Ümidi söz olan
şair– Fikrət Sadıq
Söhbətimiz keşməkeşli həyat yolunda
zamanın sınaqlarından təmiz vicdanla çixmiş, həm
uşaq, həm böyük şairi, publisist, ssenarist, kino
redaktoru ustad sənətkar Fikrət Sadıqdan gedir.
Onunla ilk
tanışlığımız birinci kursda oxuduğum illərin
– 43 il əvvəlin payına
düşür; Sabir Rüstəmxanlı və Nəriman Həsənzadə
ilə tələbələrin görüşünə gəlmişdi.
Sonra, daha doğrusu, sonuncu dəfə onunla
Yazıçılar Birliyindəki iş otağında
görüşdük. Məhz bu sonuncu
görüş məndə heç vaxt unuda biməyəcəyim
yüksək təəssürat, böyük məmnunluq hissi
oyatdı. Fikrət müəllim Şopenhauerə həsr
etdiyim poema haqqında bir neçə xoş söz dedi və
mən utandım, vəziyyətdən çıxmaq
üçün ona kişi təfəkkürünə
daha çox üstünlük verdiyimi söylədim.
Razılaşmadı: “İndi belə əsər yazan
varmı?” – deyə əlində tutduğu
kitabıma işarə etdi və çox illər qabaq
Şopenhauerlə bağlı dərc olunmuş bir məqalədən
söhbət açdı. Növbəti dəfə
Yazıçılar Birliyinə gedəndə özü
işdə yox idi, lakin onunla eyni otaqda əyləşən
xanım mənə yazılı bir vərəq uzatdı ki,
bəs Fikrət müəllim sizə
çatdırmağımı tapşırıb. Vərəqdə haqqında
danışdığı məqalənin tarixi və ona aid
başqa məlumatlar qeyd olunmuşdu. O zaman görkəmli
şair 85 yaşının astanasında idi. Fikrət
müəllimin zəhmət çəkməsi bir yandan
narahatlığıma səbəb oldu, o biri yandan insanın
diqqət və məsuliyyət kimi iki mühüm xüsusiyyəti
önündə özümü borclu hiss eməyə
başladım. Fikrət Sadığın
heç kimə bənzəməyən bu davranışı
daxilini dolduran ülvilik hissindən qaynaqlanırdı. Əlbəttə, dünyada şair çoxdur, lakin
şair ömrü yaşayanlar barmaq sayı qədərdir
ki, Fikrət Sadığın da yeri bu onluğun içərisindədir.
Gec də olsa, onun yuxarıda qeyd olunmuş sualına başqa
bir sualla cavab vermək istəyirəm: “Şair, bəs sənə
bənzəyən şair varmı?”
Doğrudur, şairlər bir-birinə bənzəməz,
amma insan olmağın şərtləri hamıda eynidir. Görək, şair
özü nə deyir:
«Vacib
deyil ki, şair
Xalq şairi olsun gərək.
Bu vacibdir
ki, amma
Haqq şairi olsun gərək».
Poeziyanın gücü düşüncədədir,
fikrin məhsulu olmayan şeir sakit axan kiçik çayı
xatırladır ki, onu mənbəyindən mənsəbinə
qədər seyr etməyin mənası yoxdur, çünki hərəkət
xaotik damcılar şəklində periodik yerdəyişmədən
ibarətdir.
Aşağıdakı bənddə Fikrət Sadıq fikrin
timsalında yaratdığı poetik portret vasitəsilə, həm
şair olmağın təbəqələri, həm də
zamanın diqtəsi haqqında oxucuya məlumat
ötürür:
«Köhnə
fikir təzə libas geysə – cəhalət,
Köhnə fikir köhnə libas geysə – ətalət.
Təzə
fikir köhnə libas geysə – əsarət,
Təzə fikir təzə libas geysə – cəsarət».
Gerçək həyatdakı pisliklər
yaxşılıqların inkişaf etdirilməsi sayəsində
üzə çıxır, ayrı cür onları bir-birindən
ayırmaq çətin olardı. Bəziləri
mübarizə aparmadan yaxşılığı pisliyə
qurban verir, bəziləri çoxluğun – pisliyin tərəfində
dayanıb onun bilavasitə daşıyıcısına
çevrilir, bəziləri, qüvvələr nisbətinə
baxmayaraq, həmişə yaxşılığın
yanındadır, yəni bacardıqları qədər nəcib
işlərə xidmət göstərirlər. Fikrət Sadıq şəraitin necə olmasından
asılı olmayaraq həqiqətin yanındadır; qələbəsinə
inana-inanmaya, bütün ciddiyyətilə öz
döyüşkən poeziyasını ədalətin vaciblik əmsalına
yönəldir. O, “milli qan”lı millətini “lilli
qan”lılardan qorunmağa çağırır; harada
yaşayırlar-yaşasınlar, heç bir azərbaycanlının
taleyinə biganə qalmır:
«Beş-altı
yüz
Azərbaycan
türkü var,
uzaq
Avstraliyada,
onlardan
üç adam çağırıblar.
