Novruz bayramı insanlara sevinc və nikbinlik bəxş edir
Hələ qədim zamanlardan başlayaraq bayramlar insan həyatında çox mühüm rol oynayırdılar. Onlar özlərində
tarixi, dini və gündəlik adət-ənənələri ehtiva
edirdilər. Bütpərəstlik dövrünün bayramları
daha çox astronomik təbiət hadisələri ilə bağlı olurdu. İnsanlar belə hadisələrin mahiyyətini başa düşməyə və
onlardan bəhrələnməyə
çalışırdılar. Ancaq o zaman elm olmadığına
görə onlar bu hadisələri fövqəltəbii qüvvələrlə
əlaqələndirir və
onlara dini mənalar verirdilər.
Novruz da belə bayramların
ən qədimlərindən
biridir. Bu bayram mahiyyətcə astronomik hadisələr əsasında Günəş
təqviminin hesablanması
ilə bağlı olmuş və bayram ilkin olaraq
saklar arasında yaranmışdı. Mənşəcə sak olan Zərdüşt
də öz həmtayfalarının dini
inanclarında islahatlar
aparmaq məqsədilə
ona yeni mənalar verərək, öz təliminə daxil etmişdi.
* * *
Həmyerliləri Zərdüştü əcdadların etiqadına
müxalif çıxmış
bir adam
kimi Baykalyanı ərazilərdən qovduqdan
sonra o, indiki Əfqanıstan ərazisinə
gəlir və Həxamənişi (Əhəməni
– red.) dövlətinin buradakı
canişini Viştaspa
(I Daranın atası)
onun təlimini qəbul edir. Elə həmin zaman (e.ə. 6-cı əsrdə)
Zərdüştün yaxın
köməkçilərindən olan Cəmaspa (sonrakı rəvayətlərdə
- Cəmşid) zərdüştiliyi
təbliğ etmək
məqsədilə Midiyaya
gəlir və əvvəlki dinləri I Dara tərəfindən qadağan edilmiş Azərbaycan muğları
Zərdüştün təlimini
qəbul edirlər.
Farslar isə Daranın bütün səylərinə
baxmayaraq, özlərinin
qədim Mitra dininə sadiq qalaraq, Zərdüştün
təlimini qəbul etmirlər. Zərdüştilik
dini İranda təqribən 1000 il sonra – Sasanilər dövründə yayılmaqda
olan xristian dininə qarşı mübarizə vasitəsi kimi qəbul edilir və bu zaman Mitra
dininin ayinləri də Zərdüştün
dininə qarışdırılaraq,
“Avesta” adlanan kitab halına salınır (çünki
xristian dininin kitabı var idi). Bunu da təəssüflə
qeyd etmək lazımdır ki, indi bizim qeyd
etdiyimiz dörd çərşənbə ünsürü
də Novruzun yox, həmin Mitra bayramının ünsürləridir. Halbuki 1970-ci illərədək
farslardan fərqli olaraq, bizdə altı çərşənbə
mərasimi və ya ünsürü qeyd edilirdi.
* * *
O zaman bir neçə
il Novruz
bizdə rəsmi səviyyədə qeyd edilməyə başlandı.
Çərşənbə günləri isə
xalqın yaddaşında
müxtəlif bölgələrdə
fərqli adlar daşıyırdı. Əsasən
isə “yalançı
çərşənbə”, “əzəl çərşənbə”,
“müjdəçi çərşənbə”,
“gül çərşənbə”,
“kül çərşənbə”
və “ilaxır çərşənbə” adlarından
istifadə edilirdi. Zərdüştiliyin yaranış
əfsanəsinə əsasən
isə Ahura Məzda dünyanı yeddi ünsürdən yaradıb: əvvəlcə
bütün digər ünsürləri öz əhatəsinə alan və yumurta qabığı formasında
olan səmanı, sonra qabığın aşağı hissəsini
dolduran suyu, sonra suyun üzərindəki
yastı yeri, yerin üzərində isə bir bitkini,
bir buğanı və Kiya Mərtan
adlı bir insanı, nəhayət, Günəşin simasında
görünən odu
(atəşi). Bu ünsürlərdən ibarət
olan dünya əvvəllər sabit halda səmanın içində dayanırdı.
