Mən cəmiyyəti
günahlandırıram..."
Əzizə Cəfərzadəni
xatırlayarkən...
Mərhum yazıçı, professor Əzizə
Cəfərzadəni xatırlayıram. Onun tarixi
romanları Azərbaycan
tarixinin bu gün də araşdırılması gərəkli
olan müəyyən
məqamlarına yazıçı
fəhmi ilə işıq tutur. Yazıçı ilə bir neçə dəfə həmsöhbət olmuşdum.
Sonuncu söhbətlərdən birində
- 80 yaşının tamamında
Əzizə xanımın
hansı qayğılarla
yaşadığını soruşmuşdum. Qayğılarının
çoxluğundan danışmışdı:
"Bir var arzum, bir də var
qayğılarım. Qayğılarım
o qədərdir ki... Əsas qayğım ana, ailə məsələsidir.
O, qadınlar ki, ərləri işsizdir və axşam evə əli ətəyindən uzun gəlir, çörək
pulu gətirə bilmir, ata hüququnu
elə bil itirməyə başlayıb.
Uşaqlar küçələrdə maşınları silir, başqa işlər görür, pul qazanır, analar isə ailəni saxlayırlar. Səhərdən
gedib qatarın qabağından ucuz qiymətə aldıqları
meyvə-tərəvəzi gətirib tinlərdə satırlar: gün başlarını deşir,
yağış isladır,
külək qurudur. O balaca uşaqlar da məktəbdən yayınır - deyirik. Yayınmırlar, onlar çörək pulu qazanaraq analarına az da olsa kömək edirlər.
Bu uşaqları mən şəxsən günahlandırmıram. Cəmiyyətimi
günahlandırıram, o mənada
ki, əvvəl biz gərək atalara iş verək, fabrik-zavodlar işləsin.
Atalar əvvəlki hüquqlarıyla
evi bayırdan idarə etsinlər, analar da evlərində
oturub balalarına tərbiyə versinlər.
Və uşaqlar da məktəbdən yayınıb
çörəkpulunu qazanmaqda
anasına kömək
etməsin".
Əzizə xanım deyərdi
ki, təbiət ananın çiyninə böyük bir vəzifə
qoyub: ananın ən böyük funksiyası elə ana
olması, cəmiyyətin gələcəyini davam etdirməsidir:
"Adətən qadınların zərif varlıq
olduğunu deyirlər. Qadının uşaq dünyaya gətirməsindən
tutmuş mətbəx işlərinədək fəaliyyətinə
diqqətlə baxsaq, görərik ki, qadın olduqca
güclüdür - fiziki cəhətdən. Bir dəfə
yazıçıların qurultayında çıxış
etdim. Dedim ki, əziz yazıçı
qardaşlarımız, sizinlə bərabər 8 saatlıq
iş gününü işləyirik. Nəm də
uşaqları səhər bağçaya, məktəbə
ötürürük, xörək hazırlayırıq və
s... Siz isə gəlib oturursunuz əlinizdə qəzet, istirahət
edirsiniz, sonra başlayırsınız yazmağa. Ana
balalarına pıçıltıyla deyir: "Yavaş, səs
salma, ata işləyir".
Əzizə xanım
danışardı ki, 2 il Afrikada yaşayıb: "Orada
Letita Obenç adlı Afrikanın ilk zənci filosofu ilə
tanış olmuşdum (1965-66-ci illər, Qana). Onun iki
sözü indi də yadımdan çıxmır. Ona dedim
ki, ingilislər 250 ildir sizi müstəmləkə edib, siz yenə
də ən çox onlara hörmət edirsiniz, nəinki
ruslara. Bu qadın da dedi ki, çünki ingilislərin siyasəti
incə, ruslarınkı qabadır. Obençin digər bir
fikri də bu idi ki, XXI yüzil zənci əsri olacaq. Əlbəttə,
60-cı illərdə ümidim yox idi ki, XXI yüzili görəcəyəm.
Qərb dünənədək bəyənmədiyi zəncinin
rəqsini, musiqisini götürüb.
Amma təəssüf
ki, bizim televiziyalar da dünyanın yoluyla gedirlər. Yenə
Azərbaycan radiosunda o əvvəlki ənənələr
qalıb. Musiqimizdə zənci musiqisi, rəqslərimizdə
də təəssüf ki, o meyl. Hansısa hindli bunu edərmi?
Hindlilər 250 il orada hökmranlıq etmiş ingilisləri
bir güllə atmadan qovdular. O vaxtın hadisələri
gözümün qarşısında olub: hind zadəgan
xanımları İngiltərədən alınan paltarları
balkonlardan aşağı tökürdülər,
küçələrdə yandırırdılar. İngiltərədən
gəlmiş gözəl, ətirli sabunları almır,
özlərinin iy verən sabunlarını işlədirdilər.
Böyük imtina yarandı və İngiltərə məcbur
oldu ki, çıxıb getsin. Arzum odur ki, mənim də millətim
belə ayılıb özünün varlığını
sübut edəydi".
O, "Güney Azərbaycan"
mövzusu bütün ədəbiyyatımızın,
yaradıcılığımızın mövzusudur" -
deyirdi: "Güney Azərbaycan "mövzusu bizim
qanımızdır, varlığımızdır.
