“Al ilə ala gözlərin
aldadı aldı könlümü…”
Nəsimi yaradıcılığında mifoloji obrazların məsəlləşmiş
biçimdə ifadəsi
1-ci yazı
İlkin mifoloji düşüncədən, dinlərdən gələn mifoloji obrazların (Xızır, Pəri, Şeytan, Div, Mələk və s.) Nəsimi yaradıcılığında məsəlləşmiş biçimdə ifadəsi ayrıca diqqət çəkir. Burada folklor düşüncəsindən bəhrələnmənin yüksək ədəbi zövqlə birliyi var. Belə ki, insan ucalığının, ilahiliyinin təsdiq səviyyəsində ifadəsi üçün ictimai şüurda (müxtəlif folklor janrlarında, habelə din mifologiyasında) oturuşmuş simvolik mifoloji obrazlar Nəsimi ruhunun süzgəcindən keçirilir, kamilliyinə yetmiş aşiqin məntiqiylə əsaslandırılır, aforistik səciyyə daşıdığı dərəcədə məsəlləşir.
***
Nəsimi yaradıcılığında türk mifoloji obrazlar sistemindən, ümumən din mifologiyasından gələn obrazlarla geniş şəkildə rastlaşırıq.
Allah obrazı (Hürufi təriqətinin ideologiyasına xas olaraq Allah obrazının “Həqq”, “Ənəlhəqq” kimi ifadəsi) Nəsimi yaradıcılığında aparıcıdır. Bu, təbiidir. Nəsiminin bədii-fəlsəfi düşüncənin inkişafına güclü təkan verə biləcək mifoloji obrazlardan bəhrələnməsi fikirlərinin yayılmasında güclü rol oynadı.
Burada Allah obrazına hürufi təriqətinə xas yanaşma (İnsanın ilahi imkanlarını aşkarlayıb həqiqətə yetməsi, həqiqətin ünvanına çevrilməsi - Allahlaşması) diqqəti çəkir:
…İnsanü bəşərsən, ey Nəsimi,
Həq der ki, haman, haman mənəm mən!
Buradakı Həqq – “Həqiqət”, hürufi dilində “Allah”, “Allahın məkanı” anlamındadır. Nəsiminin düşüncəsindəki, ömründəki Allah obrazı Nəimidən gələn, Hürufiliyi ifadə edən mahiyyət səviyyəsində olub, ona hədsiz dogma, yetdiyi, dərk etdiyidir. Hürufiliyin şəxsində Nəsiminin İlahiliyə ərkli, dogma olmasının sübutu İnsanı ona tay görməsi, Nəiminin ardınca özünü bu misalda sübut olaraq təqdim etməsidir.
Qanı dilində iqrar eyləyən kim,
Həqə yoxdur anın dilində inkar?
Burada Həqq
– Allah anlamındadır.
Allah-Həqq-Fəzl
Burada Nəsiminin
ustadı Fəzli Həqq (Allah) saydığı
ortadadır. Artıq mifoloji anlam daşıyan bir obraz gerçək İnsanda təsdiqini tapır:
Çün Nəsimi qəmindən
Fəzli-həq vaqifdürür,
Qəm degil gər kimsə olmaz müttəle əsrarinə.
(Nəsiminin qəmindən
haqqın Fəzlinin xəbəri var. Başqasının
onun sirrini bilməməyi qəm deyil).
(Mötərizə içində
verilmiş tərcümələrin
izahı Ə.Səfərlinindir
- E.Q).
Xızır
Nəsimi
yaradıcılığında Xızırla bağlı
məqamlara daha çox rast gəlinir: Əfsanələrə
görə, Xızır
qaranlıq dünyadakı
dirilik suyunu içib daim yaşayan və ölüb-dirilən təbiəti
simvolizə edərək
əbədiyyətin rəmzinə
çevrilən mifik varlıqdır.
Xızır kimi içdi həyat abını,
Canü təni cümləsi oldu bəqa.
(Xızır kimi
dirilik suyunu içdi, canı və bədəni əbədiyyətə qovuşdu).
Burada Nəsimi
“dirilik suyunu içdi” dedikdə hürufilik təlimi əsasında insanın həqiqətə yetməsinə
işarə edir.
