Mən əsir ellərin şairiyəm - Həbib
Sahir
4-cü yazı
“Firidun İbrahimiyə”, ”1945-ci ildə”, ”Basqın”, “Qovala düşmənləri”, ”Vətənin matəmində”, “Qanlı payız”, ”Yurd mahnısı”, ”Tərəhhata inanma”, ”Otur evdə”, ”Qar yağıb üstümə”, ”Mahnı”, ”Basqın” və s. şeirlərində isə üsyan, kəskin etiraz, çağırış var. Şair dəryalarca çayları olan el nədən susuz qalmalıdır, nəsimin-mehin qaynağı olan bir yurdun üzərindən niyə qara yellər əsməlidir, nə üçün bu xalq öz cəvahirini bir saxsıya satmalıdır, niyə bunca qara günlər, əsarət mənim xalqımın alnına yazılmalıdır, dünya gülüb-güllənərkən, niyə bizim bağın gülləri solmalıdır?- kimi suallara cavab axtarır və həmin sualların konkret cavabıın tapır: - Qəflət, cahillik, əsarət buxovları-polad zəncirlər, ehkamçılıq...
Əsarətdə yaşadığın,
Keçmişlərin qəflətidir,
Yetər zindan...yetər zəncir,
Zindanı yıx! Zənciri qır!
Və şair hər gün xalqının qapısından içəri girən aclıq və ölümün əsas səbəbkarını da müəyyənləşdirir, ona poetik sözün imkanları ilə ”Vətənin matəmində” şeirində özünə layiq formada don biçir, xalqına: - Evini yıxanı, düşmənini tanı, - deyir, ölkəsinin milli satqınlarını - əmirləri qanadları altına almış böyük düşmənin - imperializmin mənfur simasını açır:
Görürkən qırmızı gün söndü,
İmperializm gülüb sevindi...
İmperializm bizə nə verdi?
-Fəlakət, aclıq və qara gün.
Qan izlərinə bax, bir düşün,
Tanı düşmənini, ilanı!
Sənin əməyinlə bəslənmiş
“Parazit”in
ət və qanı...
Həbib Sahir xalqının böyük və keşməkeşli,
ağır taleyini bədii sözün gücü ilə
yazan çağdaş Güney Azərbaycan poeziyasının
ən qüdrətli nümayəndələrindəndir. O, lirik-romantik duyğular
şairi, müasir və klassik şeir ənənələrini
yaradıcılıqla davam etdirən, həm xalq ruhunda, həm
də yeni üslubda, sərbəst vəzndə uğurlu əsərlər
yazıb-yaradan görkəmli qələm ustası kimi
tanınıb. Həbib Sahir şeirin
texnikasını, qayda-qanunlarını, tələblərini
bilən, modern və klassik şeir ənənələrini, təsəvvüf
və rəmzlər sistemini dərindən mənimsəmiş
ustad sənətkardır. O, az
sözlə daha çox məna ifadə etməyi, ana dilinin zənginliyindən,
şifahi xalq ədəbiyyatı xəzinəsindən
yüksək sənətkarlıqla bəhrələnməyi
bacaran qüdrətli söz ustasıdır. Mükəmməl
poetik obrazları, bitkin bədii təsvirləri, orijinal peyzaj
və mənzərə sistemi onun böyük məhəbbət,
insana yüksək humanist duyğular, bəşəri hisslər,
vətənpərvərlik ruhu aşılayan gözəllik və
sevgi dünyasından xəbər verir. Sahirin şeirlərindəki
son dərəcə uğurlu bədii ümumiləşdirmələr,
orijinal təşbeh, epitet və metaforalar təzad, təkrir və
oksimaronlar onların bədii-emosional təsir gücünü
artırır, özünün isə yüksək
müşahidə qüdrətini, hər birimizin
baxdığı, lakin görə bilmədiyi həyat hadisələrinə
əsil şair baxışı, şair yanaşması, təhlilidir...
Sahir güclü bədii təsvir və portret
ustasıdır. Onun bütün yaratdıqları məhz
böyük Azərbaycana odlu sevgisini hayqırır. O,
Ana dilini də obrazlaşdırır, Vətəni də, Ana
təbiəti də. Lakin şairin sevərək
yaratdığı bu müqəddəs obrazlar silsiləsindən
Ana obrazı daha təsirli və yaddaqalandır. «Məktəb
xatirələri» və «Nərgiz» poemalarında, «Ana səsi»,
«Anam üçün», «Peyğam» şeirlərində
atasız qalmış övladlarını min bir zəhmətlə
böyüdüb boya-başa çatdıran anası Fatimənin
kövrək, son dərəcə səmimi, mehriban,
qayğıkeş, sözlü-söhbətli, ağzı el
deyimli, incə səsli, gülümsər çöhrəli
parlaq obrazını yaradıb. Ustad Şəhriyarın «Heydərbabaya
salam» əsərinin təsirilə yazdığı «Məktəb
xatirələri» poemasında laylası “ilə
röyalarını dərinləşdirən, səsilə xəyalını
göylərə yüksəldən, qucağında ona cənnəti
bağışlayan” anasına həsr etdiyi
aşağıdakı bəndlər bu ali varlığa
övlad sevgisinin orijinal izharıdır:
Anam mənim
ortaboylu bir xanım,
Siyah
saçlı, «Bayat» soylu bir xanım,
Deyib-gülən,
haylı-huylu bir xanım,
Zəncirli
güllücələr geyərdi,
«Nuşafərin»
nağılını deyərdi...
