S.C.Pişəvəri İran
Xalq Partiyasından çıxıb, yoxsa çıxarılıb?
Müttəfiq qoşunların 1941-ci il avqustun 25-də İrana daxil olması ilə Rza şahın ölkədən qaçdı, taxt-tacı oğlu Məhəmməd Rzaya təhvil verdi və bununla da dövlət aparatında yaranmış boşluqla bağlı ölkədə nisbi “yumşaqlıq” yarandı. Zindan qapıları açıldı, siyasi məhbuslar azadlığa çıxdılar. Azadlığa çıxan siyasi məhbuslar sırasında ömrünün 11 ilini Qəsri-Qacar zindanında və sonra Kasandakı sürgün düşərgəsində keçirmiş S.C.Pişəvəri də var idi. S.C.Pişəvəri Kasan sürgünündən azad olduqdan 20 gün sonra, sentyabrın 14-də Tehrana gəldi və ailəsinə qovuşdu, köhnə dostları və tanışları ilə görüşdü. Ailəni dolandırmaq üçün hər hansı işin qulpundan tutmaq qərarına gəldi. İlk iş yerini Tehrandakı sığorta idarələrindən birinə başçı olan köhnə tanışı Əhməd Əsədi (onunla “Cəngəlilər hərəkatı”ndan tanış idi) vasitəsi ilə tapdı və sığorta idarəsində işə düzəldi.
Bundan sonra S.C.Pişəvəri Tehranda və ölkədə mövcud olan siyasi mühitlə tanış olur. Onun bu mühitdə təmasa girdiyi ilk adamlardan biri İrandakı XX əsr azadlıq hərəkatında bir mücahid kimi tanınan Süleyman Mirzə olur. Süleyman Mirzə S.C.Pişəvərini evinə dəvət edir, onun milli ruhu, siyasi düşüncə və fikirləri ilə yaxından tanış olur. Bu tanışlıq zamanı İrəc İsgəndəri də orada olur. Bu üçlük yekdilliklə bu nəticəyə gəlirlər ki, xalqın mübarizəsinə istiqamət verə və ona başçılıq edə bilən siyasi bir təşkilatın yaranmasına ciddi ehtiyac var. S.C.Pişəvəri sonralar “Ajir” qəzetində çap etdiyi məqalədə və xatirələrində bu haqda yazır: “Biz üçlükdə (S.Mirzə, İ.İsgəndəri və mən) Hizbi-Tudeyi-İranın – İran Xalq Partiyasının əsasını qoyduq.
S.Mirzənin tapşırığı ilə partiyanın ilk müvəqqəti məramnaməsinin layihəsini hazırlamaq və yazmaq işi S.C.Pişəvəriyə və İrəc İsgəndəriyə həvalə olunur. Partiyaya ilk özəyinin başçısı kimi Süleyman Mirzənin namizədliyi qəbul olunur. Əslində məramnamənin yazılmasında Əbdülqədir Azad da iştirak etməli idi. Lakin Alman faşizmi ideyalarına müsbət meyl göstərdiyinə görə Əbdülqədir Azad məramnamənin hazırlıq mərhələsində bu işdən uzaqlaşdırıldı.
İran Xalq Partiyasının (“Tudə”) ilk məramnaməsində ölkədə diktatura və istismar əleyhinə mübarizə, ölkənin istiqlaliyyətinin qorunması, demokratiya və azadlıqların bərpa edilməsi, sülhün qorunması və s. bu kimi tələblər irəli sürülmüşdü. 1942-ci ildə az bir müddət içərisində Tudə üzvlərinin sayı və partiyanın coğrafi məkanı genişləndi. O, özək təşkilat statusundan müstəqil partiya statusuna yüksəldi. 1942-ci il oktyabr ayının 9-da (17 mehr 1321) Tehranda F.Keşavərzin evində Tudənin ilk konfransı keçirildi. Konfransda partiyanın müvəqqəti məramnaməsi yenisi ilə əvəz olundu. Bu məramnamədə bir sıra məsələlər tam kommunist mövqeyindən qoyulduğuna görə S.C.Pişəvəri onlarla razılaşmamış və özünün milli-demokrat mövqeyinə sadiq qalmışdı.
