Novruz Bayramı
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti Novruza milli
bayram kimi böyük əhəmiyyət verib
Novruz bayram iştirakçıların hamısının qabaqcadan bildiyi müəyyən hərəkətlərin və sözlərin icrasından ibarət mərasimdir. O, mövsüm mərasimidir; hər vaxt keçirilməz, onun öz vaxtı var, mart ayında, qışın yaza keçid vaxtında icra olunur. Novruz bir mərasim növü kimi, yəni dar mənada, bayramdır, ildəyişmə bayramıdır. Novruza aid olan nə varsa – hamısı mərasimi ənənələrdir.
Novruz mənəvi mədəniyyət abidəsi kimi milli mədəniyyət tariximizdəki bütün başqa abidələrdən öz əlamətdar xüsusiyyətlərinə görə fərqlənir. Belə ki, Novruz bayramı həm yaşına, həm də yaşama gücünə görə, bəlkə də, ən birinci sırada duran mədəniyyət abidəsidir. Onun tarixi, mənşəyi həddindən artıq qədimdir. Dünya tarixinin bir-birinə zidd ideologiyaları olan epoxaları biri digərini əvəz etdikcə Novruz bayramı nəinki aradan qalxıb, əksinə, öz varlığını daha böyük coşqu ilə sürdürüb, müxtəlif dinlər, fərqli sivilizasiyalar, ruhuna zidd olan ideologiyalarla döyüşlərdən qalib çıxıb.
Novruz bayramının tarixi Azərbaycanın milli dövlətçilik ənənələri ilə həmişə sıx bağlı olub. Ən qədim dövrlərdən xalqımızın həyatında, adət-ənənələr dünyasında özünə möhkəm yer tutmuş bu bayram təkcə xalq kütlələrinə məxsus məişət bayramı olaraq qalmayıb, dövlət səviyyəsində qeyd olunmuş, xalqımızın həyatını bütöv şəkildə əhatə edib. Varlılar da, kasıblar da Novruzu qeyd edib, xalqın bütün təbəqələri Novruz bayramında bir araya gəlib, bayramı birgə qeyd etmiş, bayram sevinci ümummilli dəyər halına gəlib. Bu da öz növbəsində xalqımızı birləşdirmiş, bütövləşdirib, dövlətçilik tariximizin milli əsaslarını möhkəmləndirib. Novruz bayramı milli dövlətçilik ənənəsində o dərəcədə mühüm yer tutub ki, orta əsrlərdə Azərbaycanda, İranda olmuş Avropa səyyahlarının xatirələrində – səyahətnamələrində də əks olunub. Bu bayram XX əsrə qədər Azərbaycanda böyük coşqu ilə qeyd edilib. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Novruz bayramına milli bayram kimi böyük əhəmiyyət verib. Bunu AXC dövründə Novruz bayramının yüksək səviyyədə keçirilməsini təmin edən hüquqi sənəd də sübut edir.
Azərbaycanın öz müstəqilliyinə qovuşması ilə Novruz bayramı da milli əsarətdən xilas oldu. Əslində, Novruz milli müstəqilliyin bayramına çevrildi. Novruz bayramı insanların təkcə sevindiyi, şadlandığı, yazı – yeni ili qarşıladığı şənlik deyildir. O, minilliklər, əsrlər boyunca xalqımızın milli birliyini, milli bütövlüyünü və milli dövlətçilik düşüncəsini qoruyub, yaşadıb. Novruzun Müstəqil Azərbaycanın dövlət quruculuğuna verdiyi töhfələr bunu bir daha sübut etməkdədir. Bu bayram xalqımızın adını, mədəniyyətini bütün dünyada tanıtmaqda və ona böyük şöhrət gətirməkdədir. Novruz bayramı 2009-cu ilin 30 sentyabrında YUNESKO-nun dünya xalqlarının qorunan qeyri-maddi mədəni irsi siyahısına daxil edilib.
Novruz iri bir mərasim kompleksidir. Bu kompleksə
daxil olan mərasimlərin əsas hissəsini Novruz bayramı gününə
– Yeni ilin ilk gününə qədərki
ilaxır çərşənbə
mərasimləri təşkil
edir. Bu çərşənbələr
təkcə köhnə
ilin yola salınması baxımından
deyil, həm də elmi mübahisələrə
səbəb olması
baxımından əlamətdardır.
Son onilliklərdə Novruz bayramının xalqımızın həyatında
yeri və rolu genişləndikcə,
artdıqca ilaxır çərşənbələrlə bağlı mübahisələr
də böyüməkdədir.