O, asana qaçmaq, istəyə
tez, özü də çətinlik çəkmədən
çatmaq istəyinin yaranmasından
narahatlığını ifadə edirdi: "Sovet
dövründə başımızın üstündə
yumruq vardı. İndi isə senzura ləğv olunub,
azadlıqdır. Nər nə istəsən, danışa və
yaza bilərsən. Ancaq həm də Füzulini
"şarlatan" adlandıran vicdansız adamlar, öz
içdiyi su qabına türürənlər də əmələ
gəlib. Xəritəni gözünüzün qabağına
gətirin: bir ucu Kamçatkada, o biri ucu Afrikada. Bu qədər
ərazidə demək olar, hər yeri gəzmişəm.
Neç bir məmləkətdə bizim məktəblərdə
olduğu kimi vəziyyət yoxdur. Bizim məktəblər
gözəl şagirdlər hazırlayırdı. Ədirnə
Universitetində (1996) 100 tələbəmiz oxuyurdu.
Getmişdim, dedilər ki, sizin uşaqlar bizimkilərdən
yüksəkdə durur: əxlaqı, tərbiyəsi və
savadıyla. Onların əksəriyyəti fizika-riyaziyyat sahəsi
üzrə oxuyurdu. İndi məktəblərimizdə təəssüf
ki, ticarət əmələ gəlib... Ağsuda,
Çararlı kəndində işləyəndə
uşaqları gedib qonşu kəndlərdən gətirirdim.
Ağlagəlməz paklıq vardı: təsəvvür edilməzdi
ki, müəllimə nəsə vermək olar. Müəllimin
anadan olan gününü heç kəs bilməzdi. Məktəblərdə
kitab satılmırdı. İmkansızlara ayaqqabı, paltar,
dərslik verilirdi. Uşaqlara verilən şəkər tozunu
bişirib, doğrayıb məktəbə gətirirdik.
Öz vəziyyətimiz isə dəhşətli dərəcədə
çətin idi. Mən orta məktəbi belə
görmüşəm. Ali məktəb mən oxuduğum
vaxtlar müqəddəslik dövrünü
yaşayırdı. Bilirdilər ki, biri ümidlidir, talantı
var, professorlar onun qollarından tutub qabağa
ararırdılar. Rəhmətlik İ.Şıxlının
"Mənim rəqibim" adlı hekayəsi var - Ə.Sultanlıya
və mənə həsr edib. İki nəfər asriranturaya
bir yerə imtahan verirdi. Mən ona bilmədiyi sualların
cavabını yazıb ötürürdüm.
İ.Şıxlı bunu mərdanəliklə hər girdiyi
yeni auditoriyaya danışırmış. Mən imtahandan
keçdim, amma, Ə.Sultanlı gedib rektor Qarayevdən
Şıxlı üçün də yer aldı.
Çünki ikimiz də onun nəzərində eyni səviyyəli
tələbə idik. İndi mən hansı professorun
yanına gedib xahiş edə bilərəm ki, filan tələbə
talantlıdır, onu götür. O saat fikirləşəcək
ki, görəsən bunun nə marağı var. Bir dəfə
kafedrada dedim, vallah, elə şeylər danışırlar
ki, müəllim adını daşımağa utanıram.
Demə, o tərəfdə laborantlarla söhbət edən tələbə
bunu eşidirmiş. Dedi Əzizə xanım, narahat
olmayın, tələbələr gözəl bilir ki,
hansı müəllim alır, hansı yox. Müəllim
rüşvət alır! Amma mən elə hesab edirdim ki, yer
üzündə insan üçün tikəsiz dost iki nəfərdir.
Onlardan biri anadır: körpəsinə dünyaya gələn
kimi döşündən süd verir. Fikirləşmir ki, bu,
böyüyəndə məni saxlayacaqsa, süd verim,
saxlamayacaqsa, verməyim. Bir də ki, I sinfə gələn
şagirddən müəllim nəsə almağı fikirləşməməlidir.
Çünki o müəllim şagirdə "Ana",
"Vətən" sözlərini yazmağı öyrədir".
O,
yazıçılığı aqibəti sayırdı:
"Üazıçılıqdan əl çəkə
bilməzdim. Bu, məndən asılı
deyildi. Bu, taledir.
Hesab edirəm ki, bir neçə
sənət vergidir: rəssamlıq, şairlik,
xanəndəlik, bəstəkarlıq.
Bunları Allah veribsə,
verib, verməyibsə,
get istəyirsən lap Ədəbiyyat
İnstitutunda, Konservatoriyada
oxu, yaza bilməyəcəksən. Eləsi var,
ali təhsillidir, ərizə yazanda üzünə baxır ki, görəsən, haradan, necə başlamaq lazımdır".
Qarabağ problemi ilə
bağlı da Əzizə xanım çox
qayğılıydı: "Bu, ümumi dərdimizdir.
Artıq "Babək, Koroğlu nəsli" ifadəsini
eşitməkdən yorulmuşam. Onlar kimi olmaq lazımdır,
adlarını çəkmək yox. Mən inanmıram ki,
Qarabağı bizə baş əyib, təqdim edəcəklər.
Qarabağı dişimiz-dırnağımızla birgə
döyüşüb almalıyıq. Anayam, istəmirəm,
övladlarım məhv olsun. İlkin şəhidlərimizə
mən ağı demişəm, amma çarə yoxdur,
düşmən çox alçaqdır. Ondan bizə torpaq
verən olmayacaq. Gənc nəslə inanıram.
İnanıram ki, bu sel, dəhşətlər keçib gedəcək,
millətimiz yenə özünə qayıdacaq, çıxa
bilmədiyimiz o cəhalət, ədavət çuxasından
gənclik bizi çıxaracaq".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2009.- 19 fevral.- S.14.