“Azərbaycan”
qəzetinin səhifələrində
87-ci yazı
Süleyman Əmininin aşağıdakı “Malik və Nəriman” şeirinin yaranma səbəbini bilmək üçün qəzetin bundan öncəki 26 aprel 1946-cı il tarixli 183-cü sayında Mir Vahab Əfxəmin imzası ilə getmiş “Cəsarətdən bir nümunə” adlı yazısına bir daha diqqət yetirməniz tövsiyə olunur (şeirin sonunda həmin yazı əlavə edilib – S.B.).
Süleyman Əmini Azərbaycanın kəndli və görkəmli şairlərindəndir. Onun şerlərindən bir neçəsi qəzetimizdə indiyə kimi dərc edilib. Aşağıdakı şeirlər onun ədəbi yaradıcılığından bir nümunədir. (12 yaşındakı Nərimanın və 13 yaşındakı Malikin Sərab fədai başçısı Əbdüləli Mərdaninejada müraciətləri)
"Malik
və Nəriman"
Malik: Yaz
fədai məni, ey şanlı komandan, gedirəm
Gedirəm
yurdumun uğrunda verim can, gedirəm
Nəriman:
Sevərəm
xidmət edəm mən də müqəddəs vətənə
Sırıyam
gülləni şəmşir kimi ta əhrimənə
Yaz fədai
məni də, əsləhə lütf eylə mənə
Fədai
başçısı Əbdüləli Mərdani Nejad:
Siz
uşaqsız, gücünüz çatmaz oğul, avtomata
Qamətiz
qısadır, əlbəttə minəmməzsiz ata
Siz
oğulsuz mənə, mən də sizə istəkli ata
Sizə xidmət edirəm, mən özüm əlan
gedirəm.
Malik:
Neylər,
olsun uşağam, məndə ərənlər gücü
var
Yurdumun
aşiqiyəm, eşqdə nərlər gücü var
Diqqət
ilə baxsan, şöleyi-Azər gücü var
Gedirəm, mən qoyaram düşmənə tufan, gedirəm.
Nəriman:
Yaz, sən
Allah məni, fikr eyləmə, neylər uşağam
Babək
övladıyam, əlbəttə atam tək qoçağam
Gər
boyum qısadısa, bir dənə kəskin
bıçağam
Gedirəm bağrın edən xainin al-qan, gedirəm.
Fədai
başçısı:
Hələ
vaxtız deyil, oğlum, qayıdun mənzilizə
Siz səadət
tapasız, ax necə ləzzətdi bizə
Biz gərək
xidmət edək həm vətənə, həm də sizə
Mən özüm zülm ocağın etməyə
viran gedirəm.
Malik:
Doğrusu,
əsləhənin səbrimi almış həvəsi
Anamın
lay-layı tək xoşdu mənə güllə səsi
Yatar asudə
bu günlərdəmi babək nəvəsi
Gedirəm, əmr eləyir çün mənə
vicdan, gedirəm.
Nəriman:
Mənə
rahətlik olarmı belə günlərdə halal
Tapmayıb
ta ki, vətən düşməninin ömrü zaval
Çalışıb
vurmamışam sinəmə ta şanlı medal
Qayıda bilmərəm ölsəm də bu yoldan, gedirəm.
Fədai
başçısı:
Var kifayət
qədəri şanlı fədailərimiz
Həmdi,
qeyrəti, imanlı fədailərimiz
Yurdumuz
hafizi, vicdanlı fədailərimiz
Tutmuşam
onlar ilə əldə bir ünvan, gedirəm
Malik:
Azəristan
öz anamdır, qucağı aşyanım
Anamın
ismətinə qoy ola qurban bu canım
Cuş
edib durmuru, Vallahi, damarlarda qanım
Səni
Tanrı, mənə də ver gələ fərman, gedirəm.
Nəriman:
Becəribdir
qucağında məni bu şanlı vətən
İndi
vacibdir, onu hifz eləyim sidq ilə mən
Mən fədayam
vətənə, köynəyim əynimdə kəfən
Vermişəm öz anama sidq ilə peyman, gedirəm.
