Tatar ədəbiyyatı
8-ci yazı
İsmayıl bəy Qaspiralı: həyatı
və yaradıcılığından səhifələr
(1851-1914)
Ümumiyyətlə, Şərq və Qərb
konteksində qadına müqayisəli yanaş¬ma İ.Qaspiralı
görüşlərində mühüm yer tutur. Qeyd edək
ki, o, 1903-cü ildə yazdığı “Qadınlar “adlı
məqaləsində bu cür müqayisəyə geniş yer
vermiş və dəyərli təhlilləri ilə mahiyyəti
üzə çıxara bilib. Bir cəhəti vurğulamaq
lazımdır ki, İ.Qaspiralının bir şərqli
olaraq dünyanın gündoğan tayına məhəbbəti
sonsuz olub. O, Şərqin dünyanın ən qədim yurd
yerləri və mədəniyyət mərkəzləri
olmasını xüsusi olaraq qeyd edir və bununla
öyünürdü: “Çin, Hint, Babil, eski İran
dünyanın ən əski cəmiyyət və heyeti
medeniyyeleridir. Avrupa cemiyyeti ve devletleri bunlara göre pek genc ve yenidir. Avrupanın en eski
hükumeti bin senelik ise Çin dört bir senelik bir heyeti
medeniyyedir”.
Lakin onun Şərq-Qərb müqayisəsində Qərbə
üstünlük verməsi Qərbin təbliğinə xidmət
göstərmirdi. Belə ki, böyük ədib Şərq
cəmiyyətinin Qərbdən geri qalması müqayisəsində
öz narahatçılığını izhar edir, geriliyin səbəblərini
və vəziyyətdən çıxış
yollarını göstərmək istəyirdi. İ.Qaspiralı Qərbin qadına münasibətdə
Şərqi üstələməsini, Avropanın dövlət
və mədəniyyət tarixinin gənc olmasına baxmayaraq
qadınlara yanaşmada Şərqdən daha irəli getməsini,
daha mütərəqqi mövqe tutmasını xüsusi olaraq
qeyd edirdi. “Çin , Hindistan ve eski
İran medeni- yetleri ve adetleri kadınları pek
aşağı derecede bırakıp, hemen-hemen insanlıkdan
çıkarmışlar. Erlere verilmiş hak
ve müsadenin onda biri kadınlara verilmemiştir” - deye
İ.Qaspiralı konkret irad və etirazlarını giz-lətmir,
çarə yolu kimi cəmiyyətin qadına
baxışının dəyişməsini, təhsilin
genişləndirilməsini, savadlı olmağın vacibliyini
ön plana çəkir.
Şərq qadınının geriliyindən hədsiz dərəcədə
narahatçılıq keçirən İ.Qaspiralı bu
geriliyin səbəbini dinlə bağlayanlara etiraz edir. O, belə hesab edir ki, şərq
qadınının Avropa qadınından geri qalmasının
dinlə əlaqələndirilməsi əsassızdır. Hərçənd
ki, Qərbin nəzərində bu görüntü bilavasitə
İslam və müsəlmanlıqla əlaqələndirilsə
də, İ.Qaspiralı şərq və qərb
qadını arasında fərqin səbəbini haqlı olaraq
başqa amillərə bağlayır:” Avropada şark
kadınlarınıın ifrat derecede meşrute hükuk ve
huriyyetlerin bibehre, ulum ve terbiyeden mahrum kaldıklarını
İslamiyyete isnat ederler. Avrupalılar
büyük hata ediyorlar. Çünkü “Müslime”
ile Azya kadını arasında dağlar kadar
tefavüt vardır. Eski zamanda Garpda, yani Avrupada
kadınların hali bir derceye kadar Azya, yani
Çin, Hint ve İran kadınları haline oşayar idi... Lakin bir kaç asırlardan beri Av- rupa kitasında
maarif ve medeniyyet her yerden ziyade ilerilemekde bulunduğundan
insaniyyet dahi şu nispette revaç bulup kadınların hal ve
hukukları genişlenmiştir. Şöyle
ki, kadına hürmet ve rağbat artmıştır”. Sitatdan göründüyü kimi İ.Qaspiralı
haqlı olaraq, şərq qadınının geriliyinin və
hüquqsuzluğunun İslamla heç bir əlaqəsi
olmadığını irəli sürür, qərb
qadınının tərəqqisini isə onun maariflənməsi
ilə bağlayır. Müəllif şərq
qadınını iki qrupa bölərək hüquqsuz, cahil
“Asiya qadını¬nı” “müsəlman qadınla” müqayisə
edir, aralarındakı dağlar qədər fərqin
olduğunu xüsusi vurğulayır. Bildirir ki, islamiyyətdən
əvvəl qadınlar kişilərin malı
və “zövq aləti” olsalar da, İslamın qəbulundan
sonra “dini-mübin qadınların kişilər kimi Cənabı
Haqqın qulları olduğunu bəyan və elan edib,
insanlıqca bu cür hüquqlarını təyin və
mühafizə etdi”. Bu mənada
İ.Qaspiralı İslam dininin bərabərçilik xəttini
nəinki müdafiə edir, həm də təşviq edirdi.
