Mən əsir ellərin şairiyəm - Həbib
Sahir
3-cü
yazı
«Gülmə!» şeirindəki bu küskünlük, ümidsizlik, çətinlik və səfalət, yoxsulluq içində keçən ağır həyatdan doğan ruh düşkünlüyü, dünyanı tərk etmək - ölüm arzusu «Son söz» şeirində daha da qabarıqlaşır:
Nə söyüd kölgəsi altında, nə çay nəzdində,
Nə yaşıl bağlar içində məni basdırma, sakın!
Və nə mərmərdən olan bəqədə həbs eylə məni,
Qoy göy altında yatım, bir dərədə dağa yaxın!..
İlk baxışdan şairin bədbinliyi, kədəri fərdi, subyektiv təsir bağışlayır. Lakin digər əsərlərinə nəzər saldıqda bu kədərin fərdilikdən çıxdığının və ümumən, onu yetirən xalqın, başı müsibətlər, bəlalar çəkmiş millətinin dərdi, kədəri olduğu dərk edilir. Və incə duyğulu, həssas ürəkli şair ilk dövr yaradıcılığında aydın şəkildə görünən xəyal dünyasında, bədbin, pessimist hisslərin təsir dairəsində uzun zaman qalmır, ictimai romantizmə yönəlir, düşüncələrində, həyata baxışında təbəddülat yaranır və real aləmə, gerçək dünyaya qayıdır. «Kövşən» kitabına yazdığı etirafda bu qayıdışı səmimi dillə ifadə edir. «Bir tərəfdə təsəvvüfün rəmzli dünyası, bir tərəfdə isə günəşlə parlayan real aləm gördüm. Atımı işığa sürdüm. Mahnı söylədim. Şeir yazdım. Yazdım-pozdum. Yadlar məni dandılar. Ellər məni andılar, Alqışladılar. Mən yolumu tapmışam! İşıqlı aləm ordadır. Şən günlər, azad illər ordadır. Dünya belə olmalıdır». Dünyanın, əsl həyatın onu yetirən xalqın, elin-obanın qoynunda, şad günündə onunla bir sevinib, kədərli vaxtlarında da bir qəmlənməkdə olduğunu dərk edir. Artıq Sahir xəyalında canlandırdığını deyil, görüb müşahidə etdiklərini, real həyatı bədii boyalarla əks etdirməyə başlayır, gerçək həyat hadisələrini, tarixi keçmişi şeirə, poeziyaya gətirir, xalqın dərdlərini söyləyən dilinə çevrilir:
Şair qoşdu günə sarı,
Odda görüb xalqı yandı,
O günədək görmədiyi
Bir şox şeylər görüb qandı.
-deyir və yeni həvəslə «qandıqlarını» vəsf etməyə girişir. «Dədə Qorqud» dastanında Buğac boyunu nəzmə çəkir, Məşrutə inqilabına, Xiyabani hərəkatına, 21 Azər nehzətinə poetik münasibətini bildirir. Onun romantik bir dillə təsvir etdiyi varlıq yaşayan, eşidilən və duyulan obrazlara çevrilir və yaddaşlarda qalır. «Biri şiə, biri sünni, Belə millət, sənə zillət»- deyərək xalqın arasında dini məzhəb ayrı-seçkiliyi salan simasız din xadimlərini, səbəbkarları lənətləyir. Sahiri ən çox sevindirən, ruhunu qanadlandıran, yaşamaq, yazıb-yaratmaq həvəsini gücləndirən, ilhamına qol-qanad verən 21 Azər hərəkatının qələbə çalması, Güney Azərbaycanda Xalq Demokrat Firqəsinin qələbəsi və S.C.Pişəvərinin Milli hökumətin başına gəlməsi, Vətənin səmasında azadlıq günəşinin parlaması olub:
Qorxma! Bu mavi göy altında yanan al günəşim,
Və üfüqlərdə gülən al şəfəqin sönməyəcək...
İlk baharın açacaq gül, ötəcək bülbüllər,
Dünyamız bir də bu aləmdə xəzan görməyəcək...
Lakin azadlıq günəşinin üzərini qara buludlar çox tez alır. Azadlıq günəşi qan dənizində boğulur. Yenə zindanların dəmir barmaqlıqları xalq fədailərini üzünə aşılır, təqiblər, sürgünlər, ölümlər başlanır. Şahın quldur dəstələri xalqın yurd-yuvasını dağıdır, azadlıq nəğməsi oxuyan ağızlara qıfıl vurulur, el-oba¬nın azadlığı çalınır, dili yasaq edilir, milli qüruru tapdalanır. Sahiri inqilabın qələbəsi nə qədər sevindirmişdisə, məğlub edilməsi bir o qədər sarsıtdı. Bədbəxtliyə düçar edilmiş ellərin dərdinə «Vətən matəmində» şeiri ilə ağı dedi. «Söylə, tanrı» şeirində Ulu tanrıya üz tutub viran edilmiş yurdların, günahsız axıdılan qanların, el içinə salınan ayrılıq, aclıq, nifağın səbəblərini sorur, vətəndaş yanğısı, kədəri və narahatçılığı ilə baharın bir də ellərin üzünə nə zaman güləcəyini bilmək istəyir və ən azından buna ümid edir:
Söylə tanrı! Köçüb gedən ellərin,
Bu dünyada bir də üzü güləcək?
