“Dedim günəş
doğur, sabahın xeyir…”
XX əsr Şirvan aşıq mühitində
özünəməxsus istedad və qabiliyyəti ilə
seçilən sənətkarlardan biri Aşıq Pənah
olub. O,
1926-cı ildə Salyan şəhərində doğulub, ilk təhsilini
də burada alıb. Uşaq yaşlarından qəlbində
saza yaranmış böyük sevgi və vurğınluq onu
ömürlük bu sənətə bağlayıb. Aşıq Pənah ilk vaxtlar toy-düyünlərdə
çalıb oxuyan aşıq kimi formalaşıb, sonsuz
istedadı sayəsində xalqın ürəyinə yol tapa
bilib. Onu şəxsən tanı¬yanlar,
haqlı olaraq, “Aşıq Pənahı ustad və şagird
münasibətlərini hörmətlə qoruyan saz və
söz sənətkarı” adlandırır,
aşığı klassiklərə böyük hörmətlə
yanaşan ustad sənətkar kimi dəyərləndirirdilər.
Prof. İ.Əbilovun sözləri ilə desək,
“Aşıq Pənah idarə etdiyi məclislərə adi
şənlik yığıncağı kimi yox, ədəb-ərkan
məktəbi kimi baxırdı. Şübhəsiz
ki, onun böyük uğurla yetkinlikdən ka¬millik mərtəbəsinə
yüksəlməsinin başlıca səbəbi də həmin
sənətkar qənaəti ilə bağlı idi. Axı hər məclisi ədəb-ərkan məktəbinə
çevirmək hər aşığa qismət ol¬mur. Aşıq Pənahın qismətinə belə bir
sənət müjdəsi düşdü. Bu da səbəbsiz deyil. Çünki
o, sənət dünyamızdan, el-obanın adət-ənənələrindən
bəhrələnə-bəhrələnə yaşın
müdriklik məqamını çox-çox əvvəl fəth
eləmişdi”.
Prof.
İ.Əbilov Aşıq Pənahın yaxın dostu,
sirdaşı olmuş, buna görə də
aşığın mənəvi dünyasını dərindən
anlayıb, xalqın ona dərin sevgisini müşahidə edə
bilib və aşığın insani keyfiyyətlərini daha
yaxşı ifadə edə bilib: “Pənaha ümumxalq məhəbbəti
danılmaz həqiqətdir. Bu məhəbbətin
sirrini hərə bir cür yoza bilər. Lakin dost, həmdəm
qənaəti qəti olur. Həmyaş, yurddaş, sir¬daş
kimi aşığa ümumel sevgisini onda görürəm ki,
əvvəla, təbiət ona fitri səs, ilham və
yaddaş bəxş eləmişdi; ikincisi, sənətini təkmilləşdirmək,
cilalamaq xatirinə müstəsna səbr, dözüm,
yorulmazlıq, fitri sadəliklə bahəm ailəyə etibar
və bağlılıqla yanaşı, qohuma, dosta gərəkli
olmaq eşqi, əsl türk kişisinə məxsus mərdanəlik,
qeyrət, nəhayət, xalq qarşısında borc hissini
bütün mənəvi borcların fövqündə
görə bilmək məsuliyyəti... Və bir də həyat
həvəsi ilə süslənmiş sadə¬lik, təmizlik
kimi nəcib əxlaqi keyfiyyətlər...”.
Aşığın həyatı və
yaradıcılığını öyrənmək məqsədilə
onun ailəsi ilə görüş¬dük, idarə etdiyi məclislərdə,
toy-düyünlərdə iştirak edən insanlarla
ünsiyyət qurduq. Hər kəs onun adət-ənənəyə
bağlı, ədəb-ərkan bilən, saza-sözə
böyük də¬yər verən el sənətkarı
olduğunu vurğuladı. Deyilənlərə
görə, o, ucaboylu, gülə¬rüzlü, təvazökar
insan olmuşdur. Təkcə yaxın qohum-əqrəbanın
deyil, hətta tanı-madığı, bilmədiyi, ilk dəfə
gördüyü insanlara yaxşılıq edən,
kasıba, kimsəsizə əl tutan insan olub. İdarə
etdiyi kənd toylarından birində aşıq görür
ki, ev sa¬hibi çox kasıbdır. Buna görə əməyinin
qarşılığında ona verilən zəhmət
haqqını almır. Digər söyləyicilərdən
qeydə aldığımız xatirələrdə göstərilir
ki, aşıq yanın¬da şagird dayanan bir çox insana
arxa-dayaq olub, onlar üçün əlindən gələn
yax-şılığı əsirgəməyib.
