XX əsr Güney Azərbaycan ədəbiyyatında
poema yaradıcılığında novatorluq və sənətkarlıq
məsələləri
2-ci yazı
1980-ci illərdə İranda və Güney Azərbaycanda siyasi fəallığı ilə seçilən, soydaşlarının milli haqq və hüquqlarının alınması və tanınması uğrunda mübarizə aparan Mahmudəli Çöhrəqanlı “Türk elləri, mənim elim” poemasında qədim və şərəfli tarixə malik böyük Turanın obrazını yaradıb. Türk elləri, bu ellərin əbədi sakinlərinin həyatı poemada sanki sözlə rəsm edilir.Bu ellər Mahmudəli Çöhrəqanlının təqdim etdiyi güzgüdə necə görünür? Təkallahlı türk elləri İslam dininə sitayiş edir, bu elin oğlu Günəş, qızı Aydır, ürəkləri vulkanlartək odlu-alovlu, tükdən incə, şüşədən kövrəkdir, hər soyuq baxışdan, məkrli münasibətdən bu incə qəlb sına bilər. Türk ellərinin dili bulaq kimi çağlayar, ancaq özü-özünü dərdə salar.Əməyini hey yadlar mənimsəyər, sevdiyinə həsrət qalar, məzlumlara arxa durar, zalımlara zərbə vurar və öz halal zəhmətilə yaşayar, heç bir xalqın torpağında, süfrəsində gözü olmaz. Böyük sevgilərlə yaşayan bu ellər çoxdur - özbək, qırğız, tatar, bulqur, türkmən, qaqauz, Azərbaycan, uyğur elləri... Ancaq şair üzülür ki, bu böyük toplumun arasında sıx birlik yoxdur, onlar batində təkdirlər:
Sultanlardan
baclar alan,
Tarixlərə
izin salan,
Haqq
yolunda qılınc çalan,
Türk elləri, mənim elim.
Bölük-bölük,
parçalanan,
Yabançını
qardaş sanan!
Düşmənləri
haqqın danan,
Türk elləri, mənim elim.
M.Çöhrəqanlının
cızdığı tabloda ömür boyu yer şumlayıb əkin
əkən, bağ-bostan salan və bol məhsul əldə edən,
lakin daim yoxsulluq içində əzab çəkən,
çörəyini daşdan çıxaran və bu əzab-əziyyətdən
cavan ikən qocalan, lakin yenə də tutduğu haqq yolundan
dönməyən, etibarından, sədaqətindən vaz
keçməyən türk ellərinin parlaq obrazı
görünür. Belə bir obraz oxucunu
duyğulandırır, müəllifin öz elinə,
yurd-yuvasına olan böyük sevgisinə qəlbində rəğbət
oyadır:
Sədaqətli,
səfalıdır,
Düşmənləri,
cəfalıdır,
Özgəyə
də, vəfalıdır,
Türk elləri, mənim elim.
Mübarizə
idealı, həqiqi mənəvi və əxlaqi dəyər,
haqq axtarışında olan Güney şairləri bu gün
də üzüntülərlə dolu bir yol gedir, azadlıq və
qurtuluşun Vətəndə bərpa ediləcəyi
günün gəlməsini gözləyirlər.Onların
amalı Güney Azərbaycanın milli azadlığı, o
taylı-bu taylı Azərbaycanın milli-mənəvi
bütövlüyü uğrunda mübarizədir.Atilla
Maralanlı “Qarabağ ürəyimdir” poemasında oxucunun
gözləri qarşısında təkcə Azərbaycanın
Güneyinin deyil, Quzeyinin - Qarabağın da tarixini vərəqləyir.
Burada xalqın keşməkeşli tarixinə bələdliyi
şairin köməyinə gəlir.
1945-ci ildə Azərbaycan Milli Hökumətinin
qurulması bu dövrdə yaranan ədəbiyyata güclü
təsir göstərib. İctimai-siyasi hadisələrin uğurlu sonluqla nəticələnməsi,
xalqın azadlığa qovuşması 20 yaşlı Bulud
Qaraçorlunun da xəyalını qanadlandırır, milli
istiqlal, bağımsızlıqla bağlı duyğu və
düşüncələri qələmə
aldığı yeni əsərlərdə əks olunurdu.
Lakin Azərbaycanda qurulan Milli Hökumətin bir il sonra
imperialist qüvvələr və onların yerli havadarları
tərəfindən ağlasığmaz vəhşiliklə,
xüsusi qəddarlıqla süquta uğradılması B.Q.Səhəndin
də mənəvi dünyasını alt-üst etmiş,
azad, xoş gələcək arzuları ilə
çırpınan ürəyini yaralamışdı. Bu yaranın sızıltıları
ömrünün sonunadək yazdığı əsərlərində
duyulmaqdadır. O da digər qələm dostları kimi? Azərbaycan Milli Hökuməti məğlub edildikdən
sonra istiqlal, milli-azadlıq hərəkatına
qoşulduğu üçün tutularaq zindana atılıb.