Tudənin I konfransında qəbul edilmiş məramnamə kommunist yöndən tərtib edilmişdi. Orada İranla bağlı məsələlərin kommunist məfkurəsi yönündə qeyd olunması milli-demokrat olan S.C.Pişəvərini heç cür razı sala bilməzdi. Konfransda Tudənin rəhbərliyinə seçilmiş 15 nəfər üzv arasında S.C.Pişəvərinin adına rast gəlmirik. Əslində bu siyahıda S.C.Pişəvərinin hələ zindandan düşüncələrinə yaxından bələd olduğu adamlarla bir sırada olması mümkün deyildi. Uzun müddət Tudənin rəhbərləri sırasında olmuş doktor Firudin Keşavərz özünün “Mən Hizbi-Tudeyi-İranın Mərkəzi Komitəsini ittiham edirəm” kitabının bir neçə səhifəsini ideoloji cəhətdən fərqli mövqelərdə durmuş S.C.Pişəvəri ilə Tudə rəhbərləri arasında mübahisələrə həsr etmişdir. Göründüyü kimi, elə həmin fərqli ideoloji mövqeyinə görə də S.C.Pişəvəri Tudənin birinci konfransında rəhbərliyə seçilmiş bəzi qatı “sol”çu kommunistlərin olduğu siyahıya salınmaqdan imtina etmişdi. Qəsri-Qacarda həbsdə olarkən S.C.Pişəvəri ilə zindanda yatmış mərhum Tağı Şahin (Əbdülqasım oğlu İbrahimov) öz söhbətlərində deyirdi ki, S.C.Pişəvəri “qatı sol”çularla bir süfrədə yeməkdən də imtina edirdi.
Tudənin üzvlüyündən və rəhbər
özəkdən uzaqlaşan S.C.Pişəvəri
öz mübarizəsini mətbuat sahəsində
davam etdirmək qərarına gəlir. Bununla bağlı o,
1943-cü ilin aprel
ayının 6-da dövlət orqanlarına müraciət edir və müstəqil “Ajir”
qəzetini çıxarmaq haqda dövlətdən
rəsmi icazə alır. “Ajir”in ilk sayı
24 may 1943-cü il tarixində işıq üzü görür. “Ajir” qəzeti
nəşrə başladığı
ilk gündən ölkədə
hökm sürən diktatura əleyhinə, azadlıq və demokratiyanın bərpa olunması uğrunda ardıcıl mübarizə
aparmaqla yanaşı İran Xalq Partiyasının ideoloji səhvləri haqda da yazmaqdan çəkinməmişdi.
O, partiyanın şüarlarında
və hərəkət
xəttindəki (platformasındakı)
bir sıra məqamların və şərtlərin İranın
o zamankı siyasi-ictimai
mühitində həyata
keçirilməsinin mümkünsüzlüyünü
partiya yaranan gündən dönə-dönə
qeyd etmişdi. Bu fərqli cəhətlər
üzərində dayanmağa
və onların mahiyyətini şərh etməyə ehtiyac var.
Tudənin yeni məramnaməsində
“bütün dünya
proletarları birləşin!”
şüarı S.C.Pişəvəriyə
görə “İranın
demokratik və milli qüvvələri birləşin!” şüarı
ilə əvəz olunmalıydı. Tudənin məramnaməsində hakimiyyətə keçən
zaman “proletar diktaturası” dövlət
idarəçiliyi forması
kimi irəli sürüldüyü halda,
S.C.Pişəvəri tərəfindən
“demokratik və milli qüvvələrin diktaturası” şüarı
irəli çəkilir.
“Sol”çu tudəçilərin
fikrincə partiya fəhlə və zəhmətkeş kəndlilərin
birliyinə (ittifaqına)
söykənməli idi.