Fədai
başçısı Əbdüləli Mərdani Nejad:
Belə
israr eləyib qoymusuz heyrətdə məni
Çox
sevərsiz, edəsiz hifz müqəddəs vətəni
Gəlin
indi, götürün, sevdiyiniz əsləhəni
Gətirib mən də sizin eşqizə iman, gedirəm.
Süleyman Əmini.
"Azərbaycan" qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 184,
28.04.1946
***
"Cəsarətdən
bir nümunə"
Azərbaycan xalqı müqəddəs olan öz vətənini
hər cür hücumdan müdafiə etmək
üçün hazırdır. Keçmiş Rza
xanın zülmkar və mürtəce hökuməti azərbaycanlıları
zülm və sıxıntı altında saxlayıb əzirdi.
Amma bu əzmək heç zaman Azərbaycanın
zəka və düşüncəsini və eyni halda
onların qəlbində işıqlanan azadlıq şöləsini
söndürə bilmədi. Əksinə,
daha da işıqlandırdı. İndi tək
cavanlar yox, eyni zamanda 11-12 yaşlarında uşaqlar da öz
xalqının səadət və azadlığı yolunda hər
cür fədakarlığa hazırdır.
11 aprel
1946-cı il tarixində Sərabda fədailər
könüllü olaraq xidmətə yazıldığı
zaman birinin adı Nəriman Mahmud oğlu, o birisinin adı
Malik Manaf oğlu olan iki nəfər kəndçi
uşaqları çox hərarət və sevinc ilə fədai
başçısı və firqə nümayəndəsinə
müraciət edib adlarının fədailər
sırasında yazılmasını ciddi şəkildə
xahiş edirlər. Fədai başçısı və firqə
nümayəndəsi tərəfindən bəyan olunan “siz
uşaq olduğunuza görə silah götürməyinizə
icazə yoxdur, buna görə də siz fədai ola bilməzsiniz” xəbərini uşaqlar
eşitdikləri zaman məyus bir qiyafə alıb azca
sükutdan sonra ağlaya-ağlaya dedilər ki, biz
uşaqlığımızdan hazırıq son damla
qanımız qalana qədər müqəddəs olan vətənimizi
müdafiə edib düşməndən qoruyaq. Ona görə də xahiş edirik ki, bizi bu səadətdən
məhrum etməyib məyus qaytarmayasız. Əgər yaşımız kiçik və biz
uşaq olsaq da amma bizim damarlarımızdakı qan Azərbaycan
qanıdır, bizdə uşaq-böyüyə təfavüt
yoxdur.
Budur Azərbaycan xalqının öz millət və vətəninə
olan marağı, azərbaycanlıların fədakarlıq və
cəsarətindən bir nümunə. Çünki
Azərbaycan övladı yaxşı başa düşür
ki, onun səadət və xoşbəxtliyi azadlığı
saxlamaqdadır. Buna görə bizim
körpə balalarımız da çox kiçik yaşdan vətən
uğrunda öz vəzifəsini yerinə yetirməkdə
bir-birinə dəstək verib öz kiçik qəlblərində
vətənlərinə olan eşqlərini və məhəbbətlərini
xalqa sübut edirlər.
Yaşasın Vətənimizi müdafiə edən canfəşan
fədailər, damarlarında həqiqi azərbyacanlı
qanı axan cavanlarımız.
Sərab,
Mir Vahab Əfxəm
"Azərbaycan" qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 183,
26.04.1946
***
Vətən !
Vətən! Vətən bir fatehin qılıncı ya
bir rəssamın qələminin rəsmi ilə
cızılan xəyali xəttlərdən ibarət deyil. Milliyət, azadlıq,
qardaşlıq, yoldaşlıq, milli hakmiyyət, milli
azadlıq, əcdada hörmət, milli adət və əxlaqımıza
hörmət, ailəyə məhəbbət, cavanlıq dövrünün
şirin xatirələri və uşaqlıq
dövrünün rəngarəng xalları kimi bir çox
ülvi hisslərin bir yerə yığışmasından
zehinlərdə oyanan, hasilə gələn bir müqəddəs
fikirdir.
Vətəni sevən milli azadlığını sevməlidir. Vətənə
eşqi olan milli hakimiyyəti qorumalıdır.