Aşığın oğlu T.Pənahov danışır ki,
ustad aşıqdan dərs alan astaralı
Aşıq Elxan illərlə onların ailə üzvlərindən
biri kimi eyni evdə yaşayıb. Ustadı onu
öz övladlarından ayırmayıb, bütün
ehtiyaclarını qarşılayıb.
“Aşıq
Pənahın özünün ustadı kim
olub?” - soruşduğumuzda övladları
onun fitri istedadı və qabiliyyəti sayəsində
aşıqlıq etdiyini, heç bir ustaddan dərs
almadığını dedilər. Qeyd etdilər
ki, Pənah özü sağlığında Aşıq
Ələsgəri mənəvi ustadı sayıb, bəzi
söhbətlərində fikrini “ustadım Ələsgər,
atam Ələsgər, oğlum Ələsgər” kimi ifadə
edirmiş (burada qeyd edək ki, Pənahın atasının
adı Ələsgər olub, atasının adını
yaşatmaq üçün böyük oğlunun
adını Ələsgər qoyub). Seyfəddin
Qəniyev Aşıq Pənahın Aşıq Qurbanxanın
şagirdi olduğu¬nu yazır. Qeyd edir ki,
Aşıq Pənah aşıqlıq sənətinin sirlərini
Qurbanxandan 1940-cı illərdə öyrənib,
ustadının xeyir-duasını aldıqdan sonra gənc
aşıq kimi məclislərə qatılıb.
Qeyd edək ki, Aşıq Pənahın
yaradıcılığını incələyərkən
onun bir sənətkar kimi yetişməsində Aşıq
Ələsgərin böyük təsiri olduğunu görmək
mümkündür. Fikrimizi aşığın
“Düşdü”, “Salatın” adlı qoşmaları təsdiqləyir.
Aşıq Ələsgərdə:
Çərşənbə
günündə, çeşmə başında
Gözüm bir alagöz xanıma düşdü.
Atdı
müjgan oxun, kecdi sinəmdən
Güləndə qadası canıma düşdü.
Aşıq
Pənahda:
Çərşənbə
günündə çeşmə başında
Gözüm bir qaragöz gəlinə düşdü.
Məni
baxışıyla elə çəkdi ki,
Ovçu şikarının əlinə
düşdü.
Ay gözəl,
rəhm elə Aşıq Pənaha,
Məcnunam,
bu işi yazma günaha,
Muğanlı
olduğum unutdum daha,
Güzarım o Göyçə elinə
düşdü.
Yaxud Pənahın
Aşıq Ələsgərə nəzirə
yazdığı “Salatın” qoşmasına diqqət edək:
Aşıq
Ələsgərdə:
Sallana-sallana
gedən Salatın,
Gəl belə sallanma, göz dəyər sənə.
Al-yaşıl
geyinib durma qarşımda
Yayın bədnəzərdən, göz dəyər sənə.
Aşıq
Pənahda:
Sallana-sallana
seyrə çıxıbsan,
Bayramıdır çölün, düzün,
Salatın.
Dedim
günəş doğur, sabahın xeyir,
Gördüm işıq saçır üzün,
Salatın.
Xınalı
kəkliyi koldan eyləyən,
Qoca
Ələsgəri yoldan eyləyən,
Binəva
Pənahı haldan eyləyən
Bir çarə qıl buna özün, Salatın.
Aşıq Pənah aşıq şeirinin bütün
janrlarında qələmini sınayıb. Onun
qoşmaları, gəraylıları, ustadnamələri, təcnisləri,
dodaqdəyməzləri bu baxımdan fikrimizi təsdiqləyir.
