Rəssam
Vaqif Ucatay yurdumuzu o taylı-bu taylı, Bütöv
sevirdi
Dəyərli rəssam Vaqif Ucatayın yaşamdan getməsini eşidəndə kədərləndim. Azərbaycan rəssamlığında özünəməxsus dəst-xətti olan sənətkar idi. Azərbaycanın ulusal dəyərlərini, faciələrini mahiyyət olayı olaraq fadə edə bilmişdi. Azərbaycanın mahiyyətini ulusal dəyərlərimiz ölçüsündə sevirdi, bu bənzərsizliyi əsərlərində çatdıra bilirdi. O, Azərbaycandan qıraqda yaşamağı ağlına belə gətirmirdi, çünki Vətəni gerçəkdən uca sayırdı. Tələbələrinin sevimlisi idi; sənətini sadəcə, sənət olaraq yox, nəfəs kimi sevdirməyi bacarırdı. İnanırdı ki, insan üçün Vətən hər şeydir. Sənət insanlığa xidmət üçündür; bu həqiqəti yaradıcılığıyla ardıcıl sübut edirdi.
Tanınmış rəssam Vaqif Ucatay 1955-ci ildə Dəvəçi rayonunda anadan olub. 1978-ci ildə Ə.Əzimzadə adına Dövlət Rəssamlıq Məktəbini, 1987-ci ildə Sankt-Peterburq şəhərində Repin adına Rəssamlıq Akademiyasını bitirib. 1990-cı illərdən karikatura ilə ciddi məşğul olur. Əsərləri bir sıra kitab və jurnallarda çap olunub. 1993-cü ildən pedaqoq-rəssam kimi fəaliyyət göstərir. Bir çox sərgilərin və müsabiqələrin iştirakçısıdır. 2007-ci ildə fərdi sərgisi açılıb. 2009-cu ildə azərbaycanlıların ermənilər tərəfindən soyqırımına həsr edilmiş 33 rəsmdən ibarət fərdi sərgisi keçirilib.
Vaqif Ucatayın yaradıcılığında sözün əsl mənasında milli ruhumuza, kökümüzə özünəməxsus baxış aydınca sezilir. O, rəssamlıq məktəbinin boyakarlıq fakültəsində sevdiyi sənətin sirlərinə yiyələnib.
Rəssamlıq məktəbinə daxil olmaqla uşaqlıqdan sevdiyi sənətin sirlərinə yiyələnmək imkanı əldə etmişdi. Çətinliklərə baxmayaraq indiki Sankt-Peterburqda İ.Repin adına Rəssamlıq Akademiyasının boyakarlıq fakültəsinə daxil olmuşdu. Akademiyadakı təhsilini Hizami Gəncəvinin 1941-ci ildə Leninqradın mühasirəsi zamanı keçirilmiş 800 illik yubileyinə həsr etdiyi “Hizami işığında” adlı tablosunu çəkməklə başa vurmuşdu.
Kətan, yağlı boya ilə çəkilmiş
“Hizami işığında” (208×160) əsəri
hazırda Hizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat Muzeyində
qorunur. Böyük həcmli tabloda mühasirənin
bütün acı-ağrısına, yaratdığı fəlakətlərə
baxmayaraq insanların bəşəri təcəssümün
rəmzlərindən biri olan dahi Hizamiyə sayğısı
barizliyi ilə ifadəsini tapıb. Böyük stol ətrafında
əksər insanların üzü Hizaminin divardan
asılmış böyük portretinə sarıdır. Ayaq üstə çıxış edən natiqlərdən
biri əlini Hizaminin tablosuna tuşlayıb. Əməkdar incəsənət
xadimi Ziyadxan Əliyev “Nizami işığında” tablosunun
tarixindən danışır ki, Vaqif Ucatay “Nizami
işığında” tablosunu 1987-ci ildə işləsə
də, onu yaratmaq barəsində hələ Ə.Əzimzadə
adına Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq Məktəbini
bitirib ali təhsil almaq üçün Leninqrada yollananda
düşünməyə başlayıb. Uzun müddət
mövzunun bədii ifadəsini daha real göstərməyə
kömək ola biləcək materialları toplayıb. Ancaq təhsilin
sonu yaxınlaşanda və diplom işi üçün
mövzu seçimi edəndə maneələrlə üzləşib.