Bu mübahisələrin əsas məzmun və mahiyyəti həmin çərşənbələrin
adları ilə bağlıdır. Novruz hazırda
dövlət tərəfindən
qeyd olunan ümummilli bayrama çevrilib. Bayramın ümummilli
səviyyəsi onun milli səviyyələrinin
ümumiləşdirilməsini, vahid sistemə salınmasını tələb
edir. Bundan irəli gəlməklə
televiziya və radiolar Boz ayın
bu 4 çərşənbəsini
(bəzən müəyyən
yerdəyişmələrlə) Su-Od-Yel-Torpaq
çərşənbə adları altında ardıcıl olaraq qeyd edirlər. Son dövrlərdə rəsmi
adlanmaya (Su, Od,
Yel, Torpaq çərşənbələri) etiraz olunur. Etirazın əsas məzmun və mahiyyəti bundan ibarətdir ki, ilaxır çərşənbələrin
“Su çərşənbəsi”, “Od çərşənbəsi”,
“Torpaq çərşənbəsi”,
“Yel çərşənbəsi”
adları altında qeyd olunması düzgün deyil. Bu adlar Şərqdə məşhur olan dörd ünsürün
[ab (su)-atəş (od)- xak (torpaq)-bad
(yel, külək)] adına uyğun olaraq sonradan süni şəkildə düzəldilibr və xalq ilaxır çərşənbələri heç vaxt bu adlarla adlandırmayıb.
Araşdırmamızda bu qənaətə gəlmişik
ki:
1. 4 ilaxır çərşənbənin
müxtəlif bölgələrdə
fərqli adları vardır. Bu çərşənbələr
heç bir bölgədə qədim
Şərq 4 ünsür
sistemi olan “ab-atəş-xak-bad” sxeminə uyğun olaraq ardıcıl şəkildə
“Su çərşənbəsi”, “Od çərşənbəsi”,
“Torpaq çərşənbəsi”,
“Yel çərşənbəsi”
kimi adlandırılmayıb.
2. 4 ilaxır çərşənbənin
el arasındakı adları
içərisində qarışıq
şəkildə “Su çərşənbəsi”,
“Torpaq çərşənbəsi”,
“Yel çərşənbəsi”,
“Ağac çərşənbəsi”
adlarına da rast gəlinir. Bu, Novruz bayramının
xalq təsəvvüründəki
fəlsəfəsi ilə
bağlıdır. Bu fəlsəfənin kökləri
birbaşa qədim türk mifologiyası ilə bağlıdır.
3. Novruz bayramının mifik fəlsəfəsinə
görə, təbiət
qışda ölür,
yazda dirilir. Dirilmə oyanma şəklində olur. 4 ilaxır
çərşənbə yazın, yeni ilin ərəfəsidir.
Hər çərşənbədə
bir ünsür oyanır və bunların oyanması ilə bütün təbiət dirilir və Yeni il başlanır. Bu, Novruzun fəlsəfəsidir
və 4 çərşənbənin
4 ünsürlə bağlılığı
Novruzun təbiət, dünya, ümumiyyətlə,
varlıq aləmi haqqındakı fəlsəfəsini
ortaya qoyur.
4. Azərbaycan Novruz
bayramında 4 çərşənbədə
4 ünsürün oyanması
ənənəsi qədim
türk mifik görüşləri ilə
bağlıdır. Qədim
türk mifologiyasında
dünyanın yaradılışının
əsasında 5 ünsür
durur: torpaq, ağac, atəş, dəmir, su. Bu təsəvvür zamanla 4 ünsür haqqındakı qədim Şərq görüşlərinə
qarışıb. Daha
sonra 4 ünsür fəlsəfəsi hakim düşüncəyə
çevrilsə də,
5 ünsür haqqındakı
inanclar xalq düşüncəsində, folklorda,
o cümlədən Novruzla
bağlı təsəvvürlərdə
yaşamaqda davam edib.
Ümumiyyətlə, ilaxır çərşənbənin
adət-ənənələri magik xarakter daşıyır. Onların, demək olar
ki, hamısında magiya – sehr və
ovsunla bağlı ayinlər icra olunur. Bütün bunlar göstərir
ki, ilaxır çərşənbələr, o cümlədən bütünlükdə
Novruz bir mərasim kompleksi kimi xalqımızın qədim dünyagörüşünü,
ilkin mifoloji-magik ənənələrini öyrənməkdən
ötrü çox zəngin və əvəzsiz qaynaqdır.
