Bəxtiyar Vahabzadə poeziyasında insan və zaman
konsepsiyası
2-ci yazı
Bəxtiyar Vahabzadənin zahiri görünüşü, davranışı, danışığı, hadisələrə baxışı da özünəməxsus idi. Və şairin sənətini bu amillərdən ayrı təsəvvürə gətirmək mümkün deyil. Bəxtiyar Vahabzadəyə bəxtiyar şair kimi baxanlar yanılırdılar. Çünki o bəxtiyar olmağa can atmaq üçün dünyaya gəlməmişdi. Narahatlığının, üsyankarlığının bir səbəbi də bunda idi. Başqa sözlə, onun bəxtiyarlığı ancaq sözlərinin sərrastlığında, hədəfə dəyməsində idi. Əgər şəhidlərə həsr etdiyi əsərləriylə həmvətənlərinin qəlbində qəsbkarlara nifrət oyatdığını, xalqının bir yumruq kimi birləşdiyini görürdüsə, deməli, bəxtiyar idi. Şair insanların duyğu və düşüncələrinə güzgü tutmaqla sənətini yaşadırdı və bununla yaratdıqlarının ömrünü uzadırdı, daha doğrusu, əbədiləşdirirdı. Bəxtiyar poeziyası bir şəxsin narahatlığını deyil, başı müsibətlər çəkmiş böyük bir xalqın ümumiləşmiş duyğularını ifadə edirdi. Məhz bu mənada, onun əsərləri həyat dərsliyi rolundadır. O dərslikdən nələri öyrənirik? - sualını cavablamaq üçün böyük bir kitab azlıq edər.
Bəxtiyar Vahabzadə poeziyası sevib-sevilməyi, seçib-seçilməyi, tanıyıb-tanınmağı, qəflət yuxusundan ayılmağı öyrədir. Dostu, düşməni, mərdi, namərdi, özümüzü özümüzə tanıdır. O dərslikdə əsil insan kimi yaşamağın yolları göstərilir. Bəxtiyar Vahabzadənin poeziya dünyasına girən oradan vətənpərvər, üsyankar bir insan kimi çıxır. Şair hələ 50-60-cı illərdə məqam əlinə düşən kimi səsini ucaldırdı. O dövrləri yaşayanlar bilir ki, milli qürurdan bəhs açan bir kəlmə üstə adamın dilini bağlayırdılar. Hərdən Bəxtiyar Vahabzadənin səbir kasası elə dolurdu ki, dözməyib açıq-aşkar sovet imperiyasına meydan oxuyurdu, “Gülüstan” fəryadını qoparırdı:
Hanı bu ellərin mərd oğulları,
Açın bərələri, açın yolları.
Bəs hanı bu əsrin öz Koroğlusu –
Qılınc Koroğlusu, söz Koroğlusu?
“Söz Koroğlusu”na çevrilib “dırnağı ətdən”, “ürəyi bədəndən”, “canı cəsəddən” - Azərbaycanı Azərbaycandan ayıranlara heykəl qoyanlara, şənlərinə təntənəli toplantılar keçirənlərə qılınc çalmaqla şair Nizaminin zahidi kimi əyninə kəfən keçirmişdi. Bu, Stalin zindanlarının qapılarının təzəcə açıldığı 1959-cu ildə deyilirdi. Çoxları tarı, kamanı, nağaranı utandırıb “Azərbaycan-Rusiya birliyi”nə nəğmələr qoşurdu, orden payı umurdu. Bəxtiyar Vahabzadə isə Arazın timsalında Vətən övladlarını ayıltmağa, üsyan qaldırmağa səsləyirdi:
Ey Araz, səpirsən göz yaşı sən də,
Keçdikcə üstündən çölün, çəmənin,
Səni arzulara sədd eyləyəndə,
Niyə qurumadı suların sənin?
Və bizim 90-cı il xalq hərəkatı dalğasının mayasında bu poemanın durması şübhəsizdir. Azərbaycan gəncləri “Gülüstan”dan keçib “Azadlıq” meydanına toplaşmışdılar... Zaman Bəxtiyar Vahabzadənin üsyanına hələ o çağlarda təslim olmuş, onu susdurub yox etməkdə aciz qalmışdı. “Məqamı ələ keçirməsi” həmin qarşılaşmadan sonra ortaya çıxmışdı. Zaman Bəxtiyar sözünün kəsəri qarşısında susmağa üstünlük verdiyi kimi, şair də öz yuvasına çəkilən, quyruğu tapdalanmış “əfi ilanın” qəfil çalmasına bələd idi. Bu səbəbdən, daha sözü üzə demir, “küləyə buraxır”dı, qananın qanması da kifayət idi.