Belə ki, başqalarında böyük mədəniyyətin
mövcudluğunu qəbul etmək istəməyən və
çox vaxt bütün mənalarda konservativliyi ilə yadda
qalan bu təhsil ocağının rəhbərliyi azərbaycanlı
gənc rəssamın öz milli dəyərlərinin Rusiyada
bədiiləşdirib nümayiş etdirməsinə
imkan vermək istəməyiblər. Ancaq o, mövqeyindən
çəkinməyib və arzuladığı bu mövzunu
diplom işi üçün təsdiqlədə bilib. Bunun
acısını sonda çəkməli olub. Belə ki,
ötəri mövzulara müraciət edən həmyaşıdlarına
onun “qayğıkeş” müəllimləri yüksək qiymət
versələr də, Vaqif Ucatayın əməyini, qəribə
də olsa, yalnız “kafi” qiymətləndiriblər. Təbii
ki, məqsədinə çatan gənc rəssam bunu
özünə dərd etməyib. Rəssam bu tarixi hadisə ilə
bağlı kifayət qədər material toplaya bilib. Hətta
metereoloji mərkəzindən öyrənir ki, yubiley
günü Leninqradda müsbət 1 dərəcə olub, gecə
saat 1-də qar yağmağa başlayıb. Yubiley vaxtilə “məktəbli kabineti” kimi
tanınan 160 kvadratmetrlik yerdə baş tutub. Muzeylə
üzbəüz yerdə — Neva çayında dayanan “Qütb
ulduzu” gəmisi iclas salonunu işıqla təmin edib… Yubiley təntənəsində
altı nəfər çıxış edib: “Muzeyin direktoru
İ.Orbeli, şərqşünas alim M.Dyakonov, eləcə də
A.Boldıryev, Q.Ptitsin, N.Tixonov və başqaları
çıxışlarında söz sultanı Nizaminin
ucalığından danışıblar. Dyakonov
və Ptitsin həm də Nizamidən etdikləri yeni tərcümələri
oxuyublar. Sonda iştirakçılar Nizami
dövrünə aid sənət əsərlərindən
ibarət sərgiyə baxıblar. Bütünlükdə
əsərdə müharibə ruhu, blokada ab-havası duyulur.
Yeddi metrlik pəncərələrin müharibə
şəraitinə uyğun örtülməsi, yeri gələndə
onların qarşısını örtməli olan pərdələrin
“döyüşə hazır vəziyyətdə
asılışı və yubiley
iştirakçılarının hərbiləşmiş
qiyafələri, az qala tamaşaçını rəssamın
hansısa gizli yığıncağı görüntüyə
gətirdiyi qənaətinə gəlməyə məcbur
edir. Bunu Ucatayın baş verənləri
duyulası dərəcədə inandırıcı təsvir
etməsi şərtləndirir. Ucatayın
Rəyasət Heyətindəki bir stulu boş saxlaması da məqsədlidir.
Rəssam deyir ki, bu yerdə Azərbaycandan gələn adam oturmalıydı, ancaq vəziyyətə
görə o, burada yox idi. Əsəri tarixi
janrdan duyulası kasadlıq çəkən təsviri sənətimizə
yaddaqalan töhfə saymaq olar”.
