"İrs"
beynəlxalq tədbirlərdə
iştirak edə bilmir
Sidqi Mustafayev: "Bizim
özümüzə məxsus mahnı seçimimiz,
üslubumuz var"
Yaradıcılıq
çətin işdir. Milliliyi təsdiq edən əməllər
həm də bəşəridir. Sidqi Mustafayevin
yaratdığı "İrs" folklor ansamblı 32 ildir
soydaşlarımızın ruhunu ardıcıl olaraq Azərbaycanın
qədim, yaşarı musiqisinə, həm də bu musiqilərin
səsləndirildiyi çeşidli alətlərə sevgi
üstə kökləyir. Sovet vaxtında efirə
çıxan "İrs" ansamblı daim qədimlik
soraqlarını çox böyük sayğı, sevgi ilə
tamaşaçılara, dinləyicilərə
çatdırırdı. Hələ 40 il qabaq belə bir
ansamblın gərəkliyi ideyası meydana çıxıb.
Sonradan illər ərzində ansamblın yaradılmasına
hazırlıq prosesi gedib. 10 ildən sonra "İrs" fəaliyyətə
başlayıb. Budur, neçə onillərdir yaşayan, ruhumuzu
daim millilik üstə kökləyən "İrs"in
indi də əvvəlki inadla və xəlqi sevgi ilə
yaşaması sevindiricidir.
Ansambl son illər Azərbaycandan
qıraqda keçirilən beynəlxalq tədbirlərdə
iştirak edə bilmir. Səbəbi maliyyə problemidir.
Ansambl vaxtilə Fransa,
İtaliya, Çexoslovakiya, İran və başqa ölkələrdə
olub: "2 il qabaq İranda yaxşı
qarşılandıq". Ansamblın yaranması
ideyasından danışan S.Mustafayev deyir:
""İrs" ansamblı yaranandan bəri həyatımda
sözün əsil mənasında yeni bir mərhələ
başlandı. O dərəcədə bu ansamblı yaratmaq
eşqi ruhuma hakim kəsildi ki, inanın, ömrümü
"İrs"siz bundan sonra qətiyyən təsəvvür
edə bilmərəm. Ansabl 1976-cı ildən fəaliyyət
göstərir. O zaman mərhum bəstəkar dostum Rəşid
Nəsiboğlu ilə birlikdə belə bir ansambl yaratmaq qərarına
gəldik. İdeya çox yaxşı səslənsə də,
bunu reallaşdırmaq olduqca çətin idi. İlk növbədə
ansambl yaratmaq üçün qədim musiqi alətlərimizin
demək olar, çoxu olmalı idi. Digər tərəfdən
də ansamblın repertuarının hazırlanması prosesi
getməli idi. Fikirləşdik, qərara gəldik ki, məşq
etmək üçün xüsusi yerimiz
olmadığından məşqlərimiz Balaxanıda
keçirilsin".
Bir müddət məşqlər
Rəşid Nəsiboğlunun İçərişəhərdəki
evində davam etdirilir. Ansamblın yaradılmasında əsas
məqsəd yaddan çıxmış qədim musiqi alətlərimizi
və xalq mahnılarımızı bərpa etmək, həmçinin
qədim muğamlarımızı, meydan
oyunlarımızı xalqa təqdim etmək idi. Bu, son dərəcə
çətin bir iş olsa da, S.Mustafayev və R.Nəsiboğlu
inadla məqsədi reallaşdırmağa girişirlər:
"Rəşid Nəsiboğlu Konservatoriyada bəstəkarlıq
şöbəsində, mən isə Xalq Çalğı Alətləri
şöbəsində təhsil alırdım. Elə o vaxtdan
aramızda dostluq münasibətləri yarandı. Hər
gün dərsdən sonra ansambl yaratmaq mövzusunda söhbətləşirdik.