Bu son dünya müharibəsi göstərdi ki, necə
böyük millətlər sinələrini sipər və bədənlərini
səngər edib azğın və təcavüzkar bir
düşmənin qarşısında öz ana
yurdlarını cəsarət və şücaətlə
müdafiə etdilər. Axırdada öz yüksək məqsədlərinə
nail olub fəth və zəfər şahidini
bağırlarına basdılar. Dünya millətləri
bu son dünya müharibəsində böyük bir vətənpərvərlik
dərsi aldılar və bildilər ki, bir ölkənin
azadlığı və istiqlalı necə hifz olunur. Vətəni qurtarmaq üçün mübarizə
aparmaq və canını o yolda qurban vermək şan və
şərəfin ən yüksəyidir.
Hər kəsin vətənimizə hörmət etməsini
tələb etmək milli bir vəzifədir. Biz gərək
çalışaq və Vətənimiz üçün bu
haqqı qazanaq. Vətən millətindir.
Vətəni vücuda gətirən bizim əcdadımız
və varlığımızı onlardan
aldığımız ata-babalarımızdır. Vətənin
şövkətinə və əzəmətinə toxunan,
milli həyatımızı təhdid edən, milli
azadlığımıza qarşı çıxan və Vətən
üzərində haqqımız olan hüquqa təcavüz
edən hər bir kəs, istər özgə, istər yerli
olsun,Vətən xaini və vətən düşmənidir.
Vətən düşməni istər
qardaşımız olsun, yenə də düşməndir. Çünki
Vətən qardaşdan, övladdan da öndə gəlir.
Azadlığımıza təcavüz etmək
istəyənlər yalnız bizim hüququmuza deyil, Vətənin
hüququna da, yəni ən müqəddəs bir hüquqa təcavüz
etmək istəyənlərdir.
Milli azadlığımıza toxunanlar Vətənimizin
müqəddəs torpağına toxunanlar kimi mənfurdur. Milli
azadlığımızın bu mənfur və iyrənc
düşmənləri ilə qarşı-qarşıya gəldikdə
onları ən zəhərli düşmənlərimiz kimi əzib
məhv etmək ən böyük vəzifədir.
Əhməd
Əzmi
"Azərbaycan" qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 185,
29.04.1946
***
19-20-ci əsrlərdə
Təbrizdə ədəbiyyat
9-cu hissə
Dövrünün digər şairləri kimi Hidci də
aşiqanə qəzəllər yazmışdır. Aşağıdakı
misralar onun qəzəl sahəsində müvəffəq
olduğunu göstərir:
Bağrım,
ey dost, dönüb ayrılığından qana
Bəs haçan ayrılıq əyyamı yetər
payana.
20-ci əsr ədəbiyyatından söhbət edərkən
Mirzə Əli Ləlinin (1833-1906 miladi)
yaradıcılığını xüsusilə qeyd etməliyik. Ləli
İranda anadan olmuşsa da 20 yaşında Təbrizə gəlmiş
və uzun müddət bu şəhərdə yaşayaraq
xalqın hörmət və etimadını
qazanmışdır. Təbrizdə təhsilini
tamamlayan və şəxsi mütaliə nəticəsində
ədəbiyyata vaqif olan şair sonralar İstanbula gedərək
həkimlik təhsili almış və bir müddət bu sahədə
çalışmışdır. Ləli
Nəsrəddin şahın belə nəzər-diqqətini
özünə cəlb etmişdir. Məlumdur
ki, şah Avropa səfərinə gedərkən şairi də
özü ilə aparmışdır. 20-ci
əsrin əvvəllərində İrana gedən və
oradan Tiflisə köçən şair Azərbaycanda inqilabi
hərəkat başlanarkən Təbrizə gəlmiş və
şəxsən bu hərəkatda iştirak etmişdir.
Ləli çox şeir yazmışdır.