Müəllifin ən böyük həcmli və
aparıcı əsərlərindən biri “Dədə Qorqud
dastanları” mövzusunda çəkdiyi “Hanı dediyim bəy
ərənlər” adlanır (1999, kətan, yağlı boya). Rəssam bu əsəri
yaradarkən o, tarixi-etnoqrafik köklərə əsaslanıb;
obrazın mahiyyətinə uyğun olaraq heç bir dövrə,
mühitə, tarixi şəraitə sığmayan,
zamanın fövqündə duran böyük bir türk
insanının — Dədə Qorqudun surətini yaratmağa
çalışıb. Onun fikrincə, Dədə Qorqud
tabloda real həyatdan — dağlardan, qayalardan, torpaqdan,
çaylardan, bir sözlə, yerdən yüksəkdə sol əlində
qızılı rəngli qolça qopuz tutmuş, sağ əli
ilə isə dinamik şəkildə işığa
doğru əlini açmış şəkildə təsvir
olunub. Dədə Qorqud Oğuzluğu,
ağsaqqallığı ucalıq qədər bizə
yaxındır. Qopuz türk millətinin azman
ucalığı ilə yanaşı mükəmməl bir mədəniyyətə
sahib olması deməkdir. Qopuzun qolu üzərində
pərdə bölgülərinin yerində Oğuz türklərinin
24 damğası təsvir edilib. Bu, Dədə
Qorqudun Oğuz türkü olmasından, oğuzlar
üçün boy boylamasına, soy soylamasına işarədir.
Qopuzun çanağında, dairəvi
boşluqdan yuxarıda taxtanın üzərində bir qədər
tünd boya ilə əbədiyyət rəmzi olan əbədi
və sonsuz xoşbəxtlik zənciri adlanan naxış
çəkilib. Qorqudun başında isə
uca, möhtəşəm şaman papağı var. Boyalar
ucalıq, təmizlik, idrakilik anlamındadır. Dədə Qorqudun sifətində müdrikliklə
yanaşı əzablı kədərini göstərməyə
çalışmışam. Uzun, qar kimi ağ
saç-saqqalı onun ululuğuna, qədimliyinə işarədir.
Vaqif Ucatayın “Fəlakətdə işıq” adlı əsərində
qara-boz işıq fonu var. Yaşlı türk kişisinin əlində
saz təsvir edilib. Həmin kişinin yaşlı
ata-anası nəvələrinin əhatəsindədir. Türk kişisinə qızı möhkəmcə
sığınıb. Həyatın
ölüm adlı qarşısıalınmazlığı,
biçimi var. Ancaq bu fəlakətli görünən həyatda
daim işıq, ümid tapmaq mümkündür. Əgər türk sazından ayrılmayıbsa, deməli,
onun xilas olmaq imkanı tükənməyib.
Xocalı faciəsi tarixi taleyimizdə baş vermiş
çoxsaylı fəlakətlərin hələlik
sonuncusudur. Azərbaycan rəssamlığında Xocalı faciəsi
ilə bağlı rəssamlarımız əsərlər
yaradıblar. Xocalı mövzusunda ən
diqqətçəkən plakat tez-tez qəzet-jurnallarda
rastlaşdığımız Vaqif Ucatayın əsəridir.
“Xocalı” plakatı bu mövzuda
yaradılmış ən təsirli əsərlərdəndir.
Südəmər bir türk körpəsinin
ürəyinə sancılmış xaçlı
qılıncın ucunda Kremlin rəmzi var. Üstündə
rusca və ermənicə “Türkə ölüm”
yazılıb. Uşağın ətrafında
qan gölməçəsi yaranıb.
Vaqif Ucatay bu mövzuda ayrıca fərdi sərgisini
açmışdı, ardıcıl olaraq sözügedən
mövzuda əsərlər yaratdı. 1992-ci ildə
çəkilmiş “Fəryad” əsərində təsvir
edilən qadın obrazı odun-alovun içindən
sıyrılıb çıxır. Əsər
Xocalı faciəsi mövzusunda çəkilib. Bütün aləm qara-boz rəngdədir. Mas-mavi göy üzünü qara rəng demək
olar, bürüyüb. “Zor
gücsüzlüyü” adlı əsərdə yerin təkinə
belə işləmiş möhtəşəm,
qollu-budaqlı ağaca bənd edilmiş nəhəng zəncirlərin
qırılması təsvir edilib. Zəncirlər
ağacın qol-budaqlarını onun kökündən
ayırmaq istəsə də mümkün olmayıb. Bu, şübhəsiz, çağdaş dünyanın
Türk Dünyasına qarşı həqarətli, rəqabətli
və ironiyalı münasibətinin gec-tez iflasa
uğrayacağına dərin inamın təzahürüdür.