Şairin zindanda qələmə
aldığı “Araz” və “Xatirə” poemaları onun bu illərdə
yaşadığı acı xatirələrin, zindan əzablarının
poetik əksi və Azərbaycan Milli Demokratik hərəkatının
real təsviridir. 1946-50-ci illərdə
yazdığı və sonradan bir sıra əlavələr
etdiyi bu iki poema B.Q.Səhəndi Güney Azərbaycanın
qüdrətli milli şairi kimi tanıdır və bu poemalar
həmin dövrdə yaran¬mış ən uğurlu bədii
nümunələrdən hesab olunur. “Araz” əsərində
illərlə qınaq yeri sayılaraq böyük Vətənimizin
ikiyə bölünməsində günahkar hesab edilən
“niskilli, yaralı” Araza xitab edərək ona düşüncələrini,
ürək sözlərini deyən Səhənd iki əsrə
yaxın ayrılıq dərdi yaşayan
soydaşlarının Arazın, Xəzərin suyundan da
çox göz yaşı axıtdığını
söyləyir. Gah “Xan Araz”, gah “yaralı Araz” deyilərək
mənəvi yük altında qoyulan, ancaq öz beşiyində
sakitcə yırğalanan Araz çox əsərlərin qəhrəmanı
olub. “Səhənd “Araz” poemasında Araz
çayını vahid ürəyin damarı
adlandırır. Müştərək
şanlı keçmişimizin olmasından, odlar ölkəmizin
Azər adlandırılmasından, Qafqaz ellərinin qəhrəmanlığından,
dostluğundan danışan şair ikiyə bölünməzdən
əvvəlki vətənimizin şan-şöhrətini,
birliyini, gözəlliyini vəsf edir. Torpağımız
iki yerə bölünəndən sonra Güneyin Qaçar əsarətindəki
zülmündən, zillətindən bəhs edir”. Səhənd
qədim oğuz yurdu Güney Azərbaycanda törədilmiş
dəhşətli cinayətləri, xarabazara çevrilmiş
türk yurdlarının acınacaqlı durumunu, var-dövləti-qazancı
talan edilmiş insanların düçar olduğu “səfaləti
ikinci məhbusluq dövründə qələmə
aldığı və sonralar üzərində işlədiyi
“Xatirə” poemasında o qədər dəqiqliklə təsvir
edir ki, qan donduran bu tabloları ağrısız oxumaq
mümkün deyil”.
Şairin
1960-cı illərdə “Kitabi-Dədə Qorqud”
dastanının boyları əsasında yazdığı,
“lirik istedadını bütünlüklə və hərtərəfli
meydana çıxardığı” üçcildlik
“Sazımın sözü”, ”Dədəmin kitabı”,
”Qardaş andı” epopeyası ustad Şəhriyarın “Heydərbabaya
salam” əsərindən sonra Güney Azərbaycanda ikinci ədəbi
hadisə sayılır. O, “Sazımın sözü”ndə
dastanın on iki boyunu bütövlükdə nəzmə
çəkmiş, boylara yazdığı 350-439 misralıq,
bütövlükdə isə 4154 misra (epopeyanın 64 faizi) əlavələr
- “Başlanış“ və “Qurtarış“larda isə öz
duyğu və düşüncələrini, tarixi hadisə və
olaylara münasibətini, sənətkar mövqeyini sərgiləyib.
On iki boyu nəzmə çəkərək ümumilikdə əsəri
“Dədəmin kitabı” adlandıran Səhəndin poemalar
silsiləsi, qeyd etdiyimiz kimi, üç cilddə nəşr
olunub: “Sazımın sözü” adlanan I cilddə (1965) “Duxa
Qoca oğlu Domrul”, “Dirsə xan oğlu Buğac”, “Qanlı Qoca
oğlu Qanturalı”, “Dədəmin kitabı” adlı II cilddə
(1976) “Qaracıq Çoban”, “Bəkil oğlu İmran”, “Təpəgöz”
boylarını və ən nəhayət, ”Qardaş Andı”
adlandırdığı III - sonuncu cilddə isə “Uşun
Qoca oğlu Səgrək”, “Ulaş oğlu Xan Qazan”, ”Qazan Bəyin
oğlu Uruzun dustaq olması”, “Qazılığ Qoca oğlu
Yegnək”, “Bayburanın oğlu Bamsı Beyrək” və ən
nəhayət, ”Dış Oğuzun İç Oğuza
yağı olması” adları altında qalan altı boyu nəzmə
çəkmiş, müasir şeirin bədii-estetik
normaları əsasında yüksək poetik dillə tərənnüm
edilib. “Dədəmin kitabı” poemasının ilk
çapına M.Fərzanə (Qovsi) “Güney Azərbaycanın
milli-mübariz şairi“ adlı müqəddimə
yazmış, əsərin o dövr xalqın milli
oyanışı, milli özünü dərki prosesində nə
qədər aktiv rol oynadığını və Güney ədəbiyyatı
üçün nə dərəcədə böyük əhəmiyyət
daşıdığını göstərib. Bu
poema silsiləsi Səhəndin xalqımızın milli-mənəvi
dəyərlərinə, milli-mənəvi irsimizə
bağlılığının, doğma ocağa, elə sədaqətinin,
böyük türk mədəniyyətinə ehtiram və
sevgisinin izharıdır.
