Azərbaycan”  qəzetinin səhifələrində 

 

 97-ci yazı

 

Azərbaycan xalqına

 

Dünən günortadan qabaq Təbrizin azad və mavi səmasında iki təyyarə üçaraq şəhərə elan səpirdilər. Biz bu elanın eynini aşağıda dərc edirik.

Biz, indiyə kimi İran mürtəcelərinin əsarət zəncirinin altında yaşayan azadlıqsevər zabitlər, nəhayət onu qırmağa müvəffəq olub bu gün Azərbaycanın azad səmasında uçuruq. Öz ilhaqımızı Demokrat Firqəsinə elan edir və bildiririk ki, bu azadlığı hifz etmək üçün hər cür fədakarlığa hazırıq. Qoy İran mürtəceləri bilsinlər ki, daha qoşun və milləti ayırmaq olmaz.

Qoy bu mürtəcelər bilsinlər ki, əgər öz qoşunlarını Azərbaycan tərəfə göndərsələr, öz qəbirlərini öz əlləri ilə qazıblar. Bizim yoldaşlarımız çoxdandır bu uçuşu arzu edirlər. Amma uçüş növü bizi və onları məhrum edirdi. Bu gün sabahları biz və yoldaşlarımız öz arzularımıza yetişdik. Yaşasın Azərbaycan xalqına rəhbərlik edən demokrat firqəsi. Yaşasın azadlıqsevər və fədakar olan Azərbaycan xalqı. Yaşasın Azərbaycan Milli hökuməti!

 

Baş leytnant Zərbəxt

Baş leytenant Cövdi

 

"Azərbaycan" qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 180, 23.04.1946

 

***

19 və 20-ci əsrlərdə Təbrizdə ədəbiyyat (5-ci hissə)

 

19-cu əsrin birinci yarısında yaşamış şairlərdən biri də Fədəvidir. Onun haqqında bəzi təzkirələrdə məlumat vardır. Bu məlumatdan aydın olur ki, o, Azərbaycan, ərəb və fars dillərində şeirlər yazarmış. Onun:

 

Yox gəlleyi-eşqi (1) bülbülün, eşq budur ki, məndə var.

Gəllədə (2) nə hüsn ey pəri, hüsn odur ki, səndə var,

 

- mətləsi ilə başlayan şeiri və yaxud aşağıdakı misraları şairin qüdrətli qələmə malik olduğuna dəlildir:

 

Bülbülə, fəsli gəllin (3) qədrini bil,

Ki, həmişə mahi-xordad (4) olmaz.

Qönçənin bağrına baxcaq bildim

Dəhr bağında olan şad olmaz.

Ey könül, xublara seyd (5) oldun

Seyd olan quş dəxi azad olmaz...

 

19-cu əsrin axırlarında Azərbaycan ədəbiyyyatı tarixində Sərabın yaxınlığındakı Mibən kəndində anadan olmuş bir şairin adı da nəzər diqqətimizi cəlb edir. Bu şair Seyyid Hüseyn Ezaz əl-Mülkdür. Onun əlimizdə olan bir qəzəli qüdrətli şair olduğunu isbat edir:

 

Ey lobəti-sarəngi (6), ey şux tatarı (7),

Ey dilbəri-santuri (8) və ey məhvəşi-Tarı (9).

Tarı səni şad eyləsin aləmdə həmişə,

Ta şövq ilə məşq eyliyəsən şövq ilə tarı.

Bir tar o zülfi-siyahdan mənə göndər,

Sən sinəvə öz taruvu bas, mən də o tarı.

 

Ezaz əl-Mülk kimi qüdrətli şairin, həm də yaxın keçmişdə yaşamış bir şairin əsərlərini toplamaq heç də çətin deyildir. Bu işdə Təbriz ədəbiyyatşünasları öz fəaliyyətlərini göstərməlidirlər.

19-cu əsr şairləri sırasında Məhəmmədəmin Dilsuz xüsusi bir yer tutur. Təbrizdə anadan olan bu şair ədəbiyyatda realizm üslubunu davam etdirən sənətkarlar sırasındadır. Bəzi tarixçilər onu Təbriz məliküşüarası adlandırırlar. Onun divanı on bir dəfə çap olunmasına baxmayaraq yenə də tapılmayır. Amma buna baxmayaraq Dilsuz təvazökarlıq edərək yazmışdır:

 

Şeirdə çün olubdur pir, hərçənd zərrə yox ədası Dilsuzun.

O kəsin yox vəfası aləmdə ki, desin yox vəfası Dilsuzun.

 

Həyatda iqtisadi cəhətdən çətinliklər çəkən şair bir sıra şerlərində bu mövzudan bəhs etmişdir. Vaqifin “Görmədim” müxəmməsinə bənzər bir şeir də Dilsuz yazmışdır.

 

Görmədim mən bu cahanda bir həqiqi aşina

Hər nə gördüm qəlp gördüm, əyri gördüm, bihəya

 

Dilsuz da barəsində danışdığımız şairlər kimi ədəbiyyat tariximizdə az təhlil edilən sənətkarlardandır. Təbrizdə onun həyatını yaxından bilən, əsərlərini əzbərdən deyən adamlar çoxdur. Bütün bunlar şairin haqqında gələcəkdə böyük əsərlər yazmağa kömək edə bilər.

