Qaracaoğlanın
yaradıcılıq dünyası
Sədnik Paşa Pirsultanlı:
"Nümunələrdə o, sazın-sözün qüdrətilə
hər şeyi mümkün edən şəxs kimi təqdim
olunur"
Qaracaoğlanın yaradıcılığı, yüzillərdən bəri ədəbiyyatda dastanlaşması təsadüfi deyil. Aşığın həyat və yaradıcılığını araşdıran tanınmış alim, filologiya elmləri doktoru, professor Sədnik Paşa Pirsultanlı deyir ki, türk aşıq ədəbiyyatının XVII yüzildə yetişmiş ən ünlü aşıqlarından biri olan Qaracaoğlanın həyatı haqqında elm aləmində uzun illər az məlumat olub və bu məlumatların çoxunu da rəvayətlər təşkil edib. Onun həyatı, şeirləri, yaşadığı dövr, anadan olduğu və öldüyü yer və il alimləri yetərincə maraqlandırıb: "Qaracaoğlanın 1606-cı ildə anadan olduğu, 1676-cı və ya 1689-cu illərdə vəfat etdiyi söylənilir. Harada doğulub, harada ölməsi, adı, nəsli haqqında həqiqətə bənzəyən bir çox rəvayətlər mövcuddur. Bir çox araşdırmaçılar yaşlı insanların söylədiklərinə əsaslanaraq Qaracaoğlanın Kökçeeldə anadan olduğunu, Kozanoğulları dərəbəyliyi zamanı onu öldürmək istədiklərini xəbər tutan zaman Van şəhərinə getdiyini yazırlar. Haqqında yazılan başqa rəvayətə görə, əski yurdunda Kılıclı aşirəti bəylərindən biri ilə aralarında ədavət olduğu üçün onu öldürmək istəyiblər. O, iki bacısı ilə obasından qaçıb, bir çox yerləri gəzərək Ərzuruma qədər gəlib, ömrü boyu evlənməyib və orada ölüb".
Digər bir rəvayətə görə isə Qaracaoğlan Bahçe ilçəsinin Farsak (Varsaq) kəndində anadan olub. Son zamanlar aparılan araşdırmalarda onun anadan olduğu yerin Kozan ilçəsinin Kökçə kəndi olduğu yazılır: "Ən çox üzərində durulan nöqtə də aşığın Çukukovda doğulduğu və orada ölməsidir. Məhmət Fuad Köprülünün araşdırmalarında Qaracaoğlan Bahçe ilçəsinin Farsak kəndində Sailoğlu ailəsindəndir. Radlovun verdiyi məlumata görə isə Qaracaoğlan Belqradda anadan olub, adı Simayıl, sevgilisinin adı da İstemi Sultandır. Sadettin Müzhet Ergün də Qaracaoğlanın Qanuni Sultan Süleyman (1520-1566) dövründə yaşadığını yazır.
S.P.Pirsultanlı deyir, başqa rəvayətlərdə də onun Kırşehrin Mecidiyyə ilçəsinin Mamalı kəndində Bıdvanoğlu, Varsaq soyundan olduğu, atasının Türküstanın Bayat elindən köçüb gəldiyi söylənilir: "Bu da bir həqiqətdir ki, Qaracaoğlan aşıq ənənələrinə uyğun olaraq sazı və sözü ilə Osmanlı imperatorluğunun Konya, İçel, Kayseri, Mardin, Karaman, Adana, Diyarbekir, Hama, Hələb, Misir, Tokkat, Ankara, Bursa, Sivas kimi yerlərinin kənd və yaylalarına kimi gəzib-dolaşıb, hər yerdə də şairlik və aşıqlıq gücünü göstərib.
S.Pirsultanlı Qaracaoğlan araşdırmaçılarının aşığı bir qürbətçi, qərib bir aşıq kimi təqdim etdiklərindən söz açır. Onun şeirlərində də bunu sübut edən tutarlı misralar var:
"Ötmə qərib bülbül, mən də qəribəm,
Sən də bilirmisin
axır zaman?