Amma Təbriz
civarında 25 milyon türkdən
Biri düşməyib yada».
Qədim
bir atalar sözü var: “Gəzməyə qürbət
ölkə...” fəqət o da məlumdur ki, ayrı-ayrı
ölkələrdə səyahətdə olan hər kəs
görməli, gəzməli yerlərdən, sözün həqiqi
mənasında, xüsusi zövq alır və Vətəninə
dolğun səfər təəssüratları ilə qayıdır.
Fikrət müəllim bu məsələdə də
anasından ayrı qalmağa taqəti çatmayan uşaq misalı fərqli münasibət təcəssüm
etdirir:
«Qürbətdə
tutulmuş ayaqlar,
Vətənə dəycək – açılar.
Silinib gedər
bir andaca,
Qürbətdəki acılar».
Qəribədir, adama elə gəlir ki, Fikrət
Sadığın qürbətdə, havası, suyu belə
çatışmayıb. Söz yox ki, şairin ölkəsinə
bu şəkildə bağlılığı, doğma
torpağı ilə fasiləsiz ruhi rabitədə olması
onun Vətəndən böyük söz tanımaması
anlamına gəlir, lakin o, Vətən haqqında gurultulu
sözlər söyləməyi də xoşlamır, sadəcə,
torpağını, yurdunu bir günlük ayrılığa
tab gətirməyəcək qədər sevir:
«Torpaq – Vətən! Vətən – ulu, müqəddəs!
Bunu bilməlidir
Vətəndə hər kəs,
Torpaq –
Ana yurddur!»
Makarenko ədəbiyyatın tərbiyədə rolunu
inkar edir. O,
bunu ona görə söyləyir ki, yazıçı deyil,
müəllimdir. Bəlkə də məktəb
səviyyəsində təməl baxımından pedaqoq
haqlıdır, lakin sonrakı mərhələlərdə ədəbiyyatın
tərbiyədə rolunu danmaq olmaz. Bu mənada
Fikrət Sadıq yaradıcılığında tərbiyəvi
əhəmiyyət daşımayan bir sətir, bir misra da
tapmaq mümkün deyil. Şairin dünyanı pisliklərdən
yuyub təmizləmək istəyi, yüksək mədəniyyət
nümunələri kimi təcəlla edən “Gəlin yuyaq dənizi”,
“İşığın yaşı”, “Sevgi
yağışı” şeirlər toplusu hər bir
özünü dərk etmək istəyən oxucu
üçün mübarizə metodu – işıq yolu,
düşüncə işığı rolunu oynayır:
«Şeirlər,
nəğmələr işıqla dolu,
Bildiyim ən şirin nağıl işıqdır.
Bəşərin
yoludur işığın yolu,
Düşüncə işıqdır, ağıl
işıqdır».
Fikrət Sadıq yaradıcılığı o qədər
əhatəli, o qədər rəngarəng, o qədər zəngindir
ki, nəyin haradan başlayıb harada bitdiyini fərq etmək
olmur. Özünü nəhəng bir ümmanda hiss edirsən;
hansı dərinliyə baş vurursansa, tapdığın
mirvari, inci olur.
Bütün
yaradıcılığı boyu ürəkdə yaşayan
gözəllikdən, xeyirxah əməllərdən bəhs
etmək inancına sadiq qalan şair uşaqları da
unutmayıb, ümumiyyətlə, heç kimi, heç nəyi
yaddan çıxarmayıb:
«Anama
oxşayır lap,
Yazdığım “ana” sözü.
Bu bir “a”,
bu da bir «a»,
Anamın iki gözü.
Iki “a” arasında
“N” də anamın üzü».
Yaxud:
«Gözəlliyi
ürəklərdə
gəzib,
axtaraq.
Ürək
bir ev yiyəsidir,
gözəllik – qonaq!»
Fikrət
Sadıq o qədər təbii davranış sahibidir ki,
sünilik, gözdən pərdə asmaq üçün
keçirilən tədbirlər, hazırlanan verilişlər,
oxunan xütbələr, çalınan musiqilər, nəinki
ürəyini ağrıdır, hətta onu mat qoyacaq qədər
çaşdırır:
«Yuxarıda
aparıcı yana-yana
Xocalıdan danışır.