Bəxtiyar Vahabzadəyə görə, “məqam tapmaq” nə idi? Başqa ölkələrə səyahətə çıxanda guya yadların, imperiyadan kənardakıların dərdindən bəhs açırdı. Ancaq yadellilərin dili ilə Azərbaycan türkünün dərdlərini dilə gətirirdi. “Öz ana yurdundan özünə təkcə, Torpağı qazdığın xış qaldı, qardaş!..” - deyəndə ispanı nəzərdə tutmurdu, həmin şəraitdə yaşayan həmvətənini dümsükləyib oyadırdı. Bilirdi ki, gec-tez yatmış millətin gözündən yuxunu qovsa, zamanın özünü diz çökdürəcək:
Ayağa qalxmışdır
artıq vətənin,
Qoy onun önündə
diz çöksün zaman.
Şair görürdü ki, xalqı yuxuya verənlər “öz doğma dilində danışmağı ar bilən fasonlu ədabazlardı”, elələri ilə nə o çağlarda, nə də sonralar barışmışdı:
Qəlbinizi oxşamır
qoşmalar, telli sazlar,
Bunlar qoy mənim olsun.
Ancaq vətən çörəyi,
Bir də ana ürəyi.
Sizlərə qənim olsun. (1954)
Həyatın təzadlarını bədii
dillə ifadə edəndə Bəxtiyar sənətinin özünəməxsusluğu
daha qabarıq nəzərə çarpırdı. Siyasətin
aynasında əyrilər
düz görünsə
də, aynanın ki, üzü birdir!
Şairin narahatlığına səbəb
olan ümdə məsələlərdən biri
də Vətənin ikiyə bölünməsi
idi. Azərbaycan adlı yurdun
bu ağır dərdinə çoxları
əsər həsr edib. Lakin Bəxtiyar Vahabzadə
qədər kökündən
baltalayan olmayıb.
Bəlkə də sovet məkanında yaşadığımız
çağlarda onun ən böyük arzusu Araz üstündə
çoxlu “el keçən
körpülərin salınması”
idi. Hələ
1962-ci ildə yazırdı
ki:
Arazın
Bu tayı Vətənim,
O tayı Vətənim.
Vətəni görməyə amanım
yox mənim...
Və qibtə
edirdi ki, Füzuli həsrətlə
qürbətdən Vətənə
baxırdı, o isə
“Vətəndən - Vətənə
baxır”. Əlində silah əqidəsi yolunda vuruşmalarda ölməyə belə hazır olan şair ömrünün boranda, qarda ötüşməsiylə də
razı idi, təki xalqının “sirdaşı olmasın nə fəryad, nə ah...” Sonra “şəhidlər yarası” bunun üstünə gəlmişdi.
Kimə deyim dərdimi?
Qəsbkar namərdəmi?
Yetmiş
ilin dərd-qəmi
Gözdən axdı o gecə.
O dövrdə Sovetlər İttifaqında dövlətin
yüksək mükafatlarını
almış şairin
dilindən ittihamnamə
eşidəndə partiya
“funksioner”ləri bəlkə
də bir şeyə heyfslənirdilər.
Bəxtiyar Vahabzadənin
“Gülüstan” deyən
dilini kəssəydilər,
“bu gün cınqırını çıxardan
tapılmazdı”. Eşitdiyimə görə, şair o çağlarda imperiya nökərlərinin onaverdiyi
təltifləri “itin ağzına atılan sümüyə” bənzətmişdi.
Bəxtiyar Vahabzadə bir sözü kombinasiyalara uğradaraq elə poetik strukturlar, modellər yaradırdı
ki, orada eyni hal müxtəlif
funksiyalarda çıxış
edirdi:
Əyri
əyriliyi yeridir daşa,
Keçib əyriliklə
hamıdan başa.
İki misrada “əyri” sözü üç dəfə işlənir. Lakin hərəsi bir yükün daşıyıcısıdır:
birinci “əyri” icraçıdır - onun
“əyrilikləri daşa
yeritmək”dən başqa
əlindən heç
nə gəlmir, ikinci vasitədir - əyriliyi ilə daşlara da təsir göstərir, üçüncü isə
mütləq-hakimdir - əyri
işlərlə keçib
oturur hamıdan başda. Yalnız Bəxtiyar qüdrətiylə
eyni söz kiçik poetik fiqurun (həmin şeirdə iki misranın) içərisində
fərqli məna tutumlarına malik ola bilirdi.
Klassik fəlsəfi şeirdə
forma, struktur ikinci dərəcəli idi.
Üstünlük məzmunun əlində
cəmlənirdi. Onun
əsərlərində isə
hər ikisinin vəhdəti əsas götürülürdü:
Rəhbər cahildirsə, millət
də qafil,
Demək, bu məmləkət üz üstə batmış.
Millət
də, rəhbər də oyanan deyil,
Oyada bilərmi
yatmışı yatmış?
1990-cı ildə xalqının
başına açılan
müsibətlərin səbəbkarına
üzünü tutub dediyi bu misralarda
nifrətinin həddi-hüdudu
yoxd idi. Lakin həmin
nifrətin mayasında
da insanları qəflət yuxusundan oyatmaq dururdu. Bir il sonra isə Qərbi Azərbaycan ellərini, Qarabağı
köklü insanlarından
təcrid etməkdən
ötrü “siyasət
oyunlar”ında uduzanlara
deyirdi ki:
Köksümüzdə sinə dağı,
Biz yaşadıq qul
sayağı.
