Ədəbi faciə əbədi komediya

 

 

Son günlər yazıçı Çingiz Abdullayevin danışdıqlarının yazdıqlarının, eləcə onun haqqında yazılanların danışılanların fonunda maraqlı proseslərə şahidlik edirəm.

Öncə deyim ki, istənilən şəxsə, o cümlədən Çingiz Abdullayevə qarşı kütləvi linç kampaniyasını qətiyyətlə pisləyirəm. Söyüş, təhqir, linç acizlərinsilahıdır”. Çingiz Abdullayevi müdafiə edənlərin arasında, yaradıcılığı üç qəpiyə dəyməyənlərin hikkəli, etikadan kənar, arqumentsiz, söz yığınından ibarət mülahizələrini linç təhqirterminator”larının davranışlarından fərqləndirmirəm. Həm hücum, həm müdafiə ikrah doğurur.

Xüsusilə tomlarla, yox, “ton”larla kağız korlayan fikir, söz, ideya oğrularının, müxtəlif vasitələrlə özünü zorla Azərbaycan ədəbiyyatına sırıtdıran özünəvurğun, istedadsız, prinsiplsizkağız adamları”nın hikkəli ittiham iddialarını, qəbul edə bilmirəm. Yaranmış vəziyyətlə barışmaq niyyətim yoxdur.

...Çingiz Abdullayevin yaradıcılığı ilə Sankt-Petreburqda təhsil aldığım illərdən tanışam. Detektiv sevən bəzi məcaraçı dostlarımın bər-bəzəkli təqdimatlarından sonra, yazıçınınİnsan ovuromanını varaqladım elə oldu ki, yaşadığım tələbə yataqxanasındakı tanışlarımdan biri otağıma gələrək, “Kino evi”ndə, yuxarı kurs tələbələri aspirantlar üşün Pyer Paolo Pozzalinin qadağan olunmuşSalo, yaxud Sodomun 120 günüfilminin nümayiş etdiriləcəyini dedi. Bir neçə saniyə ərzində Abdullayevlə Pozallini arasında seçim etməyingötür-qoy”unu yaşadım təbii ki, ikincini seçdim.

Təxminən bir həftə sonra Abdullayevinİnsan ovu”naqayıda bildim”. Elə kitabın 5-6 vərəqini qatlamışdım ki, Çexov teatrının Sankt-Peterburqda qastrolda olduğunu Böyük teatr”da oynanılacaqAlbalı bağı”na dəvət aldığımı xatırladım. yenə bir neçə saniyə ərzində seçim etməli oldum... Bu dəfə Çexov baş rolunFirsin ifaçısı Evgeni Yesteqneyevlə Çingiz Abdullayev arasında... “İnsan ovu”nu qatlayıb qoydum bir kənara... beləcə, tərslikdən hər dəfə Çingiz Abdullayevin romanını oxumağa kimsə mane oldu: Gah Fyodr Abramov Lev Dodin, gah Ernest Hemenquey, Teador Drayzer, İosif Brodski, Marina Svetayeva, Bertold Brext, Leonid Andreyev…, Lev Qumilyov, Nikolay Berdyayev, Vladimir Solovyov, Jan Pol Sartr, Alber Kamyu, Erik From, Niçşe, Freyd saysız-hesabsızotaq yol yoldaşlarımÇingiz Abdullayevin kiçicik kitabxanamda müvəqqəti yer alan romanını oxumağıma imkan vermədilər. İnsafsızlar!

Bakıya qayıtdıqda isə artıq ədəbi zövqüm tamamilə formalaşmışdı bu baxımdan, çox nadir hallarda çox nadir kitabları oxumağa üstünlük verirdim. Sankt-Peterburqdakı müəllimlərimin, dostlarımızın mənə, istəyimə uyğun olaraq, göndərdikləri kitabları oxuyurdum, şübhəsiz. Digərlərini isə, demək olar ki, yox... Təfərrüatına varmıram, daha doğrusu, varmaq istəmirəm.