Səhəndin bu əsərləri yazmaqda ən ali məqsədi xalqın milli yaddaşını, qəhrəmanlıq ruhunu oyatmaq, “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanını unudulmaqdan qorumaq olub. Bu epopeya ilə “Səhənd nəinki xalqının keçmiş mədəniyyətinə sahib çıxır, eyni zamanda onun təməli (“Kitabi-Dədə Qorqud”) üzərində mənsub olduğu toplumun dilinin və mədəniyyətinin inkişafına xidmət edən “Dədəmin kitabı” kimi möhtəşəm bir abidə ucaldır, gələcəyə aparacaq yolu, “keçənlərin izi”ndə axtarırdı. Ürəyi böyük vətən məhəbbətilə çırpınan şair haqsızlıqların qurbanına çevrilən xalqının ruhunun, yaddaşının, heysiyyətinin təəssübünü çəkir, qələmini süngüyə çevirib siyasət dəllalları ilə mübarizəyə qalxır. İbrətamiz fikir və duyğuları, düşüncələri ilə milli ruhu bir daha beyinlərə, düşüncələrə ötürən Səhənd bu iddia və məqsədilə dövrü qabaqlayır, İran şovinistlərini milli ədavətə son qoymağa, qanunlarla idarə olunan bir dünya qurmağa çağırır. Səhəndin 1960-cı illərdə qələmə aldığı bir qədər mürəkkəb quruluşlu “Hörmətli ustad böyük Şəhriyara“ əsərində də həmin xüsusiyyət aydın görünür. İctimai məzmunlu, aydın məqsədli bu əsər güclü bədii təsirə malikdir. Buradakı yüksək şüur, köhnə və yeni həyat tərzinin qarşılaşdırılması, cəmiyyətləri bir-birinə bağlayan məxsusi keyfiyyətlər şairin poetik ustalığı hesabına oxucuda keçmişə və gələcəyə baxışı sistemləşdirir. Bu səbəbdən əsərin konkret predmetini müəyyənləşdirmək bir az çətindir. Şəhriyara cavabında şairin fərdi üslubu və bədii dili də oxucu diqqətini çəkir. Əsərin təsirli, emosional bir formada yazılması müəllifin mövcud hadisələrə konkret münasibətinin təzahürü kimi dərk edilir. Şair əxlaqi dəyərlərə də geniş yer ayırır, maddi-mənəvi və zahiri məsələlərdə həyati gerçəklikləri yaşam üçün meyar kimi səciyyələndirir. Onun ustad Şəhriyarı “Səhəndim” kimi əsər yazmağa sövq edən “Hörmətli ustad böyük Şəhriyara“ əsəri ilə rejimə qarşı üsyan edən şair sözünü tarixin səhifələrinə həkk edir:
Çəkilin,
çəkilin yol verin keçim,
Ürəyim
alışıb alov saçaram!
Şəhriyar boynuna zəncir vuralar?
Çeynərəm,
gəmirrəm, dartıb açaram!
Əslində
Şəhriyara ünvanlanan bu sətirlər onun
qarşısına qoyduğu ideyanı, bədii məqsəd
və məramı, üsyankar duyğularını
açıqlayır:
Bu gün
mən Səhəndəm, sən Şəhriyarsan,
Gəl başın ucaldaq qoca Təbrizin.
Bir kərə
yadların daşını ataq,
Çəkək qayğısını öz elimizin.
Tədqiqatçı Hümmət Şahbazinin fikrincə,
“İkinci ərməğan” Səhəndin insansevər və
fəlsəfi məktəbini dərk etmək
üçün bir bəyannamədir. Bu şeir
şairin insani məsələlər haqda düşüncəsinin
təmayülünü göstərir və məncə 70-ci
illərin şairləri üçün şeir məz-munlarını
milli hisslər çərçivələrdən
çıxarır. “İkinci ərməğan“da
yanlış və riya ilə süslü münasibətlərin
parıltılı, göz qamaşdırıcı boyalara
büründüyü önə çəkilir.
Şair dünyanın humanist qüvvələrini birliyə,
həmrəyliyə çağırmaqla ideyalarını həyata
keçirməyə can atır, dövrün siyasətbazlarına,
cinayətkarlara qarşı çıxaraq cəsarətlə
xalqının milli mənafeyini qoruyur, mübariz ruhunun nə
zamansa qalib gələcəyinə inanır.
Esmira Fuad
Filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 30 may.- S.14.