Nəhayət, 1976-cı ildə ansamblın yaradılması
ideyası böyük cəhdlərdən sonra
reallaşdı. Ansamblımıza dəvət edilən Mələkxanım
Əyyubovanın həmin dövrdə oxuduğu
"Cığey" mahnısı indi də dillər əzbəridir.
Ağakərim Hafiz də bizim ansamblda oxuyurdu. Həmçinin
Əvəzxan Xankişiyev də bu ansamblda xeyli oxuyub. Bir
sözlə, bizim ansamblda çox müğənni oxuyub, az
vaxtdan sonra məşhurlaşıb".
Neçə illərdir
ki, ansambl AMEA Folklor İnstitutunun nəzdində fəaliyyət
göstərir: "İçərişəhərdə
yerləşən institutda fəaliyyət göstərməyimiz
üçün hər cür şərait yaradılıb.
Bu,institutun direktoru Hüseyn İsmayılovun hünəri sayəsində
gerçəkləşib. Ansamblımızın üzvləri
buradan maaş da alır. Məşqlərimizdə
tanınmış musiqiçilər iştirak edir, hər bir
çıxışımıza maraqla qulaq asırlar. Uzun illər
ərzində oxunmayan qədim muğamlarımızın yenidən
ifası yönündə gərgin çalışmalarımız
olub. Bu baxımdan "Həva" muğamının
ifasını xüsusi qeyd edə bilərəm. Vaxtilə
tanınmış tarzən Əhməd Bakıxanov bu
muğamı ifa etmişdi. Onun oğlu, tanınmış bəstəkar
Tofiq Bakıxanov "Həva" adlı simfonik muğam
yazdı. Bəhram Mansurov, Vamiq Məmmədəliyev də
"Həva" muğamını soloda ifa ediblər. Amma biz
bu muğamı vokallaşdırmışıq. O vaxta qədər
"Həva"nın oxu tərzi Azərbaycanda
yadırğanmışdı. Bununla da biz "Həva"nın
oxunması qaydasını bərpa etmiş olduq".
Hər halda folklor
ansamblında uzun müddət ardıcıl olaraq ifa edilməyən,
oxunmayan bir muğamın səhnələşdirilməsi
çox çətindir. S.Mustafayev deyir ki, bu cür əsərləri
teatrlaşdırma prosesində "Kitabi-Dədə
Qorqud"dan xüsusi şəkildə istifadə edilir:
""Dədə-Qorqud dastanları"nda milli ruhumuzun ifadəsi
hədsiz güclüdür. Folklor İnstitunda hər il
aprelin 9-nun "Dədə Qorqud günü" kimi qeyd edilməsi
ənənə halını alıb. Bu əlamətdar hadisəyə
ciddi şəkildə hazırlaşır, adətən
dastanın müəyyən boyları üstə musiqili
kompozisiyalar hazırlayırıq. Belə tədbirlər daim
milli ruh üstə köklənməyimiz yönündə
ciddi təsir göstərir.
Dədə-Qorqudun
sözləri çox ibrətamizdir, sanki gözəl bir
musiqidir. İnsan bu fikirləri eşitdikcə qanadlanır,
ruhlanır. Məsələn, "Təkəbbürlük edəni
tanrı sevməz", "Könlün uca tutan ərdə
dövlət olmaz", "Qız anadan görməyincə
öyüd almaz", "Oğul atandan görməyincə
süfrə çəkməz"... Bu fikirləri oxuduqca
açıq-aydın görmək olur ki, məsəllərin
özündə də bir musiqilik var".
Alətlərin
hazırlanması qaydasından danışan S.Mustafayev deyir:
"Elə ki, ansamblı yaratmaq ideyası ürəyimizdə
kök saldı, bundan sonra qədim alətlərin əldə
edilməsi məsələsilə məşğul olmağa
başladıq. Bu məqsədlə klassiklərimizin əsərlərində
rast gəlinən qədim musiqi alətləri haqqında
bilgilər toplamağa başladım. Bakının kəndlərinə,
eləcə də respublikanın digər kəndlərinə
səfər etdik. Hətta Özbəkistana, Türkmənistana
və Qırğızıstana gedəndə qədim Şərq
musiqi alətlərini əldə etmək üçün
çox soraqlaşdıq. Hazırda
Qırğızıstanda rübab aləti çox
populyardır. Axtarışlarmız bu gün də davam edir.
