"Rəssamlıqda müstəqilliyimi tapmışam"
Rəssam
Rza Avşar: "Mənim aləmimdə rəssam həm rejissor, həm dramaturq, həm də aktyordur"
Elçin Qaliboğlu
Yüzillərdən bəri
yol gələn, ilahi bir sənət
olan rəssamlığın
qarşısında duran
vəzifələr bu
gün daha çoxdur. Hazırda Azərbaycanda imzası tanınan rəssamlardan olan Rza Avşarın
yaradıcılığında insan dərdi, qayğısı, gözəlliyin
ifadəsi açıq-aydın
sezilir. O, 1949-cu ildə
Gəncədə, hamının
tanıdığı özünəməxsus
rollar yaradıcısı,
mərhum aktyor Muxtar Avşarovun ailəsində dünyaya gözünü açıb.
Rəssamlığa meyl
onda uşaqlıqdan yaranıb. Təsadüfi deyil ki, bu
sənətə meylini
aqibətdən gəlmə
sayır. Müxtəlif
sərgilərdə iştirak
edib. Əsərləri
ABŞ, Fransa, Almaniya,
İran, Türkiyə,
Avstriya və başqa ölkələrdə
sərgilənib, hazırda
həmin ölkələrdə
şəxsi kolleksiyaları
da var. Azərbaycanda əsərləri İncəsənət
Muzeyində və Rəsm Qalereyasında saxlanılır. R.Avşar
özünü impressionist hesab edir. Bu janrda xeyli əsərlər
yaradıb. Deyir ki, onda rəssamlığa
meyl fitridir: "Baxmayaraq ki, uşaqlıqdan aktyorluğu
dərk etməyə çalışmışam. Düzdür,
o biri qardaşım Rauf Avşar teatr sahəsində çalışır. Gözümü
dünyaya Gəncədə
açmışam. Sinif
yoldaşımın atası
Cabbar Sadıqov Gəncədə imzası
tanınan rəssamlardan
idi. Tez-tez onların evinə gedərdim. Bilmirəm, hansı daxili gücün təsirindəndirsə,
məndə istər-istəməz
rəssamlığa dərin
bir sevgi yarandı. Özümü
qəribə, sirli-sehirli
bir aləmdə hiss etdim. Çoxlu rəssamlıq kitablarına
baxırdım, şəkillər
çəkirdim. Cabbar
müəllim çəkdiklərimə
baxdı, dedi səndən rəssam çıxar. O, Gəncədəki
rəssamlıq məktəbinin
direktoru idi. Orada təhsil aldım. 1965-ci ildə Bakıya gəldim, Əzimzadə adına Rəssamlıq texnikumuna daxil oldum. Hərbi
xidmətdən sonra indiki APU-nun bədii qrafika fakültəsinə
qəbul oldum. Başladım sərgilərdə
iştirak etməyə..."
Deyir onun üçün rəssamlığın
aktyorluqdan müəyyən
fərqli və üstün cəhətləri
var: "Aktyorluq mənim üçün çərçivəyə salınmış
bir sənətdir. O, həmişə asılıdır.
Rejissor da dramaturqdan asılıdır.
Teatrda bir neçə sənət birləşərək sintez
əmələ gətirir.
Amma rəssam həm dramaturq, həm rejissor, həm də artistdir. O, mövzunu düşünür, tapır,
müstəqil şəkildə
istədiyi kimi ifadə edir. Kompozisiyanı rəssam qurur. Rəssamlığa meylimin əsasında müstəqilliyim dayanıb.
Rəssamlığın mayasında
insana xidmət durur. Ümumiyyətlə,
incəsənətin bütün
sahələrində insan
üçün yanmaq
var. İnsanın daxili
dünyası, mənəvi
problemləri, bu problemlərdən onu heç olmasa müəyyən qədər
xilas etmək cəhdləri sənətin
başlıca qayğısıdır.
