“Təhsildən yayınma, erkən nikah – yarımçıq qalan
arzular”
Könül Quliyeva: “Təhsilsiz
bir qadın həmişə hüquqsuz olur,
zorakılığa məruz qalır, qurbana
çevrilir”
Azərbaycanın təhsil sahəsində ciddi nailiyyətlər əldə edilməkdədir. Bu nailiyyətlər təhsil sahəsində həyata keçirilən çoxsaylı layihələr, dövlətin bu sahəyə yönəltdiyi diqqət nəticəsində mümkün olub. Artıq bir fakta çevrilib ki, ölkənin təhsil sahəsində əldə edilən uğurlar, gənclərin yüksək biliyə yiyələnmə göstəriciləri ildən-ilə artmaqdadır. Məhz təhsil sahəsində əldə edilən uğurların nəticəsində, Azərbaycan gənclərinin sorağı dünyanın ən aparıcı və nüfuzlu elm ocaqlarından gəlir. Dövlətin bu sahəyə ciddi yanaşmasının nəticəsidir ki, hər il təhsil sahəsinə ayrılan vəsaitlərin həcmi artmaqda davam edir. Amma təəssüf ki, bütün bunlara baxmayaraq, hələ də orta məktəblərimizdə bir sıra çatışmazlıqlar davam etməkdədir. Narahatedici məqam ondan ibarətdir ki, həmin problemlər təhsil sahəsində əldə edilən bütün uğurları gözdən salır. Söhbət məktəblərdə qızların təhsildən yayınması və erkən nikahlardan gedir.
Aparılan təhlillər göstərir ki, ibtidai siniflərdə qızlarla oğlanların təhsil alma səviyyəsi bərabərlik təşkil edir. Ancaq 9-10-cu siniflərdə bu bərabərlik 50, 11-ci sinifdə isə 80, hətta 90 faizədək azalır. Bu gün region məktəblərində qızların təhsildən yayınması faktları mövcuddur. Xüsusən də cənub rayonlarında bu faktlara daha çox rast gəlinir. Cənub rayonlarında ali məktəblərə sənəd verən abituriyentlərin cəmi 10 faizini qızlar təşkil edir. Bu o deməkdir ki, bu regionlardan olan qızların erkən yaşlarda təhsilalma hüququ əlindən alınır.
Qeyd edək ki,
ən çox hallarda
yuxarı sinif şagirdlərinin məktəbə
gəlməsi problemə çevrilir ki, bu da
qızların erkən yaşda nikaha daxil olması ilə
əlaqədardır. Kənd yerlərində qızlar adətən
səkkizinci sinifdə oxuyarkən nişanlanır ki, bununla da
onların təhsil alması arxa plana keçir. Belə hallar respublikanın şimal və cənub rayonlarında daha geniş yayılıb.
Elə hallar olur ki, hətta
qızın nişanlısı
onun yazı işi yazmaqdan ötrü məktəbə
getməsinə irad tutur. Beləliklə, qızlar formal olaraq
orta məktəbdə
təhsil alırlar.
Qızların təhsildən yayınmasının
digər səbəbi
valideynlərin laqeydliyi
ucbatından baş verir ki, bunun
da sorğu-sualını
aparan yoxdur. Belə ki, kiçik ticarətlə məşğul
olan valideyinlər
12-13 yaşlı qızlarını
dükanda işləməyə
cəlb edirlər ki, bu da
onların gündəlik
həyat tərzinə
çevrilir.İctimaiyyətin bu sahədə maariflənməsi günün
tələbidir.
“XXI Əsr Təhsil
Mərkəzi” İctimai
Birliyi Azərbaycan Respublikasının Qeyri-Hökumət
Təşkilatlarına Dövlət
Dəstəyi Agentliyinin
maliyyə dəstəyi
ilə “Təhsildən
yayınma, erkən nikah – yarımçıq
qalan arzular” layihəsini həyata keçirir.