Novruz bayramında insanların həyatının elə bir sahəsi yoxdur ki, Novruz bayram kompleksindən qıraqda qalsın. Cəmiyyətlə bağlı nə varsa – hamısı Novruz ərəfəsində – ilaxır çərşənbədə təmizlənir, paklanır, təzələnir və yeni ilə, yeni ilin ilk gününə – Novruza artıq yenilənmiş (yenidən doğulmuş) vəziyyətdə daxil olur. Bu yenilənmə sosial münasibətlər sahəsində özünü xüsusi göstərir. Novruzda təkcə zaman, həyət-baca, ev-eşik, bağ-bağat təzələnmir, il ərzində insanlar, tayfalar, qonşular, nəsillər və s. sosial qruplar arasında baş vermiş konfliktlər həll edilir. Bunun əsasında inanc durur. İnanca görə, əgər küsülülər barışmasalar, düşmənlik yeni ildə də davam edəcək və o, özü ilə uğursuzluq və bəla gətirəcək. Ona görə də insanlar Novruzda həm özləri barışmağa, həm də başqalarını barışdırmağa çalışırlar. Bu barışma cəmiyyətin daxili özünütənzimləmə, özünüyeniləmə mexanizmidir. Novruzda cəmiyyətin yenilənməsi, sosial tarazlığın əldə edilməsi sosial birlik və paylaşma şəklində baş verir. Bu birlik və paylaşma təkcə diriləri deyil, ölüləri də əhatə edir. Heç kəs, o cümlədən ölənlər qıraqda qalmır.
Novruz bayramı ilə bağlı mərasim ənənələrinin böyük bir qismini tamaşa və oyunlar təşkil edir. Novruz tamaşa və oyunları bəzən bir-birindən fərqləndirmək, hansının tamaşa, hansının isə oyun olduğunu müəyyənləşdirmək çətin olur. Çünki bunlar, əslində, bir-biri ilə sıx bağlı olub, vahid mərasim kompleksinin tərkib hissəsi kimi, eyni ideyanı təcəssüm etdirirlər. Digər tərəfdən, tamaşa da, oyun da qədim dünyanın düşüncəsini, məkan, zaman, insan haqqında dünyagörüşünü özlərində əks etdirir. Lakin Novruz tamaşa və oyunları hər nə qədər bir-birinə bənzəsə də, onları fərqləndirən əlamətlər var: tamaşalarda əsas olan gülüş, oyunlarda əsas olan isə yarışdır. Ancaq Novruz tamaşalarındakı gülüş, nə də yarış, adi gülüş, yaxud adi yarış olmayıb, mərasimi gülüş, mərasimi yarışdır. Bu tamaşa və oyunlardakı gülüş və yarışın xüsusi vəzifəsi, görəcəyi iş var. Bu iş qışın yola salınmasından və yazın qarşılanmasından ibarətdir. Bu işin görülməsində gülüş və yarış əsas vasitələrdir. Onlarsız nə qış getməz, nə də yaz gəlməz. Bunlar qədim azərbaycanlının təbiətə, onu əhatə edə dünyaya magik təsir vasitələridir. Onlarda magiya – sehr, mistika vardır.
Novruz tamaşalarının təhlili onlarda aşağıdakı ümumi cəhətlərin olduğunu göstərir:
a) Novruz tamaşalarını hamısında yeni illə köhnə ilin, yazla qışın mübarizəsi əks olunub;
b) Tamaşalarda ilin dəyişməsi doğuluş, yaxud ölüb-dirilmə motivlərində əks olunur;
c) Tamaşalarda gülüş, zarafat, kütləvi şənlik magik səciyyə daşıyır.
Gülüş yeni ilin, yazın rəmzi kimi aclıq, səfalət, qıtlıq və soyuqla təmsil olunan qışa qarşı qoyulur. Gülüşün magik funksiyası onda ifadə olunur ki, daha çox gülmək, şənlənmək yazın gəlişini sürətləndirmək, onun gəlişinə güc-qüvvə vermək deməkdir.
Novruz bayramının zəngin mətbəx ənənələri vardır. Bu ənənələr də Novruz bayramının yaradılış fəlsəfəsi ilə bağlıdır. Bayram yeməkləri bir qida olsa da, bayramda onlar bayramla bağlı əlavə məna qazanır. Məsələn, yumurta Novruz bayramının ən mənalı simvollarındandır. Novruz süfrəsindəki qırmızı boyanmış yumurta ölüb-dirilmə xarakterli bayram ayini ilə bağlıdır. Lap keçmişlərdə ilin dəyişməsi mərasimində bişmiş yumurtanın yeyilməsi kimi xüsusi mərasim olub. Ancaq bu, xüsusi mərasim olmaya da bilərdi. Novruzun ölüb-dirilmə fəlsəfəsi hamıya aiddir. Ona görə də çoxlu yumurta bişirilirdi ki, hamı ondan dadaraq yeni ilə – yeni dünyaya keçə bilsin. Bişmiş yumurtanın hər süfrədə, bayram xonçasında mütləq şəkildə olması bununla bağlıdır. Tədqiqat göstərir ki, istənilən xalqın inancları, o cümlədən Azərbaycan xalqının Novruz ilə bağlı inancları bütöv bir sistemdir.
Sevinc Qasımova
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Xalq
Cəbhəsi.- 2020.- 19 mart.- S.14.