Dahi Azərbaycanlı,
Türk dünyasının böyük oğlu Nəsrəddin
Tusi
10 il əvvəl
ilk dəfə İraqa səfər edirdim... Avtomobil yolu
ilə İran ərazisindən keçib getməli idik:
Yolüstü Təbrizə də baş çəkdim -
Anamız Təbrizə: Ona baş çəkmədən
keçib getmək günah olardı: Bu torpaqların qoxusu o qədər
doğma və əziz idi ki: Amma çox dayanmadıq. Necə
deyərlər, yolçu yolda gərək...
Dediyim kimi, İraqa ilk səfərim
olduğundan sevinc, həyəcan, maraq hissləri məni
bürümüşdü: Baş çəkmək istədiyim
o qədər yerlər vardı ki... Görəsən, bir həftəlik
səfərə sığışdıra biləcəyəmmi?
Düşünürdüm ki, tarixlərimiz bu qədər
bağlı olduğu halda, nədən İraq adlı bu
torpaqlar bizə bu qədər uzaq olub:
Uşaqlığımın
ən maraqlı xatirələri içərisində uzun illər
İraqda işləmiş əmim, məşhur filoloq alim, yazdığı
kitablarla İraqı, burdakı milyonlarla
qardaş-bacımızı bizə yaxından tanıdan Qəzənfər
Paşayevin İraqın Azərbaycanla
bağlılığı, bu torpaqda uyuyan dahi azərbaycanlılar
barədə söhbətləri xüsusi yer tutur. Sovetlərin
bizə oxutdurduğu yalançı tarix kitablarından
tanıyıb öyrənə bilmədiyimiz bir çox həqiqətlərdən
söz açan "Altı il Dəclə Fərat sahillərində"
kitabı o zaman böyük maraqla
qarşılanmışdı. Əsrarəngiz Bağdad,
gözəl Kərkük, İraqdakı insanımız barədə
geniş məlumatlarla zəngin olan bu kitabı o qədər oxumuşdum
ki, içimi bir İraq sevdası sarmışdı. Və
böyük Allahım millətimə çox əzablar
yaşatmış sovetlərin dağılmasını
görmək kimi, müstəqil Azərbaycan dövlətinin
vətəndaşı olaraq İraqı adlı xəyallarımın
doğma məmləkətini də görməyi mənə
qismət edirdi: Üstəlik, İraqa Təbrizdən
keçib gedirdim: Mənim üçün böyük
xoşbəxtlik idi!
Yolboyu haralara baş
çəkəcəyimi, ilk olaraq dahi Azərbaycanlı Nəsrəddin
Tusi və Məhəmməd Füzulininin qəbrlərini
ziyarət edəcəyimi düşünürdüm ki,
sürücü şən səslə "gözəl
Bağdada çatırıq" - dedi...
Bağdad - möcüzələr
şəhəri...
Dəclə
çayının kənarında yerləşən Əl-Mansur
otelinə çatan kimi imam Musa İbn Kazımın məzarının
yerini soruşdum. Bilirdim ki, Nəsrəddin Tusinin məzarı
onunla yanaşıdır. Kazımeyn şəhərinin uzaq
olmadığını söylədilər və artıq bir
qədər sonra arzusunda olduğum müqəddəs məkanda
idim: Bura sözün əsil mənasında ziyarətgahdır.
İmam Musa İbn Kazımın məzarı şiə
müsəlmanlar üçün müqəddəs ziyarətgahlardan
biri olduğundan hər gün minlərlə insan
dünyanın müxtəlif yerlərindən buraya
axışır. Onun qəbrinin yanında dahi və əvəzolunmaz
azərbaycanlı Nəsrəddin Tusinin qəbri yerləşir.
Ərəb dilini mükəmməl bilən, miliyyətcə
İraq türklərindən olan bələdçimizdən
başdaşının üzərinə ərəbcə
yazılmış ifadələri tərcümə etməsini
xahiş etdim. O, qəbirdaşının üzərinə
yazılan ifadələri şirin bir türkcəyə
çevirdikcə sinəm qürur hissi ilə dolurdu. "Dinin
və xalqın köməyi, elm aləminin şahı! Zamanın
anası belə oğul yetirməyib!" Bu hələ 808 il əvvəl
yazılmış mütləq bir həqiqət idi:
Doğrudan da zamanın anası belə oğul yetirməyib!
