazarkən Şekspir yaradıcılığından təsirləndiyini qeyd edirlər.
Elman Quliyev
filologiya üzrə elmlər
doktoru, professor
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 23 may.-
S.14.