19-cu əsr ədəbiyyatından bəhs edərkən Məhəmməd Aciz Sərabi də nəzərimizi cəlb edir. Onun şeirləri olduqca həssas və lirik şeirlərdir. Onun Təbrizdə çap olunmuş divanı əldən-ələ gəzən və nadir tapılan əsərlərdəndir. “Neqarestani-Dara” təzkirəsinin müəllifi Aciz haqqında “o, pərişan sünbüllərlə oynar və xəyalı pərilər əlində pərişan olar” deməklə şairin yaradıcılıq xüsusiyyətini qısa aydınlaşdırmışdır. Fars, ərəb dillərini də yaxşı bilən bu qüdrətli şair ana dilində iki min beytlik bir divan bağlamışdır. Dövrünün başqa şairləri kimi Fizulini özünə ustad hesab edən Aciz də qəzəldə öz müəlliminin yolunu davam etdirmişdir. Aşağıda misal olaraq gətirdiyimiz qəzəl şairin qələmindəki qüdrətə bir dəlildir.

 

Edən əhvalımı bərhəm (10) o zülfi-ənbərəfşandır

Görüm olsun pərişan, xatirim ondan pərişandır.

Güli-rüxsar bir gülşən, səvadi-zülf bir aləm

Bəyaz sinə bir Məşriq (11), məhru (12), mehri-tabandır (13).

 

Biz məqaləmizin əvvəllərində qeyd etmişdik ki, 19-cu əsr bütün dünya ədəbiyyatında böyük bir intibahın başlanması ilə səciyyələnir. Bu cəhəti biz Təbrzdə də görürük. Bu zaman Təbriz ziyalılarından bir hissəsinin xaricə getməsi və orada da təhsil alaraq vətənə qayıtması Avropa mədəniyyətinin də burada yayılmasına səbəb olur. O zamana qədər ibtidai şəkildə olan çap işləri də 19-cu əsrdə tərəqqi edir. Məlumdur ki, Fətəli şah dövründə təhsil üçün Avropaya gedən Mirzə Saleh Təbrizi qayıdarən özü ilə təzə üsulda qurulmuş bir mətbəə gətirir ki, bu da Təbrizdə nəşriyyat işlərinin canlanmasına kömək edir.

19-cu əsrdə Təbrizdə Molla Əsədulla oğlu Hacı Sadıq tərəfindən dərs kitabları yazmaq təşəbbüsü də diqqətəlayiqdir. “Xəmseyi-ədəbiyyə” adlı kitab dövrünə nisbətən maraqlı yazılmış dərs kitablarından sayıla bilər.

İzahlar:

1- sürü eşqi

2- sürüdə

3- Burada “köç fəsli” mənasında işlənmişdir.

4- Günəş” ilindəki Xordad ayı “Milad”ın may-iyun aylarına uyğundur.

5- ov

6- “lobəti-sarəngi” burada “gözəl gəlin” mənasında işlənmişdir

7- “tatar gözəli” mənasında

8- “santur” 72 simli bir musiqi alətidir.

9- Tanrının ay üzlü gözəli

10- qarışdıran, bir-birinə vuran

11- Şərq, günəş doğan tərəfi

12- ay üzlü

13- parlaq günəş

 

“Azərbaycan” qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 180, 23.04.1946

 

***

Həsən Nəsirzadə: "Vətən məhəbbəti"

 

Bu dərin mənalı sözlər sevimli xalqımızın ürəyinin ən nazik tellərinə qədər təsir bağışlamışdır. Qəhrəman babalarımızdan bizə yadigar qalan tarixi və milli ənənə və adətlərindən mühümü vətəni sevmək, vətənə qarşı olan eşq və məhəbbətdir. Bu eşq, məhəbbət uşaq və böyükdən tutmuş xalqımızın hamısının ürəyində silinməz bir iz buraxmışdır. Xalqımızın qəlbi vətən eşqi ilə çırpınmaqdadır. Bu sözlər xalqın dilinin əzbəri, ürəyinin dayağı olmuşdur. Vətənə olan istək xalımızın daima ilhamı olmuşdur. Bu ilhamla qəhrəman xalqımız tarixi boyu vətən yolunda unudulmaz qəhrəmanlıqlar göstərib bir qaşıq qanını onun qorunmasından ötrü əsirgəməmişdir.

Azərbaycanın qəhrəman xalqı Vətən sözünü heç vaxt yadından çıxarmamışdır. Xalqımız tərəfindən yazılan dastanlarda, oxunan mahnılarda və atalar sözlərində həmişə “Vətən” xalqımızın əsərlərinin qəhrəmanı olmuşdur.

 

Əzizim vətən yaxşıdır

Köynək kətan yaxşıdır

Gəzməyə qərib ölkə

Ölməyə vətən yaxşıdır.

