Uşaqların Kitab
Günü
Məqsəd cəmiyyətin
diqqətini uşaq ədəbiyyatına, onun problemlərinə
və kitab mədəniyyətinə cəlb etməkdir
Bu gün Beynəlxalq
Uşaq Kitabı günüdür. Uşaq ədəbiyyatının
məhz bu tarixə təsadüf etməsinin maraqlı
tarixçəsi var. Aprelin 2-də məşhur
nağılçı Hans Xristian Andersen anadan olub. Beynəlxalq
Uşaq Kitab Gününün məhz bu tarixdə qeyd
olunmasını alman yazıçısı Yella Lepman istəyib.
1967-ci ildən başlayaraq Uşaq Kitabları üzrə Beynəlxaq
Şuranın təşəbbüsü və qərarıyla
2 aprel bütün dünyada Beynəlxalq Uşaq Günü
kimi qeyd olunmağa başlayıb.
"Balaca nobel mükafatı"
Onu da deyək ki, Yella
Lepman 1953-cü ildə uşaq ədəbiyyatı üzrə
"balaca nobel mükafatının" - Hans Xristian Andersen
mükafatının təsis edilməsini də təklif edib.
Həmin ildən etibarən məşhur
nağılçının adını daşıyan bu
mükafat dünya uşaq ədəbiyyatının ən
maraqlı incilərinin müəlliflərinə,
dünyanın 20 ölkəsindən 23 yazıçı və
uşaq kitabları üçün rəsmi çəkən
17 illüstrasiyaçı - rəssama təqdim olunub. İlk
dəfə bu, 1956-cı ildə ingilis nağılçısı
Eleanor Fardkona, 1958-ci ildə isə isveç
yazıçısı Astrid Lindqrenə verilib. Sonra bu
sırada alman yazıçısı Erix Keçtner, Ceyms
Kryuss, italyan Canni Rodarı və başqalarının adı
yer alıb. Ancaq təəssüflər olsun ki, Azərbaycana
bu mükafat hələ ki, qismət olmayıb. Beynəlxalq aləmdə
uşaq kitabı üzrə daha bir mükafat da var: bu, son illər
nəşr olunan ayrı-ayrı uşaq kitablarının
illüstrasiyasına və onların dünyanın müxtəlif
dillərinə tərcüməsinə görə təqdim
edilən Fəxri Diplomdur.
Hər il bütün
dünyanın bu günü qeyd etməsində məqsəd
cəmiyyətin diqqətini uşaq ədəbiyyatına, onun
problemlərinə və kitab mədəniyyətinə cəlb
etməkdir.
Pedaqoqların
apardığı araşdırmalar göstərir ki,
yaxşı oxuma vərdişinin əsas iki şərti var. Bunlar
oxumaq səbri və oxumaq zövqüdür. Oxumaq mədəniyyəti
sayılan bu iki vərdiş də ailə və məktəbdə
qazanılır. Ona görə də ailə və məktəb
uşağa bu vərdişlərə yiyələnmək
üçün münbit zəmin hazırlamalıdır. Uşağın
oxumaq zövqünə mədəni amillər təsir
göstərir. Ancaq həm oxumağa marağın səviyyəsi,
həm də oxumağın kəmiyyət göstəriciləri
baxımından uşaqlar arasında müəyyən fərqlərin
ola biləcəyini də nəzərə almaq
lazımdır. Tutaq ki, fitri istedada malik uşaqlar normal
uşaqlarla müqayisədə iki, yaxud üç dəfə
çox kitab oxuyurlar və məqsədləri daha çox məlumat,
bilik əldə etmək olur.
Pedaqoqlar bildirirlər
ki, əvvəllər uşaq üçün kitab bir
oyuncaqdır. O, sadəcə kitabın səhifələrini vərəqləməkdən
xoşlanır. 2 yaşından etibarən uşaq rəsimlərdən
ibarət olan, bez, yaxud qalın kardondan düzəldilmiş, əlində
tuta biləcəyi kiçik kitabları sevir. 3-4 yaşlı
uşaqlar onlara rəsimli nağıl kitablarının
oxunmasını istəyirlər.
Ata və ananın üzərinə düşən vəzifə
Uşaq bir kitaba
alışdıqca nağılı başa düşməyə
çalışacaq və xüsusən tez-tez təkrarlanan
söz və cümlələrdə nağılı oxuyan
ata və analarına "qatılacaqlar". Yəni söz və
cümlələri onlarla birgə dilə gətirəcəklər.
Uşaq buna nail olan zaman çox sevinir. Ata və ana ilə
birgə oxuma uşağı oxu prosesində iştiraka həvəsləndirir.
