"Gərək hər bir sənətçinin ifa tərzi seçilsin"
Munis Şərifov:
"Mən kamanda yenilik etməyi sevirəm"
Əməkdar artist Munis
Şərifovun imzası ictimaiyyətə yaxşı
tanışdır. Onun ifalarında zənginlik hiss olunur. Əgər
yaradıcılıqda ardıcıl zənginlik və
özünəməxsusluq olmursa, o zaman sənətçi əsl
uğur qazana bilmir, ifası beşgünlük olur. Sənətdə söz demək həmişə çətin olub. Bu gün xüsusilə
çətindir, ona görə ki, 20-ci yüzildə Azərbaycan
musiqisində konkret muğamla adı sıx bağlı olan onlarla imzası
bəlli sənət adamları yaşayıb-yaradıb. Millətlər
içində öz sözünün daim təpərli olması üçün daim təməl üstə yaratmalısan, yeni-yeni üfüqlərə yol almalısan. Ancaq milli musiqi və
muğam təməlindən
uzaqlaşmaqla qətiyyən
yaşarı olmaq mümkün deyil. Bu mənada Munis Şərifovun çalğılarında
- istər qədim havacatların çəqanədə
və kamançada canlandırılması, istər
muğamlarımızın təhrifsiz ifası, istərsə də bəstəkar mahnılarının
yaradıcı şəkildə
təqdimində daim milli ənənəyə
sadiqliklə sənətçi
peşəkarlığının vəhdətini müşahidə edirik.
1985-ci ildə Ümumdünya Festivalının qalibi olub. Hazırda Qədim Musiqi
Alətləri Ansamblının
konsertmeystridir, həm
də pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olur. Ansamblın konsertmeysteri kimi
bir çox dövlət tədbirlərində
çıxış edib.
2002-ci ildə Fransanın Paris və Strasburq şəhərlərində
YUNESKO-nun tədbirlərində konsert proqramı ilə Azərbaycan musiqi sənətini təmsil edib. Ansamblın ifasında YUNESKO tərəfindən
kompakt disk buraxılıb.
2005-ci ildə Düşənbədə "Qəlblərin səsi"
festivalında, İstanbulda,
ötən ilin dekabrında isə Almaniyada çıxışları
olub.
Onun
çalğılarına qulaq asanda hiss olunur ki,
kamançanı özününəməxsus tərzdə
ifa edir. Üslubu heç kəsinkinə bənzəmir. Deyir
onun üçün musiqi hər şeydir, bir sözlə, həyatıdır:
"Mübaliğəsiz deyirəm, kamanım yoxdursa, mən
də yoxam. Əgər bu gün Azərbaycanda Munis Şərifov
imzası ilə varamsa, bu, təbii ki, kamana görədir. Mən
kamanıma özüm kimi baxıram. O, mənim daxili
dünyamın, duyğularımın sözlə heç
cür ifadə edilə bilməyəcəyi halıdır. Musiqiyə
meylimin təməlində nə durduğunu konkret olaraq
sözlə ifadə edə bilmirəm. Bircə onu deyə bilərəm
ki, musiqi daxilimin ifadəsi kimi məhz kamanla özünü
göstərdi. Hər halda bu, aqibət
imiş.
Uşaqlıqdan kaman
ustası Habil Əliyev sənətinin vurğunu olmuşam. Sonralar
Şərqin böyük musiqiçilərinə qulaq
asmışam, zövq almışam, onlardan bəhrələnmişəm.
Musiqini dərk edən andan fikirləşdim ki, əgər bir
sənətçi kimi yetişməyi qarşıma məqsəd
qoymuşamsa, o zaman mənim özüməməxsus dəst-xəttim
olmalıdır. İstədim elə çalım ki, desinlər
bax, bu, Munis Şərifovdur. Nə dərəcədə istəyimə
çatmışam, deyə bilmərəm. Hər halda az şeyə nail olmamışam".