O, "Bağdadın tarixi"ni yazdı
Dahi Tusinin qəbrinin bu
şəhərdə yerləşməsi heç də təsadüfi
deyil. Axı o, Bağdadın tarixini yazıb: Bu gözəl
şəhərin böyük türk imperatoru Hulakü xan tərəfindən
alınmasında da bu dahi azərbaycanlının böyük
rolu olub. Bağdada hücumdan ehtiyatlanan Hülaku xan Nəsrəddin
Tüsinin elmi cəhətdən əsaslandırılmış
fikirlərindən sonra bu addımı atmağa cürətlənib
və Bağdadı alaraq Abbasilər sülaləsinin 500 illik
hakimiyyətinə son qoyub. Amma Nəsrəddin Tusinin Bağdadda
dəfn olunmasının maraqlı bir tarixçəsi də
var. Bağdadda səfərdə olarkən vəfat edən
mütəfəkkiri öz vəsiyyətinə görə
şəhərin yaxınlığındakı müqəddəs
Kazımeyn şəhərində dəfn edirlər. Dəfn
olunduğu sərdabə isə çox illər öncə -
Nəsrəddin Tusinin anadan olduğu gün xəlifə Nasir
Li-Dinillah üçün hazırlanıbmış. Lakin
hansısa səbəbdən boş saxlanılan sərdabə
özü ilə həmyaşıd olan dahi Tusiyə qismət
olur. Bəlkə bu da bir mistikadır. Kim bilir, bəlkə o
dünyaya gələn gün böyük Allahımız
artıq onun üçün ən müqqədəs yerlərdən
birində sərdabəsini də göndəribmiş. Amma
dahi və unudulmaz Tusiyə Allahın əsas mükafatı, əlbəttə,
bu deyildi. 75 illik həyatı boyu gördüyü
böyük işlərlə həm öz adını, həm
də millətinin adını dünya tarixinə yazmaq kimi
böyük xoşbəxtlik nəsib etmişdi ona yaradan. Əməllərinə
görə əbədi sevgi ilə
mükafatlandırmışdı!
Bizi səfərdə
müşayiət edən İraq xarici işlər nazirliyinin
gənc əməkdaşına doğru çevrilərək
fəxrlə, "bilirsiniz o, Azərbaycanlıdır,
türkdür" - dedim. Mənim uşaqsayağı
"acıq verirmiş" kimi qürur və sevinclə
dediyim bu sözlərə gülümsəyərək
"bilmirdim, amma siz bu qəbri ziyarət etmək istədiyinizi
söyləyəndə təxmin etmişdim ki, o, azərbaycanlıdır"
dedi... Mən isə qəbrin yanında dayanıb, qürurla
ona dahi Nəsrəddin Tüsidən danışmağa
başladım. Böyük filosof, mütəffəkir,
riyaziyyatçı, fizik, astronom, tarixçi,
hüquqşünas, maliyyəçi, ictimai-siyasi xadim,
ensklopedik biliklərə malik alim və s. Sadalamaqla bitməz...
Bir sözlə, yer üzünə nadir hallarda gələn
bir dahi! O, elmin bir çox müxtəlif sahələrini mükəmməl
bilməklə yanaşı, onların inkişafına misilsiz
töhfələr verib!
Bütün bunları
fikirləşə-fikirləşə Azərbaycanın
şimalından və cənubundan - hər ikisindən onun
üçün dərdiyim çiçəkləri məzarın
üzərinə düzdüm, o taylı - bu taylı Vətən
torpaqlarından ovuclayıb gətirdiyim torpağı
uyuduğu torpağına səpdim... Bu vətənin hər
iki tayı onun üçün çox əziz idi... Ad
gününə geciksəm də, hədiyyələrini
unutmamışdım... Gördüyü mənzərəni
bir az maraq, bir az da təccüblə izləyən Bağdad rəsmisi
Tusinin bizim üçün niyə əvəzolunmazlığı
barədə suallarına başladı...
O, millətimizin əvəzolunmaz sərvətidir!
Tusi kimi nadir alimlər
millətin ən böyük sərvəti sayılır. Gənc
nəsillərimizin onu daha yaxından öyrənməsi,
qürur duyması, bu dahi azərbaycanlı alimi dünyaya təbliğ
etməsi və gələcək nəsillərə
çatdırması vacibdir! Gənc nəsillərin bu nadir sərvətləri
çox möhkəm qoruması, ona, kimliyinə, miliyyətinə
uzanan yad əlləri daim kəsib atması gərəkir! Fevralın
18-də dahi və əvəzolunmaz azərbaycanlı Nəsrəddin
Tusinin doğum günüdür. Bu yazını onun ad
günündən əvvəl dərc etdirməyi qərara
aldım ki, orta məktəblərdə, ali məktəblərimizdə
ayın 18-i ən azı qeyri-rəsmi də olsa, Tusi
günü kimi qeyd olunsun. Gənclərimiz onu daha yaxından
tanımağa çalışsınlar! Dahi və əvəzolunmaz
Tusini!
O, Allahın dünyaya
göndərdiyi nadir istedad idi!