Bu beyt də mahiyyətcə
yuxarıdakı ilə
bağlıdır:
Xizrlə
zulmatını tanımayan
heyvan kimi,
Nə bilə kim,
qanda vara, abi-heyvan istəyə?
***
Çün Xızr həyati-əbədi
istər isən gəl,
Can təndə ikən çeşmeyi-heyvan tələb
eylə.
(Xızr kimi ölümsüz həyat
istəyirsənsə, gəl,
can bədəndə ikən
dirilik suyu ara).
Yəni əbədi ölümsüzlüyü
idrakı yuxuya verməklə, alın yazısına inanmaqla, gözləməklə əldə
etmək olmaz, insan aqibətini özü yaratmalıdır. Dirilik suyunu
insan adlanan cənnətə - özünə
yetməklə çata
bilərsən. Hürufilk fəlsəfəsində
insan bitməz-tükənməz
bir dünyadır.
Burada aşiqin – Nəsiminin həqiqətə yetib insanın dodağında dirilik suyu tapmasına
işarə olunur.
Div obrazı
Nəsimidə Div obrazı – insandakı Şərin ümumiləşdirilmiş
obrazıdır. Onun yaradıcılığındakı
bu obraz Azərbaycan, ümumən
Türk folklorundan gələn bütün mənfi keyfiyyətləri
özündə daşıyır.
Divin libasını qoy, Xızr ilə yoldaş ol kim,
Zülmətdə zahir olmaz heyvanə
abi-heyvan.
Burada Zülmətə
dirilik suyu dalınca gedənə divin libasını soyunmaq gərəkliyi bildirilir, yoxsa o, istəyinə yetə bilməyəcək. Div – qaranlığın
eyni, oxşarı, təsdiqidirsə, qaranlığı
necə işıqlandıra,
həqiqət ünvanını
– dirilik suyunu necə tapa bilər? Əslində Nəsimi dirilik
suyunu insanın içində, ruhsal imkanlarında axtarır, tapır. İnsanlara da bu həqiqəti deyir. Divlər (Şər) insanı özündən ayırmaq,
bütünlüklə şərləşdirmək
üçün daim çalışırlar. İnsana (Həqqə) yetmək çətin, insandan (Həqdən) ayrılmaq isə çox asandır.
Kirpiklərinlə qaşın olmuşdur
ismi-əzəm,
Divdən
nə qorxu, çün kim,
pənahım odur.
Burada ilahi sifətə vurulan, onda həqiqətini tapan insanın artıq Div kimi nəhəng varlıqdan qorxmadığı vurğulanır. İslama görə,
ismi-əzəm Allahın
bütün zatını,
sifətlərini özündə
ehtiva edir. Allahın bu adına “ismi-əzəm”,
yəni ən böyük, ən əzəmətli ad deyilir.
Bu adı söyləyən
və Allahı bu ada and verən
şəxsin duası
mütləq qəbul
olunduğuna, qeyri-mümkün
işləri etmək,
möcüzələri törətmək
mümkünlüyünə inam var. Nəsimi bu qüdrəti insanın özündə
tapır. Burada insanın
kirpiklərilə qaşı
ismi -əzəmə oxşadılır.
Şeytan
Mifoloji düşüncədə şeytan
obrazı haqqında C.Məmmədovun fikri maraqlıdır: “Şeytan
– gözə görünməyən
demonik varlıqlardandır,
nə dinib-danışır,
nə də kimsəyə görünür.
Bəzən də İblis
deyilən (hər iki ad ərəb mənşəlidir) bu ruh adamları həmişə natəmiz
yerə sürüklər”.
Şeytandır ol ki, surətinə qılmadı
sücud,
Şeytanə münkir olmuşam, inkarə düşmüşəm.
(Surətinə səcdə
etməyən şeytandır,
mən isə şeytanı inkar etmiş və inkara düşmüşəm).
Burada İnsanın
ilahiliyi (Allahlığı)
yüksək bir dərəcədə vəsf
olunur. Dinə görə Allahın
yaratdığı Şeytan
İnsana səcdə
etmir. Nəsimi İnsanın hər
an səcdəyə layiq
olduğuna əmindir.
Bu səbəbdən də Şeytanı inkar edir, varlığını
saymır.