Aşağıda
«qaçan sətirlər»də
Sevinc aşıb-daşır.
Adam lap çaşır».
Əlbəttə,
ustadı çaşdıran sinonimi “ölüm” olan
Xocalıya görə ölkə vətəndaşlarından
kimin çox, kimin az kədərlənməsi deyil, bunlar təbii
proseslərdir, insanın ən mühüm məsələlərdə
belə öz vəzifə borcuna sadiq qala bilməməsidir
ki, nəticədə yuxarıda təsvir olunan təzadlı
məqamlar ortaya çıxır.
Alim Fikrətə
görə insan ən böyük həzzi etdiyi
yaxşılıqdan almalıdır; əgər “toyuq təmənnasız
yumurta”, “arı bal”, “qoyun yun” verirsə, düşünən
insan zövqünü niyə qarşılığı
arzulanmayan xeyirxah işlərlə təmin etməsin, nədən
“qiymətli vaxtını gözəl əməllər yolunda
axıtmasın?”
Qarının
dililə Sultan Səncərə: “Sən ki hindli quldursan,
türk olmağın yalandır”, – deyə səslənən
Nizami misalı, şair Fikrət də türkə
yaraşmayan hadisələrdən söz açanda, əslində,
öz millətinin ululuğunu, tarixi əhəmiyyətini,
duz-çörək sədaqətini, şücaətini
ön plana gətirir və bir neçə misralıq
şeirlə türk mədəniyyətinin, türk təfəkkürünün,
türk ruhunun ənənəvi eposunu yaradır:
«Türkə
yaraşmaz
Bu vəhşi
adət!
Bir millətin
əgər
qocalar
evi varsa,
Deməli,
yoxdur o millət!»
Övladı olan valideynin qocalar evinə verilməsi bəşəri
nisbət baxımından Azərbaycanda yox dərəcəsindədir,
lakin bu say bir nəfərdən ibarət də olsa, şairin
ruhunu göynədir. O, bir nəfərin qəbahətini bütün
xalqın adına yazmaqla cəmiyyəti
milli tərbiyəyə sadiq qalmağa, ayıq-sayıq
olmağa çağırır.
Fikrət müəllimin yeri həmişə
görünür və görünəcək. O, yalnız
övladlarının deyil, nəsihətə, təsəlliyə,
ideal məsləhətçiyə, xeyir-duaya ehtiyacı olan hər
kəsin – hamının atası idi. Vəziyyəti
düzgün dərk etməyən, yaxud dərk etmək istəməyən
hamının – hər kəsin üzü dönsə də,
tək onun qayğısı bəs edərdi ki, sınaqdan
üzüağ çıxasan. Əlbəttə, bu,
hikmətin qələbəsidir! Axı Fikrət Sadıq ata
himayəsində böyüməmişdi, ağlı söz
kəsəndən özü-özünə atalıq
etmişdi:
«Atam
qayıtdı dedilər,
Inanmadım, mən inanmadım.
Yada
düşdü ötən illər...»
Ustad sənətkar haqqında çox yazıblar, lakin
onun yaradıcılığını tamamilə
işıqlandırmaq emanasiya baxımından mümkün
olmayan işdir; olsa-olsa bu nəhəng ağacdan hər kəs
bir yarpaq dərə bilib.
Mən isə
bu məqaləni 2015-ci ildə yazmalıydım, amma gözlədim...
o vaxta qədər ki, səmimiyyətə inamım tükəndi
və geriyə baxdım... Geridə bir neçə
rəqəm qalmışdı, Fikrət Sadıq təmənnasız
xidmətlərilə yenə öndə idi. Göz
yaşlarımı silib işığı gələn səmtə
irəliləməyə başladım:
Sənin
yaşda çox alim var, çox şair var,
Üzə gülüb ayaq altdan quyu qazır.
Şair
kimi şair olmur hər sənətkar,
«Doğru» sözü sıxışdırıb
«oğru» yazır.
İnsana
qara yaxırlar: beşi, onu,
Fikri
hörmətdən salırlar, özlərində
Yoxdur deyə;
təşəxxüs satırlar yəni...
Nifrət dolu kinayə var sözlərində.
Bu aralar
«Şuşa yadına düşəndə qəlbi
şüşə kimi sınan» şairə müjdəm də
var: – Ruhun şad olsun, ustad, «Şuşanı bu qışa
kimi» görmək bizə nəsib oldu.
Göyərçin
Kərimi
Şair-yazıçı-publisist;
AYB-nin üzvü
Xalq Cəbhəsi.-2021.-27 may.- S.5.