Birliyin sədri Könül Quliyeva “Xalq Cəbhəsi”nə bildirib
ki, erkən nikah – ailə anlayışı və həyatı hələ kifayət qədər dərk etməmiş, psixoloji cəhətdən
ailə quracaq qədər formalaşmamış
yeniyetmələr ilə
bağlanan nikahdır:
“Yeniyetmələr arasında
bağlanan erkən nigahdan təsadüfi deyil ki, bir
sıra ədəbiyyatlarda
“Yeniyetmə nigahı”
olaraq da bəhs edilir. Bu tip nigahlar əksər hallarda, xüsusən də, yaşadığımız
regionda valideynlərin
təkidi ilə formalaşır. Təbii ki, burada təkcə valideynin deyil, eyni zamanda
qohumların, dostların,
bir sözlə sosial çevrənin də rolu böyükdür.
Erkən nikah yaşı 18-dən az olan yeniyetmələrin
nikaha daxil olmasıdır. 18 yaş uşaqların müdafiəsi
baxımından 1989-cu il tarixli Uşaq Hüquqları Konvensiyasında müəyyənləşmiş
son yaş həddidir.
Beynəlxalq standartlara görə,
uşaqların nikaha daxil olması insan hüquqlarının
pozulması hesab olunur. Azərbaycan qanunvericiliyinə görə, yalnız rəsmi şəkildə
bağlanmış nikahlar
qanuni sayılır.
Rəsmi nikahın bağlanması üçün
iki əsas şərt vardır:nikah könüllü
və nikah tərəflərinin yaşı
qanunvericilikdə icazə
verilimiş həddə
olmalıdır. Azərbaycan Respublikasında
nikah bağlamaq üçün aşağı
yaş həddi kişilər və qadınlar üçün
18 yaş müəyyən
edilib. Lakin buna baxmayaraq,
hələ də problemin olması bəzi insanların lazımi qədər maariflənmədiyini göstərir.
Erkən nigah dedikdə, mütəxəssisləri
bir mövzu maraqlandırır: “Erkən
nikahın yol açdığı fəsadlar”.
Sözü gedən fəsadlara
istər psixoloji, somatik istərsə də, sosioloji baxımdan rast gəlinir.Qızların təhsildən
yayınması millətin
intellektinə zərbə
vuran amillərdən hesab olunmalıdır.
Çünki adətən belə
ailələrin övladları
təhsilə maraqlı
olmur, analar uşaqlarına təhsildə
yardım edə bilmir. Nəticədə təkcə müəllimlərin
ümidinə qalan oğlan uşaqları da təhsildən geri qalır. Belə vəziyyətin davam etməsi həm də ailə-məişət
münaqişələrinin yaranmasına səbəb olur. Elementar orta təhsil
savadı olmayan, dünyanın gedişindən
baş çıxarmayan
qız uşaqlarının
erkən yaşda ərə getmələri
sonradan ailə problemləri ilə müşahidə olunur.
Əvvəllər erkən nigah
hallarına Cənun və Şimal bölgələrində rast
gəlinirdisə, artıq
bu gün Azərbaycanın bütün
bölgələrində qızların
erkən yaşda ailə qurması halları geniş yayılıb. Təssüflər
olsun ki, nikah yaşına çatmayan qızların
ailə qurması qanunla qadağan ediləsinə baxmayaraq, erkən nigahların sayı hər il artır.
Dövlət Statistika Komitəsinin
sonuncu hesabatında qeyd olunur ki,
ölkədə 15-17 yaşlı
qızlar tərəfindən
dünyaya gətirilən
diri körpələrin
sayı 1917 olub, 1219 belə hal kənd
yerlərində baş
verib. Bu isə ən azı 1917 qızın təhsildən
yayındığını deməyə əsas verir: “Bir qızın
təhsil alması gələcəkdə həm
savadlı qadın, həm də dünyagörüşlü bir
ananın olması deməkdir. Savadlı anaların isə
gələcəkdə düzgün
cəmiyyətin qurulmasında
əhəmiyyəti böyükdür.
Faktdır ki, erkən
nikah hallarının baş verməsi bir çox hallarda ailələrdə
münaqişələrə, boşanmalara və nəticədə sosial cəhətdən həssas
qrupların sayının
artmasına səbəb
olur. Aparılan araşdırmalar göstərir ki, qızlar arasında təhsildən yayınma və erkən nikaha girmə hallarlları daha çox ölkənin Mərkəzi Aran, Cənub bölgələrində,
hətta Bakının
kəndlərində pozulur.
Mövzu
ilə bağlı bağlı cəmiyyətdə
mütamadi maarifləndirmə
işləri aparılmalıdır.