“Məktəb
xatirələri” poemasında o, ustadı olmuş nakam müəllimini,
İran və Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni, sərbəst şeir yaradıcılığı yolunda
ilk cığır açan novator şair Təqi xan Rüfəti
də: “Əski ədəb xərabəykən quru yer, Tərvic
etdi o ilk dəfə yeni şeir,” - deyə məhəbbətlə
yad edir, yüksək dəyər verir.
O əkdiyi
ağac el oymağında,
Çiçək
açır bu gün Şiraz bağında,
Yeni
şerin lap güllənən şağında:
Kimsə
deməz Təqi Rəfət kim imiş?
Şeir
yazan dərin hikmət kim imiş?
Yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, 1946-cı ildən Sahir də sürgün həyatı
yaşamağa məhkum edilmiş, bu ellərdə
yazdığı əsərlərdə qürbətdə
aydınlıq, həsrət odunda yanan dərddaşları
kimi, gecələr gözünə yuxu getmədiyini, yollara
baxmaqdan gözlərinin kökünün
saraldığını, çoxlarının tale ulduzunun
sönməsindən və qız-gəlinin matəm
libasına bürünməsindən doğan böyük kədərini,
hicran əzabını qələmə alıb:
Qovuldum
ah, vətənimdən, elimdən,
İllər boyu nələr gördüm, nələr mən.
Daşdan
daşa dəydi başım qürbətdə,
Möhnət
oldu yar-yoldaşım qürbətdə...
Su
başından bir gün keçdim sübhçağı,
Gördüm sönüb xalqın odu, ocağı.
Qaçıb getdim o cəhənnəm odundan.
Gördüm
bütün yerdə ölüm, atəş, qan!
Sahirin «Nərgiz» poemasında təsvir etdiyi hadisə,
yaratdığı ana obrazı daha təsirli və
orijinaldır.
Poemanın süjet xətti təsadüf
üzündən qadın, qız ovçusu, zalım,
ağılsız xanın əlinə düşmüş
saf, sadə və gözəl kənd qızı Nərgizin
amansız ovçunun əlindən qurtulması hadisəsi
üzərində qurulub. Poemada təsvir
olunan həyat hekayəsində anasından icazə alaraq kəndin
qızları ilə birlikdə dağ yamacına pencər-quzuqulağı,
kəklikotu, yemlik yığmağa gedən Nərgizin geri
qayıdarkən ayağına tikan batır. Qızlar Nərgizin başına gələndən
xəbərsiz olduqlarına görə yollarına davam edərək
yamacdan xeyli uzaqlaşırlar. Nərgizin
tikanı şıxarmağa başı qarışır.
Bu zaman ovdan qayıdan Xan onu görür,
gözü tutur və qızı qaçırmaq qərarına
gəlir. Atlılarla Nərgizi qovur,
qaçmaqdan əldən dü-şən qız yerə
yıxılaraq bayılır. Gözünü
açdıqda isə özünü xanın mənhus
çadırında gsrür. Axşam
düşür, Nərgiz çarəsizlik içində
çabalayır, qurtuluş üçün yollar arayır.
Elə bu an kasıb komalarında yalqız
qalmış zavallı anasını xatırlayır. Kino
lentiymş kimi ananın halı qızın gözlərinin
önündə canlanır:
Gördü
evdə ana yalnız oturmuş,
Toxur lampa işığında bir naxış.
Solğun kölgə kimi, qərib o ana.
Qızın
bir az qoca gəldi gözünə
Ölüm
tozu qonmuş idi üzünə!
Dedi: - Mənim
anam deyildi qarı,
Nədən
ağarıbdır qara saçları,
Gördü
ki, göz qapaqları bükülür,
Göz yaşları naxış üstə
tskülür.
Dedi: -
Ana, mənim üçün ağlama,
Məraq etmə, təslim olmam mən xana.
Anasının pərişan xəyalı Nərgizi
ayıldır, onu qəti qərar verməyə və
qurtuluş üçün həlledici addım atmağa
sövq edir. Ara sakitləşib kənd əhli əl-ayağını
çöl-bayırdan yığanda xan ovuna sahib olmaq
üçün gəlinin gərdəyinə girmək istəyir.
Lakin elə bu zaman Nərgiz əvvəlcədən
qoyduğu bıçağı onun ürəyinə
sancır və qaranlıqda qaçıb gözdən itir.
Şair ləyaqətini,
ismətini qorumağı bacaran mübariz, ağıllı və
tədbirli Nərgiz obrazı ilə həm də Azərbaycan
qadınlarının hüquqsuzluğunu, haqq səsinin
eşidilmədiyini göstərir, eyni zamanda onların ən
çətin məqamda, çarəsizlikdə belə
düşünərək hərəkət etməyə
qadir olduqlarını, müqəddəs saydığı şeylər
söz qonusu olunca, qarşılarını heç bir
gücün, nə var-dövlətin, nə
şan-şöhrətin, nə də qüdrətin kəsə
bilmədiyini diqqətə çatdırır.