Məlum olur ki, Aşıq Pənah özünəqədərki
aşıq sənətini də¬rindən mənimsəyib, hər
zaman öz üzərində işləyərək bu sənəti
gələcək nəsillərə ötürüb.
Aşıq Pənahın şagirdlərindən biri
Neftçala rayonunun Bankə qəsəbəsində
yaşayan Aşıq Əvəzdir. 2014-cü ildə
Aşıq Əvəzlə
görüşdüyümüzdə o, ustadını
xoş xatirələrlə xatırladı, onun səmimi,
mehriban, səxavətli, öz şagirdlərinə hər
zaman arxa-dayaq olmasını qeyd etdi. Aşıq
Əvəzin dediyinə görə, ustadı ona saz ifa etməyi
öyrətməklə yanaşı, həm də
vaxtaşırı özü ilə toy-düyünlərə,
el şənliklərinə aparırmış. Gündüz məclisi idarə etməyi, dastanlar
söyləməyi şagirdlərinə həvalə
edirmiş. Aşıq Pənah özü
axşam saatlarında məclisə girər, onun gəlişiylə
məclisə bir canlanma gələrmiş. Aşıq
Əvəz ustadının xatirəsinə yazdığı
aşağıdakı şeiri dedi:
Ürəyində
sazı, sözü,
Gəzdi doğma yurdu Pənah.
Bayram oldu
hər gəlişi,
Harda məclisi qurdu Pənah.
Həm
şairdi, həm aşıqdı,
Toy-düyünə yaraşıqdı.
Tükənməyən
bir işıqdı,
Könüllərə nurdu Pənah.
Bu şeir ustad aşığa çoxsaylı
şagirdlərindən birinin sonsuz sevgisini,
sayğısını ifadə edir. Aşıq Pənah da
digər Şirvan aşıqları kimi saz, zurna, nağara,
qoşa nağara müştərəkliyi iə
çalıb oxuyurdu. Zurnada Rəşid, Mənəf,
qara zurnada Alməmməd, nağarada Tapdıq, qoşa
nağarada Əvəz aşığı müşayiət
ediblər. Aşığın öv¬ladı
Aynurə Pənahqızının dediyinə görə, Pənah
əlində saz məclisə girəndə hamı ustada
hörmət əlaməti olaraq ayağa qalxırmış.
Pənahın yerişində,
danışığında, ifasında qeyri-adi ahəng
varmış. Saatlarca durmadan, yorulmadan
öz gözəl nitqi və gözəl ifası ilə izləyənləri
heyran edirmiş. Məclisdəkilər onun
dəfələrlə bəda¬hətən şeirlər,
qoşmalar söylədiyinə şahid olarmış. Şagirdlərini məclislərə apar¬maqda məqsədi
həm onlara maddi baxımdan dəstək olmaq idi, yəni
şagird olsa da, çalıb-oxuyub haqqını
alırdı. Eyni zamanda məclisin ədəb-ərkan
qaydalarını öyrədirdi. Aşıq
Pənahın məclislərdə xanəndə Qulu Əsgərov,
Rübabə Muradova və d. sənətkarlarla da birgə ifa
etdiyi məqamlar olub. Gözəl səsə,
mükəm¬məl oxu və ifa tərzinə sahib olan
aşığın “Yetim Segah”, “Zabul” muğamlarını
us¬talıqla ifa etdiyini söyləyirlər.
Aşıq Pənah Salyan dram teatrında işləmiş,
bir sıra rolların ifaçısı olub. “Teatrın repertuarında
operalar, operettalar, musiqili komediyalar əsas yer tutduğundan
yapışıqlı səsi olan Pənah həmişə
baş rolların ifaçısı olub... Məhz
teatr səhnəsi Pənahın qol-qanadını
açıb, ona dinləyicilər qarşısında
sıxılmadan, sərbəst çıxış etmək
vərdişini aşılayıb. Elə
ona görə də Aşıq Pənah hər məclisdə
meydan açıb söz deməkdə, saz çalıb
oxumaqda öz həmkarlarından sayılıb- seçilib”.
