Cəfər Cabbarlının həqiqət
axtarışları
120 illiyi bu il tamam olan böyük dramaturq Cəfər Cabbarlı özünəməxsus yaradıcılıq yolu olan sənətkarlarımızdandır. Az ömründə bənzərsiz sənət inciləri yaratmış Cəfər Cabbarlı daha çox dramaturq kimi tanınsa da, uğurlu şairliyi, nasirliyi, teatrşünaslığı, kinoşünaslığı, tərcüməçiliyi, kinossenaristliyi, jurnalistliyi, aktyorluğu, rejissorluğu da olub. Bütün sahələrdə o, özünəməxsusluğunu, yüksək erudisiyaya malik yaradıcı insan olduğunu sübut edə bilib.
C.Cabbarlı amansız sovet repressiyasının yeni dönəmində - 1937-ci ildə artıq sağ deyildi. İllər öncə o, bu gedişi aydınca görür, duyurdu. Təbiidir ki, bütün zahiri uyğunlaşmaya – sovetizmi vəsf edən əsərlər yaratmasına baxmayaraq könül dincliyi tapa bilmirdi. Daxilən azad olmasaydı, möhtəşəm əsərlər yarada bilməzdi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin varlığında əsil azadlığın nə olduğunu görmüşdü, vəsf etmişdi…
Əslində C.Cabbarlı daxildən ilk gəncliyindəki kimi idi, dəyişməmişdi. Şübhəsiz, yüksək yaradıcı ilhamı olan bu qüdrətli qələm yiyəsi sovet ideologiyasına hava-su kimi gərək idi. O, bütün hallarda daxilinin hökmüylə yaşayırdı.Yeniyetmə yaşlarından bəri yaşadığı gərginliklər ömrünə ağır yük kimi düşdü, ürəyi davam gətirmədi…
***
Onun saysız-hesabsız yaradıcı uğurlara imza atması hər kəsi indi də heyrətləndirir. Filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Asif Rüstəmlinin araşdırmasında bildirilir, C.Cabbarlı ilk dram əsəri olan “Vəfalı Səriyyə”ni 13 yaşında yazıb: “C.Cabbarlının ilk əsərləri înun müəllifinin yazıçı məsuliyyətinin ağırlığını çîx erkən dərk etdiyini, uğurlu nəticəyə nail îlmaq üçün çalışdığını, seçdiyi mövzunu geniş miqyasda araşdırdığını, bitkin struktura və kîmpîzisiyaya nail îlduğunu göstərir. Böyük ədibin ədəbiyyata 12 yaşında gəlişi, “Cəfər... Mətrud” imzasınında îna aid îlduğu haqda fakt yer alır. “Sücaətim” onun ilk mətbu satirik şeiridir”.
Bu illərdə onun satirik jurnallarda (“Babayi-Əmir” və s.) çap olunan bəzi şeirlərinin bir hissəsi senzuradan keçmir, yeri boş qalmış halda çap olunur. “Solğun çiçəklər”, “Nəsrəddin şah”, “Ədirnə fəthi, “Ulduz”, “Bakı müharibəsi”, “Trablis müharibəsi” pyesləri, “Aslan və Fərhad”, “Mənsur və Sitarə” kimi hekayələri və s. yaranır.
1918-ci il noyabrın 10-da Bakının Qafqaz İslam Ordusu tərəfindən xilas edilməsi münasibətilə təşkil olunan ziyafətdə C.Cabbarlı da iştirak edir. “Ədirnə fəthi” əsərinin müəllifi olaraq Nuru paşa ilə görüşür. Görüş onun həyatında dərin iz buraxır. Əsəri Azərbaycan səhnəsində 1917-ci il dekabrın 15-də nümayiş etdirilmişdi.