Gələn satdı bu torpağı
Dədəsinin malı kimi.
Xalqın ürəyi geniş olduğu qədər sadəlövhdür, bağışlayandır. Bəlkə
də üstünə
yağan dərdlərin
çoxluğundan yaddaşları
tez don vurur. Şair buna görə də bərk narahat idi. Azərbaycanın taleyində çox
hadisələr baş
vermişdi ki, onları heç vaxt yaddan çıxartmaq
olmazdı. Müsibətləri unutduqca düşmən də qüvvətlənir.
Bu mənada, Bəxtiyar
Vahabzadə poeziyası
ana laylasını əvəzləməyir:
Dedim, silinməsin
bu qan, bu qada,
Bir də güllə izi
dağ-daşımızdan.
Yalnız
bu günə yox,
biz sabaha da
Güzgü tutmalıyıq
yaddaşımızdan.
Bəxtiyar Vahabzadənin poeziya
dünyasının mövzu
dairəsində nələr
yoxdur: qəm də var, sevinc
də; məhəbbət
də var, məkr də; sədaqət də var, xəyanət də; razılıq da var, etiraz
da; keçmiş də var, bu
gün də; mərdlik də var, namərdlik də; inam da
var, tərəddüd
də; həyat da var, ölüm
də; cənnət də var, cəhənnəm
də; gülüş
də var, ağlamaq da; ayrılıq da var, vüsal da; xeyir də
var, şər də; müdriklik də var, nadanlıq
da, ucalıq da var, alçaqlıq
da... Amma ikincilər həmişə
təslim vəziyyətdədir,
zirvəni fəth etmək cəhdləri boşa çıxır,
bəzən hökm, sərvət əllərində
cəmlənsə də,
mənən cılız,
yoxluğa, puçluğa
məhkumdurlar.
Bəxtiyar sənətinin bir amalı və ümumiləşmiş bir
baş qəhrəmanı
var idi - o da İstiqlaldır.
Sevgidən yazanda da şair
istiqlal barədə düşünmüş və
ömrü boyu xalqının əsil istiqlala çatması uğrunda vuruşmuşdu. Onu zaman
və tale şairi də adlandırmaq olar. Nə ağrılı, nə də şirinli, nə soyuqlu, nə də istili anını dəyişmək,
başqa axara salmaq mümkündür Zamanın. Şair öz işində olan Zamanla kəllələşirdi,
çünki:
Nöqsanını üzə deyən
namərd deyil,
Kirayədə yaşadığın
ev yurd deyil.
Anan sənə ögey olsa,
bir dərd deyil,
Zaman sənə ögey olsa
vay halına!
Şair “zamanın diri-diri bizi dəfn etdiyi” dünyadan türkün tarixi taleyini qaytarmağı umurdu, çox hallarda məsələni tələb şəklində qoyurdu. Həmişə mərdliyə arxalanan, haqqa tapınan, qılıncdan çox elmə, mədəniyyətə, incəsənətə, muğama köklənən xalqının namərd dünyada yersiz, yurdsuz qalması, öz evində kirayəçi sayılması, torpağından qovulub çadırlarda ömür-gün çürütməsi, zülm, sitəm görsə də, üstünə “vəhşi” damğasının vurulması onun üsyankarlığını şiddətləndirirdi. Bəxtiyar Vahabzadənin narahatlığının bir əsas səbəbi də o idi ki, “Bərəkət tumu tək dörd ildən bəri, Əkirik torpağa biz şəhidləri”.
Bəxtiyar Vahabzadə təkcə Azərbaycan türklərinin deyil, bütün türk dünyasının bütövlüyü, tamlığıdır. Onun sənətində qırğızın da, özbəyin də, türkmənin də, qaqauzun da duyğuları, düşüncələri, istəkləri əks olunub. Bəxtiyar poeziyası türkün üz ağlığıdır, qılıncdan iti söz çələngidir. Təsadüfi deyil ki, müasir dünya nəsrinin görkəmli nümayəndəsi Çingiz Aytmatov şairin yaradıcılığını iyirminci yüzilliyin zirvəsi sayırdı.
Çox vaxt biz öz dahilərimizi başqalarının gözü ilə kəşf edirik. Lakin bu gün bizim, yəni xalqın əksər hissəsinin Bəxtiyar Vahabzadəyə həm şair-sənətkar kimi, həm də ictimai xadim kimi inamı varsa, deməli, gələcəyə ümidimizi itirməmişik. Azərbaycan xalqı bir dizini yerə qoymağa məcbur edilsə də, yıxılmadı, gücünü, əzmini toplayıb bir gün azğın düşmənə qalib gələcək, torpaqlarımızı geri alacaq, birliyimizi təmin edəcək, Bəxtiyar Vahabzadənin də arzuları gerçəkləşəcək.
Ramazan QAFARLI
filologiya elmlər doktoru,
professor
Xalq Cəbhəsi.-
2020.- 17 sentyabr.- S.14.