103 yaşlı
"Molla Nəsrəddin"
Mirzə Cəlil
fikirlərini demək
üçün məhz
satira yolunu seçdi
Aprelin 7-də "Molla
Nəsrəddin" jurnalının 103-cü
ildönümüdür. 20-ci yüzilin əvvəllərində
təkcə Azərbaycanda deyil, ümumən Rusiya
imperiyasında və bütün dünyada inqilab havası
yaşanırdı. Xalqlar, dövlətlər həyata,
yaşam tərzinə tamam başqa cür
yanaşmağın, yeni həyat yaratmağın gərəkliyini
anlayırdılar. "Molla Nəsrəddin"
jurnalının meydana çıxması dövrü tarixi
şərait etibarilə məhz bu cür əsas amillə səciyyələndirilə
bilər. "Molla Nəsrəddin" məcmuəsi
obrazlı desək, xalq ruhundan, folklorundan bəhrələnməklə
öz fikrini oxuculara çox gözəl, məharətlə
çatdırmaq imkanı əldə etmişdi. Mirzə Cəlilin
yaradıcılığında xalq ruhundan,
yaradıcılığından bəhrələnmə hədsiz
güclü idi. O, uzun illər ərzində zəngin həyat
təcrübəsi əldə etmiş, sonradan bunları məharətlə
yaradıcılığa gətirmişdi. Mirzə Cəlil
yaradıcılığında insanlara çatdırmaq istədiyi
məqamları məharətli şəkildə ifadə
edirdi. "Molla Nəsrəddin" jurnalı Mirzə Cəlilin
həyata, dünyaya münasibətinin təkmil ifadəsi kimi
meydana çıxdı. O, elə bir gərgin zamanda fikirlərini
demək üçün məhz satira yolunu seçdi. O
dövrdə yazıçı-şair daha çox eləsi
hesab edilirdi ki, yazılarında ərəb-fars sözlərini
bolluca işlətsin, yazdıqları daha çox mürəkkəblik
ifadə etsin. Amma Mirzə Cəlil bütün bu çərçivələri
dağıtdı, ədəbiyyatı xüsusən dil
etibarilə xalqa yaxınlaşdırdı. Böyük
yazıçı incə yumorla xalqın fəlakətlərinin
səbəblərini göstərməyə
çalışırdı. Amma indi belələrinin
olmaması təbii ki, düşündürücüdür.
Mirzə Cəlil hekayə yaradıcılığında da
özünəməxsus idi. Hər bir hekayəsində cildlərlə
kitabın deyə bilmədiyini ifadə edirdi. Bu, Mirzə Cəlilin
böyüklüyü, az sözlə çox fikir ifadə
edə bilməsi demək idi. Ümumiyyətlə,
zamanımız elədir ki, hazırda özünəməxsus
söz demək tamamilə çətinləşib. Hər
halda insanın yaradıcı imkanları genişdir. Baxır
kim o imkanları necə aşkara çıxarır. Mizə
Cəlil həyatdakı eybəcərliklərlə
barışa bilmirdi. "Molla Nəcrəddin"də ilk
şeir nümunəsini yazmaqla əslində özü
demişkən, Sabirləri axtarırdı. Məhz jurnalın
istədiyi şairlər başda Sabir olmaqla meydana
çıxdılar. Əslində "Molla Nəsrəddin"çilərin
meydana çıxması xəlqi tələbatdan irəli gəlirdi.