 

Yaxud xalq arasında məşhur məsəllər deyərlər: “Vətənsiz insan yuvasız quşa bənzər”.

Bunlar öz-özünə deyilən sözlər deyil, tarix boyu xalqımızın gördüyü təcrübələr və vətənə olan məhəbbət sayəsində meydana çıxmışdır.

Milli hökumət qurulana qədər Azərbaycanın qeyrətli xalqı öz ana vətənində qul kimi yaşayırdı. İrtica və istibdad elə bir şərait yaratmışdı ki, xalqımız öz sevimli vətənini tərk edib özgə yerlərə dağılmağa məcbur edilmişdi. Ümumiyyətlə, irtica və istibdad Azərbaycan xalqına əzab və əziyyət verməkdən çəkinməyirdi.

İrticanın satqın nökərləri olan jandarmalar kəndlilərimizin başına bərbərlik (vəhşilik) dövründə belə olmayan işgəncələr gətirdilər. Ancaq bu qədər zülm, bu qədər işgəncə Azərbaycan xalqının ürəyində olan vətən məhəbbətini çıxarıb ata bilmədi.

Əksinə olaraq xalqımızın ürəyində vətənə qarşı məhəbbət dəqiqəbədəqiqə artmağa və canlanmağa başladı. Nəhayət, vətən eşqi xalqımıza ilham verdi, böyük və sarsılmaz birlik sayəsində irtica və istibdadın zülmünə qarşı xalqımız qiyam edib onu həmişəlik olaraq Azərbaycan torpağından qovub atdı. Azərbaycan azad bir ölkə, azərbaycanlı isə azad bir millət kimi yaşamağa başladı. Demək, Azərbaycan müstəmləkəçilikdən, azərbaycanlı quldarlıqdan əbədi olaraq xilas oldu. İndi məğlub olmuş irtica başı əzilmiş ilan kimi özünü hər yerə vurur, hər cür hiylə və fırıldaqlar işlətməyə, cürbəcür şayiələr yaymağa can atır.

Qoy irtica nə eləyirsə etsin, amma Azərbaycanın qeyrətli və rəşadətli xalqı hər nə qiymətə olursa olsun, öz doğma yurdunu, öz azadlığını müdafiə etməyə həmişə bir nəfər kimi hazırdır. Bir daha Azərbaycan xalqı zülm altına getməyəcəkdir. “Zəhmətsiz bal yemək olmaz”. Bu münasib bir məsəldir. Biz də azadlığımızı daimi saxlamaq üçün hər cür zəhmətə dözməyə hazırıq. Heç bir qüvvə bizim ürəyimizdən vətən və xalq məhəbbətini silməyib və silməyə də qadir deyildir. Vətənə olan eşq qəhrəman babalarımızdan bizə yadigar qalan bir şüardır. Vətən məhəbbəti bizi daima qalibiyyətə aparacaqdır.

 

"Azərbaycan" qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 180, 23.04.1946

 

***

Çalus macərası

(və ya xoruzun quyruğu)

 

Görünür, Ərfənin əkdiyi toxumlar hələ də göyərib öz acı və zəhərli meyvələrini verməkdə davam edir. Çalus fabriklərində çalışan azərbaycanlıların vəziyyəti bu günlərdə fövqəladə dözülməzdir. Ərfənin silahlandırdığı oğru və quldur dəstələri jandarmaların köməyi ilə fabrikə həmlə edib işçiləri vəhşi bir surətdə döyüb, bəzilərini qətlə yetirmişlər.

Silahsız fəhlələrin çoxu yumruq və çomaq vasitəsilə özlərini müdafiə edərək hərəsi bir cür qaçıb ətrafa dağılmışlar. Bu fəhlələrin bir hissəsi öz ailələri ilə bərabər meşə və keçilməz yolları ac-susuz qət edib Astara yolu ilə öz ana yurdlarına pənah gətirməyə müvəffəq olmuşlar.

İndi bütün Mazandaran və Gilan daxilində jandarma dəstələri at oynatmağa başlayıb demokrat üzvləri əzib məhv etməyə və demokratik firqə və cəmiyyətləri dağıtmağa çalışırlar. Mazandarandan gələnlərin verdikləri xəbər qorxulu və təəssüfedicidir. Biz Tehran dövlətinin siyasətini başa düşə bilmirik. Onların bir tərəfdən demokratlıq iddiasında olmaları, o biri tərəfdən demokratik dəstələri təzyiq altında qoymaları əcaba, xoruzun quyruğu deyilmidir?

 

"Azərbaycan" qəzeti. ADF orqanı, Təbriz, say 180, 23.04.1946

***

 

AMEA akad. Z.Bünyadov adına Şərqşünaslıq İnstitutunun "İran tarixi və iqtisadiyyatı" şöbəsinin elmi işçisi Saleh Dostəliyev, yazıları elmi redaktə edən, şərhlər verən, anlaşıqlı dildə təqdim edən eyniadlı institutun Cənubi Azərbaycan şöbəsinin müdiri, tarix üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Səməd Bayramzadə

 

Xalq Cəbhəsi.-2021.-27 may.- S.14.