***
Azərbaycan Cümhuriyyətinin süqutundan sonra C.Cabbarlının gizli fəaliyyət göstərən Müsavat Partiyasının yaşadılması ilə bağlı ciddi çabaları olur. 1923-cü ilin iyunun 15-də gecə Cəfər Cabbarlı və Seyid Hüseyn həbs edilir, avqustun 12-də azad edilir. Həbsi ilə Bakı Universitetindəki təhsili, teatr işləri yarımçıq qalır. 1923-cü ilin sentyabrında yeni açılmış Türk Teatrî Məktəbinə daxil olur. Ancaq siyasi fəaliyyətinə görə îktyabrın 5-də yenidən həbs olunur, 30-da azad olunur.
Lirik şeirlərində incə ruhlu şair olaraq həyata, dünyaya, təbiətə, insana hissiyyatlı davranışı, duyğulu, özünəməxsus baxışı ifadəsini tapıb. Gənc ikən həyata yetkin dərəcədə bələd olan Cəfər Cabbarlı həm romantik, həm də təsəvvürəgəlməz dərəcədə realistdir. Onun yaradıcı insan olaraq başlıca qayğısı ədəbiyyat vasitəsilə insanlara mənəvi yol göstərməkdir. Bu mənada C.Cabbarlı ədəbiyyatın mənəvi xilaskarlıq rolunu, geniş kütlələrə göstərə biləcəyi xidməti dərindən anlayırdı.
***
Məşhur “Ana” şeiri insanın başlıca istinadgahı olan müqəddəs varlığa – Anaya həsr olunub. Bu şeir ana mövzusunda ədəbiyyat tariximizdə yazılmış təsirli, yetkin şeirlərdəndir: insanın anaya olan sevgisinin ilahilik səviyyəsində ifadəsi ilə rastlaşırıq. Şeirin dili ağırdır. Ancaq ilkin dövr şeir yaradıcılığından fərqli olaraq C.Cabbarlının sonradan yazdığı lirik şeirlərində gözəl, ürəyəyatımlı dil aydınlığıyla rastlaşırıq.
XX yüziin əvvəllərindən başlayaraq dünyada gedən ictimai-siyasi proseslər Rusiya imperiyasının tərkibində olan Azərbaycana da təsir edir. İllərlə çəkən gərginliklər insanların yaşamında dərin izlərini qoyur. Məhz gənc C.Cabbarlının bu dövrdəki mövzuları (“Dilənçi”, “Boranlı qış gecəsi”, “Bayram saxlayanlara” və s.) daha çox həyatın acı səhnələridir.
C.Cabbarlı incə ruhlu şairdir, ümumən lirizm onun bütün əsərlərinin canındadır. Şair ölkəsində baş verən heç bir ictimai-siyasi hadisəyə laqeyd qala bilmir, əksinə, bu ulusal çarpışmaların öncülərindən birinə çevrilir. O, bacardığı qədər ulusal prosesə mənəvi dəstəkçi olmağa çalışırdı. Dövr qarışıq idi: insanların ulusal istəklərinə sosializm ideyaları demək olar, şirnikləşdirici, qarşısıalınmaz bir güclə qarışırdı. Artıq 1917-ci ilin əvvəllərindən başlayaraq Rusiya imperiyasının hər yerində millətlərin oyanması müşahidə edilirdi. Neft Bakısında bu proseslər qızğın xarakter almışdı.
C.Cabbarlı bu illərdə gerçəkdən milli dövlətin qurulmasında qələmi ilə fəal iştirak etmişdi. Azərbaycan bayrağını vəsf edən “Sevdiyim” (Azərbaycanın bayrağına) və “Azərbaycan bayrağına” adlı şeirlərdə müstəqilliyin şirinliyini, əvəzsizliyini vəsf etməkdən doymur, bu məmnunluğu Turan ellərinə yayılacaq qədər aydınca duyulur:
Canalıcı bir görkəmlə dağ başında durunca,
Îxşadıqca bahar yeli açıq-dağnıq tellərin.
Nazlı əlin umuzunda saçlarına vurduqca,
Bir-bir îxşayırsan bütün
Turan ellərin.
Məşhur “Ölkəm” şeiri isə bu qəbildən
yaradıcılığının zirvəsidir.
Şiş ucları buludlarla
döyüşən
Dağlarında buzları var ölkəmin.
Göy îtlardan ipək
paltar geyinən
Tarlaları, düzləri var ölkəmin.