O, Allahın sevimli bəndəsi
idi. Qəbrinin üzərində də
yazıldığı kimi, Məhəmməd İbn Həsən
Nəsrəddin Tusi doğrudan da elm aləminin şahı idi
və ölmündən 808-il keçsə də bu həqiqət
dəyişmir! Doğrudan da zamanın anası belə
oğul yetirməyib! Böyük yaradan onu
anadangəlmə fitri istedadla
mükafatlandırmışdı. Bu dahi
azərbaycanlı çox gənc yaşlarından Nəsrəddin
- yəni dinin tərəfdarı ləqəbi ilə məhşurlaşmağa
başlayır. İlk təhsilini atasından və
dayısından alan Tusi kiçik yaşlarından
humanitar və dəqiq elmlərin müxtəlif sahələrini
dərindən öyrənir. O, islam dinini o qədər
gözəl bilirdi ki, hələ 21 yaşı olanda ona
Müinəddin Salim Misri tərəfindən hədis söyləmək
icazənaməsi verilir və insanlar ona ehtiram əlaməti
olaraq Xacə (Cənab), Mövla deyərək müraciət
etməyə başlayır. Dahi Tusi İbn-Sina,
Bəhmənyar məktəbinin görkəmli
davamçısı idi. Onun ilahiyyata, siyasətə,
etikaya aid əsərləri bu gün də dünyada
böyük maraqla oxunur. Şiəliyin imamilik (imamət)
təriqətinə mənsub mütəfəkkirin "İmamətə
dair traktat" və bir sıra başqa əsərlərində
təkcə 12 şiə imamı deyil, ümumiyyətlə,
imam (başçı) üçün səciyyəvi keyfiyyətlər
ön plana çəkilir. Nəsrəddin Tusi
"Cəbr və qədr" traktatında insanın iradə
azadlığını məqbul sayırdı. Təriqət təəssübkeşliyindən uzaq
olan mütəfəkkirin əsərlərindən şiələr
də, sünnilər də, bütün müsəlman aləmi
bəhrələnə bilir.
Dahi Tüsi ona dünya
şöhrəti qazandıran və bir çox dillərə
tərcümə olunan məhşur "Əxlaqi Nasir" əsərini
1235-ci ildə yazanda cəmi 34 yaşında idi. 34
yaşlı bir gəncin bu cür əsər yazması ancaq
Allahın verdiyi fitri istedad sahəsində mümkün idi. Üstündən
100 illərlə vaxt keçməsinə baxmayaraq, bu əsər
bu gün də ən gözəl bədii əsər
nümunələrindən sayılır. O, "Əxlaqi
Nasir"lə 100 illərdir insana əsil insan olaraq
yaşamağın yolunu göstərir. O, təkcə
ağlı, savadı ilə deyil, əxlaqı ilə də əvəzolunmaz
idi və insan əxlaqı anlayışını o qədər
gözəl izah edir ki, "Əxlaqi Nasir"də...
Bu əsərin
yaranmasının maraqlı tarixçəsi var. Dahi Tusi bu əsər
üzündən ömrünün 12 ilini qala divarları
arasında dözülməz əzab-əziyyətlə
keçirmişdi... Səbəb sadə idi: Əsər
Kuhistan ismaililərinin rəhbəri Nasrəddin Möhtəşəminin
xoşuna gəlməmişdi... Əslində gənc alimi
sarayına dəvət edərək, ondan əxlaq barədə
kitab yazması təklifi Nasrəddin Möhtəşəmin
elə özündən gəlmişdi. Amma Tusi əxlaqla
bağlı öz düşüncələrini
yazmışdı... O düşüncələrini ki, səkkiz
yüz il keçməsinə baxmayaraq bu gün də insanlar
tərəfindən maraq və həvəslə oxunur və
sevilir. Nəsrəddin Tusi bu əsərində
özünün ictimai-siyasi və etik görüşlərini
geniş şəkildə izah etməklə yanaşı,
ümumi fəlsəfi məsələlərə də
toxunaraq insan xasiyyətlərinin müxtəlif aspektlərini,
fəzilətli və qəbahətli cəhətləri
araşdırır, insanı kamilləşdirən keyfiyyətləri,
xeyir və səadətə aparan məziyyətləri
göstərir.
Allah ona elə bir iradə
vermişdi ki, qala divarları arasında 12 il məhbus həyatı
belə onu sındıra bilməmişdi. Həmin illər ərzində
o, çox sayda elmi əsərlər yazır: Dahi Tusi 1242-ci
ildə tamamladıqı məhhur "Şərhül -
İşarat" (Əbu Əli Sinanın
"İşarat" adlı fəlsəfi risaləsinə
şərhlər) əsərinin sonunda yazırdı: "Bu
kitabın əksər fəsillərini olmazın dərəcədə
ağır bir şəraitdə yazdım. Ürək
bundan artıq sıxıntı çəkə bilməzdi."