Xalqın onun şeirlərini necə sevdiyini təsəvvür
etmək üçün təkcə bunu demək kifayətdir
ki, şairin divanı az bir zaman içərisində
üç dəfə çap olunmuşdur. Bu
çaplar içərisində 1944-cü ildə “Azərbaycan
səhmdar kitab çapı şirkəti” tərəfindən
buraxılmış iki cildlik əsər daha mükəmməl
və daha tamdır. Kitabın bu nəşrinə
Təbrizin tanınmış ədəbiyyatşünaslarından
cənab Səfvət tərəfindən yazılmış
müqəddimə də əlavə edilmişdir.
Ləli ictimai məzmunda nəsihətamiz, vətən
mövzusunda və tərbiyəvi səciyyədə şeirlər
yazdığı kimi maraqlı lirik əsərlər də
yazmışdır. O, şeirlərində məna dərinliyinə
böyük qiymət verir, ən kiçik əsərlərində
belə az sözlə çox fikir ifadə
edərdi. Aşağıdakı parça onun kiçik lirik
əsərindən bir misaldır:
Ey ləbləri
qönçə, belə incə kəmər olmaz,
Şirin ləbi-ləlin kimi şəhdü şəkər
olmaz.
Aynada
müşkül görünür əksi-camalın,
Aynada ayn gözəl cilvəgər olmaz.
Qəzəl ədəbiyyatının davamında da Ləlinin
xidməti diqqətəlayiqdir. O, olduqca orijinal qəzəllər də
yaratmışdır. 20-ci əsrdə Təbrizdə
və ümumən Cənubi Azərbaycanda yaranan xalq ədəbiyyatı
da təhlil edilməmiş, toplanılmamış və
unudulmuş sahələrdən biridir. Əlimizdə
olan parçalar Təbrizdə qüdrətli xalq ədəbiyyatının
yarandığına şahiddir. Xüsusən
Səttarxana və inqilabi hərəkata aid deyilmiş
şeirlər çox maraqlıdır. İnqilaba aid
olan bir parçada deyilir:
Təbrizdə
var inqilab,
Məmdəli,
dinmə get yat.
Get
özünə kömək tap,
Yorğanı sazla, ört yat.
Səttarxan haqqında deyilmiş ürək sözlərindən
gətirdiymiz aşağıdakı parça da xalq tərəfindən
yaradılmıışdır.
Təbriz
xalqı üç il çəkdi məşəqqət,
Paymal oldu ayaq altda rəiyyət.
Məşrutəni
aldı axırda millət,
Yaşasın
Səttarxan, millət yaşasın!
20-ci əsrdə inqilabi hərəkatın təsiri ilə milli şüurun inkişafı parlaq surətdə nəzərə çarpır. Təbrizdə ana dilində məktəb, teart, mədəni cəmiyyətlərin təşkili buna şahiddir. Bu zaman Təbrizdə “Cəmiyyət-e tənvir-e əfkar” (“Maarifləndirmə cəmiyyəti” – red.), bir az sonra “Məcmə-ye artistha-ye Azərbaycan” (“Azərbaycan sənətkarları birliyi” – red.) təşkil olunur ki, bunlar böyük mədəni-maarif fəaliyyətləri ilə nəzər-diqqəti cəlb edirlər. 1908-ci ildə isə Mehdixan Şəfizadənin rejissorluğu ilə bir dram dəstəsi təşkil olunur ki, bu dəstə birinci fəaliyyətini məşhur Azərbaycan ədibi Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin “Xəyalat” əsəri ilə başlayır. Bir il sonra dram dəstəsi yenə həmin ədibin “ Dağılan tifaq” dramını tamaşaya qoyur. 1909-cu ildə tanınmış Azərbaycan aktyoru Sidqi Ruhullanın Təbrizə gəlməsi və bir neçə ay burada qalması teatr sənətinin tərəqqisinə böyük kömək edir.
"Azərbaycan" qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 184, 28.04.1946
***
AMEA akad. Z.Bünyadov adına
Şərqşünaslıq İnstitutunun "İran tarixi
və iqtisadiyyatı" şöbəsinin elmi
işçisi Saleh Dostəliyev, yazıları elmi redaktə
edən, şərhlər verən, anlaşıqlı dildə
təqdim edən eyniadlı institutun Cənubi Azərbaycan
şöbəsinin müdiri, tarix üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Səməd Bayramzadə
Xalq Cəbhəsi.- 2021.- 3 aprel.- S.14.