Qarlı-qarlı dağlar
oldu məkanım,
Şimdi qayri unutdumu
çöl bizi?
Kimim, kimsəm yoxdur,
sıxılır canım,
Tək pərişan etdi
zalim kül bizi".
Şeirlərində Dunay
boylarından, Avstriya müharibələrinə qədər
söz etdiyinə görə onun Osmanlı imperatorluğunun qərb
hüdudlarına, hətta xarici ölkələrə də
getdiyi ehtimal olunur. "Dilləri var dilimizə bənzər"
şeiri bu ehtimalın doğruluğunu təsdiqləyir.
Doğulduğu yer kimi adı, soyadı, öldüyü yer və
dəfn edildiyi məkan dəqiq olaraq bilinmir və müxtəlif
rəvayətlərlə izah edilir. Bu rəvayətlər təxminən
aşağıdakılardır: Maraşın Cezel
yaylasında 96 yaşında ölüb, vəsiyyəti
üzrə tənha bulaq başında dəfn olunub. Sazı
çürüyüncəyə qədər başucunda
ağacdan asılı durduğu söylənilir; Nizipin Keklicə
kəndində sazını budağına asdığı
bir ağacın dibində basdırılıb; Çukurovada
bir təpədə dəfn edilib; İçelin Mut ilçəsinin
Çukur kəndində bir təpə üzərində dəfn
edilib. Bu təpəyə indi də "Qaracaolan təpəsi"
deyilir; Ərzurumun Oltu ilçəsinin Penek kəndində
ölüb, Zəm-zəm dağındakı Yasamal
yaylasında basdırılıb".
S.P.Pirsultanlı bildirir ki,
Qaracaoğlanın həyatı və
yaradıcılığı haqda ilk məlumatı türk ədəbiyyatının
qurucularından olan Fuad Köprülü 1915-ci ildə
"Türk saz şairləri" adlı kitabında verib.
1927-ci ildə isə Sadettin Nüzhüt Güney
"Qaracaoğlanın həyatı və şeirləri"
kitabını nəşr etdirib. Sonrakı illərdə Ahmet
Kutsi Tecer, Mustafa Necati Karayer, Refik Ahmet Sevengil, Jahit Özbelli,
İlhan Başgöz, Ali Rza Yalçın, Ahmet Tevhid kimi
görkəmli alimlərin araşdırmalarında
Qaracaoğlan, onun yaradıcılığı haqqında qiymətli
fikirlər irəli sürülüb: "Bu
araşdırmalarda birdən çox Qaracaoğlanın
yaşadığı ehtimalları da ortaya çıxmaqla
yanaşı onun yaşadığı dövr gah XVI, gah da
XVII yüzilə aid edilib. Cahit Öztelli XVII yüzilə aid
bir cümləyə istinad edərək, aşığın
XVII yüzildə yaşaması ehtimalını irəli
sürür. Cahit Öztellinin verdiyi məlumata görə
Aşıq Gevhəri ilə Qaracaoğlanın deyişmələri
XVII yüzilə aid olan bir cüngə "Aldı Gövhəri,
aldı Qaracaoğlan" deyə başlayan türkülərdə
mövcuddur. Bu məlumatların əhəmiyyəti bir də
ondan ibarətdir ki, Qaracaoğlanın yaşadığı
dövrü dəqiqləşdirir. Aşıq Gövhərinin
XVII yüzildə yaşadığı artıq elm aləminə
məlumdur. Cüngdə yer alan Gevhəri və Qaracaoğlan
deyişmələri göstərir ki, Qaracaoğlan Gövhərinin
çağdaşıdır. Deməli, haqqında söhbət
açdığımız Qaracaoğlan XVII yüzildə
yaşayıb. Qaracaoğlanın həyatı ilə
bağlı dastandan başqa xalq arasında kiçik epizodlar
da dolaşmaqdadır. Bu nümunələrdə Qaracaoğlan
bir övliya, sazın-sözün qüdrəti ilə hər
şeyi mümkün edən bir şəxs kimi təqdim
edilir. Məsələn; üç qız yol ilə gəlir.