Bu dözülməz həyata
böyük türk imperatoru Çingiz xanın nəvəsi
Hülaku xan son qoyur. Yaxın Şərqə yürüş
edən Hülaku xan Ələmut qalasını da tutur və
Nəsrəddin Tusi başda olmaqla məhbus alimləri azad
edir. Təbii ki, böyük türk imperatoru bu dahi
türkü diqqətdən kənarda qoya bilməzdi və
Hülakü Xan Nəsrəddin Tusini özünün şəxsi
məsləhətçisi təyin edir. Böyük türk
imperatoru olan Hülaku xan mütəfəkkir alimin məsləhətlərinə
böyük önəm verərmiş və onun
uğurlarında dahi Tusinin böyük rolu olub. Elə
Bağdadı aldıqdan sonra Hülaku xanın İlxanilər
dövlətinin mərkəzinin 1260-cı ildə məhz Azərbaycana
salınması da dahi Tusinin xidmətlərindən biridir.
Dahi Tusi və Azərbaycanda elmin inkişafı...
Hülaku xan İlxanilər dövlətinin paytaxtı kimi əvvəlcə Azərbaycanın məhşur şəhərlərindən biri Marağanı, sonra isə Təbrizi seçir. Dahi azərbaycanlı Tusi isə 1259-cu ildə Marağada şəhəri dünyada məhşurlaşdıran rəsədxananın tikintisinə başlayır. Nəsrəddin Tusinin dünya elm və mədəniyyəti tarixində ən mühüm xidmətlərindən biri Marağa Rəsəxdanasının yaradılmasıdır. Bunun üçün külli miqdarda vəsait tələb edilirdi və Hülaku xan bu işi məqsədəuyğun saymırmış. Tanınmış tarixçi Hacı Xəlifə özünün "Dünya haqqında kitab"ında bununla əlaqədar baş verən hadisələri belə təsvir edir: "Xacə Nəsir Marağadakı astronomiya rəsədxanasının tikintisinə başlamaq üçün lazım gələn məsarifi Hülakuya deyəndə, o, məbləğin böyüklüyünə şübhə ilə soruşdu: "Yəni, ulduzlar haqqında elm belə faydalıdır ki, rəsədxanaya bu qədər pul xərcləyək?" Tusi cavabında söylədi: "İzn verin, bir nəfər həmin dağa qalxıb, ordan boş bir tası yerə atsın, ancaq bunu elə eləsin ki, heç kəs bilməsin". Belə də edirlər. Tas qayalara dəyə-dəyə qorxulu səslər çıxarır. Hülaku xanın ordusu vahiməyə düşür. Tusi isə bu zaman xanla birlikdə sakitcə oturub, qoşundakı vahiməni seyr edirdilər. Nəsrəddin xana deyir: "Hökmdar, biz qayalardan gələn səsin səbəbini bildiyimizdən sakitcə əyləşmişik. Qoşun isə bunu bilmədiyi üçün həyəcan içindədir. Əgər biz səmada baş verən hadisələrin mahiyyətini irəlicədən bilsək, yer üzündə həmişə belə rahatlıq hökm sürər". Nəsrəddinin sözləri Hülaku xanı elə inandırır ki, o, rəsədxananın tikintisinə razılıq verir və bu məqsədlə 20 min dinar pul ayırır. Sonralar böyük alim rəsədxanada çalışan yüzdən artıq alimə həmişəlik donluq kəsilməsinə də nail olur. Rəsədxana nəzdində fəaliyyət göstərən mədrəsədə o dövrün bütün bilik sahələri, elmi, dini, fəlsəfi və ictimai-siyasi təlimləri öyrənilirdi. Rəsədxana binalarının layihələşdirilməsindən tutmuş astronomik cihazların qurulmasına qədər bütün işlər Tusinin öz iştirakı ilə həyata keçirilirdi. Görkəmli astronom və konstruktor Müəyyidəddin Ordi ilə birlikdə onlar rəsədxanada beş yeni, bir o qədər də köhnə konstruksiyalı astronomik cihaz quraşdırırlar. Yeni konstruksiyaları alimlərin özləri işləyib-hazırlayır. Bundan başqa, Marağa rəsədxanasında bir sıra astronomik məsələlərin həlli üçün zəruri sayılan, həmçinin tədris məqsədilə istifadə olunan yer və göy qlobusları da hazırlanırdı. Ordinin oğlu Məhəmməd tərəfindən hazırlanmış göy qlobuslarından biri bu günə qədər gəlib çatıb. Amma çox təəssüf ki, o, bizim deyil, Drezden muzeyini bəzəyir... Dahi azərbaycanlının rəhbərliyi ilə Azərbaycan torpaqlarında həyata keçirilən bu böyük elmi işlər dünyaya səs salır.
Astronomiyanın inkişafında əvəzedilməz
müəllif!
Marağa rəsədxanasının
nəzdində 400 min kitab saxlanan kitabxana və bu elmi mərkəzi
kadrlarla təchiz etməkdən ötrü məktəb fəaliyyət
göstərirdi. O, zaman bu rəsədxana möhtəşəmliyinə
görə bütün dünyaya səs salmışdı!
Sonradan Amerika
adlandırılacaq materikin varlığını Kolumbdan
çox öncə Tusi bəyan etmişdi!