İncəsənətdə bütün sahələr
çətindir. Əgər
mən rəssamlıqda
insan qayğısı
ilə bağlı əndişələnirəmsə, bu, qayğımdır ki, insanlar niyə
bu gündədir? Sənət dünyası
başdan-ayağa sirdir,
sehrdir. Dünyada nə qədər pis adamlar, sonu
bitməyən qayğılar,
bəlalar mövcuddur.
Dərdlə dolu dünyada mən özümə qətiyyən
bəraət vermək
fikrində deyiləm.
Deməli, biz sənət
adamları az işləmişik, bəlkə
haradasa yanılmışıq?
Əgər sənət
insanı azca da olsa daxildən
təmizləyirsə, heç
olmasa şər istəyini həyata keçirməkdə bir az ləngidirsə, bu da böyük
şeydir. Digər tərəfdən də sənət millətin dünyada tanınmasında,
sifətinin bilinməsində
əhəmiyyətli rol
oynayır". Minillərdən
bəri sənət dünyadakı, həyatdakı
insansızlıq problemi
ilə bağlı əlindən gələni
etməyə çalışıb,
amma real müsbət görüntülər çox
azdır. Əslində
sənətin istədiyinin
gerçəkləşməməsi problemi var. Yenə də cinayətlər daha təkmil şəkildə həyata
keçirilir. Cinayətkar
tutulur, həbs edilir, amma cinayət
ölmür. Əslində
insanın daxilində
cinayət törətmək
imkanı aradan qalxmalıdır.
R.Avşar sənət
vasitəsilə özünüifadəni
impressionizm cərəyanında
görüb: "Yüzillərlə
əvvəl yaşayıb-yaradan
həmkarlarımla özümü
ruhən bir hesab edirəm. Bu gün elə rəssamlar var ki, Rembrandtın, Qoyyanın dövründəki
kimi çəkirlər.
Bu yöndə yaranmış
əsərlərə elə
doğmayam ki, hesab edirəm, sanki onları mən yaratmışam. Kobud da səslənsə,
sanki bu gün dünya dəli olub. Kim neylədiyini, hara getdiyini demək olar, bilmir. Hamı
çaşıb. Baxırsan,
musiqi musiqi deyil, rəssamlıq rəssamlıq deyil".
Səttar Bəhlulzadəyə
həmişə sayğı
bəslədiyini deyən
R.Avşar bu qənaətdədir: "Onun
bir rəssam olaraq nadir keyfiyyəti həmişə məni əfsunlayıb. Milliliyə
həmişə xüsusi
üstünlük vermişəm.
Qardaşım hər
dəfə Tallindən
gələndə əsərlərimə
heyranlıqla baxıb
deyir ki, bunlarda çoxlu mənalı rəng koloriti var. Mənasız əsəri götür başı üstə çevir, görəcəksən
ki, fərq etmədi".
Rəssamın "Avtoportret"i
onun xarakterik cizgilərini ifadə edir. Əsərdə həyata qayğıyla və narahatlıqla baxan bir obraz
təsvir olunub. Rənglərin harmoniyası
düzgün seçilib.
1974-cü ildə çəkilmiş
"Qız portreti"
rəssamın yaradıcılığının
ilk dövrünün məhsuludur.
Gənc qız fikirlidir: gözləri məchulluğa baxır. Lakin onun sifətində
bir işıq var: əslində ən kədərli sifətdə işıq
var. İnsan kədərin
zilində olanda belə onun üçün dünyanın
axırı deyil. Əsas odur ki, insanı kədəri yenməsin, onu bədbinləşdirməsin,
dərdindən güc
ala bilsin. Tək-tək
fərdlərin dərddən
sarsılmaması sonda
bütöv bir millətin ayaqda qalması demək olur...
Rəssamın əsərlərində
Səttar Bəhlulzadə
üslubu, təsiri
hiss olunur. Bəlkə
də bu təsir onun əsərlərində sövq-təbiidir.
Səttar Bəhlulzadə
impressionizmdən bəhrələnsə
də, tamam özünəməxsus idi.