C.Cabbarlının məhəbbət lirikası
(“Məhəbbət əşarı”,
“Məhəbbət aləmi”,
“Qəmdir gözləri”
və s.) coşğundur,
təlatümlü hissiyyatla
zəngindir:
Xayır,
xayır! Yaşamaq! Bir vüsalədək yaşamaq!
Deyir, qîşar yürəgim!
Înda bir işıqlı xiyal.
Bədən bulur yenə qüvvət, itər şu yîrğunluq,
Nədir
əcəb bu ziya?.. İştə şanlı bir ideal.
“Ey dan ulduzu”,
“Mən bir susmaz duyğuyam ki” (şərqi), “Tellər oynadı” və s. şeirlərində
sevgi duyğusunun aydınlığı, yetkinliyi,
diriliyi-duruluğu daha
gözəl anlaşılır.
Sevgi, ümid, axtarış cəzbi, həyəcanı, coşğun
döyüşkənlik, insan-təbiət
cazibəsinin möhtəşəm
lirik ifadəsi C.Cabbarlının bu qəbildən olan şeirlərinin əsas xəttini təşkil edir:
Mən bir sîlmaz yarpağam ki, çiçəkləri
bəzərim,
Mən bir susmaz duyğuyam ki, ürəkləri gəzərim.
…Îxu, bülbül,
bəlkə yarım îyansın!..
***
Satirik şeirlərinə
cəmiyyətin güzgüsü
olmaqdan daha çox xarakterindən gələn dərdkeşlik
xasdır. O, rastlaşdığı
heç bir problemə ötəri münasibət bildirmir, can yanğısıyla yanaşır. Bu səbəbdən
satirik şeirlərində
Sabirin təsiri aydınca duyulmaqla yanaşı, peşəkar
müşahidəçiliyi, sərrast ifadəçiliyi
şair zəkiliyini təsdiq edir. “Hürriyyət və təsəttüri-nisvan”, “Dəllək”,
“Olacaqsan”, “Bilirəm”,
“Dəng olduq”, “Demədim” və s. şeirləri bu qəbildəndir.
***
C.Cabbarlı gərgin dramatizmə xas əsərlərində
insanın bitməyən
həqiqət axtarışlarının
seyrçisi deyil, zəngin müşahidəçilik
qabiyyəti əsasında
araya-ərsəyə gətirdiyi
süjetlərin qurucusu,
həyatvericisidir. Həyatdakı çoxsaylı konfliktlər
onun pyeslərində özünəməxsus şəkildə
mənalandırılır, insan-həyat probleminin çözümü göstərilir.
Bu çözüm onun insana münasibətində
bütün tərəflərilə
görünür, bilinir.
Çox sevdiyim “Oqtay Eloğlu”da Oqtay yaradıcı insandır,
hər an xəyallarıyla
baş-başadır, bunları
gerçəkləşdirmək üçün özündə
misilsiz gücün olduğunu hiss edir. Ancaq zaman
onun gözəl duyğularını öldürməyə
çalışır. Zamanın hökmü əhatəsindəkilərdə
görünür. Tamaralar,
Xaspoladlar, Şaqqulular,
Şəkinskilər, Mazandaranskilər
Oqtayın duyğusunu,
düşüncəsini anlamaqdan
çox uzaqdırlar.
Onların hissləri, düşüncələri
boz-bulanıqdır, ətrafdakı
adi adamlardan fərqlənmirlər, hiddətlərində,
sevgilərində, kədərlərində,
sevinclərində çox
adidirlər, əsil insan hissiyyatından məhrumdurlar. Oqtay onlar
kimi hər şeyə biganə qala bilmir, çünki
ürəksiz deyil.
Narahatdır, çünki sinəsində
yaradıcı insan ürəyi döyünür.
Ətrafındakı sənət adamlarından
fərqli olaraq həqiqəti var, səhnəni də məbəd sayır.
Oqtay teatra müqəddəs bir ünvan olaraq baxır, bu səbəbdən də özünü xoşbəxt
sayır. Ona görə ki,
sənətdə var olmağı, özünü
tapmağı bacarır.