Marağa rəsədxanasında
aparılın elmi işlər və astronomik müşahidələr
"İlxanilərin astronomik cədvəlləri"
adlandırılan əsərin yaranması ilə nəticələndi.
Bu əsərdə planetlərin geosentrik orbitinin əsas
elementləri verilmiş, onların sutkalıq orta hərəkəti
öz dövrünə və hətta 17-ci əsr astronomiya
müşahidələrinə nisbətən daha dəqiq təyin
edilmişdi. Eyni zamanda "İlxanilərin astronomik cədvəlləri"
əsərində çoxlu riyazi, astronomik və
coğrafı cədvəllər də verilir. Dahi Tusi bu əsəri
ilə öz adını dünya astronomiya tarixinə
yazdı!
Kolumbun müəllimi Tusinin cədvəllərindən
istifadə edirdi!
Cədvəllər
dörd kitabdan ibarətdir. Birinci kitabda türk, yunan, fars, yəhudi,
ərəb təqvimləri təsvir olunur və bir təqvimdən
digərinə keçməyin qaydaları göstərilir. İkinci
kitabda ulduzların hərəkəti və onların ekliptik
koordinatlarının yerləşməsindən bəhs edir. Sinus
və tangenslərin cədvəlləri, 256 məntəqənin
yerləşdiyi uzunluq və en dairəsi göstərilir. Ən
mühümləri sinus və tangensin 60-lıq say sistemində
üçrəqəmli triqonometriya cədvəlləri və
13-cü əsrdə məşhur olan 256 şəhərin
coğrafi koordinatlar cədvəlidir. Tusi uzunluq dairəsinin
ölçüsünü Qrinviçdən 34-35 dərəcə
qərbdən götürərək, Cənubi Amerikanın
şərq hissəsindən keçirir. Demək, hələ
Kolumdan xeyli əvvəl astronom və coğrafiya mütəxəssisləri
Qərb yarımkürəsində sonralar Amerika
adlandırılmış materikin varlığından xəbərdar
imişlər. Kolumbun müəllimi Toskanelli də Tusinin bu cədvəlindən
istifadə edib. Cədvəl Londonda (1652) və Oksfordda (1711) ərəb
və latın dillərində çap edilib.
Coğrafi qlobusu
Marağa məktəbinin yetirməsi azərbaycanlı alim Kəriməddin
Səlmas alman alimi Martin Böhaymdan 2 əsr əvvəl
hazırlamışdı!
Marağa rəsədxanası
o dövrdə bir çox elmi yeniliklərin əsasını
qoyurdu. Məsələn, bu bir tarixi faktdır ki, 1266-cı
ildə Marağa məktəbinin yetirməsi azərbaycanlı
mühəndis Kəriməddin Səlmas coğrafi qlobusu alman
alimi Martin Böhaymdan (1459-1507) 2 əsr əvvəl
hazırlayıb!
Dahi Tusi riyaziyyat elminin inkişafına böyük təkan
verdi!
O, riyaziyyat, fizika, tibb, fəlsəfə,
etika, məntiq və astronomiyaya aid yüzdən artıq ciddi
elmi əsərin müəllifi olsa da,
araşdırmaçılar hesab edir ki, Tusi, ilk növbədə
dahi riyaziyyatçı olub. 1594-cü ildə Romada ərəb,
sonra isə latın dilinə tərcümədə çap
olunan "Təhriri-öqlidis" ("Evklid
"Başlanğıc"ının təsviri") əsəri
Tusini Avropada məhşurlaşdırır və onun elmi
araşdırmaları bu məkanda çox geniş
yayılmağa başlayır. O, təkcə Şərqdə
deyil, Avropada da həndəsə və triqonometriyanın
inkişafında elmi araşdırma və əsərləri
ilə mühüm rol oynayıb. Nəsrəddin Tusinin elmi tapıntıları
həndəsənin inkişafına təkan vermiş,
fransız riyaziyyatçısı Lejandrın, ingilis
riyaziyyatçısı Vallisin və italyan alimi Sakkerinin
işlərinə böyük təsir göstərmişdi. Nəsrəddin
Tusi bu əsərdə və "Həndəsənin əsasları"nda
Evklidin 5-ci postulatı haqqında öz nəzəriyyəsini
vermiş, üçbucağın daxili bucaqlarının cəmi
arasında əlaqəni tapmış, Arximedin "Kürə
və silindr" və "Dairənin kvadratlanması" əsərlərindəki
nisbətlər nəzəriyyəsini inkişaf etdirmişdir.