Onlar çinarı yarpaqsız görüb qəmlənirlər.
Deyirlər, bu çinarın yarpağı olsa, nə
yaxşı olardı. Bu, Qaracaoğlana ayan olur. Sazını
çıxarıb deyir:
"Qoşa çinar,
qoşa çinar,
Veribsiz baş-başa
çinar;
Aç yarpağı,
döşə çinar,
Görüşünə
qızlar gələcək".
Qızlar görürlər
ki, o dəqiqə çinarlar yaşıl yarpaqlar
açdı. Bir qədər gedib yorulurlar. Qızlar deyirlər
ki, nə yaxşı olardı, hərəmizə bir at
olaydı, minəydik. Qaracaoğlan sazını
götürüb oxuyur. Elə bu vaxt üç at hazır
olur. Onlar atı minib yola davam edirlər. Bir qədər sonra
qızlar susayırlar. Baxırlar ki, budur çeşmə
qabaqda, amma suyu bulanıqdı. Qızlar deyirlər ki, nə
olaydı Qaracaoğlan bir söz oxuyaydı. Çeşmə
durulaydı, biz də onun suyundan içəydik. Qaracaoğlan
bunu eşidib sazı götürüb, görək nə
deyir: "Qaracaoğlan, əsib coşma, Bulanlıq sel təki
daşma; Durul, boz-bulanıq çeşmə, İçməyə
qızlar gələcək".
S.P.Pirsultanlı bu qənaətdədir
ki, Qaracaoğlan xalq dilinin incəliklərini və gözəlliklərini
bütün təravətilə şeirə gətirdiyi kimi,
heca vəzninin də ən yayğın və klassik
formalarında şeirlər yazıb: "Ən çox
qoşma, səmai, varsağı şəkillərindən istifadə
edib. Türk aşıq şeirində varsağı deyildiyi
zaman Qaracaoğlan xatırlanır. Şeirin bu növü heca
vəzninin səkkizli qəlibi ilə yazılıb, xüsusi
bir hesabatla oxunur. Varsağı şeir şəklində bəndlərin
sayı 3-lə 5 arasında olur. Türk xalq ədəbiyyatında
məhəbbət mövzusunu ən çox yazan
Qaracaoğlan olduğu kimi, XVII yüzil aşıq ədəbiyyatında
daha çox gözəlləmələr yazan da Qaracaoğlan
olub. Gözəllərin ağlını-kamalını, mərifətini,
qaşını-gözünü, sözünü
ustalıqla vəsf etməklə yanaşı gözəl
olan hər şeyi (mənzərə, dağ-daş, təbiət
və s.) öyən şeirlərin Qaracaoğlanın
yaradıcılığında ayrıca yeri var.
Qaracaoğlanın istifadə etdiyi nəzm şəkillərindən
biri də qoşmadır. Aşığın
araşdırmaçılarının yazdığına
görə onun 500-dən yuxarı şeirinin 322-si qoşma
biçimində olmaqla yanaşı, bu şeirlər klassik
qoşma şəklinin ən mükəmməl nümunələrindəndir.
Aşıqların təcrübələrini ifadə edən
öyüdverici şeirləri (ustadnamələri) yazan
şairlər müəyyən bilik və təcrübəyə,
dünyagörüşünə malik ağsaqqallıq,
müdriklik timsalıdır. Türk xalq şeirində bunun
gözəl örnəklərinə də Qaracaoğlan
ustadnamələrində rast gəlinir".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 22 dekabr.- S.14.