Z.Tağıyevin dediyi kimi “Bir kişinin təhsil alması, yalnız savadlı bir insanın olması deməkdir.
Amma bir qadının təhsil alması gələcəkdə həm
savadlı qadın, həm də dünyagörüşlü bir
ana deməkdir”. Son zamanlar genetik
tədqiqatlarda, uşaqlara
zəka geninin atadan deyil anadan
keçdiyi aşkar edilib”.
QHT sədri onu da deyib ki,
həyata keçirəcəkləri
layihənin əsas məqsədi qızlar arasında təhsildən
yayınma hallarının
qarşısının alınması,
elm və təhsil almalarını, hüquqlarını
təbliğ etməkdən
ibarətdir: “Əsas məqsəd qızlar arasında təhsildən
yaynmanın fəsadlarını
təlqin etmək. Onlara milli-mənəvi dəyərlərimizi
aşılamaq, təhsillərini
yarımçıq qoyub
işlərə, erkən
nikaha girmələrinin
faciələrə səbəb
olacağını həm
hüquqi, həm də psixoloji aspektlərdən aşılamaqdır.
Təhsilini yarımçıq qoymaqla erkən nikaga girmək və həyatını da yarımçıq qalmasının ağır
fəsadlar törədəcəyini
və vaxtında bu təhlükədən
yayınmaqla bağlı
maarifləndirici tədbirlər
həyata keçirəcəyik.
Qızlar arasında təhsildən
yaynma halları və müxtəlif işlərə cəlb olunmaları, erkən nikaha girmələri həm onların, həm də cəmiyyətin bəlası,
problemi, təhlükəsidir.
Eyni zamanda bu yola
qədəm qoyan yeniyetmə, gənc arzularını yarımçıq
qoyur. Nə ailəsinə, nə
valideynlərinə, nə
də övladlarına
yararlı olur, ümumilikdə, cəmiyyət
üçün faydasız,
yararsız bir şəxsə çevrilir.
Təhsilsiz bir qadın
həmişə hüquqsuz
olur, zorakılığa
məruz qalır, qurbana çevrilir. Bu hansısa bir
qızın, xanımın
yox, cəmiyyətimizin
problemidir”.
K.Quliyeva
onu da vurğulayıb
ki, bunun üçün QHT 3 istiqamətdə
maarifləndirici tədbirin
həyata keçirməyi
planlaşdırır: “Birinci,
layihə mövzusu ilə bağlı Xəzər rayonunda 2 orta məktəbdə (hər birində 1 tədbir) yuxarı sinifdə oxuyan qızlar arasında maarifləndirici tədbir keçirmək, ikinci, İnternet tv-lərin birində 4 maarifləndirici
(30 dəqiqəlik) veriliş
hazırlamaq, üçüncü,
hər biri 5 yerli internet resursunda 5 (ümumilikdə 25) maarifləndirici
yazının dərcini
ictimailəşdirməkdir. Bu formalarda maarifləndirmə
işlərinin daha geniş auditoriyanı əhatə edəcəyi
və effekt verəcəyinə inanırıq”.
QHT sədri qarşıya
qoyulan vəzifələrdən
də bəhs edib. Deyib ki, əsas vəzifələrdən biri
qızlar arasında təhsildən yayınma səbəblərini öyrənmək,
mövzu ilə bağlı maarifləndirici
tədbirlər keçirmək,
mediada maarifləndirmə
işini aparmaqdır.
Daha sonra gənc qızlara milli-mənəvi dəyərlərimizi
aşılamaq, onlara hüquqlarını öyrətmək,
erkən nikaha girmələrin fəsadlarını,
yarada biləcək təhlükələrlə bağlı
onları maarifləndirmək,
gənc qızların
təhsildən yayaınmalarının
qarşısını almaq,
elmə, təhsilə
sövq etmək, valideyn-müəllim-şagird arasında
münasibətlər formalaşdırmaq,
əlaqələr qurmaq,
qızlara qanunlara riayət etməyi aşılamaq, onları milli dəyərlərə
hörmət ruhunda tərbiyələndirmək, hüquqi,
fiziki, psixoloji yardımlar göstərmək,
zəngin milli adət-ənənlərimiz, dini-mənəvi,
əxlaqi dəyərlərimizi
aşılamaqdır.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2023.- 9 fevral.-
S.13.