Sahir sürgün illərində də, Tehranda
yaşamalı olduğu zamanlarda da qələmi əlindən
yerə qoymamış, zəif lampa işığında, lampanın
nefti bitdikdə, hətta qaranlıqda belə
yazıb-yaradıb, ədəbiyyatın, Güney Azərbaycan
şeirinin inkişafına misilsiz xidmət göstərib. Onlarla şeir
və dərslik kitabları nəşr olunsa da, 4 cildlik
şeir toplusu, xatirələri, fransız dilindən tərcümələri,
«Qız səsi, Qızıl səsi», «Qazan səsi» romanı,
incəsənət, ədəbiyyat və coğrafiya ilə
bağlı məqalələri hələ də çap
olunmamış qalmaqdadır. Görünür,
əsərlərinin küll halında
sağlığında çap olunmamasından, bəlkə
də həyatda ikən layiq olduğu qiyməti ala bilməməsindən
incə şair qəlbi inciyib, unudulmaqdan əndişə
duyub, nigarançılıq keçirib. Bu
nigarançılıq çox yumşaq tərzdə istəklərini,
arzularını vəsf etdiyi əsərlərində də
özünü biruzə verir. Qəmli və tufanlı
gecələrdə uzun səfərlərə çıxan
karvanlara, yolçulara bir Qütb ulduzu tək yol göstərmək,
səhralarda susuzluqdan yanıb pörşələnən
insanlara bulaq olmaq istəyən əməlpərvər,
xeyirxah şair, bunlar mümkün olmadıqda, heç olmazsa
bir sızı, xəfif bir göynərti, həsrət tək
ürəklərdə qalmaq, bu dünyada onun ən parlaq izi
olan və olacaq şeirlərinin, əsərlərinin
oxunması arzusunu məxsusi olaraq «Arzu» şeirində dilə
gətirir. Əslində bu arzu təsəvvüfü,
ürfan elminin sirlər və rəmzlər
dünyasının bütün gizlünlərinə vaqif
olan bir ölümsüz şairin poeziya sənətinin əngin
fəzasında bir Dan ulduzu tək parlamaq, Ay tək nur
saçmaq, gecələr çıxıb gündüzlər
batan, yəni “hər gün ölüb dirilən” Dan Ulduzu, Ay
kimi əbədi var olmaq arzusunu da yansıdır. Sahir
şairlərin Tanrı dərgahına ən yaxın, Ulu
Tanrının seçkin bəndələrindən
olduğunu da bilməmiş deyildi:
İstərəm
qəmli və tufanlı gecə yolçulara,
Bir fanus tək, ya da qütb ulduzu tək rəhbər
olam.
İstərəm
yay günü çöllərdə axar bir su olub,
Dumduru göz yaşı tək yolda çuxur içrə
dolam.
İstərəm nəqş və nigarım qala,
şerim oxuna.
İstərəm bir gizli həsrət tək ürəklərdə
qalam.
Unudarsa məni
el, çəkməsə tarix adımı,
İstərəm
ay təki yurd üstə gecə şövq salam.
Şairin
əsərləri haqqında M.R.Rasipur, Hüseyn Sədiq, Vəfa
Əliyev, Sabir Nəbioğlu, Pərvanə Məmmədli,
Teymur Əhmədov və b. bəhs etmiş, maraqlı
mülahizələr irəli sürmüşlər. Həbib Sahir təkcə çap olunmuş əsərləri
ilə bütöv Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafına xidmət göstərmiş milli ruhlu ustad
şair kimi mədəniyyət tariximizdə və elin,
xalqın yaddaşında əbədi yaşayacaq.
***
Nəşr olunmuş kitabları.
Fars dilində:
“Sayəha» (Kölgə¬lər), 1324-1945. «Əfsaneyi-şəb»
(Gecənin əfsanəsi), 1325-1946. «Şəqayiq»
(Addımlar), 1322-1943. «Xuşəha» (Sevinclər), 1333-1954.
«Əsatir» (Mif) (1345-1966). «Lirik şeirlər,
1961. “Ketab-e şer-i Sahir”, “Əşare mənzume-ye soxəndan-e
türki (Türk şairlərinin əsərləri toplusu) 2
cilddə,1326-1947. «Kal meyvələr»,
«Kövşən”, 1358-1979. “Qış meyvəsi”, 1354-1975.
“Türkün mənzum ədəbiyyatı”,
1356-1977. “Xəmsə əyalətinin
coğrafiyası”, 1337-1958.
Türkcə əsərləri: ”Lirik şeirlər”, 1344-1945. “Kövşən” ,1358-1979. “Səhər işıqlanır”, 1358-1979. “Sönməyən günəşlər”, 1361-1982. “Dağınıq xatirələr”, 1361-1982.
Esmira Fuad
filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2020.- 9 iyul.-
S.14.