“Salyan dövlət dram teatrının səhnəsinə gələndə
Pənahın 18 yaşı vardı, 18-20 yaşlı bir gəncin
- Pənahın Məcnun, Kərəm, Qərib, Sərvər,
Əsgər rollarında inamlı və ilhamlı
çıxışları sənətin sehri idi”.
S.Qəniyev
Aşıq Pənahın yaradıcılığı
haqqında yazır: “Sənətkarın hər bir şeirinin
hər bir misrasının yükü, məna çəkisi
var. O, “Sazıma vurğunam, son nəfəsimdə //
Sazımı qaldırıb çalasıyam mən” deməklə
bir tərəfdən öz mənəvi ka-milliyini təsdiq
edir, digər tərəfdən sənətə
bağlılığını poetik şəkildə bəyan
edir. Bu, sənətə iddialı olmaqla bərabər,
özünəinamdır. Aşıq Pənah
öz aşıq kimliyinin həqiqətinə,
doğruluğuna, mənasına inanır. Onun bütün həyat gücü, sənət cəsarəti
bu inamdan qaynaqlanır. Bu baxımdan,
aşığın “Çıxsın meydanıma
özündən deyən // Nəğməmlə qalalar
alasıyam mən” - çağırışı, sadəcə
poetik pafos yox, sözdə, sənətdə özünü
təsdiq etmiş, Azərbaycan aşıq sənətində
öz cığırını, öz yolunu yaratmış
bir sənətkarın mənəvi varlığının
poetik manifestasiyasıdır.
Aşıq
Pənahın məclislərdə ifa etdiyi dastanlardan “Qurbani”,
“Abbas və Gülgəz”, “Koroğlunun Bağdad səfəri”
və d. dastanlarını örnək göstərmək
olar. Prof. İ.Əbilov yazır ki, “O, dastandan
fraqment söyləyib, başqa mövzuya keçməz¬di, bir
dastanı söyləməyə başladımı, onu
axıradək son təfərrüatına qədər
danış¬mamış təskin olmazdı. Məhz belə
məqamda tamaşaçı-dinləyici sənətin
sinkretik vəhdətindən feyziyab olardı - şirin səsli
Pənaha, püxtə rəqqas Pənaha, tum giləsi boyda
tazanə ilə bir orkestr təsiri oyadan ifaçı Pənaha
valeh olardı və istər-is¬təməz, adama elə gələrdi
ki, o, bir neçə aktyorun iştirak etdiyi meydan tamaşasına
baxır. Bəli, o, sözdən və musiqidən
canlı mənzərə yaratmağı bacarırdı”.
Aşıq Pənahın övladlarından heç biri
atasının yolunu davam etdirməyib. Pənah sağlığında
övladlarının ali təhsil
almasını arzulayıb. Ustad sənətkar
aşıqlıq sənətinin ağır olduğunu və
bu sənətin çox çətin yollardan keçdiyini
deyirmiş. Ona görə də onların
bu sənəti davam etdirməməsini tövsiyə edib.
Aşıq Pənah uzun müddət Salyan şəhər
mədəniyyət evi nəzdindəki “Kür” aşıqlar
birliyinə rəhbərlik edib, bölgədə aşıq
sənətinin yayılması, inkişaf etməsi
üçün əlindən gələni əsirgəməyib. Salyan şəhər
mədəniyyət evinin uzun illər rəhbəri işləmiş
Yavər Cəbrayılov da Aşıq Pənahı çox
böyük sevgi və hörmətlə anaraq onun haqqında
ən gözəl xatirələrini bizimlə paylaşdı.
Ustad aşığın fəaliyyəti dövlətimiz tərəfindən
dəyərləndirilib və “Əməkdar mədəniyyət
işçisi” fəxri adına layiq
görülüb. Aşıq Pənahın “Saz və
söz”, “Məhəbbətdən danışaq”, “Təzə
söz, təzə mahnı”, “Mənim sazım”, “Sözlərimi
saxla yadda” adlı əsərləri çap olunub. Ustadın qızı Aynurə Pənahqızı
2006-cı ildə “Aşıq Pənah dastanı” adlı
kitabını atasının həyat və
yaradıcılığına həsr edib.
Aynurə
SƏFƏROVA
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2019.- 26 yanvar.-
S.14.