Təbriz folklorunda “Xına gecəsi” mərasimi
nəğmələri
Təbriz
məişət mərasimləri içərisində toy mərasimləri
özünün qədim tarixi dəbləri, inancları,
musiqisinin zənginliyi və s. ilə ayrıca yer tutur. Toy mərasiminin
başlanması, onun mərhələliliyi, müxtəlif
oyunların həyata keçirilməsi, steoreotip
davranışlar və s. toyun tarixi-ritual qaynağında
öz izahını tapır. Milli-etnik baxışda qədim
Təbriz toy törənlərinin təşkili əsasən
“elçilik”, “hə almaq”, “şirni və kəbin kəsmə”,
“paltar aparma və üzük taxma”, “həna gecəsi”, “toy gecəsi”
olaraq mərhələli şəkildə həyata
keçirilir.
Qədim Təbriz elçilik adət-ənənələrinə
görə, ailə həyatı quran oğlan və
qızların açıq-aşkar bir-birlərini
görüb bəyənmələri yasaq sayılırdı. Onların bir
araya gətirilib, nişanlanması yalnız ailə
böyükləri, xüsusilə, ana-nənələrin istəyi
ilə həyata keçirilirdi. Bəyənilən
qız evinə qadınların ilk gedişi elçiliklə
balanar, şirni-nabatla qız evinə elçilik edən
qadınlar çay gətirməklə gələcək gəlini
görmüş olurdular. Qədim adətlərdə
yaxın, qohum ailələrin elçiliyində, bəzən
qızın elçilərə ilk dəfə görünməsində
paylanan çay sinisinə qızıl pul-sikkələr də
salınırdı. İslam adət-ənənələrinə
uyğun olaraq qız və oğlanın bir-birinə naməhrəmliyi
yalnız kəbin mərasimindən sonra aradan qalxmış
olurdu. Bunun üçün Təbriz toy
törənlərində “hə” almaq, “şirni və kəbin
kəsmə” xüsusi olaraq qeyd edilir və bu mərasimə
qohum-qonşu, məhəllə adamları da dəvət
olunur. Dəvət olunan qonaqlarsa, qız,
yaxud oğlan evinə müxtəlif hədiyyələr,
qızıl, cehiz əşyaları hədiyyə edirlər.
Toy törəninin bu mərhələsi ilə
qız və oğlanın növbəti-toya
hazırlığı başlanmış olurdu. Qeyd edək ki, qədim Azərbaycan toy törənlərinin
əski adət və ənənələri Təbriz mərasimlərində
bu gün də qorunmaqdadır. Xüsusilə,
xına gecəsi, gəlin hamamı, “toy gecəsi” mərasimləri,
bu mərasimlərlə bağlı inanclar, ayrıca törənlərin
söz, musiqi üzərində qurulması oxşar, uyğun
rituallarda həyata keçirilir. Bu sistemdə
inanclar, toy oyunları və musiqi seçimində fərqliliklər
öz növbəsində folklor mühitinin özəlliyindən
irəli gəlir. Musiqi, söz-bayatı qoşulması
üzərində qurulan “həna gecəsi”, “toy hamamı”,
“toy günü” mərasimləri isə özünün zənginliyi
ilə seçilir. Məişət mərasimləri,
xüsusilə toy-düyünlərdə xalqın əski
görüşlərinə bağlı şər qüvvələrin
yetirəcəyi xəta-bəlalardan qorunma üzərində
qurulan müxtəlif ovsun-deyimlər, ayrı-ayrı
inancları da bu kontekstdə ayrıca yer tutur. Toy törənlərində
güzgü, al-qırmızı örpək, üzərlik
yandırma, şam işıqlandırma, həna çəkmə,
müxtəlif geyimlərdə buta rəsmlərinə
geniş yer verilməsi və s. həm də şər
qüvvələrə qarşı hazırlanan əski təsəvvürlərin
izləridir. Təbriz toy mərasimlərində
də qeyd olunan geyim-bəzək əşyaları da eyni
düşüncəyə bağlı olaraq bu günkü
günə qədər qorunub saxlanılmışdır.
Bununla yanaşı, xına gecəsi, gəlin hamamı, gəlin
çıxarma və s. bağlı müxtəlif
ritualların həyata keçi-rilməsində qorunan inanclar
da ayrıca yer tutur. Təbriz toy mərasimlərində
bu baxımdan bir çox inanclar daha geniş şəkildə
yayılıb. (“Gəlin bəy evinə
çatanda bəy atdan düşüb, üç dəfə
atın belinə minib enməlidir. İnanca görə,
bu ritual yerinə yetirilməsə, Al arvadı bəyin yerini
tutub ata qalxır, gəlin “həmzatlı” qalar”, “Toy
günü gəlin əlinə düyü alıb, evdən
çıxarkən bir-bir subay qızların adını
çəkib ətrafa səpərsə, onların bəxti
açılar”, “Toy günü gəlin ayaqqabısına
subay qızların adı yazılar. Bəy evinə qədər
bu adlardan hansı biri pozularsa, o qızın bəxti
açılmış olar”, “Nişan taxılan gün gəlin
üzüyünü çıxarıb ilk dəfə kimin
barmağına salarsa, onun da bəxdi açılar”, “ Gəlinin
oğlu olmasın deyə gözü götürməyən
adam onun dalınca arpa atar”, “Gəlinin ayağının
altında kəsilən qurbanlıq heyvanın
başını gərək bəylə gəlin özləri
yesin, yoxsa gəlin gəzəyən olar”, “Xına gecəsi gəlin
hansı qızın ərə getməyini istəyərsə,
onun saçına gizlincə xına yaxar”,“Təzə gəlinin
çadrasını boşanan adam biçməz” və.s). Mərasimlə bağlı yaranan inancların
başlıca məzmunu bilavasitə gəlinin şər
qüvvələrdən qorunması, digər subay, gənc
qızlara xoşbəxtlik arzulanmasına bağlıdır.