Həndəsə sahəsində XVIII əsrə kimi
yazılmış bütün əsərləri kölgədə
qoyan bu əsər 1657-ci ildə latın dilinə tərcümə
olunaraq Londonda nəşr olunmuşdur və İngiltərənin
Oksford Universitetində Con Vallis (1616-1703) ondan mühazirə
oxumuşdur. Nəsrəddin Tusi əsərini yazarkən
Evklidin həndəsə ilə hesabını yenidən
işləmiş və məzmuna toxunmadan ona əlavələr
etmişdir. O, həm də bu kitabında Pifaqor teoreminin 48
variantda isbatını vermişdir. Bununla da Tusi İngiltərədə
Azərbaycanlı alim kimi şöhrət
tapmışdır.
Alimin beş kitabdan ibarət
"Bütöv dördtərəfli haqqında risalə"si
də Avropada triqonometriyanın inkişafında əhəmiyyətli
rol oynamış əsərdir. Dünya elmi tarixində ilk dəfə
olaraq bu əsərdə triqonometriyaya müstəqil elm sahəsi
kimi yanaşılır. Bu risalə ingilis, rus və fransız
dillərinə çevrilərək bu sahənin müttəxəsisləri
üçün əvəzedilməz mənbə rolunu
oynamışdır. Nəsrəddin Tusinin verdiyi ədəd
anlayışı müasir təsəvvürə uyğun gəlir
və o, bu sahədə Avropa riyaziyyatçılarını
400 il qabaqlamışdı. Onun müstəvi və sferik
triqonometriyadan bəhs edən "Şəklül-qita"
("Tam dördtərəfli haqqında traktat") əsərində
Menelay teoreminin, müasir triqonometriyanın əsas teorem və
düsturları verilmiş, sferik üçbucağın
üç bucağına görə tərəfləri təyin
edilmiş, diskret və kəsilməz kəmiyyətlər
anlayışına dialektik tərif verilmişdir. Bu əsər
vasitəsilə müstəvi və sferik triqonometriya sərbəst
riyazi fənn şəklinə düşmüşdür; o,
1891-ci ildə İstanbulda ərəb və fransız dillərində
nəşr olunmuşdur.
Bütün dərəcələrdən kökalma
metodu və Binom düsturunun müəllifi!
Riyaziyyat sahəsində
böyük əsər və araşdırmaların müəllifi
olan Nəsrəddin Tusi bütün dərəcələrdən
kökalma metodu və Binom düsturu ilə adını bu
elmin tarixinə yazdı və dahilər sırasına
yüksəldi. "Cəleul hesab" ("Taxta və qum
vasitəsilə hesablama") əsərində müsbət ədəddən
istənilən dərəcədən kökalma qaydası,
binomial hədlərin on iki dərəcəli həddədək
əmsalları verilir. Qədim yunan alimi Ptolemeyin məşhur
"Almagest" əsərinin işlənmiş variantı
olan "Təhrir əl-Məcəsti" əsəri
Ptolemeyin geosentrik sistemi daxilində planetlərin hərəkət
nəzəriyyəsinə və onun təshihinə aiddir. Nəsrəddin
Tusi hesaba aid əsərində tam ədəddən ixtiyari dərəcədən
kökalma əməlini, kökünün nümunəsi kimi
izah etmiş (riyaziyyat tarixində ilk dəfə), ədəd
üçbucağını əmələ gətirən
binomial əmsalları və onlar arasındakı qanunauyğunluqları
göstərmiş, Nyuton binomunu sözlə ifadə
etmişdir.
Tusi ədəd
anlayışının inkişafında böyük inqilab
yaratmışdır. O, ilk dəfə vahidə ədəd
kimi baxmış və ona tərif vermişdir. "Ədəd
- vahidlərin yığınından əmələ gəlmiş
miqdardır. Ədəd say sırasında duran hər
hansı bir şey olduğu üçün vahidin
özünün də ədəd olduğunu mən deyirəm".
Tusi eyni zamanda iki ədədin nisbətindən alınan qismətə
də ədəd kimi baxmış və bunu riyazi əsaslandırmışdır.
Dahi Tusinin kəsilməz
kəmiyyətlər nəzəriyyəsinə və ədəd
haqqında nəzəriyyəyə aid fikirləri
riyaziyyatın sonrakı inkişafına çox böyük
təsir göstərmiş və müasir riyazi analizin əsaslandırılmasında
lazım olan dəyişən kəmiyyətlərin kəşfi,
diferensial və inteqral hesabının kəşfi və kəsilməzliyin
ciddi tərifi kimi mühüm kəşflərin
hazırlanmasında əhəmiyyətli rol
oynamışdır.