Bu səbəbdən də sənətə yad olanların arasında Oqtayın gözəl duyğularına
yer yoxdur. Oqtay ona görə
Eloğludur ki, fədakarlığında bütövdür,
insana sevgisində tamdır: “Ya mən olmalıyam, mənim üçün xalq olmamalıdır. Ya o olmalıdır, mən olmamalıyam. Mən baxdım,
ikinci yolu götürdüm. Və o gündən
Oqtay bir şəxsiyyət olmaq üzrə yoxdur. O,
el oğludur. O, böyük
bir vahidin kiçik bir parçasıdır”.
Oqtayın səhnə fədakarlığı
var, bu, gerçəkdir. O, səhnə vasitəsilə xalqı ayıltmağa çalışır.
Əslində C.Cabbarlının qəhrəmanı ulusal yönü, ideal istəkləriylə
həyatın bütün
sahələrində çarpışanlar
üçün örnəyə
çevrilir. 1921-ci ildə yazılmış
əsərdə mahiyyətcə
sosializmdən üstün,
zamana saığmayan notlar açıq-aydınca
sezilir. Çılğın, mənəviyyatlı döyüşçü olan
Oqtay Eloğlu C.Cabbarlının daxili aləminin yetkin ifadəçisidir. O, hər
şeyin əslini axtarır, sənəti oyunçuluq – artistlik olsa da, sənətin
mahiyyətini dərk etdiyindən həqiqət
uğrunda döyüşündə
ardıcıldır: “20-ci əsrin
təkamülünə qarşı
bu yazıq xalqı tək buraxıb qaçmağı
kim özünə
layiq bilirsə bilsin, mən bilmirəm”.
***
C.Cabbarlının “Aydın” (1919) əsərinin
qəhrəmanı Aydın
da Oqtay kimi cəmiyyətdəki yarımçıqlığa, təzada üsyan edir. Gültəkini dəlicəsinə sevən Aydın onun idealdan aşağı
olduğunu dərk edir. Onun diləyi, sevdiyinə “…çatmaq ümidilə yüksəlmək, çırpınmaq,
çarpışmaq, yuxusuz
gecələr, qanlı
vuruşmalar, əzab,
göz yaşları,
mübarizədir...”
“Mən bir həqiqətəm, mən
bir heç deyiləm!” - Aydının dilindən deyilən bu haraylı ifadədə C.Cabbarlının
yenilməz özünüifadəsi
var.
“Od gəlini” faciəsi (1924-1928) ərəb
işğalçılarına qarşı Azərbaycan xalqının mübarizəsinə
həsr olunub. Elxan (Babək) obrazı ilə C.Cabbarlı xalqın ruhunun yenilməzliyini, ölməzliyini
sübut edir.
***
“1905-ci ildə”, “Sevil”, “Almaz”, “Dönüş”, “Yaşar” kimi sovet ruhlu pyeslər C.Cabbarlının azad sənətkar ruhu ilə sosializm realizmi kabusu arasında qaldığını, mümkün qədər bu prosesdən ötə olmağa çalışdığını göstərir. Bu tipli əsərləri (pyes və hekayələri, kinossenariləri) ilə C.Cabbarlı yaradıcı axtarışlarını davam etdirir, xalqın azadlığa doğru irəliləyişini yaratmaq üçün ip ucu axtarırdı. Şübhəsiz, onun faciəsi artıq axtarışlarının dalana dirəndiyini gördükdə başlamışdı.
***
C.Cabbarlının həyatı ardıcıl yeniliklərlə, sənət uğrunda çarpışmalarla doludur. Bu çarpışmalar sırf sənət üçün deyildi, insan, Vətən, həqiqət, xalqın azadlığı üçün idi. O, həqiqət axtarışlarında yaradıcı insan olaraq missiyasını dərindən anlayırdı: ilk qələm təcrübələrinə başladığı çağda da, Cümhuriyyət dövrü coşğun fəaliyyətilə də, tərəddüdlərlə dolu sovet dövründə də…
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 21 noyabr.-
S.13.