Həm sınama, inancları, həm musiqi zənginliyi,
oyunları ilə seçilən toy mərasimlərində
“xına gecəsi” ayrıca yer tutur. Təbriz folklor
mühitində “xına gecəsi” daha çox arxaik təcrübə
və adət-ənənənin kökünü qoruyub
saxlamaqdadır. Azərbaycan məişətində
“xına gecəsi” qızın ata evində son gecəsi olaraq
onun doğmaları, yaxınları, rəfiqələri ilə
birgə keçirdiyi bir növ halallaşmaq,
ayrılmağı olmaqla tarixən xüsusi mərasimlə
keçirilib. Mərasimin keçirilməsi
ilkin olaraq oğlan evinin müxtəlif hədiyyələrlə
qıza xına gətirib yaxması ilə başlanır.
Qıza xına yaxan oğlan adamları qız
evi ilə birlikdə şirni kəsir, yeyib, şənlənirlər.
Əsasən, qadın, qızlardan ibarət olan
bu mərasimə bəzən məşşatə (gəlini
bəzəyən qadın) də dəvət olunur. Məşşatə gəlinə bəzək
vurmaqla həm də çalıb oxuyub məclisə gələnləri
şənləndirir. Qədim adətlərdə məşşatələr
ara günlərin birində də
ayrıca qız evinə dəvət olunurdu. “Bir
günü məşşatə gəlib qızın
qaşların təmizlərdi, acı badamı səxsi
qabın dalısında əzib qızın üzünə
çəkərdi. O zamanlar qızların hamamdan hamama
üzünə sabun dəyməzdi. Ona görə hamı
bir-birindən soruşardı “qız piçaqdan nə
cür çıxıb?”, oxuyardılar:
Gətimişuq
qənd başini,
Almuşuq qələm qaşini.
Bəy
oğlanın yoldaşini
Bir dəstə
reyhan
Gəlin olubdur ceyran.
Təbriz
folklorunda xına gecələri qız-qadınlar əsasən
“Sərvanlar”, “Əlibala”, “Gülüstan Bağı” adlı
qədim nəğmə mətnlərini qaval ritmləri
üzərində oxuyardılar. Xüsusilə, bu mərasimdə
“Sərvan”ların oxunması daha geniş yayılmış nəğmə
mətnlərindəndir:
Gedər
yolun yarısına,
Dönər baxar dalısına.
Dalısına
baxan yarı
Sarvan, tapşırmışam tarısına.
Get gələsən
sağlığınan,
Əldə bir cüt yaylığınan.
Bacın
istər yaylığınnan,
Sərvan, yarın istər sağlığınnan.
Oxşar
nəğmə başlıqları (“Yoluva qoymuşam iydə....”,
“Yoluva qoymuşam kahı...”, “Yoluva qoymuşam qəndi...”,
“Yoluva qoymuşam xurma...”, “Yoluva qoymuşam penir...”, “Yoluva
qoymuşam alma...”, “Yoluva qoymuşam
üzüm...” və s.) nəğmə bəndlərinin
əvvəlində yer almaqla qadın
çalğıçı, qavalçılarının
bir-birilə daha asanlıqla nəğmə qoşmasına
şərait yaradır:
Yoluva
qoymuşam kahı,
Sən çəkmə, mən çəkən
ahı.
Ay Xorasan
padişahı,
Sal Sərvanın
yola gəlsin,
Boynuna
şal dola, gəlsin…
Nəğmə
bəndlərinin əvvəlində yer alan
təkrarlarla yanaşı nəqarətli nəğmələr
də Təbriz xına gecələrində qadın,
qızların birlikdə oxumalarına bağlıdır. Nişanlı qızın dilindən bəy
oğlana müraciətlə oxunan “Sərvan” nəğmələrində
“Aş gəl, aş gəl” nəqarəti ilə başlanan
mətnlər bu baxımdan ayrıca yer tutur.
Ay dədənin
bir balası,
Gəl
qapıdan gir qadası,
Boyuva
üzərlik salım,
Sərvan, tüstüsündə dur, qadası.
Aş gəl,
aş gəl budaqları,
Sərvan, ovud mən qərib ağları.
Padiganı
veran qalsın,
Ala qarğa yuva salsın.