Gələcəyə şirin ümid bəsləyən
Könlümüz də aşacaqmı gül-çiçək?
Viranə də susacaqmı bu bayquş,
Verəcəkmi bahar dünyaya bəzək?
«Sürgün» poemasında, “Firidun İbrahimiyə”, “Basqın”, «Kənd mahnıları», «Yurd mahnısı», «Atlıların», «Yoldan kənar», «Gecə keçmiş yarıdan», «Məndən salam deyin gözəl Təbrizə», «O taya», «Mahnı», «Haram olsun», “Sazaq əsdi”, “Bir toxucu qıza”, “Axşamçağıdır”, «Xəzanlar» kimi şeirlərində Vətən və xalqının pərişan, kədərli halını, dağılmış evlərin, söndürülmüş ocaqların nisgilini, düşmən atlarının tapdağından qaçıb can qurtarmış, qürbət ellərə pənah aparmış, sürgünə göndərilmiş insanların faciəsini yana-yana qələmə alır. Həbib Sahirin sərbəst, azad şeir üslubunda yazdığı «Xəzanlar» əsəri modern şeirin ən gözəl, mükəmməl, orijinal nümunəsi olmaqla, həm də sanki bir tarixdir, bir payızda qələbə çalıb növbəti payızda ağır məğlubiyyətə uğradılan bir elin romantik əsalətlə təsvir edilən tarixidir... Arzularının qanadlarında xoşbəxtliyə qovuşduğuna inanan, bu xoşbəxtliyin dadını heç bir il də dadmağa aman verilməyən, xəyanət burulğanında boğulmağa məhkum olunan, böyük, şərəfli tarix yaşayan bir xalqın qırılan inamlarının, ölən arzularının bu dərəcədə parlaq və aydın, kədər və hüznlə bədii poetik əksi ədəbiyyatda nadir hadisələrdəndir:
Bir xəzanda yetim qaldıq,
Bir xəzanda
Sevdalandıq...
Bir xəzanda
alovlandıq.
Ən nəhayət, xülyaların
havasından qanadlandıq...
Bir xəzanda parlaq qızıl günəş
doğdu,
Bir xəzanda bulud gəlib günü boğdu...
Anlayarkən xəzanları zaman
bizi qovaladı
Gəldi
zaman, keçdi zaman,
Ayrı
düşdük yurdumuzdan...
Həsrət qaldıq sərin-sərin
bulaqlara,
gül-çiçəkli otlaqlara.
Zaman keçdi, biz quruduq
susuz qalan ağaclar tək.
Təravətdən saldı bizi,
Bilməm qürbət?
Yoxsa fələk?
Obrazlı şəkildə “Xəzan”
adlandırılan payızın
simasının, solan və ölən xəzan yarpaqlarının
sözlə bir rəssam tək bu dərəcədə dəqiqliklə və təsirli lirik-poetik dillə sanki rəsmini çəkməsi
də bənzərsizdir. «Xəzanlar»
şeiri ilə tanış olan oxucu payızda xəzan dövrünü
yaşayan yarpaqların
sevda rəngini, həsrət rəngini, tutqun, tozlu, hətta qürbət rəngini belə yalnız onun görə bildiyini düşünür, yel əsərkən yarpaqların
yağış tək
yağdığını, ölgünləşdiyini, sanki
bir mətnin nəqqaşına döndüklərini,
lacivərdə, qızılı
günəşin odlu
şəfəqlərində min bir rəngə boyandığını o duyub,
o görüb, o müşahidə
edə, şair fəhmi ilə təhlilini verə bilər! Sahir üçün payız da, xəzan da qızılı rəngdə deyil, həsrət, qürbət
rəngindədir, “yaslı”dı,
“qəmlidi”, “qanlı
payız”dı... Həm
“Xəzan”, həm də digər lirik şeirlərində Sahirin bədii təsvir və ifadə vasitələrindən
böyük ustalıqla,
əsl sənətkar
qüdrətilə istifadə
edən, mükəmməl
poetik fiqurlar yaradan, ana təbiətin
gözəlliklərini məharətlə,
həm də tamamilə yeni tərzdə poeziyaya gətirən yüksək
bədii zövqə malik söz ustası olduğu yansyır.
