“İnsanlara
daim sevgiylə yanaşmaq lazımdır"
Mərhum aktyor Muxtar
Avşarovun 95 illiyinə
Onu çoxdan tanıyırdım. Həlim xasiyyəti vardı. Yaşı ötsə də, evdə oturmağı sevməzdi. Demək olar, son günə kimi sevdiyi sənətindən ayrılmadı. Xalq artisti Muxtar Avşarov Azərbaycan milli teatr və kino tarixində özünəməxsus rollar yaratmışdı. Həyatın hər üzünü görmüşdü. Yaxşı xatırlayıram, onunla sonuncu dəfə ölümündən bir az əvvəl həmsöhbət olmuşduq...
İnsan
ömrünün həyata münasibətinin uşaqlıq, gənclik
və qocalıq dövrləri olur. O zaman artıq 90
yaşını arxada qoyan Muxtar Avşarovun ömür yoluna,
ötüb keçənlərə, həyata münasibəti
barədə söhbətləşmişdik.
Sanki bu gün
üz-üzəymişik kimi aramla, xəyalla
ötüb-keçənlərdən danışırdı:
"İnanın ki, bu 91 ilin necə gəlib-keçdiyini
bilmədim. Ağıllı-şirinli, fərəhli-kədərli
bir ömür yaşamışam. Ömrüm daim
qovğalarda, çarpışmalarda keçib. Xatirəmdə
bir neçə an xüsusi olaraq əbədiləşib ki,
onlar qətiyyən yadımdan çıxmır. Göz
açıb məktəbə getdiyim illər,
tozlu-torpaqlı küçəmiz, balaca daxmamız,
kiçik həyətimiz indi də gözlərimin
qabağında kino lenti kimi canlanır. Məktəbi
qurtarandan sonra Bakıya gəlmişəm. Nədənsə mən
həmişə daha çox yaxşı günləri
xatırlamışam. Həmişə yaxşı məqamları
xoş bir xatirə kimi yaddaşımda
yaşatmışam".
Muxtar Avşarov bir
müddət həbsdə də yatmışdı: "27-28
yaşlarımda çox şeylərdən xəbərim
olmaya-olmaya "xalq düşməni" damğası
aldım. 10 il həbs cəzası verdilər. 5 ildən
çoxunu sürgünlərdə, həbs düşərgələrində
keçirdim. Nəhayət, işimə yenidən baxıb bəraət
verdilər. Çoxlu satqınlıqlar, murdarlıqlar
gördüm, amma gəncliyimin ilk günlərindəki
yaxşılıq mənə o dərsi verdi ki, həyat nə
qədər əzablı- məşəqqətli olsa da,
insanlara daim sevgiylə yanaşmaq lazımdır. İnsan
başqasına yaxşılıq edəndə bundan fərəhlənir.
Gərək başqasına yaxşılığı təmənna
ilə etməyəsən. Yaxşılıq ilhamdır, səmimiyyətdir,
ən başlıcası isə insani borcdur. Hər adamın
çətinliyə dözümü olmur. Səbr edənə
Allah da kömək edir. Amma təbii ki, haqsızlığa, tənbəlliyə,
nadanlığa səbr etmək olmaz. İnsan mütləq
yaxşı əməlinin əvəzini alacaq. Görürsən,
birinin qisməti tez gəlir, o birinin gec. Məsəl var,
kiminin əvvəli, kiminin axırı. Çoxlu
tanıdığım məktəb yoldaşlarım,
dostlarım olub ki, onların içərisində cənnətdə
üzənlər də vardı. Amma mənim gəncliyimin ən
şövqlü dövrü müharibənin ağır illərinə
düşüb. 300 qram çörəkdən ötrü 8
saat yer qazmışam, ağac doğramışam, daş
sındırmışam. O cənnət içində
yaşayanların axırını da gördüm: biri su
satan, o biri daşatan, digəri gözətçi oldu. Bu
vaxtacan çəkdiyim əzabların, məhrumiyyətlərin
əvəzini tale mənə bəxş edib. Ömrümün
bir anını belə hədər yerə verməməyə,
itirməməyə çalışıram.
Ümumiyyətlə,
keçid dövrü çox ağır olur. Sovet
dövründə vəziyyət başqa idi. Daim sovet
ideologiyası beyinlərə yeridilirdi. Mən hadisələrə
obyektiv yanaşmaq istəyirəm. Keçmiş
dövranın yaxşı cəhətlərini unutmuram.
Yadıma gəlir, babam qolumdan tutdu, Təbrizə məktub
yazmağa getdik. İçərişəhərin Qala
qapısının yanında bir molla otururdu. Babam diktə elədi,
o da ərəb əlifbası ilə məktub yazdı. Təsəvvür
edin ki, İçərişəhərdəki ikimərtəbəli
binada bir nəfər savadlı adam yox idi. İndi əhalimizin
demək olar ki, hamısı savadlıdır. Bizim
vaxtımızda oxumağa-öyrənməyə həvəs
daha çox idi. Təəssüf ki, indi camaatın oxumağa
meyli əvvəlki kimi deyil. Bizim vaxtımızda əlimizə
keçən kitabları acgözlüklə oxuyur,
başqalarıyla dəyişdirirdik. Bir dəfə
Göygölə getmişdik, məktəbdən
aparmışdılar. Ağaclardan birinin budağı əyilmişdi,
ondan yapışıb yelləndim. Rus qızlarından biri
(rus-Azərbaycan məktəbində oxuyurdum) dedi ki,
"nostayaşiy Don Kixot". Bu söz yadımda qaldı. Gəldim
ədəbiyyat müəllimindən soruşdum ki, Don Kixot
kimdir? Güldü, dedi ki, Servantes məşhur yazıçıdır, "Don Kixot" onun romanıdır. Dedi ki, onun kitabını
sənə gətirərəm.
