"Kənardan
gələnlərin hamısını
oğuzlar özündə
əridib"
Bu fikrin müəllifi olan mərhum Mürsəl Həkimov Azərbaycan ruhu, folkloru, aşıq sənəti ilə nəfəs alırdı...
Tanınmış alim,
professor Mürsəl Həkimovun vəfatından 3 il
ötdü. O, özündə fitrətən qədim türklərə
xas olan xüsusiyyətlər daşıyırdı. Qədim
oğuz türkləri sayağı orta boylu, kök, dolu sifətli
bir türk kişisi idi. Əslini, şəcərəsini dəqiq
öyrənmişdi - Həkimlilər nəslinin bir neçə
yüzillik şəcərə tarixini
araşdırmışdı. Başqa millətlərdə bu
cəhət ənənə halını alsa da, təəssüf
ki, türklərdə şəcərə tarixini
araşdırmaq, özündən sonrakı nəsillərə
görk edərək qoyub getmək hələ geniş şəkil
almayıb. Onun xüsusən son illərdə
narahatlığını başa düşmək olardı.
İnsan ömrünün müəyyən bir vədəsində
ölümün qarşısıalınmazlığını
daha aydın dərk edir, mümkün qədər çox
işlər görməyə çalışır. O, həmişə
təəssüflənirdi ki, bizim dövrümüzdə əl-qolumuzu
demək olar, bağladılar, xalq ədəbiyyatını
ürəyimiz istəyən səviyyədə
araşdırmağa imkan vermədilər. Nə qədər
qəribə səslənsə də, elə hey
arzulayırdı ki, "möcüzə baş verəydi, gənc
yaşlarımda olaydım, xalq ədəbiyyatını,
folkloru indiki ağlımla, həvəsimlə
araşdıraydım". Son günlərində
yaxınlaşmaqda olan ölümün kədəri onun sifətində
hiss olunmağa başlayırdı. Amma qəribədir ki,
Mürsəl müəllim son bir ayda əvvəlkindən də
inadlı və inamlı görünürdü.
Ölümündən bir gün əvvəl
görüşmüşdük. Nəsə, deyəsən,
ürəyinə dammışdı, bir xeyli oturdu, xatirələrini
bölüşdü. Xüsusilə son günlər
ölümdən çox danışırdı. Amma bununla
belə ölümə daim dov gəlirdi. İnsanlara
münasibətində oyunçuluq yox idi. Mayın 20-də 77
yaşını qeyd etməyə hazırlaşırdı.
Deyirdi həkim ona doğulduğu kəndə getməyi, orada
heç olmasa, bir müddət təmiz hava almağı məsləhət
görüb. Amma ölüm bu dəfə qəfillədi...
M.Həkimov 1929-cu ildə
Qazaxın Kəmərli kəndində anadan olub. Pedaqoji
Universitetin Azərbaycan və Dünya ədəbiyyatı
tarixi kafedrasında müəllim, baş müəllim, dosent,
professor; 1966-1980-ci illərdə universitetin filologiya fakultəsinin
nəzdində "Folklorşünaslıq Problemləri Laboratoriyası"nın
elmi rəhbəri vəzifəsində
çalışıb. 2000-2006-cı illərdə Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası Folklor İnstitutunda aparıcı
elmi işçi vəzifəsində işləyib. Bu sahədə
30-dan çox kitabı - monoqrafiyası, dərs vəsaiti nəşr
olunub.
Mürsəl Həkimov
Azərbaycan xalq ədəbiyyatının
araşdırılması yönündə çox işlər
görmüşdü. Daim Azərbaycan ruhu, folkloru,
aşıq sənəti ilə nəfəs alırdı.
Danışığı son dərəcə təbii,
doğma, qanadlı idi. Danışarkən
çalışardı ki, kimsənin xatirinə dəyməsin,
əksinə, onu ruhlandırsın. Onunla söhbətlərimdə
daim təbiilik görmüşəm. Danışırdı
ki, folklorla məşğul olmağı aqibətdən gəlib.
Aqibət işığına gedən yolun
başlanğıcına belə varırdı: "Yeniyetmə
vaxtı özümü çox axtarmışam. Orta məktəbdə
oxuyarkən əvvəlcə rəssam olmaq istədim, xeyli
portretlər, peyzajlar çəkdim. Əsgərlikdə də
rəssamlıqla məşğul oldum".
Bundan sonra Mürsəl
müəllimin oxumağa, öyrənməyə həvəsi
artır, müəllim olmaq eşqinə düşür:
"Qazax Müəllimlər İnstitutunda oxuyanda mənə
dildən dərs deyən yazıçı Vidadi
Babanlının atası Abutalıb müəllimi heç
vaxt unutmaram. Onun evində kirayənişin qalırdım. Bu,
kirayənişinlik də deyildi, çünki aramızda
ata-oğul münasibəti vardı".
Mürsəl müəllimi
folklora istiqamətləndirən həmin Abutalıb müəllim
olub. Bir dəfə o, Ələsgərin ustadı, Ağ
Aşığın şagirdi Aşıq Alıdan Mürsəl
müəllimə bolluca söhbət eləyir, bir neçə
şeir deyir: "O zaman Abutalıb müəllimin 80-ə
yaxın yaşı olardı. Dedi ki, mənim toyumu Alı baba
edib. O vaxta qədər Aşıq Alı demək olar,
tanınmırdı. Ona "Qızılvəngli Alı"
deyirlər, amma onun əsli Qazağa daxil olan Ağstafanın
Qıraqkəsəmən kəndindəndir. Əvvəlcə
köçüb Türkiyəyə gediblər, orada bir
müddət yaşayıblar. Qan davaları
düşdüyündən köçüb Arazdöyən
tərəfə gəliblər. Burada da Həsən ağa ilə
sözü düz gəlməyib. Aşıq Alı
qabağından yeməz adam olub. Çox güclü,
yaraşıqlı kişiymiş. Əmisi qızı Həcərlə
bağlı söz-söhbətə görə Göyçəyə
gəliblər, o vaxtdan da elə Göyçədə
qalıblar. Aşıq Alı Göyçədə Bəsti
adlı bir xanımla ailə qurub. Aşıq Alının
ömür-gününə bələdlik məni folklora
möhkəmcə bağladı. O vaxtı Aşıq Əsəd,
Aşıq Mirzə vardı. Mən Bozalqanlı Hüseynin
toy apardığını görmüşəm. Aşıq
Sadıq, Dərya Məhəmməd, Aşıq İslam...