O, Şərq müsəlman qadınının kişilərlə
bərabər ibadət etmək, Həccə getmək
hüquqlarından tutmuş təhsil almaq, ailə qurmaq, zorla
başqasına verilməmək, mal-mülk sahibi olmaq və s.
hüquqlarının olmasını islami qanunların tətbiqi
kimi dəyərləndirir.
Vaxtilə qızların anadan olarkən diri-diri
basdırılmasına İslamın qadağa qoymasını
diqqətə çəkən İ.Qaspiralı hazırda
qadına cismani və mənəvi əzab verən
insanların şəriət və dövlət qanunlarına
görə cəzalandırılmasını da dinin təsiri
kimi səciyyələndirir. İ.Qaspiralı
qadınla bağlı maraqlı bir məqama toxunur. Halına, vəziyyətinə görə qadınla
bağlı verilən imtiyazları yüksək qiymətləndirən
ədib hamilə qadınların bir sıra cəzalardan, o
cümlədən, qətl edilməkdən azad olmasını
təqdir edir və bunu dini imtiyaz kimi dəyərləndirir.
İ.Qaspiralı qadının cəmiyyətdəki
rolundan danışarkən qadının tərbiyəçi
rolunu daha çox təqdir edir, millətin tərəqqisində
onun rolunun əvəzedilməzliyini ön plana çəkirdi. Görkəmli
ədibin roman və publisistik yaradıcılığında
bu cəhətin təhlilində biz qeyd etmişdik ki,
İ.Qaspiralıya görə bir şəhər və vilayətin
qadınları cahil olsa, orada cahillik səviyyəsi yüksək
olar. İ.Qaspiralının hekayə
yaradıcılığında da bu tezis diqqət mərkəzində
saxlanılır. “İvan və
Süleyman” hekayəsində müəllif Süleymanın
acınacaqlı hala düşməsini, ağır həyat tərzi
yaşamasının səbəbini onun anası Həlimə
xanımın rəftar və baxışları ilə
bağlayır. Müəllif belə hesab
edir ki, əgər Həlimə xanım savadlı olsaydı,
oğlunun oxumasına mane olmaz, Süleyman da təhsilini davam etdirib
bir savadlı gənc kimi həyatda mövqe tutardı. İ.Qaspiralı Süleymanın əksi olaraq onunla
həmyaş olan İvanı misal gətirər və
İvanın bütün uğurlarının səbəbini
anası Mariyanın oğlunu təhsil almağa yönəlməsində
görür. Müəllif haqlı olaraq
maarif və məktəbi cəhalətə, nadanlığa
son qoya biləcək yeganə varlıq hesab edir. O, hər
bir insanın, hər bir millətin gələcəyini
yüksək maariflənmədə görür və bu
işdə qadının rolunu yüksək qiymətləndirirdi.
“Hacının fərasəti” və “İki
imam” hekayəsində qoyulan problem məhz yuxarıda səslənən
fikirlərlə birbaşa bağlanır. “Hacının
fərasəti” hekayəsində üç qardaşın
hekayəsi verilsə də, bu fonda tərbiyə
məsələlərinin təbliği əsas yer tutur. Cəlal, Sabit və Cəmil adlı üç
qardaş ataları Müslümün ölümündən
sonra onlara qalmış var-dövlətin mübahisəsiz
sahibi olaraq həyatlarını davam etdirirlər. Böyük qardaş Cəlal Həcc ziyarətinə
gedir və səkkiz illik səyahətdən sonra geri
qayıdır. O, doğma qardaşlarının
yanına gələrkən qardaşların ailə həyatı
qurduğunu və birinin 6, digərinin 5 yaşında
oğlunun olduğunu gördükdə olmazın dərəcədə
sevinir, uşaqları dizi üstə oturdaraq onlara nəvaziş
göstərir. Uşaqların geyimlərinin səliqəli, əl-üzünün
təmiz, dırnaqlarının kəsilmiş və s.
olduğuna diqqət kəsilib gəlin xanımları görməsə
də, onlar haqqında heç kəsdən məlumat almasa da
həmin gəlinlərin əxlaq və mədəniyyət
baxımından yüksək, xüsusilə yaxşı ana
olduqlarını qeyd edir. Qaspiralıya görə
ana qayğısı və tərbiyəsi insanın
formalaşmasında əsas təməldir. Bu təməl təkcə ayrılıqda bir fərd
üçün deyil, həm də cəmiyyət
üçün əhəmiyyət kəsb edir. “İki imam” əsərində qoyulan problem məhz cəmiyyət
müstəvisində həllini tapır. Müəllif
əsərdə Çin ölkəsində Qansu və Sinanko
adlı müsəlman vilayətlərinin mövcudluğundan
söhbət açır. Daha sonra hər
iki vilayətin imamı haqqında haşiyə
çıxır. Bu haşiyə eyni dinə qulluq edən
iki imamın fərqli cəhətlərini özündə əks
etdirmək baxımından xarakterikdir: “Qansu imamı
müslüm və müs- lümələrin bacardıqca təhsil
və elmdən məhrum qalmamalarını nəsihət və
təşviq etdiyindən Qansuda kişi və
qadınlar təhsil görüb başqa elmlərdən xəbərdar
olmasalar da dini elmlərə aşina ola bilmişdilər.