“Mənim gördüyüm Əziz Şərif” adlı
böyük həcmli əsər Əziz Şərifin
qürbətdə — Moskvada keçən ömrünün
sonuncu, 94-cü baharının bir anını ifadə edir. Onun
otağına günəşin gur işığı
düşüb; otaqdakı soraqlar Əziz Şərifin
keşməkeşli ömründən xəbər verir.
Qocanın sağ əlində çəlik var. Hiss olunur ki,
qarşısındakı çay çoxdan soyuyub. O, dərin
xəyala varıb. Kədərli gözlərində
həyata qarşı inam sönməyib. Bu
əsərdən doğan məna odur ki, insan hətta
qocalıq çağında belə böyük işlər
görə bilər. Əsas odur ki, insan
öz ömrünü mənalandıra bilsin.
Rəssamın peyzaj əsərləri də diqqəti cəlb
edir. Onun “İlin fərəhləri” silsiləsindən
dörd fəslin hər birini özünəməxsus şəkildə
duyması qəribə, bitkin, özünəməxsus bir ahəng
yaradır. “Qış fərəhi” təbiətin
zahirən donmuş, qar nağılına qərq olmuş bir
məqamını ifadə edir. Çılpaq
ağacların fonunda uzaqlarda uca çinarların əhatəsində
böyüklü-balacalı kənd evləri görünür.
Qışın soyuqluğu ürəkləri
üşüdə bilmir. İnsanın həyata
inamlı olması yetər ki, o, bütün məqamlarda
ruhlansın. Ruhlanmaq — həyatdan yüksəyə
qalxmaq deməkdir. “Yaz fərəhi”
adlı əsərdə rəssamın qışda təsvir
etdiyi lövhə büsbütün yenidən doğulub.
Kim nə deyir-desin, yaz fəsli fəsillərin ən gözəlidir.
Çünki yaz yenidən doğulma deməkdir.
“Yay fərəhi” adlı əsərdə təbiətin
günəşin şöləsindən odlanması, hətta
qüruba getməsinin çalarları da müəyyən məqamlarda
hiss olunur. “Payız fərəhi” əsərində
təbiətin xəzanı insana hədsiz kədər bəxş
etdiyi dərəcədə həm də onu fərəhə
qərq edir. Bu silsilədə insan
halları ilə təbiət halları arasında həmahənglik
aranıb, axtarılıb. Təbiət mövzulu əsərlərdən
rəssamın “Abşeron gözəli” (karton, yağlı
boya) gözəl alınıb: qocaman, çardaqlı
ağacın qapqara kölgəsi gün işığı
ilə təzad təşkil edir.
Rəssamın “Tükənməzlik” adlı əsərində
fəlsəfi çalar özünü aydınca göstərir. Sonsuz qalaktika
ümmanında yer kürəsi timsalında insanın
yaranışdan ta ölümədək olan mərhələsi
kürəvi formada təsvir edilib. Bu təsvirin
ortasında gur işıq seli var. Həyat davam edir. Həyatın
ölüm-olum təzadı insanın zahirən faciəviliyini
yaratsa da, insan xeyirxah əməllərilə xatirələr
yaradır, əbədiliyini təsdiq edir…
Vaqif Ucatayın vəfatı ilə bağlı ulusumuza, ailəsinə, doğmalarına başsağlığı verirəm. Soyu var olsun.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2021.- 12 yanvar.-
S.14