Aşıq Avdı ilə Aşıq Mirzənin dayım
oğlunun toyunda otuzluq lampa keçirmələri elə bil bu
gün olub, hamısı yadımdadı. Onda bu
aşıqların hərəsinin 26-27 yaşları
olardı."
O vaxtın toyları 7
gün çəkirmiş: aşıqlar ayaqlarını yerə
vurub güclü səslə o qədər oxuyurmuşlar ki,
lampa titrəyib keçirmiş: "Təxminən 1,5 metrdən
o boyda lampa sönürdü. Tarix hələ Mirzə, Əsəd
kimi güclü səsə malik aşıqlar yetirməyib.
Son ən səsli aşıqlardan İmranın, Əkbərin
və Aslanın adlarını çəkə bilərəm.
Elə hünər o idi ki, aşıq, xanəndə
mikrofonsuz oxuyaydı. O vaxt mikrofon nə gəzirdi? Deyişmələr
birbaşa sinədən gəlirdi. Aşıq
yaradıcılığında deyişmə əvvəl-əvvəl
sazın kökü üstündə, conra oxumaq üstündə
gedir. Ən axırda küplə biləyi birləşdirən
"beçə pərdə" üstündə
deyişirlər. Kim o beçə pərdədə
oxuyardısa, ən səsli, nəfəsli aşıq hesab
olunardı. Bu aşıqlar mənim folklora məhəbbətimi
daha da artırdı. 1949-cu ildən atalar sözlərini
toplamağa başladım."
Mürsəl Həkimovun
nəslində çoxlu pəhləvanlar olub,
görünür, pəhləvanlığı ordan gəlib.
Şahqulu oğlu Məmmədə "Çimdik Məmməd"
də deyərmişlər. Boyu 2 metrdən çox imiş:
"Barmaqları mənim biləyim yoğunluqda olub, 100 iləcən
ömür sürüb. Ata tərəfdən babamın
adı Rüstəm Zal olub. O, şair, həkim, həm də
pəhləvan olub. Bir dəfə Zaqatalaya gedərkən
meşə yolunda qabağına pələng
çıxıb. Pələnglə döyüşən
babam onun ağzını cırıq-cırıq edib. Digər
babam Mehdi Abdurahmanoğlu da dövrünün məşhur pələvanlardan
olub. Nəslimizdə 7 həkim olub. Hamısı Ərəbistanda
və Türkiyədə tibbi təhsil alıblar. Nəslimizin
tarixi 14-cü yüzildən gəlir. 16-cı yüzildən
bu yana babalarımı bilirəm. Padar Mahmud adında babam gedib
Tyan-Şan tərəfə çıxıb, Çin
uyğurlarıyla birgə yaşayıb. 16-cı yüzildə
padarları ləzgilərlə vuruşa göndəriblər.
Babamın biri Qazaxa gələrək evlənib, məşhur
türk nəsli Şaddıxlıyla qohum olub. O nəsildən
sonralar da məşhurlar çıxıb. Şeyx Molla Qaya
deyilən ocaq var, babamdır. Köküm təmiz Oğuz
türküdür."
Həmişə
türkün köçəriliyindən bizi sevməyənlər
car çəkə-çəkə danışıblar. Əslində
türk öz məskənində köç edib. Türklər
dünyanın hər yerinə səpələnib. Türklərin
köçəriliyini həmişə başqa cürə
yozublar. Əslində türklər yayı yaylaqda,
qışı qışlaqda qalıblar: "Yəni bunlar
başqa mənada köçəri olmayıblar. Türk
bütün bu məskənlərin ilk sahibi olub. Kənardan gələnlərin
hamısını oğuzlar özündə əridib. Bir dəfə
Oljas Süleymanov dedi ki, oğuzlar hətta bizim nənəmizi
- qıpçaq gözəli Afaqı alıb aparıblar. Mənim
haqqım var deyəm ki, Azərbaycan türkləri də mənim
babamdırlar. Oğuzlar çox qüvvətli olublar".
O, Türk
Dünyasının çox yerlərində - Murmanskda,
Altayda, Yakutiyada, Şərqi Sibirdə, Altayda, Orta Asiyada,
Türküstanda, Pribaltikada, Krımda, Türkiyədə və
başqa yerlərdə olmuş, o yerlərdən zəngin
folklor nümunələri toplamışdı:
"Bütün araşdırmalardan sonra bu qənaətə
gəldim: Türk harada olubsa, orada şəhər salıb, mədəniyyəti
daha da inkişaf etdirib, qurucu olub. Məsələn, Oğuz
Kağan İdil (indiki Volqa) çayını keçir,
görür ki, orda-burda vəhşi halında adamlar
yaşayır. Ən qocaman vəziri Aruzu
çağırıb deyir ki, bunları adam şəklinə
sal, paltar geydir, zəhmət öyrət. Türk barbar
olmayıb".
Ölüm insanda iki cəhəti
öldürə bilmir: yaxşı əməli və xatirəni.
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 17 aprel.- S.14.