Bu dahi azərbaycanlı təkcə riyaziyyat və astronomiyaya aid 20-dən artıq məşhur elmi əsərin və araşdırmanın müəllifidir. O, Allahın xoşbəxt bəndəsi idi! Çünki o, təkcə riyaziyyat və astronomiya sahəsində zirvəyə qalxmış bir dahi deyildi. O, elmin bir çox sahələrində adını yazmış bir dahi idi! Dahi Tusi fizika, iqtisad, fəlsəfə, tibb, coğrafiya, minerologiya, etika, məntiq və s. kimi elm sahələrində əvəzedilməz xidmətləri olmuş, yüzdən artır ciddi elmi əsər yazmışdır! Bu böyük insanın "İşığın əks olunması və sınması haqda risalə" , "Evklid optikası" əsərləri riyaziyyat, fizika sahəsi ilə məşğul olan insanlar üçün nə qədər qiymətlidirsə, "Tibb qanunları" tibb işçiləri, "Göy qurşağının öyrənilməsinə dair risalə" astronomiya, "Qiymətli daşlar haqqında kitab" minerologiya, "Dövlət maliyyəsi haqqında risalə" iqtisadiyyat, "Xoşbəxt günlərin seçilməsi" astrologiya ilə məşğul olanlar üçün o qədər qiymətli əsərlərdir. Tusi Ayın və günəşin tutulmasını, işığın sınmasını, göy qurşağının yaranmasını izah edən coxlu sayda məhşur əsərin müəllifidir. "İşarələrin şərhi", "Həndəsə qaydaları" , "Kürə və slindir haqqında", "Apolloninin konus kəsikləri", "Arximedin dairənin kvadraturası" "Menelayın "Sferika" əsəri", "Astrolyabiya haqqında", "Astronomiya xatirələri", "Təqvim haqqında", " Kainatın əbədiliyi və sonsuzluğu haqqında", "Ptolomeyin"Almakecti", "Cəvahirnamə", "Maliyyət barəsində", "Təcrid", "Otuz fəsil" və s. kimi qiymətli əsərlərin müəllifidir. Onun bir çox əsərləri bu günə qədər öz araşdırıcısını gözləməkdədir. Onun əsərləri dünyanın müxtəlif nöqtələrinə səpələnmişdir. Onlar Bakı, Paris, Berlin, Vyana, Oksford, Kembric, Leypsiq, Münhen, Florensiya, Qahirə, İstambul, Moskva, Sankt-Peterburq, Kazan şəhərlərinin muzey və kitabxanalarını zənginləşdirir . 800 ildir ki, elmi əsərləri maraqla araşdırılan bu dahi azərbaycanlının yaradıcılığı hələ yüzillərlə müzakirə, araşdırma mövzusu olacaq. Onun hər bir əsərinin səhifələrindən yüzlərlə akademiklər, elmlər doktorları çıxıb! Təkcə bu fakt onun nə qədər böyük bir dahi olduğunun bariz nümunəsidir!
Azərbaycan siyasi fikri tarixində ilk dövlət nəzəriyyəçisi!
Diqqəti insan
və cəmiyyət münasibətlərinə yönəldən
Nəsrəddin Tusinin idarəetmə nəzəriyyəsində
özünü, ailəni və dövləti idarəetmə
məsələləri təhlil edilir, insanların "ədalət,
fəzilət və hikmət qanunları əsasında idarə
edilməsi" zəruri sayılır. Nəsrəddin Tusi
fiqhə (müsəlman hüququ) dair əsərlərində
humanist mövqe tutmuş, insanların əmin-amanlığı
qayğısına qalmağı ümdə prinsip
saymışdır. Nəsrəddin Tusi poeziya nəzəriyyəsinə,
musiqiyə dair traktatların və fəlsəfi şerlərin
də müəllifidir. Nəsrəddin Tusinin
dünyagörüşü, fəlsəfəsi, ictimai-siyasi,
habelə ilahiyyata dair fikirləri bugünün özündə
də böyük maraq doğurur, mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
Nəsrəddin Tusiyə
hələ sağlığında fövqəladə qabiliyyətinə,
dərin zəkasına və misilsiz xidmətlərinə
görə "on birinci əql" və "bəşər
ustadı" deyilmişdir. Bu dahi alim və insanın
dünya elmi, mədəniyyəti və ədəbiyyatı
qarşısında böyük xidmətləri bu gün də
dünyanın müxtəlif alimləri tərəfindən
geniş şəkildə tədqiq olunur. Onun şerləri bu
gün də ən gözəl poeziya nümunələri kimi
böyük maraqla oxunur. Dahi və əvəzolunmaz Tusi ilə
dünyanın hər yerində yaşayan azərbaycanlılar,
bütövlükdə türk insanı fəxr edir. Təsadüfi
deyil ki, bu gün də bəzi millətlər onu öz
adlarıına çıxmağa cəhd edirlər. Əlbəttə,
belə dühaya kim sahib çıxmaz ki? Amma öz elmi irsiylə
bütün dünyaya sahib çıxmağa qadir olan bu insan
bəli, məhz Azərbaycanlıdır! Biz bu gün də, gələcəkdə
də dünyaya səs salmış dahi
insanlarımızın - Tusilərimizin, Nizaminlərimizin
başqa millətlərin öz adlarına çıxmaq cəhdlərinin
qarşısını çox sərt şəkildə
almalıyıq. Bu işdə xaricdə yaşayan, təhsil
alan gənclərimizin üzərinə böyük missiya
düşür. Onlar millətin sərvəti olan bu dahilərin
təbliği, onların böyük xidmətləri ilə
bağlı tədbirlərin keçirilməsi istiqamətində
fəaliyyətlərini artırmalıdırlar.