Muğamatın
yaranmasında Şərq xalqları iştirak etsə də,
şübhəsiz, Azərbaycan türklərinin bu işdə
xüsusi zəhməti olub. Bu fikrin ən yaxşı
sübutu ondadır ki, muğamları kamil şəkildə
biz Azərbaycan Türkləri qoruyub saxlaya bilmişik. M.Şərifov
deyir ki, muğamları kamil bir abidə kimi qoruyub saxlamaq hər
birimizin borcudur: "90-cı illərdə iki ilə yaxın
Tehranda dərs demişəm. Ərəbistanda, Türkiyədə,
Orta Asiya ölkələrində, hətta İranın
özündə belə muğam bizdəki kimi deyil. Farslarda
muğam ağırdır, ləngərlidir: yəni ki,
sanbalı ağırlığındadır. Bizdəki
müasir muğam texniki cəhətdən itidir, oynaqdır, hərəkət
çoxdur. Bizim xanəndələrin oxuduğu muğamlarda həm
zəngulə, həm də ki, qəzəliyyat çoxdur. İranda
isə xanəndələr çox vaxt zənguləyə,
avaza yer verirlər, qəzəldən məhdud şəkildə
istifadə edirlər".
Kamançaçı hər
bir mahnıya yaradıcı yöndə yanaşır. Deyir hələ
özünün bəstələri də var:
"Özüməməxsus bəstələrim var. İfa
etdiyim mahnıların bir qismi
yaradıcılığımın məhsuludur. Bir də
görürsən, konsertdə, el şənliklərində bədahətən
gəlir, ifa edirsən, qalır. Bununla belə
özümü bəstəkar hesab etmirəm, ancaq sırf
ifaçılıqla məşğulam". Mahnıların
ifa tərzi, kompozisiyası kamanın zərifliyi ilə birləşəndə
gözəl bir ahəngdarlıq yaranır. Deyir həmişə
çalışıb ki, kamanının səsi
başqalarınkından seçilsin: "Təbiidir ki, bundan
ötrü də gərək hər bir sənətçinin
ifa tərzi seçilsin, fərqlənsin. Mən kamanda yenilik
etməyi sevirəm, amma qədimdən bu günə gəlib
çatmış kamanımızı qətiyyən təhrif
etmək fikrində heç vaxt olmamışam. Həmişə
çalışmışam ki, kamanı tərif etmədən
vəhdətə nail olum, Şərqə məxsus olan zil-bəm
səslərinin birliyini yaradım. Burada səslərin
uyuşması gözəl bir ahəng yaradır".
Şübhəsiz, sənətçi
daim dünya xalqlarının musiqisinə qulaq asmalı,
onları təhlil etməyi bacarmalıdır. Bunsuz inkişaf
mümkün deyil. O, sənətindən, dünya musiqisindən
aldığı zövqü belə ifadə edir: "Mən
ardıcıl olaraq Şərq musiqisinə qulaq asıram. Məsələn,
Hindistanda məşhur setar ustadı Ravi Şankar var. Elə
olurdu ki, bir həftə gecə-gündüz ona qulaq
asırdım, hətta ağlayırdım da. İranın
böyük ney ustadı Musəviyə qulaq asanda həm
ağlayırdım, həm də ki, öyrənirdim. Əlbəttə
ki, insan musiqidən mənəvi zövq almağı
bacarmalıdır. Yadımdadır, Türkiyədə
Bülbülcan adlı musiqiçinin
çıxışlarına qulaq asanda uzun müddət
özümə gələ bilmirdim. Mən hər hansı bir
xalqın musiqisini ifa edəndə deyirəm ki, bu, filan
xalqındır. Yəqin ki, oxucuların yadında olar. Hələ
90-cı illərdə İran bəstəkarı Pərviz
Meşkatiyanın "Şurəngiz"ini ifa etmişəm.
O zaman fikirləşdim ki, əgər daim Avropa bəstəkarlarının
əsərlərinə yer ayırırıqsa, onda hər cəhətcə
zəngin olan Şərq musiqisinə öz
repertuarımızda niyə yer ayırmayaq? Fikrimcə, biz ən
çox Şərq musiqisindən istifadə etməliyik.