Kitabı oxudum, ədəbiyyata
marağım artdı.
İndi hansı oğlanın, qızın əlində bir yaxşı kitab görürsünüz
ki, oxuya-oxuya getsin".
M.Avşarov danışırdı
ki, ailədə 3 qardaş, 4 bacı olublar: "Bacımın və qardaşımın
toyları yaxşı
yadımdadır. O zaman
ciddilik daha çox idi. Gəncənin yaxınlığındakı Kolayı kəndində yaşayırdıq. Təsəvvür edin, böyük qazan asılıb, plov bişirilib. Gözəl bir havadır, hər yan da yaşıllıq...
Yerə uzun, enli xalçalar döşənib, üstündə
də on metrlik ağ süfrə
açılıb. Süfrənin
üstündə ancaq
təbii nemətlər
olardı: qatıq, ayran, lavaş çörək, pendir, müxtəlif ət xörəkləri. Olan nemətlərdən hamı
yeyəndən sonra qara zurnanın sədaları altında rəqs edərdilər.
Sonra gecə yarıyadək aşığın dastan
söyləməsinə qulaq
asılardı. Cavanlar toy günü
at yarışına çıxardılar.
Ən yaxşı atın boynuna kəlağayı dolayardılar. Bizim dövrün
toyları belə keçib. Kimin nəyə imkanı
çatsaydı, süfrəyə
onu da düzərdi.
İndiklər toy deyil, modabazlıqdır.
Bu, pis mənada
axına, təsir altına düşməkdir.
Təəssüf ki, milli adət-ənənələrimizdən ayrılırıq. Dilimiz-danışığımız da təhrifə
çox məruz qalır. Neçə ildir müstəqilliyə
çıxmışıq, amma görürsən yenə də rus dilində daha çox danışmaq istəyən
azərbaycanlıya rast
gəlirsən. Dil bilmək
yaxşı işdir,
amma öz dilini yadırğamağa
nə deyirsən?
Hara baxırsan, dükan-bazarın üstündə
ingiliscə yazılır.
Kim səni məcbur
edir ki, dükanının adını
ingiliscə yazasan?
İndi balalarımızı ingilis
dilinə öyrədirik.
Görən, başqa millətlər
bizim kimi edirmi? Biz hər
şeydə qabağa
düşməyə çalışırıq".
Uşaqlığı əzabla
keçmişdi: "Hələ
körpə ikən atamı itirmişəm. O
dövrün kişilərinə
məxsus gözəl
keyfiyyətləri özündə
birləşdirən babamın
ciddi tərbiyəsi altında böyümüşəm.
Babam istəyirdi ki, mən hər hansısa bir sənətin sahibi olum. Mənim isə ən
böyük arzum aktyor olmaq idi.
Babam Məni dəmirçi yanına körükbasan qoymuşdu. Sonra onun təkidi
ilə dəmir yolu məktəbini bitirdim. Orada oxuyanda artıq
səhnəyə çıxmaq
arzusuyla yanırdım.
Bir dəfə dəmiryolçuların
mədəniyyət evindəki
Ağasəlim Manafovun
dərnəyində iştirak
etdim. Sonra həmin dərnəyə
Ülvi Rəcəbovu
rəhbər təyin
etdilər. Mənim aktyor
olmağımda onun təsiri böyükdür.
Ülvi Rəcəbovun köməkliyi
ilə Akademik Dövlət Milli Dram Teatrına işə düzəldim. Hüseyn
Cavidi, Cəfər Cabbarlını ilk dəfə
burada görüb, tanıdım. Teatrın ab-havasına beləcə
alışdım. Sonra
məni siyasi komitəyə çağırıb
Moskvaya, M.Qorki adına instituta
oxumağa göndərdilər.
Oranı
qurtarandan sonra Gəncəyə qayıtdım.
İlk azərbaycanlı idim ki, Gəncədə dəmiryolu mədəniyyət
evində "Biçmə
və tikmə" dərnəyi yaratdım.
İki azərbaycanlı və səkkiz rus həmin dərnəyin üzvü oldu. 1938-ci ildə Bakıya,
dram teatrına qayıtdım.
İlk rolum Səməd Vurğunun 1937-ci ilin axırlarında Azdramada təqdim etdiyi "Vaqif" əsərində
Zülfüqar obrazı
olub. Rejissor Tofiq Kazımovu
bir neçə tamaşa hazırlamaq üçün Gəncə
teatrına dəvət
etmişdilər. Gəldi, tamaşalar
çox uğurlu alındı. İstedadım xoşuna gəldi və məni Bakıya dəvət etdi. Mikrorayonda üç otaqlı
mənzillə Gəncədəki
evimi dəyişdim".
O, sevgisinə
sədaqətli idi:
"Bu yaşa qədər
spirtli içki içməmişəm. Qadın dalınca
düşməmişəm. Sevmişəm, sevdiyimlə
ailə qurmuşam, 52
il birgə
yaşamışıq. Amansız əcəl
onu əlimdən aldı. Balalarımın tərbiyəsini həmişə əsas saymışam. Elə
yaşamışam ki,
sağlığımda, ya
da sabah
mən həyatda olmayanda adım çəkilən zaman utanmasınlar. Həmişə istəmişəm ki, balalarım mənə görə başlarını dik tutsunlar. Nəvə-nəticələrimin də mənimlə
daim fəxr etməsini istəyirəm.
Buna haqqım var... Arzularım bitib-tükənmir. Xalqımızın sabahını xoşbəxt
görmək istəyirəm.
Arzum odur ki, Qarabağ
yaramız tez sağalsın".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 17 fevral.- S.14.