Beləliklə, həm uşağın söz ehtiyatı zənginləşir,
həm də zehni inkişaf edir. Həm də onlar artıq həmişə
oxunan kitabdakı sözlərə və hərflərə
daha çox diqqət yetirməyə başlayacaqlar.
Pedaqoqlar vurğulayırlar ki, məktəbdə
uşaqların oxumağa marağının
artırılması üçün müəllimlər
onları sürətli oxumağa alışdırmağa
çalışdırmalıdırlar. Buna nail olmaq istəyən
uşaqlar müəyyən risklər etməyə və səhv
buraxmağa da məcbur olurlar. Müəllim isə sürətli
oxumağa nail olmaları üçün belə hallarda oxuma
prosesinə tez-tez müdaxilədən çəkinməli,
onları dayandırmamalı, əksinə, həvəsdən
düşməmələrinə səy göstərməlidir.
Bütün hallarda da prosesin əsasında uşaq
kitabları, həm də səviyyəli və zövqlü
hazırlanmış kitablar durur.
Uşaq
kitablarının tarixi 1477-ci ildən, antik yunan müəllifi
Ezopun mahnılarının yazılı kitab şəklində
çap edilməsiylə başlayır. 1658-ci ildə
çex maarifçisi və pedaqoqu Y.A.Komenski uşaqlar
üçün dünyanı anlatmaq məqsədiylə rəsmlərin
yer aldığı kitab nəşr etdirib. XVIII əsrdə
uşaqlara öz zövqlərinə görə kitab
seçmək imkanı yaranmağa başlayır. D.Defo və
C.Sviftin "böyüklər" üçün
yazılmış "Robinzon Krunzo" (1719) və
"Qulliverin səyahəti" romanları ideal formada
uşaqların oxu dairəsinə adaptasiya olundu. Yazılaraq
kitabara köçürülən xalq nağıllarına
da maraq artıb. Şərqdə "Min bir gecə",
"Ələddin", "Əli-Baba və qırx quldur",
"Sindibadın yeddi səyahəti" nağılları
da qeyd olunmalıdır. Qrim qardaşlarının
nağıllar kitabı bu baxımdan diqqət çəkir.
1846-cı ildən başlayaraq Andersonun qələmə
aldıqları nağılları da uşaqlar
günümüzdə də çox sevirlər. Müəlliflərin
və kitabların adını çox sadalamaq olar. XIX əsri
uşaq ədəbiyyatının "qızıl əsri"
sayanlar da çoxdur. XIX-XX əsrlər Azərbaycanda da
uşaq ədəbiyyatının inkişafı ilə
xarakterizə olunur. Bəs günümüzdə, XXI əsrin
Azərbaycanında vəziyyət necədir?
Qan qaralır...
Məlumat
üçün deyək ki, qonşu Rusiyada, onun paytaxtı
Moskvada 168-ə yaxın dövlət uşaq kitabxanası fəaliyyət
göstərir. Həmin kitabxanaların nəzdində də
açılan pulsuz dərnəklərdə 5 yaşından
14 yaşına kimi uşaqlar məşğul olurlar. Statistikaya
görə isə Azərbaycanda 4313 kitabxanadan 104-ü
uşaq kitabxanasıdır. Onların da yarısı ya
işləyə, ya da işləməyə. İşləyən
uşaq kitabxanalarında durum necədir? Uşaq
kitabxanaları məktəblilərin köməyinə
çatırmı?
Bizi maraqlandıran bu və
ya digər suallara cavab tapmaq üçün Bakıdakı
uşaq kitabxanalarına üz tutduq. Əvvəlcə onu qeyd
edək ki, latın qrafikasına keçəndən sonra bədii
ədəbiyyatın, xüsusilə də uşaq ədəbiyyatının
azlığı böyüməkdə olan nəslin
mütaliə imkanlarını məhdudlaşdırıb. Düzdür,
keçən ilin dekabrında latın qrafikası ilə nəşr
olunmuş 60 uşaq kitabının təqdimatı
keçirilib. Ancaq bu, çox azdır.