Bunu amerikalı tarixçi T.Svietoçovski
özünün 1995-ci ildə
Nyu-Yorkda ingilis dilində çap olunmuş “Rusiya və Azərbaycan: keçiddəki sərhəd
ölkəsi” adlı
kitabında yazır:
“Azərbaycan Demokrat Firqəsi Tudəyə alternativ olaraq yaradılmışdı... Ancaq
radikallara söykənən
Tudədən fərqli
olaraq Firqə sinfi elementlərə fikir vermədən bütün milli qüvvələri öz sırasına qəbul edirdi” .
S.C.Pişəvəriyə görə, Tudə fəhlə-kəndli ittifaqı
ilə yanaşı demokratik və milli qüvvələrin birliyinə söykənməli
idi. S.C.Pişəvəriyə görə İran
(o cümlədən Azərbaycan)
əsasən aqrar-kəndli
ölkəsi olduğundan
torpaq islahatı və aqrar-kəndli münasibətlərinin ədalətlə
nizama salınmasının
gündəmdə olması
və onun demokratik əsaslar üzrə həlli Tudənin məramnaməsində
əsas yer tutmalıydı.
Tudə siyasi mübarizədə siniflərarası fərqli
cəhətlərə və
sinfi mübarizəyə
kommunist mövqeyindən
yanaşdığı və
onu öz məramnaməsində qeyd
etdiyinə baxmayaraq, S.C.Pişəvəri İran
iqtisadiyyatının çoxukladlı
olduğunu, burada siniflərin istehsal prosesində biri digəri ilə çulğalaşdığını (sahibkar bəzən fəhlə yerinə, mülkədar kəndli ilə birgə zəhmət çəkdiyinə
görə), burada sabit sinfi sədlər
çəkməyin mümkünsüzlüyünü
qeyd edir.
Tudə öz məramnaməsində
ateist baxışları
ön plana çəkərək din və
dindarlara münasibətdə
fərqli mövqe tutduqları halda, S.C.Pişəvəri İran
kimi dindar bir ölkədə bu cür yanaşmanı
yanlış hesab edirdi. Buna misal olaraq o, Ardaşes Ovanesyan kimi bir erməninin Azərbaycandakı müsəlman
bir bölgəyə Tudə rəhbəri təyin edilməsini yanlış bir əməl hesab edərək onu qınayırdı.
Tudə
öz məramnaməsində
İranın istiqlaliyyət
və müstəqilliyindən
söhbət açarkən
bu ölkənin çoxmillətli (fərqli
etniklər) ölkə
olmasına, burada yaşayan qeyri fars xalqların dil, tarix və
mədəniyyətinə, büdcədəki bölgüdə
və məclis seçkilərində onların
tapdalanmış hüquqlarına
və digər insani haqlarına ötəri də olsa, işarə etmir, bununla bağlı hər hansı istək və tələb irəli sürmür. S.C.Pişəvəriyə görə isə
İranın ərazi
bütövlüyü, istiqlaliyyəti
və müstəqilliyinin
qorunması şərti
ilə ölkədə
yaşayan bütün
xalqalara bərabər
milli-demokratik hüquqlar
çərçivəsində milli muxtariyyət verilməli idi.
Yuxarıda qeyd olunan məsələlərə
siyasi mübarizədə
fərqli baxışlarla
yanaşmaq S.C.Pişəvərini
Tudədən uzaqlaşdıran
əsas səbəblər
olmuşdu. S.C.Pişəvəri Tudənin rəhbər
mövqeyindən uzaqlaşıb
mübarizəni “Ajir”
qəzetində davam etdirdiyi bir vaxtda
erməni Ardaşes Ovanesyan ona qarşı
qondarma ittihamlar irəli sürməkdən
və onun siyasi fəaliyyətini ləkələməkdən əl
çəkməmişdi. Bu işdə onun
əlinə düşən
ən münasib fürsət S.C.Pişəvərinin
Rza şahın ölümü ilə bağlı “Ajir”də şahın oğlu Məhəmmədrzaya verdiyi
başsağlığı oldu.