I Şah Abbas (1587-1629) Tusi ailəsinə hörmət
olaraq Ordubadı vergilərdən azad etmişdi!
Dahi azərbaycanlı Nəsrəddin
Tusinin nəvə-nəticələri 14-cü əsrdə
Marağadan Ordubada köçüblər. Səfəvilər
imperiyası dönəmində Tusinin şəxsiyyətinə,
onun irsinə və ailəsinə böyük diqqət
göstərilib. Nəsrəddin Tusinin Sədrəddin Əli,
Əsiləddin Həsən və Fəxrəddin Əhməd
adlı üç oğlu da elm dalınca getməklə
yanaşı dövlət işlərində də
çalışmışlar. Əvhədi Marağayi
(1274-1338) "Dəhnamə" məsnəvisini (1306) Nəsrəddin
Tusinin nəvəsi Xacə Ziyaəddin Yusif ibn Əsiləddin
Həsənə ithaf etmişdir. Nəsrəddin Tusi nəslindən
olanlar sonralar Naxçıvan ərazisində yaşamış,
elm, ədəbiyyat və incəsənət sahəsində
tanınmışlar. I Şah Abbas (1587-1629) Nəsrəddin
Tusiyə və onun ailəsinə böyük hörmət əlaməti
olaraq bu nəslin yaşadığı Ordubad mahalını
bütün vergilərdən azad etmişdi. Onun bu fərmanı
17-ci əsrdə Ordubadda tikilmiş böyük cümə məscidinin
qapısı üstündəki daş kitabədə də həkk
olunmuşdur.
Bu gün Azərbaycanda
və İranda (Cənubi Azərbaycanda) Tusinin çoxlu sayda
varisləri yaşayır. Amma onun mənəvi
övladlarının sayı onminlərlədir. O,
düyanın hər yerində yaşayan türk insanı tərəfindən
böyük hörmətlə yad edilir və sevilir.
Dediyim kimi, İraqa hər
səfərimdə ona qəbrini ziyarət edirdim. Son səfərimdə
İraq müharibəsi olaylarını bir jurnalist olaraq yerindən
Azərbaycana çatdırmaq idi məqsədim. Hər
gün göydən bombalar yağırdı. Dua edirdim ki,
Tusinin, Fizulinin və bu torpaqda uyuyan çoxlu sayda müqəddəslərimizin
ziyarətgahlarını, qəbirlərini Allah özü
qorusun. Sonuncu dəfə İraq torpağından çox
nigaran qayıtmışdım. İraqa
tez-tez zəng edib vəziyyətlə maraqlanırdım.
İnanırdım ki, Allah hamımızın etdiyimiz bu
duaları eşidəcək və bizə ən azı verdikləri
qürur hissinə gərə minnətdar olduğumuz bu dahilərin
qəbirləri və ziyarətgahları zərər çəkməyəcək.
Şükür ki, belə də oldu.
Amma bu sevincimin
nə qədər sadəlövh bir sevinc olduğunun da fərqindəyəm. Əsrlərdən bəri
bəşəriyyətin elm səltənətində öz əbədi
heykəlini qoya bilmiş böyük alimin xatirəsini nə
mərmilər, nə də irili xırdalı müharibələr
zədələyə bilər!
Allah 800 ildən
artıqdır ki,unudulmazlıq ünvanı verdiyi, əbədi
sevgiyə məhkum etdiyi bu dahi və əvəzolunmaz
insanların ziyarətgahlarını da öz sevgisi ilə
himayə edir. Unudulmaz Tusi öz əməlləri, insani
keyfiyyətləri, insanlıq üçün etdikləri,
bir insanın necə yaşamalı olduğu nümunəsini
göstərməklə yanaşı onu gələcək nəsillər
ötürmək üçün yazdıqları ilə bəndədən
əvvəl Allahın əbədi sevgisini qazanmış bir
dahidir! O, millətinin adını tarixə ən gözəl
şəkildə yazmış bir şəxsiyyət olaraq əbədi
sevgimizi qazanmış bir dahidir.
Urəklərimizdəki
abidəni heç bir qüvvə dağıda bilməz, Əbədi
sevgimiz səninlədir əvəzolunmaz və unudulmaz Tusi!
Sənin haqqında
yazanda aramızda yaş və tarix fərqinin 800 il olduğunu
sanki unutdum. 800 il keçsə də böyük sevgi və
sayğı ilə xatırlayırıq səni! Əgər
səni bu gün sağ olan bir çoxlarından fərqli
olaraq bu qədər sevgi və hörmətlə xatırlaya
biliriksə demək yaşayırsan...
Qənirə Paşayeva
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 18 fevral.- S.7-11.