Axı biz şərqlilərik".
Zil-bəm səslərin
birliyinə nail olmasından danışan M.Şərifov deyir
ki, bu səsi ilk dəfə o, tapıb: "Qəribədir
ki, ney səsini yuxuda eşitmişdim. Az sonra bu səsi
kamançada tapdım. 1990-cı ildən sonrakı
çalğılarımda həmin bu ney-kaman səsi daha
qabarıqdır. Orada qoşa simin ahəngi, zil-bəm simin
qovuşması var. Bu gün də həmin səsdən
istifadə edirəm. Orijinal yönü olan musiqiçinin dəst-xətti
həmişə bilinir, çünki həmin məqamda sənətkarın
ürəyi səslənir. Əslində dinləyici həmin
ürəyin səsini eşidir. Bu, bir reallıqdır ki, həmişə
yeniliyə, orijinallığa qarşı cəmiyyətdə
müsbət fikir olmur, istər-istəməz o, müqavimətə
rast gəlir. Əsas budur ki, həmin məqamda
dözümlü olasan, inadından bir addım da olsun, geri
çəkilməyəsən. Burada özünəinam
xüsusi rol oynayır. Amma elə ki, müəyyən zaman
keçir, kütlə yeniliyə müsbət yanaşır,
o zaman yenilik qəbul edilir. Onu da deyim ki, həmişə
çalğılarımda milli ruhu qoruyub
saxlamışam". Adətən ansambllarda, xüsusən də
triolarda kamança tarın müşayiətçisi olur.
Görəsən, bu, kamançanın "əyalətdə"
qalmasına, kamançanın imkanlarının məhdudlaşmasına
səbəb olmur ki? Kamançaçı deyir: "Əlbəttə,
hər halda yüzillərdən bəri davam edən bu qayda
kamanın imkanlarını aşkarlamağa mane olur. Yəni
ola bilər, zəif bir tarzənlə çalam, amma məcburam
ki, onun çalğısını təkrar edəm. Üçlük
nə qədər gözəl olsa da, tarı təkrar etmək
alınmır. Ola bilsin ki, bu fikrimə qarşı etiraz edənlər
olsun. Amma təzə üçlüklərdə modern
ifaçılıq hiss olunur. Bu cür təzə
ifaçılıq yönündə daha çox
qıvraqlığın, texnikalılığın
qabarmasına gəlincə, fikrimcə, çox
qıvraqlıq da lazım deyil. Sənətkar muğamın tələbi
səviyyəsində texnikalılıq nümayiş etdirməlidir.
Əndazəni açmaq, lazımsız manevrlər etmək sənətkarlığa
dəlalət edən cəhət deyil". Həm də solo
yaradıcılığına üstünlük verən
kamançaçı deyir ki, o, tək qalanda ürəyinin səsini
daha yaxşı duya və ifadə edə bilir: "Mən ilk
növbədə özüm üçün
çalıram. Əgər ruhum çalğımı bəyənirsə,
deməli, tamaşaçı onu bəyənəcək.
Bütün çalğılarım məsuliyyətdən,
zəhmətdən və gərginlikdən yaranır".
Çəqanə
adlı qədim musiqi alətini səsləndirməyə nail
olan M.Şərifov deyir ki, bu alət kamana qohumdur, lakin
aralarında böyük fərq də var: "Çəqanənin
ifa tərzi kamaçadan çox fərqlənir. Bu alətin
yenidən həyata vəsiqə almasında bizim ansamblın
yaradıcısı və rəhbəri Məcnun Kərimovun əvəzsiz
xidməti var. Kamança xalqımızın ruhunu ifadə
edir. Ona görə də bu alətə qarşı heç
vaxt biganəlik olmamalıdır. Mənim üçün Azərbaycanı
dünyada tanıtmaqdan böyük, müqəddəs iş
yoxdur. Azərbaycan musiqisi ölməzdir, çünki xəlqidir".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 21 aprel.- S.14.