1 avqust 1944-cü ildə
168 nəfər partiya
üzvünün iştirakı
ilə Tudənin Tehranda keçirilmiş I
qurultayında Ardaşes
Ovanesyanın başçılıq
etdiyi komssiyanın təklifi ilə S.C.Pişəvərinin İran
Xalq Partiyası üzvlüyündən xaric
edilməsi haqda qərar qəbul edilir. Bu haqda qərarda göstərilir
ki, S.C.Pişəvəri
“Ajir” qəzetində Məhəmmədrza Pəhləviyə
atası Rzanın ölümü ilə bağlı verdiyi başsağlığında guya,
Rza şahı “əvəzolunmaz dahi” adlandırmışdı. Əslində “Ajir” qəzetində Məhəmmədrza
Pəhləviyə atasının
ölümü ilə
bağlı verilmiş
sözügedən başsağlığında
heç bir “dahilik”dən, “əvəzsiz
şəxsiyyət”dən və
sair bu cür
düzəltmə sifətlərdən
söhbət getmir.
Sonrakı illərdə S.C.Pişəvəri Tudə ilə bağlı öz mövqeyini daha aydın şərh edərək yazırdı: “Həqiqətdə bizim firqəmiz kommunist firqəsi deyildi. Biz Azərbaycanda olan şərait daxilində xüsusi mülkiyyəti ləğv edə bilməzdik. Hizbi-Tudənin böyük səhvini təkrar etmək bizə yaramazdı. Biz eləyə bilməzdik, milli bir firqə olduğumuz halda birinci addımda sinfi mübarizəni alovlandıraq. Bizim hədəfimiz Azərbaycanda fəqət milli və demokratik bir rejim yaratmaq və dərəbəylik rejiminin kökünü qazıb aradan qaldırmaq və xalqı müasir, mütərəqqi yola çəkməkdən ibarət idi. Ona görə kommunist və ya sosiolist adını üstümüzə qoya bilməzdik. Bu bir növ hoqqabazlıq olardı. Biz bunu bilib, düşünərək demokrat adını qəbul etmişdik. Çünki bizim fəaliyyətimiz və şüarlarımız fəqət milli və demokratik bir çərçivədə olduğu təqdirdə müvəffəqiyyət qazana bilərdi”.
Yazıdakı faktlar bir tədqiqatçının subyektiv fikirləri deyil. Çoxu S.C.Pişəvərinin məqalə, çıxış və nitqlərində, xatirə və əsərlərində dəfələrlə toxunduğu məsələlərdir. 30 ildən çox S.C.Pişəvəri irsini mütaliə edib öyrənən bir tədqiqatçı bu məsələləri obyektiv mövqedən təhlil edib yazaraq oxuculara, xüsusilə də gənc oxuculara çatdırmağı özünə borc bilir. Bununla birlikdə qeyd etmək istəyirəm ki, Tudə rəhbərliyində və sıralarında olan qərəzsiz, obyektiv düşüncəli insanları özüm üçün həmişə səngər və mübarizə yoldaşı hesab etmişəm. Tudə sıralarından çıxaraq İran xalqlarının azadlıq və qurtuluşu yolunda canlarını fəda etmiş Xosrov Ruzbehlərin, Siyaməklərin, Cavidanların, Mahmud Qazilərin, Yusif Mürtəzəvilərin, uzun müddət elmi həmkarım olmuş professor Əbdülhüseyn Aqahinin və başqa şəhidlərin ruhları qarşısında ehtiramla baş əyib onların uğrunda mübarizə apardıqları arzuların işıqlı gələcəyinə inanıram.
Əkrəm Rəhimli
(Bije), tarixçi
Xalq Cəbhəsi.- 2020.- 23 aprel.-
S.14.