Ancaq sonra qaranlıqda yatmış şər tanrısı Əhrimən
Günəş işığından
oyanıb qəzəblənir
və Ahura Məzdanın yaratdığı
dünya üzərinə
hücuma keçir.
O, səmanı yarır,
suyu bulandırır, yerin hamar səthini
kələ-kötür edir,
bitkini susuz qoyaraq qurudur, buğanı və insanı öldürür,
odu tüstüyə yoluxdurur. Bunu görən Ahura Məzda dünyanı hərəkətə gətirir:
Günəş dövr
etməyə, gecə
ilə gündüz əvəzlənməyə, sular
axmağa, bitki, buğa və insan da canlanmağa
başlayırlar. Öz yaratdıqlarını
Əhrimənin gələcək
hücumlarından qorumaq
üçün Ahura
Məzda yeddi “ölməz mələk”
(“ameşa spentə”) yaradır ki, onlardan hər biri bir ünsürün
qoruyucusu olsun.
* * *
Məlumdur ki, Zərdüştilik təliminin əsasında
xeyirlə şərin
əbədi mübarizəsi
dayanır. Bu mübarizə
sonda xeyir qüvvələrin qələbəsi
ilə nəticələnməlidir.
Ancaq hələlik gah xeyir qüvvələri, gah də şər
qüvvələri üstün
gəlirlər. Bu təlimdə
il iki
fəslə bölünür
və belə hesab edilir ki,
yayda xeyir, qışda isə şər qüvvələri
üstünlük təşkil
edirlər. Məhz bu səbəbdən
də qışda insanlar, heyvanlar və bütün təbiət soyuq, xəstəlik və aclıqdan əziyyət çəkirlər. Qışın ortalarında şər qüvvələri o qədər
güclənirlər ki,
insanlar qoruyucu tanrıları köməyə
çağırmağa məcbur
olurlar. Hər çərşənbə günü onlar mərasimlər keçirərək,
qoruyucu mələklərdən
birinə müraciət
etməyə başlayırlar.
Nəhayət, axır çərşənbə
axşamı qoruyucu mələklər və insanların ölmüş
qohumlarının ruhları
yerə yaxınlaşmağa
başlayırlar. Novruz ərəfəsində
evlərin, həyət-bacaların
təmizlənməsi, yeni
paltarlar alınması
və s. də məhz bu “qonaqların”
qarşılanması üçündür.
Axır çərşənbə axşamı
isə hətta kasıb adamlar belə öz qohumlarının ruhları
və mələklərin
şərəfinə bacardıqları
səviyyədə bol
süfrə açmalıdırlar.
Həmçinin bu gün küsənlər barışmalı,
hamı yaxşı sözlər danışmalı,
mehriban olmalıdırlar
ki, ruhlar və mələklər onlardan razı qalsınlar. Eləcə də
ölmüş qohumların
qəbri ziyarət edilməli, onların ruhuna ehsan verilməlidir.
Bu səbəbdən də Cənubi Azərbaycanda axır çərşənbəyə “Ölülər bayramı”
da deyilir. Axşam qaranlıq düşəndən
sonra ruhlar öz evlərini və qohumlarını işıqda tanıyıb,
evə tez çatsınlar deyə damların üstündə
və digər hündür yerlərdə
tonqal qalayıb, onun üstündən tullanırlar. Ancaq Novruz mərasimlərinin qədim mənaları unudulduğuna görə indi insanlar elə
bilirlər ki, xəstəlik və azarlardan təmizlənmək
üçün tonqalın
üzərindən tullanırlar,
halbuki zərdüştilikdə
od çox
müqəddəs sayılır
və onu çirkləndirmək günah
hesab edilir.