...Bütün bunları üçün yazdım? Ona görə ki, Çingiz Abdullayevin yaradıcılığı ilə mənim ədəbi zövqüm arasındakı uçurumun üzərində bundan sonra, dünyanın ən yaxşı mütəxəssilərinin beləkörpüinşa edə biləcəklərinə inanmıram. təbii ki, hörmətli Çingiz Abdullayev haqqında aparılan müzakirələrin fonundaBiləcəridən o yana keçən, yaxud keçməyən ədəbiyyatnümunələri haqqında iddiaları ikrah hissi ilə qarşılayıram. Hər günBiləcəridən o yanaçoxsaylı yük qatarları keçir. İçərisində neft, yaxud sıxılmış təbii qaz olanları da var, daş-çınqıl daşıyanları da... Önəmli olanBiləcəridən o yanakeçmək deyil, nəyin necə keçməyidir.

Çingiz Abdullayev daha bir neçə nəfər istisna olmaqla, “Biləcəridən o yanakeçənəsər”lərin hansı kriteriyalara cavab verdiyini ölkə sərhədlərindən kənara necəqanadlanıb uçduqlarınıçox gözəl bilirəm.

Təxminən 11 ildir ki, bir kitabı ərsəyə gətirə bilmirəm. Hər dəfə bir problem çıxır ortalığa. Oxucu problemindən başqa desən varımdı...

Ölkənin sərhədləri daxilində gün işığına çıxara bilmədiyim bir kitabı ölkədən kənara kim çıxaracaq? Kimin nəyinə lazımdır? Kimlərisə özümlə bərabər təqdimat mərasimlərinə aparmaq, ziyafətlər vermək, təqdimatlar keçirmək imkanım yoxdur. Mənim kimi onlarla yaradıcı şəxs var Azərbaycan ədəbiyyatında. Mübaliğəsiz deyirəm, keyfiyyətli tərcümə ilə əsərləri dünyanın əksər ölkələrində ədəbi hadisəyə çevrilə bilər.

Çəkilib dayanmışıq bir küncdə... Qısılıb qalmışıq. Küncdən baxırıq məmləkətə , dünyaya da...

...Zənnimcə bu ölkədə, mütləq əksəriyyətin, bütövlükdə Azərbaycan ədəbiyyatı adına dünyada uğur qazanmaq kimi bir niyyəti yoxdur. Hər kəs özünü, yaxud özünə bab bildiyinidartıbaparmaq istəyir haralarasa. Azərbaycanda bir çox sahələrdə olduğu kimi ədəbiyyatda da forma var, məzmun isə çoxdan itirilib! Vaxtını itirən adamlar adamlarını itirən vaxt kimi...

Beynindən ağzından horra töküləntədqiqatçılar”ın, feodal təfəkkürlüdilçiədəbiyyatçı”ların, ideya fikir oğrularının, ədəbi ədəbi dələduzların əlində qalmışıq. Xəzərin sahilləri necə hasarlanıbsa, ədəbiyyatın sərhədlərində eləcə bəlkə daha hündür istehkamlar qurulub. “Bacarırsan”, keç...

Ədəbi ölçü vahidi yoxdur bu məmləkətdə, şou var, dekorasiya var, fon var, görüntü var! Mənim gördüyüm mənzərə budur. Ola bilsin ki, üslubuma uyğun bir az kəskin ifadələrləbəzəyirəmbu mənzərəni...

...QayıdaqBiləcəriməsələsinə. Vallah, billah mənQırmızı körpü”yə qədər gedib çıxmışam. Amma ordan o yana, hələ bitmək bilməyənkarantinsəbəbindən keçə bilməmişəm. “Uçmağıisə çoxdan yadırğamışam. AZAL-ın qiymətlərini nəzərdə tutmuram, “ədəbi uçuş”u deyirəm. Hər gün üfürülüb göyə buraxılansöz yığınışarlarının arasından uçub keçmək olmur. Göy üzündə tıxac” var. “Lələk”lərini yolub uraxacaqlar üzüaşağı...

Bu qədər...

Qadasını aldığım məmləkətdə, baş verənlərə küncdən baxan ƏDƏBİYYAT göz önündəki, ortaqlıdakı iki janr - ədəbi faciə əbədi komediya arasında var-gəl edən, “Ağıdan bəlaçəkənlərə ikrah hissi ilə baxanfarmazon”lar var. Ona görə FORMAmız UZUN, məzmunumuz isə qısadır.

 

Elçin Mirzəbəyli

Xalq Cəbhəsi.- 2023.- 7 sentyabr.- S.3.