Onun xoşbəxtliyi sənətində milliliyi
ölçüyə çevirməsində
idi. Rəssam nədən çəkirsə-çəksin,
oradan nağıl çıxırdı. Rza
Avşarın adi
"Natürmort"unda güldanların
düzümündə, meyvələrin
rəng ahəngində
bir nağılçılıq
var.
"Şahmatla
natürmort" əsərində
qırmızı və
sarı rənglərin
vəhdəti ifadəsini
tapıb. Rəssamın
erməni vandalizmi mövzusunda çəkdiyi
"Ekstremist" və
"Xocalı" əsərlərində
murdar qonşularımızın
başımıza gətirdikləri
vəhşiliklər əks
olunub. Erməni nağılarımızdakı div surətinə oxşar təsvir olunub. Türk qanına həris, qaniçən, vəhşi erməni obrazını məhz bu cür təsvir
etmək lazımdır.
"İçərişəhər
axşamı"nda sirli,
artıq təssüf
ki, "bayırşəhərə"
dönmüş İçərişəhər
haqqında kədərli
soraq var; sanki yaradıcı rəssam ruhu gecənin zilində yarıişıqlı, yarıilğımlı
şəhərə göydən
baxır. "Abşeron
mənzərəsi"ndə rənglərin çaları
gözəl bir ahəng yaradıb: səmada mavi rənglə ağ rəng biri-birinə qarışıb. Uzaqlarda
görünən qırmızı
rəngin bir topası sanki göydən yapışıb.
Göz önündəki
ev obrazlarından biri qaramtıl sahədən kəskin təzadla seçilir.
"Günəbaxanlar"
əsərində qırmızı
rəng sanki sarı rəngdən çoxdur. Amma bu bolluca qırmızılıqda
Günəş rəngini
tamaşaçı yenə
də duya, görə bilir. "Abşeron bağı"
əsərində sol tərəfdə
ev görünür. Səma yarıtutqundur. Lakin əsərdə işıq seli aydınca sezilir. "Mənzərə"də müxtəlif
rənglərin vəhdəti
var. Rəssam rənglərdən
məharətlə istifadə
edə bilir. "Payız" əsərində
bolluq və fəslin halından gələn təbiətin
kədəri var. "Qızmar
günəş" əsərində
odlu yay təsvir edilib. "Atamın portreti"ni rəssam atasına həsr edib. Profildən çəkilmiş
portretdə işıq-qaranlıq
təzadı aydın
görünür. Sifətin
işığı sanki
qaranlığı yarır.
"Gəncəli Məmməd
Yusif oğlunun portreti"ndə təsvir
edilmiş yaşlı
qocanın sifətində
işıq, ümid
var.
R.Avşar xalqımızın
başına gələn
faciələrlə bağlı
mövzularda bütün
incəsənət adamlarının
daim düşünməli
olduğunun vacibliyini önə çəkir:
"Xocalı mövzusu
rəssamlıqda ifadəsini
tapsa da, ortada olan nümunələr
məni tam qane etmir. Hesab edirəm
ki, rəssamlarımız
bundan sonra bu mövzuda daha ciddi düşünməlidirlər".
Rəssam Xocalı faciəsi mövzusunda iki əsər çəkib. Faciədən
az sonra yaradılmış əsərlər
"Xəzər" jurnalında
çap olunub. "Xocalı" adlanan əsər (90x125) yağlı
boya ilə çəkilib. Əsərdə
qara, bozumtul fon aparıcıdır. Xocalı şəhərinin
üstünü qara buludlar alıb. Hiss olunur ki, rəssam
ağrını duya,
göstərə bilib.
Həmin gecənin dəhşəti ayın surətini qırmızı
qana boyayıb. Səma ərşə bülənd olan insan fəryadları ilə dolub. Uzaqlardan səmanın aydınlığı görünsə
də, qara fon aparıcıdır. Şəhərin halında
qan və alov hakimdir...
Xalq cəbhəsi.- 2009.- 11 fevral.- S. 14.