Sinanko imamı, bəzi zəif məsələlərə
istinadən, qadın-qızın təhsilinə maraq göstərməyib
qadınların cahil qalmasına səbəb olmuş idi”. Göründüyü
kimi, müəllif iki şəxsin fəaliyyət,
maraqları dairəsində onların
dünyagörüşü və baxışlarındakı
əsaslı fərqləri üzə çıxarır, bu
fərqlər müstəvisində ideyanı açıqlaya
bilir. Əsərin məzmunundan aydın
olur ki, çinli çoban donuz sürüsünü apararkən
donuzlardan biri ayrılıb caminin həyətinə girir.
Cami gözətçisi donuzu həyətdən
çıxarmaq üçün bir daş atır və
daş donuzun qulağına dəyir, donuz bərkdən
özünəməxsus səs çıxarmağa
başlayır. Çinli çoban bunu
gördükdən sonra gözətçiyə hücum edir.
Səs-küyə müsəlman və
çinlilər yığışır. Dava düşür, müsəlmanlar çinliləri
döyür və öz hökumətlərini qururlar. Bunu eşidən Çin hökmdarı qoşun
çəkərək hər iki müsəlman vilayətinin
kişilərini qılıncdan keçirir, qadın və
uşaqları əsir etdirir. Əsir
düşmüş müsəlmanlar uzun müddət
çinlilərin təsiri altında yaşamağa məcbur
olurlar. Qadınları savadsız olan Sinanko əhalisi yad
təsirlərə tab gətirməyib dinlərini itirirlər.
Əksinə, Qansu əhalisinin qadınları
dünyaya gəlmiş yeni nəslin təlim-tərbiyəsi
ilə məşğul olmaqda davam edərək onların
milli-mənəvi, dini aşınmaya düçar olmasına
imkan vermirlər. Bu məntiq qadının cəmiyyətdəki
rolunun yüksəkliyini bir daha təsdiq edir və əsərdəki
son cümlə sənətkarın təsdiqlədiyi həqiqətin
özünəməxsus ifadəsinə çevrilir: “Analara
elm, bilik və hünərin lazım olmadığını kim söyləyə bilər?”
İ.Qaspiralı qadına əsas olaraq tərbiyəçi
kimi baxsa da, onun icti¬mai-siyasi həyatdakı rolunu heç də
əhəmiyyətsizləşdirmir, əksinə cəmiyyətin
inkişafında, idarə olunmasında qadınlara həmişə
ehtiyac olduğunu qeyd edir. Yazıçı-publisist “Böyük
qadınlar” adlı yazısında “fakat böyle ise de
tarihi-siyasiyede, ilmiye ve edebiyede namlarını
kaldırmış kadınlar yok degildir” deyərək
qadın-hökmdar, qadın-ədib, qadın-alim və s. cəhətlərə
diqqət yönəldir. Bu sırada tarixi ekskursiya edərək
Babil padşahı Semiramidanın, Misir hökmdarı
Kleopatranın, İngiltərə kraliçası
Yelizavetanın, Viktoriyanın, Avstriya imperatriçası Maria
Terezanın, Rusiya imperatriçaları Yelizaveta və
Yekaterinanın, İslam dinini ilk qəbul edən xanım Xədicənin
və s. adlarını çəkir, onları tarixdə
gördüyü işlərinə və şəxsiyyətlərinə
uyğun dəyərləndirir. Məsələn,
İ.Qaspiralı Babil hökmdarı Semiramidanı
bütün İranı, Sırdəryanı,
Türküstanı, Əfqanıstanı və s. fəth edərək
böyük dövlət yaradan qadın hökmdar, Misir
hökmdarı Kleopatranı ölkəsini işğal edən
romalıların canlı əsiri olmamaq üçün
intihar edən namus və həya nümunəsi, Rusiya
imperatriçası II Yekaterinanı rus dövlət sərhədlərini
genişləndirən, ölkəni tərəqqi etdirən cəsarətli
dövlət başçısı və s. kimi qiymətləndirir,
onları səriştə etibarı ilə kişilərə
bərabər tutur. İ.Qaspiralı qadınların
hökmdarlıq, sərkərdəlik və s. qabiliyyətindən
danışarkən bəzi hallarda onları kişilərdən
də üstün tutur. Biz bu halın bariz
nümunəsini yazıçının “Arslan qız”
romanının baş qəhrəmanı Gülcamalın
simasında daha aydın görürük. Qəhrəmanlıq və vətənpərvərlik
mövzusunda yazılmış bu əsərdə
yazıçı Gülcamalın timsalında qəhrəman
türk qadın tipini təqdim edir və onun şərəfini
yüksəltmiş olur.
Elman Quliyev
filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
Xalq Cəbhəsi.-
2019.- 28 noyabr.- S.14.