* * *
Ruhlar və mələklər “gəlib
çıxandan” sonra
onların şərəfinə
qonaqlıq başlayır. Ruhlar öz
paylarını almaq üçün qapı və bacalardan torba sallayırlar. Ev sahibləri isə bu torbalara ən
yaxşı yeməklərdən
qoymalıdırlar. Həmçinin
ölməz mələklərin
(spentələrin) şərəfinə
süfrəyə “s” (ərəb
əlifbasında bu hərf “sin” adlanır) hərfi ilə başlayan yeddi nemət də qoyulmalıdır (farslar buna “həft sin”, yəni “yeddi sin” deyirlər).
Axır çərşənbə axşamının səhəri isə insanlar onlara köməyə gəlmiş ruhlar və mələklərin yardımı ilə şər qüvvələrlə mübarizəyə başlayırlar, yəni bu mübarizəni təcəssüm etdirən mərasimlər keçirirlər. Bizdə bu mərasimlərdən ən çox tanınanı keçəllə kosa arasındakı tamaşadır. Burada keçəl təbiəti keçəlləşdirmiş qışın, kosa isə xeyir-bərəkət rəmzi olan keçinin və baharın simvollarıdır. Bu mübarizədə kosa keçələ, yəni bahar qışa qalib gəlir. Bəzi rayonlarda (məsələn, Ordubadda) qışda ağalıq edən Əhrimən “xan” kimi geyindirilir və sonda onu götürüb suya atırlar. Gürcüstanın Muğanlı kəndində isə son zamanlara qədər şər qüvvələr rolunu “keçəpapaqlar” adlanan insanlar oynayırmışlar. Onlar adamlara əziyyət verir, onları “döyüb, pullarını alırmışlar”. Sakinlər isə onları yumurta ilə vururmuşlar (S.Rzasoy. Muğanlıda Novruz karnavalı. Tbilisi. 2014. s. 35).
* * *
Beləliklə, bu mübarizə Novruz gününə qədər davam edirmiş, Novruz günü isə (20 və ya 21 mart) xeyir qüvvələri şər qüvvələrə qalib gələrək, öz qələbələrini bayram etməyə başlayırmışlar. Zərdüştilikdə od ünsürü də məhz bu gün qeyd edilirdi. Bu isə mahiyyətcə qışın yola salınıb, baharın qarşılanması anlamına gəlir, çünki həmin gün Günəşin ekvator xəttinin cənubundan Şimal yarımkürəsinə keçməsi nəticəsində gecə ilə gündüz bərabərləşir və onun səhəri günündən etibarən isə gündüzlər uzanmağa başlayır. Təbiidir ki, daha qədim dövrlərdə insanlar gecə ilə gündüzün bərabərləşdiyi günü dəqiq surətdə müəyyənləşdirə bilməzdilər və ona görə də Novruz bayramı da baharın müxtəlif günlərində qeyd edilirdi. Novruzun dəqiq günü yalnız XI əsrdə məşhur astronom və şair Ömər Xəyyamın başçılıq etdiyi alimlər qrupu tərəfindən hazırlanmış yeni Günəş təqvimində təsbit edildi.
Novruz məhz təbiət, təravət və gözəllik bayramı olduğuna görə öz tarixi boyu müxtəlif basqılara, qadağalara (Makedoniyalı İsgəndər, ərəblər, monqollar, sovetlər tərəfindən) məruz qalmasına baxmayaraq, dünyanın ən qədim bayramı kimi bizim günlərədək gəlib çatıb. Hazırda BMT və YUNESKO tərəfindən beynəlxalq bayram kimi tanınan Novruz bir çox ölkələrdə, o cümlədən Azərbaycanda, Albaniyada, İranda, Əfqanıstanda, Gürcüstanda, Özbəkistanda, Tacikistanda, Qırğızıstanda, Qazaxıstanda, Türkmənistanda, Hindistanda, Pakistanda dövlət bayramı səviyyəsində qeyd edilir. Çünki bu bayram öz fəlsəfəsi və ideologiyası ilə insanlar arasında dostluq, sülh, əmin-amanlıq yaradır, onlara sevinc və nikbinlik bəxş edir.
Kamil Hüseynoğlu
Professor
Xalq Cəbhəsi.- 2020.- 17 mart.-
S.14.