Görürəm,
sərvanım gəlib,
Qərib yerdə köylüm alsın.
Aş gəl,
aş gəl, səhər oldu,
Mən yedigim zəhər oldu.
Hankı
dağın dalındasan,
Ulduz kimi
parıldarsan,
Yaz mənə
bir kağız göndər,
Sərvan, görüm kimin yanındasan.
Aş gəl,
aş gəl, sabah oldu,
Yandı bağrım, kabab oldu.
Xına mərasimi nəğmələrinin məzmununda
ayrılıq, kədər, həsrət motivlərinə də
yeri gəldikcə geniş yer verilir. Qüzeydə bu qrup nəğmələr
qadın hüquqsuzluğu, gənc qızların vaxtsız ərə
verilməsi üzərində məzmun qazandığı
halda, Güney Azərbaycan folklorundan daha çox ümumbəşəri
xarakter daşıyır, insan talesizliyində motivləşir.
Çox güman ki, bu qrup nəğmələr
vaxtilə fərdi, şəxsi ümidizlik üzərində
qurulmuş, zaman keçdikcə sosial-siyasi şərait,
mühitə bağlı olaraq xalqın
ağrı-acılarım ümumiləşdirən daha
üstün-bəşəri məzmun qazanmışdır.
Xına gecəsi mərasimlərinin digər maraqlı
xüsusiyyətlərindən biri də həmin gecə
qadın-qızlar tərəfindən müxtəlif
oyunların təşkil olunmasıdır. Təşkil
olunan bu oyunlarda başlıca məqsəd, həm məclisin
şənləndirilməsi, məclis iştirakçılarının
bir araya gətirilməsi, həm də ailə quracaq gənc
qızın ər evində rastlaşacağı hər bir
söz-söhbət, münaqişəyə
hazırlığıdır.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, xalq məişətində
bir sıra maraqlı oyunlar vardır ki, bunlar xüsusilə
toy mərasimlərində icra olunur. “Xan-xan”, “Tuğay-Məlik”,
“Toyqabağı”, “Fincan-fincan”, “Maral”, “Gülümley” və
s. qədim xalq oyunları bu baxımdan maraq doğurur. Rəqs daxili oyunlardan olan “Toyqabağı” əsasən
toy öncəsi qız evinə cehiz hazırlığına
yığışan qız-gəlinlər tərəfindən
icra olunurdu. Belə ki, gənclər burada
iki dəstəyə ayrılır. Hər
dəstə başçısı əldə qaval növbələşərək
müxtəlif nəğmələr ifa edirdilər.
“Xan-xan” oyunu isə əsasən nişan
qabağı toy hazırlığında olan gənclərin
oğlan evində təşkil etdikləri oyunlara aiddir. Həm rəqs, həm də səhnələşdirilmiş
şəkildə aparılan bu oyunlar şənliyi daha da
canlandırmaqla şuxluq yaratmış olurdu. Lakin qeyd edək ki, bu oyunlar qədim xalq
teatrının qəlibi deyildir. Əksinə
mərasimlə bağlı bu oyunlar öz inkişafı
boyunca rituala bağlılığını itirmiş,
dramatik oyun elementləri zaman keçdikcə zənginləşərək
teatrallıq əlamətlərini qazanıb”. “Hacı Məlih”,
yaxud “Hacı Məlih qızı” oyununda iki qadın
üz-gözlərini müxtəlif rəngə boyayaraq, kişi və qadın geyimlərində əldə
qaval müxtəlif nəğmələr oxumaqla rəqs edirlər.
Onların gülməli deyişmələri,
atmacalar üzərində qurulan nəğmələ-rinə
məclis iştirakçıları da qoşulmaqla şənlik
yaratmış olurdular.
“Xına gecəsi” mərasimi qədim adət-ənənələri tarixən ardıcıl şəkildə oğlan evində də davam edib. Belə ki, qız evindən müxtəlif şirniyyat, hamam əşyaları ilə damada göndərilən xına musiqi sədaları altında məclisə gətirilər, bəy “sağdış”, “soldış”larıyla şənlik edən camaata qoşular, “şabaş”, hədiyyələrlə ovucların içərisinə xına yaxılaraq oxunardı:
Göydə bir ulduz var adı Talıbdı,
O sövqünü bu məclisə salıbdı.
Hamı ənam
verib, damad atası qalıbdı,
Belə məclis,
belə dövran var olsun,
Gələn
qonaqların canı sağ olsun…
Təbrizin
qədim “xına gecəsi” mərasimlərinin oyun və
ritualları, rəqs, nəğmələri xalqın əski
təsəvvür düşüncələrinin
qaynağında formalaşıb, lakin bu təcrübənin
müasir mərasimlərdə çox az
bir qismi qorunub saxlanılıb. “Xına gecəsi”
mərasimi nəğmələri müxtəlif xalq
mahnıları içərisində “əriməklə”
arxaik forma və şəklini daha çox müxtəlif nəqarət,
söz təkrarlarının qoşulduğu sabit ritmli mətnlərdə
qorumaqdadır.
Mətanət
Maşallahqızı
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 18 yanvar.-
S.14.