Eləcə də dilruba adlı musiqi alətini də əldə
etmək üçün çox çalışdım. Təsadüfən
bir qadın günlərin bir günü İçərişəhərə
gəldi, dilruba adlı musiqi alətini bizə hədiyyə
etdi. Məlum oldu ki, bu musiqi aləti həmin qadına
babasından qalıb. Hələ o zaman məşhur
musiqiçimiz Əbdülqadir Marağayinin kitabından
oxumuşdum ki, məişətdə istifadə edilən adi
kasalar vasitəsilə çox gözəl ritmik səslər
almaq mümkündür. Bu ideya məni bərk tutdu. 7-8 kasa
götürdüm, həmin deyilən qaydada səslərin ahəngini
almağa çalışdım. Amma nə illah elədimsə,
istədiyim formada səslərin ahəngi alınmadı. Əvvəlcə
çaşqınlıq yarandı, fikirləşdim ki, bu
hesabla minlərlə kasanı səs ahənginə görə
sınaqdan keçirmək lazımdır. Sonradan həmin
kitabı diqqətlə bir daha oxudum, gördüm ki, tarı,
kamançanı, sazı kökləyən kimi, kasaları da
kökləmək olurmuş. Bundan ötəri hər bir
kasaya müəyyən miqdarda su tökərək onları
kökləmək mümkündür. İndikilər daha
çox nəlbəkidən istifadə edirlər. Onu da deyim,
dünyanın müxtəlif ölkələrinə
qastrollara gedəndə kasalarla çox maraqlanırdılar.
Vaqif Eyvazov kasaları kökləmək üçün həmişə
yanında butulkalarda su gəzdirirdi. Yaxşı
yadımdadır, 1982-ci ildə İtaliyada olanda
çıxışımız çox böyük
alqışlarla qarşılandı. O zaman biz italyanların məşhur
folklor mahnısı olan "Dənizçi"ni ifa etdik. Təsəvvür
edin, iki min nəfərlik zal ayağa qalxaraq gurultulu
alqışlarla bizə minnətdarlığını
bildirdi. Bu, həm də o deməkdir ki, folklor son dərəcə
güclü təsirə malikdir".
Məcnun Kərimovun Qədim
Musiqi Alətləri Ansamblı da populyardır. Ansambllar
arasındakı oxşar və fərqli cəhətə
münasibət bildirən S.Mustafayev deyir: "Bunların hər
ikisi qədim milli musiqi mədəniyyətimizin
soraqlarını böyük bir cidd-cəhdlə özündə
yaşadır. Məcnun müəllimlə həmişə səmimi
münasibətlərim olub. Hələ 70-ci illərdə
"İrs"in mütəmadi olaraq keçirilən məşqlərində
Məcnun Kərimov da iştirak edirdi. "İrs"
ansamblı özündən sonrakı folklor
ansambllarının hamısına təsir edib. Bizim
ansamblın təsirilə Sumqayıtda "Dügah"
folklor ansamblı yaradıldı. Baba Mahmudoğlunun
"Dastan" ansamblı da sonradan yaradıldı. Arzu edirəm
ki, belə ansamblların sayı çox olsun.
Başladığımız ənənənin təsirinin
geniş şəkildə artması məni çox sevindirir.
Amma bizim ansamblın fərqi odur ki, "İrs"
ansamblında meydan oyunlarının
tamaşalaşdırılması ənənəvi şəkil
alıb. Ansamblın çıxışlarında
teatrlaşdırma amili diqqəti xüsusilə cəlb edir. Həmçinin
bizim özümüzə məxsus mahnı seçimimiz,
üslubumuz var".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 4 fevral.- S. 14.