Ustad şair mövcud şah rejiminə qarşı mübarizə
aparmaqla yanaşı,
geriliyə, mövhumat
və xurafata, ehkamçılığa, dərvişsayağı
yaşama qarşı
da çıxış
edərək Güney
Azərbaycan türklərini
azad, dövrlə, zamanla ayaqlaşan çağdaş bir millət olmağa, türrahata uymamağa çağırırdı. Ona
görə də farsca yazan bir
sıra Azərbaycan şairlərini kəskin tənqid edir, “Yada qul ol,
dərdə alış,
farsca danış... Əsirliyi, dərvişliyi təlqin elə uşaqlara, İnansınlar türrahata...
deyərək onların
qul psixologiyasına uyğunlaşmalarına etirazını
bildirirdi. Həbib Sahir
"Mən əsir ellərimin, ah şairiyəm"
şeirində də təhsilli, savadlı Güney Azərbaycan ziyalısının uğradığı
milli faciələrdən
bəhs edir, Azərbaycan türklərinin
acı qədərinə,
alın yazısına
etiraz bildirirdi. Kədərli şair azad elin şairi
olmaq, heç bir basqı, təzliqlə üzləşmədən
ana dilində azad, sərbəst yazıb-yaratmaq istəyirdi:
Binəhayət bu göyün altında
Bizə bir qübbeyi-füruzə
də yox.
Yanar əflakda minlərlə çıraq
Bizə bir şam, bir
avizə də yox.
Bu qədər ulduz arasında bizə
Yeddi göylərdə
bir ulduz yoxumuş.
Öldülər quşlar aləmdə
məgər,
Bizə çatdı o ağlar Bayquş.
Qovalarkən məni hər gün möhnət,
Qapımı döymədədi hər
gecə qəm.
Hamı
azadə elin şairi var
Mən əsir ellərimin, ah şairiyəm...
Sahirin mübarizəsinin əsas
hədəfi Ana dilinin-Azərbaycan
türkcəsinin üzərindən
qadağanların götürülməsi,
orta və ali məktəblərdə
azad şəkildə
tədrisi və inkişafı idi. «Dil günəşdir işıq saçır,
Azadlığa qapı
açır... Bizim türkü şirin dildir, xoş sədalı, zəngin dildir» - deyən Həbib Sahir üçün ana dili milli varlığın
təsdiqidir, yad dil, özgə dil qulağa xoş gəlsə də, boyunduruqdur, boyunduruq isə xalqı gec-tez boğar, keçidlərdə
pusqu qurmuş bir quldur kimi
var-yoxunu soyar. Özgə dil xalqın başı üstündə sanki bir cəhənnəm kölgəsi, ölüm
kabusudur, hər an boynunu üzməyə
hazır durmuş cəllad qılıncıdır:
Bizə
yad kabusu bax, kölgə salıb,
Bu ölümdür, bu ölüm kölgəsidir!
Yad dili olsa da
xoş səsli, yenə
Bizcə
ərbab səsi, cəllad səsidir...
Azərbaycan Milli Hökuməti
devriləndən sonra
şah rejiminə qulluq edən Azərbaycan türklərinin
vəziyyətə uyğunlaşmaları
ilə heç cür barışmayan şair “Xarabazar eylədi Od diyarını, əfsus, Quru və isti
diyardan axıb gələn ordu. Elim əsir oldu, oymağım köçüb getdi və farslaşan ağalar satdılar gözəl yurdumu, - kimi fikirlərin geniş yer aldığı şeirlər
yazaraq mövcud duruma qarşı kəskin etirazını bildirirdi. İlin dörd fəslinə həsr etdiyi «Yay», «Yaz», «Payız»,
«Qış» adlandırdığı
şeirlərində də
Sahirin ürək ağrısı ilə təsvir etdiyi Güney Azərbaycan kəndlilərinin acınacaqlı
güzəranı, çətin
həyat şəraiti
dəyişmir. Əlinin
zəhməti ilə becərdiyi məhsuldan kəndlinin özünə
pay düşmür, bütünlüklə
ərbabın, mülkədarın
anbarına dolur. Qıtlıq
hökm sürən qışın oğlan çağında da, payızda tarlalarda, bağ-bağçalarda məhsul
aşıb-daşanda da
kəndlinin süfrəsi
boş, çörəyi
yavandır. Nə
qədər təp töküb, tarlalarda can çürüdüb məhsul
becərsə də ərbaba, mülkədara borcunu verib qurtara
bilmir, əksinə, ildən-ilə borc üstünə borc gəlir:
Heydər
baba, kəndli cana borcludur;
Bilmirsən ki, borclu namərd quludur!
Tüstülərsə onun bu gün ocağı
Borca gedər sabah
qabı-qacağı...
Vəziyyət nə qədər ağır, acınacaqlı
olsa da, Sahir artıq bədbinliyə, pessimizmə
qapılmır. Ürəyində xalqın, Vətənin
gələcəyinin aydın,
işıqlı olacağına
bəslədiyi ümid
sönmür. Düşünür ki, əgər xalqın igidləri hələ də yaşayırsa və bu igidlərin təpəri, qeyrəti, əli qələmli yazarı varsa, yurdumuz başqa oymaqların işində əriməyəcək, ana
dilimiz assimlyasiyaya uğramayacaq. Həyatın
yaxşılaşacağına ümid bəsləməyə
dəyər, gec-tez azadlıq günəşi
Vətən səmasında
təkrar parlayacaqdır!
Esmira Fuad
filologiya üzrə elmlər
doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2020.- 7 iyul.-
S.14