F.Köçərli
adına Respublika Uşaq Kitabxanası respublikada fəaliyyət
göstərən bütün uşaq kitabxanaları üzrə
elmi Metodik Mərkəz sayılır. 1965-ci ildə
yaranmış bu kitabxananın hazırda Bakının müxtəlif
rayonlarında fəaliyyət göstərən 5 filialı,
206 minlik kitab fondu, 7200 dövrü mətbuat fondu var. Ancaq
dövlət uşaq kitabxanası latın qrafikalı kitablar
sarıdan çox korluq çəkir. Kitabxananın 25 min
civarında oxucusu var. Bu rəqəm tez-tez dəyişir. Elə
oxucu var ki, ildə bir-iki dəfə gəlir. Yay aylarında
isə oxucuların sayı birə beş artır. Kitabxanaya
marağın artmasında müəllim və valideynlərin
rolu əvəzsizdir. Uşaqları kitabxanaya ilk növbədə
onlar maraqlandırmalıdırlar. Ancaq hazırda televiziyaya, videoya,
kompüterə olan maraq da kitaba olan marağı azaldıb. İndi
uşaqlar ancaq sinifdən xaric oxu üçün və ya evə
əlavə tapşırıq veriləndə kitabxanaya gəlirlər.
Yasamal rayonunda yerləşən Abdulla Şaiq adına
uşaq kitabxanasında da vəziyyət ürək açan
deyil. Şəhər mərkəzindən kənarda fəaliyyət
göstərən uşaq kitabxanaları ilə maraqlandıq.
Həmin kitabxanalar oxucu çatışmazlığından
günortaya qədər işləyirlər.
Yazmaq problemimiz də var...
İndi də keçək
uşaqlarımız üçün yazılan şerlərə,
hekayələrə. Əvvəlki uşaq nağılları,
şerləri təbiiliyi, dilinin aydınlığı, səlistliyi,
dolğun məzmunuyla seçilib. Çünki həmin əsərlərdə
məhşur xalq kəlamlarından, uşaqların həyatından,
gözəl mənzərələr təsvir olunub. Digər tərəfdən
isə o dövrdə yazan şairlər - Abbaslar, Sabirlər,
Şaiqlər də ürəkləri dolu olduğu
üçün yazıblar. Ancaq indi uşaq hekayələri
yazan şairlər haqqında bunu demək olmaz. Uşaq
şerlərindəki çatışmazlığa gəlincə,
süjet xətti yoxdur. Məsələn, A.Şaiqin "Yaz səhəri"
şerini oxuduqda təbiət adamın gözü
qarşısında canlanır.
Məsələnin digər
tərəfi odur ki, gərək uşaqlar üçün
yazanda, onu uşaq yerinə qoymaq lazım deyil. Onların
içərisində enerji,
düşündürücülük, canlılıq
olmalıdır. Ancaq bu məsələlərə diqqət
yetirməyən yazarlar da bu səbəbdən uşaqları
maraqlandıran mövzulardan xəbərsiz qalır.
Ancaq uşaq şairi İlyas Tapdıq fərqli düşünür. Onun qənaətincə, problem indiki şerlərin, hekayələrin təbliğ olunmamasından qaynaqlanır. Əgər baxçalarda, məktəblərdə tərbiyəçilər tərəfindən müasir şerlər təbliğ olunarsa, uşaqlar da bundan xeyir görər. O, deyir ki, məsələn, "Kukla" mahnısı yaxşı təbliğ olunduğundan uşaqların yadından çıxmır. Bəlkə gecə də oyatsan durub əzbər danışarlar. Və maraqlıdır ki, uşaq şairlərinə qayğısızlığı da problemlə əlaqələndirir. Şairin deməsinə görə, uşaq bilməlidir ki, kimin şerini oxuyur. Yəni mütləq uşaqlarla təmas olmalıdır. Bizim xalqın psixologiyası elədir ki, dövlət onlara qayğı göstərəndə xalq da maraqlanır. Bunlar olmadığı üçün də uşaqlarımız müəllifləri tanımır. Ancaq o xüsusi vurğulayır ki, heç olmasa 10-12 gözəl uşaq şairimiz, yazıçımız var. Uşaq kitablarının qiyməti də yəqin ki, maraqlı olar. Məsələn, uşaqlar üçün məşhur "Uolt Disney" kitabı 12 manat, Şarl Peronun "Çəkməli pişik" əsəri 4 manatdır. Rus dilində "250 qızıl səhifə" seriyasından olan kitabların qiyməti bir az bahadır - 8 manat, "Karlson", "Zoluşka" isə 5 manata satılır. Azərbaycan nağıllarından "Kitabi-Dədəd Qorqud dastanı"ndan bir parça olan "Uruzun nağılı", "Padşahla pinəçinin nağılı", "Azərbaycan xalq nağılları", Cəlil Məmmədquluzadənin "Buz", "Tülkü və hacıleylək", "Sehrli sünbül" nağılları əsasən kitabçalarda toplanıb və qiyməti də 1-3 min manat arasında dəyişir. İri cildli nağıl toplularının qiyməti isə 4-6 manatadır. .
Nuranə Tofiqli
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 2 aprel.- S.14.