Xalq yüzillər ərzində məğlubiyyətlərinə,
acılı-şirinli günlərinə rəğmən
bütün məqamlarda özünün nikbin ruhunu folklorunda
ifadə edib. "Molla Nəsrəddin" məcmuəsi xəlqi
soraqlardan bəhrələnirdi. Bu, o demək idi ki, "Molla Nəsrəddin"
jurnalı xəlqi inkişafı yaratmaq inadında qətiyyən
qeyri-ciddilik göstərmirdi. O, kütlənin
avamlığını daim qamçılayır,
avamlığı yaradan amillərlə
döyüşürdü. Habelə "Molla Nəsrəddin"
jurnalının karikatura sahəsində
başladığı əməllər silsiləsi sonradan Azərbaycanda
bu sahədə yenilik kimi uğurla davam etdirildi. Bu mənada Əzim
Əzimzadə kimi "Molla Nəsrəddin"çi rəssamımızın
ötən yüzilin əvvəllərində meydana
çıxması ciddi yaradıcılıq hadisəsi idi. Karikatura
janrı son dərəcə gərəkli bir
yaradıcılıq növü kimi 100 il əvvəl
avamlığın, cəhalətin döyülməsində
mühüm rol oynadı. Məhz Mirzə Cəlilin
ustalığı sayəsində elə bir jurnal meydana
çıxdı ki, o dövr üçün Azərbaycan cəmiyyətində
milli problemlərimizin həlli yönündə satirik
jurnalın etməli olacağı bütün işləri
görmək qüdrətində olan bir nəşr kimi təkcə
Azərbaycanda deyil, Şərqdə tanındı. Mirzə Cəlilin
İranda "Molla Nəsrəddin" jurnalının bir
neçə sayını çıxarması da təqdirəlayiqdir.
Bu gün çağdaş nəsil əvvəlki nəsillərin
gördüyü uca əməlləri yaradıcılıqla
inkişaf etdirməlidir. Sovet dövründə bu jurnalın
başı az bəlalar çəkmədi. Sovet
ideologiyası jurnalın onun xəttinə tabe olması
üçün çalışsa da, mümkün
olmadı.
Dövlət Ədəbiyyat
və İncəsənət Arxivinin direktoru Maarif Teymur
"Molla Nəsrəddin" jurnalının yaranması ilə
bağlı Mirzə Cəlilin dediyi fikri misal gətirir:
"Molla Nəsrəddin"i məni əhatə edən
ziyalılarla birlikdə ərsəyə gətirdim,
özüm isə ağsaqqal oldum". Maarif Teymur Cəlil Məmmədquluzadənin
irsinin toplanmasında, ömrünün ayrı-ayrı məqamlarında
xatirə yazılar formasında sabaha
çatdırılmasında mühüm xidmətləri olan
Əziz Şərifin xidmətlərini yüksək qiymətləndirir:
"Əziz Şərif yazırdı ki, Cəlili Məmmədquluzadə
mənə ədəb-ərkan, necə yaşamağı
öyrətdi. Mirzə Cəlilin əsərlərinin rus
oxucularına çatdırılmasında da Əziz Şərifin
böyük rolu olub".
Mirzə Cəlilin
ömrünün, yaradıcılığının
ayrı-ayrı dövrlərilə bağlı qiymətli
soraqlar Salman Mümtaz adına Dövlət Ədəbiyyat və
İncəsənət Arxivində qorunub saxlanılır:
"Cəlil Məmmədquluzadənin ədəbi irsinin ən
işıqlı soraqları fondumuzda qayğıkeşliklə
qorunur. Əziz Şərif Cəlil Məmmədquluzadə ilə
bağlı hələ onun sağlığında
topladığı qiymətli sənədləri böyük
bir qayğıkeşliklə qoruyaraq arxivimizə təhvil
vermişdi. 1933-cü ildə Əziz Şərif Həmidə
xanımın məsləhətilə bir siyahı tərtib
etmişdi. O siyahıda Cəlil Məmmədquluzadəyə
aid olan bütün əşyalar və sənədlər
öz əksini tapıb. Əziz Şərif 1910-cu ildən
1987-ci ilə kimi yazdığı gündəlikləri Cəlil
Məmmədquluzadənin ömrünün və
yaradıcılığının araşdırılması
ilə bağlı qiymətli soraqlarla zəngindir. 45 cildlik
gündəliklərdə onun 1932-ci ilə, yəni Cəlil Məmmədquluzadənin
vəfatına qədərki dövrdə yazdıqları
sözügedən mövzunun araşdırılması
baxımından çox əhəmiyyətlidir. Ümumiyyətlə,
həmin gündəliklərdə "Molla Nəsrəddin"çilərin
hər biri ilə bağlı maraqlı təəssüratlar
var. Əziz Şərif Cəlil Məmmədquluzadənin həm
atası Qurbanəli Şərifzadəyə, həm də
özünə yazdığı məktubları çox səliqə
ilə qoruyub, bu günə çatdırıb. Jurnalın
1911-ci il komplektində Mirzə Cəlilin yazdığı
avtoqrafda deyilir: "Bu kitabı hamıdan çox sevdiyim və
candan istədiyim Qurbanəli Şərifzadəyə təqdim
edirəm ki, bizlər olmayanda oğlanlarımız
xatırlayıb bizi yad etsinlər".