Çıxıb minbərdə ey
vaiz, yeyin kərm olma, əbsəm dur,
Daha məşğul
idi şeytan ki, səndən zöhdü təqvayə.
Çün əscədü buyurdu
adəm qatında həq gəl,
Həqqin
xitabinə uy, qıl cəcdə, olma şeytan!
(Haq adəm haqqında buyurdu ki, səcdə edin, sayğı göstərin.
Sən də şeytan olma, haqqın buyurduğuna uy, səcdə elə).
Hər iki beytdə Həqqin ünvanı – İnsandır. Nəsiminin inamına
görə, İnsana
səcdə etməyən
kafirdir. Aşağıdakı beytdə Zərdüştlüyün
Şər Allahı obrazı olan Əhrimənlə rastlaşırıq.
Ancaq mahiyyət birdir. Sadəcə, burada Əhrimən İslamdakı
Şeytan obrazını
əvəzləyib:
Həmdəm nə rəsmilən
ola Cəbrayılü
Əhrimən,
Munis nə tövr ilən ola
tuti ilə qürab?
(Cəbrayılla şeytan
necə həmdəm olur? Tuti ilə qarğa
necə isinişər?
Al obrazı
C.Məmmədov yazır: “Al - Türk
xalqlarının demonoloji
təsəvvürlərində geniş yer tutan su, dağ,
yer stixiyaları ilə bağlanan mifoloji varlıqdır”.
Al ilə ala gözlərin aldadı aldı könlümü,
Alını gör nə al edər, kimsə irişməz alinə.
Buradakı Al zahirən duyulmasa
da, mənşəyini
mifoloji düşüncədən
alır: ala gözlər
hiylə ilə aldadaraq aşiqin könlünü alıb;
hiyləsinə bax, necə hiylələr işlədir, heç kəs onun hiyləsinə
çata bilməz.
Bu, adam xislətinə
xas hiyləgərliyi aşiq məşuqunda gördükdə sarsılır,
ancaq yaxşı aldatmaqdır, yaxşı
hiyləgərlikdir. Ona görə
ki, hardasa bu cür aldanmağı,
aldadılıb eşq
oduna yanmağı aşiqin özü də istəyir. Göründüyü kimi, burada mifoloji obraz bədii priyom üçün gözəl
bir imkan rolunu oynayır.
Abdal – Dərviş obrazı
Abdal – Təsəvvüf ədəbiyyatında
maddiyyatla bağlılıqdan
qurtulan və özünü Allah yolunda
qurban edən sufi və
ya ərənlər haqqında işlədilib.
Abdal oluban bəylik edən arifi gör kim,
Bu səltənətin qədrini sultan bilir ancaq.
Burada abdallıq-dərvişlik
ənənəsinə sadiqliyin
gərəkliyindən danışılır.
Buraq obrazı
Burada Nəsimi
ruhunun Buraqla meraca çıxdığından
danışır. Ağılda, düşüncədə həqiqətə
yetən Nəsimi üçün Buraq obrazı tamamilə uyğundur. Həqiqət ünvanı – içidir,
ona yetib.
Meracə
çıxdı ruhi-Nəsimi
Buraq ilən,
Şol laşədən nə faidə kim,
la-zəlul ola?
(Nəsiminin ruhu Buraq ilə göylərə çıxdı,
O ət yığınından
nə fayda ki, ram olmaya?)
Ənqa
– Simurq
“Ənqa - Şərq
xalqlarının, ümumən
mifoloji düşüncəsində
ismi olub cismi olmayan böyük
bir quşdur” (C.Məmmədov). Burada da Nəsiminin
yüksək bədiyyatla
aşiqlik halını
ifadə etməsi mənasızlıq təəssüratı
yaratmır. Ona görə ki, əfsanəvi obraz gerçək bənzərsiz
aşiq Nəsiminin şəxsində - onunla eyniləşdiyinə görə
sanki yenidən dirilir, əsil qiymətini alır:
Eşq ilə hər dəm ,
Nəsimi, seyr edərsən Kuhi-Qaf,
Sənsən ol ali
məqamda şəhpəri-ənqayi-eşq.
Elçin Qaliboğlu
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2020.- 13 iyun.- S.14.