Mirzə Cəlil
jurnalın maraqlı alınması üçün hər
şeyi yüz ölçüb bir biçmişdi: 2 min
tirajla çap olunan jurnalın birinci sayı iki saatın
içərisində satılıb qurtarmışdı.
Bu barədə
yazıçı özünün "Xatiratım" əsərində
hər şeyi yerli-yataqlı təsvir edib: naşir və
baş redaktor Cəlil Məmmədquluzadə min bir zəhmətlə
aldığı "Qeyrət" mətbəəsində
silahdaşı Ömər Faiq Nemanzadə ilə səhərə
qədər fəhlə kimi çap maşınını da
işlətmişdi. Birinci nömrənin üz
qabığında yatmış insanlar təsvir olunmuşdu. Əslində
bununla milləti ayıltmaq istəyən Mirzə Cəlil
Molla Nəsrəddinin dilindən karikaturanın altından
"Sizi deyib gəlmişəm, ey mənim müsəlman
qardaşlarım!" yazmışdı. Təbii ki, o
dövrdə camaatın böyük əksəriyyətinin
savadsız olmasına baxmayaraq, jurnal böyük maraqla
qarşılanmışdı, elə ilk sayından oxucu rəğbəti
qazanmışdı. Bu səbəbdən də jurnalın
ikinci sayı 5 min tirajla çap olundu.
Mirzə Cəlilin "Molla Nəsrəddin" jurnalı millətimizin dərdlərindən hali olması, taleyinin yiyəsi olmasında əhəmiyyətli iş gördü. Onun yazdıqları uzun müddət millətimiz üçün aktuallığını saxlayacaq. Təəssüf ki, biz həmişə daha çox dərdi təsvir etməyə meylli olmuşuq, bu səbəbdən də dərdimiz ölməyib, amma dərdlilərimiz ölüb gediblər. Mirzə Cəlilin qələmi, "Molla Nəsrəddin" jurnalı milləti dərdindən üstün olmağa, taleyi ilə barışmamağa, qaranlıq dünyasını ruhu ilə işıqlandırmağa çalışırdı. "Molla Nəsrəddin" məktəbi sıradan bir ədəbi məktəb deyildi, çünki gerçək dərdlərdən yoğrulan qələm sahibləri millətin problemlərini sadə, anlaşıqlı bir dildə yazmağı bacarırdılar. Bu səbəbdən də jurnalın bütün sayları əl-əl gəzirdi. "Molla Nəsrəddin"in nəşrindən sonra jurnalın ətrafında satirik realist - mollanəsrəddinçi ədəbi mühit yarandı: C.Cabbarlı, Ə.Haqverdiyev, Ə.Nəzmi, M.Ə.Sabir, Ə.Qəmküsar, M.S.Ordubadi kimi Azərbaycan ədəbiyyatının simaları bir əqidə üçün M.Cəlilin ətrafında birləşdilər. Bu şəxslərin millət uğrunda xidmətləri ancaq təmənnasızlığa əsaslanırdı.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 4-6 aprel.- S.14.